خودروها نیز مانند انسان ها دارای اصل و نسب هستند. لوگو یا همان آرم، بیانگر اصالت آن خودرو می باشد. ولی فلسفه طراحی این لوگوها چیست؟ این هفته به سراغ پنج خودروساز معتبر آلمانی رفته ایم.
مرسدس نام دختر آقای Emil Jellinek (امیل یلینک) بازرگان اتریشی بود. این نام اسپانیایی است و به معنی "زیبا" می باشد. آقای "یلینک" که بعد از مدتی از اعضای هیئت رئیسه شرکت دایملر شد، در سال 1900 نام دختر ده ساله خود را برای تولیدات این شرکت انتخاب کرد. اما درباره ستاره سه پر (و بعضاً چهار پر) که از سال 1909 بر روی محصولات این شرکت نصب شد، روایات زیادی نقل شده است. برخی منابع ادعا می کنند، این ستاره نشان خانوادگی آقای یلینک می باشد که بر گردن مرسدس نیز بوده است و برخی نیز می گویند، نشانه تسلط بر زمین و آسمان و دریاست. در سال 1926 "دایملر" و "بنز" ادغام شدند و بعد از مدتی نام مرسدس بنز متولد شد.
Bmw کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke (صنایع موتوری بایرن) می باشد. این کارخانه در سال 1917 تاسیس شد و کارش تولید موتور هواپیما بود. با پایان جنگ جهانی اول در سال 1918 و توقف تولید موتور هواپیما بود که بر اساس قطعنامه ورسای، مشغول تولید موتورسیکلت تا سال 1923 شد و بعد از آن در سال 1928 به تولید خودرو روی آورد. گفته می شود لوگوی این کمپانی، تصویر چرخش پره های هواپیما می باشد و رنگ آبی به منزله آسمان و رنگ سفید همان ملخ هواپیما است.
کمپانی پورشه توسط Ferdinand Porsche (فردیناد پورشه) در سال 1931، در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس گردید. لوگوی این شرکت که تشکیل شده از تصویر یک اسب، شاخه های مشکی رنگ و خطوط مشکی و قرمز می باشد، نشان شهر اشتوتگارت و ایالت وورتمبرگ است. در سال مالی 2011، درآمد این شرکت 10,928 میلیون یورو بوده است.
این کمپانی در سال 1937 به دستور "آدولف هیتلر" تاسیس و توسط "فردیناد پورشه" به اوج رسید. هدف هیتلر، ساخت اتومبیل های قابل خرید توسط تمام اقشار جامعه بود و از همین جهت "خودروی مردمی" نام گرفت (Volkswagen). لوگوی این شرکت که متشکل از دو حرف V و W است، توسط آقای Franz Reimspiess (فرانتس رایمسپیس) که خود از مهندسان این کمپانی و طراح موتور فولکس واگن بیتل بود، طراحی گردید و او برای طراحی این لوگو در آن زمان 50 مارک نیز پاداش گرفت!
آقای August Horch (آگوست هوخ) در سال 1909 کمپانی خودروسازی خود را تاسیس کرد. Horch در زبان آلمانی به معنای شنیدن است (Audio در لاتین). گفته می شود لوگوی این شرکت که چهار حلقه است، در اصل نماد ادغام چهار شرکت خودروسازی مستقل به نام های Audi، DKW، Horch و Wanderer در سال 1932 می باشد. لوگوی این شرکت، آخرین بار در سال 2009 مورد بازنگری قرار گرفت. به نظر شما از میان این آرم ها، زیباترین لوگو کدام است؟