همه چیز درباره رانندگی با خودروهای صفر

همه چیز درباره رانندگی با خودروهای صفر

شاید تصور کنید خرید یک خودرو صفر کیلومتر در مقایسه با یک خودرو دست دوم دغدغه کمتری دارد. اما خرید یک خودرو صفر کیلومتر هم کاملا شانسی است و ممکن است حتی پس از خرید، این خودرو هم با مشکلاتی شبیه خرید یک خودرو دست دوم مواجه شوید.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید خودرو هم مانند بسیاری از بازارهای دیگر گرم است. اگر این روزها قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یا بتازگی خودرو صفر کیلومتر خریده اید شاید خواندن مطالبی که در ادامه به آن اشاره می شود برای شما کاربردی و آموزنده باشد.
 
قبل و بعد از تحویل خودرو
وقتی مشتری برای تحویل خودرو مراجعه می کند باید به چند نکته توجه داشته باشد. مهندس فریبرز زینالی، مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در گفت و گو با جام جم ضمن تائید این موضوع می گوید: خودروهایی که به مشتری تحویل داده می شود باید فرآیند موسوم به PDS یا Pre Delivery Service را پشت سر گذارد. این فرآیند به این معنی است که پیش از تحویل خودرو به مشتری، مجموعه ای از فعالیت ها و کارکردهای خودرو در بخش های عملکردی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد تا مطمئن شویم خودرو با عملکرد کامل و صحیح در اختیار مشتری قرار می گیرد. فرآیند دیگری وجود دارد که تحت عنوان Handover از آن نام برده می شود. به این معنی که مشتری به مدت 30 تا 40 دقیقه در زمینه عملکرد خودرو تحت آموزش قرار می گیرد تا با عملکرد آن آشنا شود. گاهی مشتری خودرویی می خرد که ممکن است با سیستم عملکرد آن آشنا نباشد. در این فرآیند درباره عملکرد قسمت های مختلف خودرو مانند چگونگی باز شدن در صندوق عقب، قفل کردن شیشه های عقب خودرو یا عملکرد سیستم تهویه خودرو، سیستم صوتی و امکاناتی که در داخل خودرو تعبیه شده است اطلاعاتی در اختیار خریدار قرار می گیرد. هدف از فرآیند Handover آشنایی مشتری با خودروی جدید خریداری شده و امکانات مختلف آن است. بنابراین اگر خریدار در آینده با علائم هشداردهنده ای روبه رو شود یا بخواهد از عملکرد های مختلف در نظر گرفته شده برای خودرو استفاده کند با این موضوعات آشنایی کامل دارد. در حقیقت این فرآیند آموزش ابتدایی موضوعات مرتبط با خودرو به خریداران است.
 
مشتری دقت داشته باشد
این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به اهمیت دو فرآیندی که پیش از این اشاره شد، می گوید: در فرآیند PDS مجموعه ای از نکات مورد توجه است. این فرآیند یک فعالیت بازرسی است که توسط نمایندگی انجام می شود و مجموعه ای از ویژگی های خودرو از فعالیت های مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی خودرو را شامل می شود. نمایندگی موظف است بدنه خودرو را بدقت مورد بازرسی قرار دهد تا مطمئن شود هیچ گونه نشتی روغن وجود ندارد. در این فرآیند، فرمان و چراغ های خودرو هم کنترل می شود. ممکن است مشتری از جنس عملیاتی که در این فرآیند انجام می شود اطلاعاتی نداشته باشد؛ اما خروجی این فرآیند برای مشتری این است که عملکرد خودرو صحیح و سلامت باشد. در فرآیند Handover آموزش عملکردی خودرو مورد توجه است. مشتری باید هنگام تحول خودرو کلیات فرآیند PDS را مورد توجه قرار دهد تا از عملیاتی که پیش از تحویل خودرو در نمایندگی انجام شده مطلع شود. البته خودش هم می تواند بعد از تحویل خودرو نگاهی به آن بیندازد و از سالم بودن چرخ ها و میزان باد لاستیک ها، نبود هرگونه خط و خش و خوردگی در بدنه و نبود نشتی روغن در بخش های مختلف اطمینان حاصل کند.
 
دفترچه هایی که خوانده نمی شود
یکی دیگر از نکاتی که خریداران باید به آن توجه داشته باشند دفترچه راهنمای مشتری است. زینالی به اشاره به این موضوع تاکید می کند: هنگام خرید خودرو دو دفترچه در اختیار خریداران قرار می گیرد که یکی از آنها دفترچه راهنمای محصول است . آنچه در فرآیند Handover برای مشتری توضیح داده می شود در یک فرصت محدود ارائه می شود و خریدار می تواند اطلاعات بیشتر در این زمینه را در دفترچه راهنمای محصول مطالعه کند. بیشتر خریداران فکر می کنند با خودرو آشنا هستند و معمولا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمی کنند. دومین دفترچه به سرویس ها و گارانتی خودرو مربوط است. اگر مشتری این دفترچه را بخوبی مطالعه کند درباره این که باید در چه کیلومترهایی و در چه زمان هایی برای سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه کند به اطلاعاتی دست پیدا می کند. در این دفترچه راهنما به عواملی که موجب باطل شدن گارانتی خودرو و اقداماتی که موجب باطل شدن شرایط گارانتی نمی شود هم اشاره شده است. علاوه بر این، به نکات ایمنی که خریداران ملزم به رعایت آن هستند و مسائل امنیتی مربوط به خودرو نیز اشاره شده است. بنابراین خریدار باید به مجموعه مسائلی که در دفترچه راهنمای محصول و دفترچه گارانتی خودرو اشاره شده توجه داشته باشد و این موضوعات را بدقت مورد مطالعه قرار دهد.
وی می افزاید: توصیه ما به خریداران خودرو این است که در مواقع تعیین شده برای سرویس خودرو به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند . تاکید بر مراجعه به نمایندگی های مجاز تعمیر خودرو فقط به سرویس های اولیه محدود نمی شود بلکه بهتر است برای سرویس های ادواری خودرو نیز به نمایندگی های مجاز مراجعه شود، به این ترتیب مشتری می تواند مطمئن باشد قطعاتی مانند فیلترها و روغن که در سرویس تعویض می شود یا به طور کلی قطعات مصرفی در در سرویس های اولیه و ادواری مورد تائید شرکت خودروساز است. اینها مجموعه نکاتی است که خریداران خودرو و مشتریان شرکت های خودروساز باید به آن توجه داشته باشند.
 
چرا آب بندی؟
یکی از دغدغه های خریداران خودرو چگونگی آب بندی خودروهای صفر کیلومتر است. شاید آب بندی واژه چندان مناسبی برای این اقدامات نباشد اما در حقیقت منظور از آب بندی، آماده کردن ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت از آن است.
کارشناسان خودرو می گویند قطعات مختلف مانند پیستون ها، رنگ ها و دیگر قسمت ها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. در خودروهایی که توسط شرکت های بزرگ خودروسازی در سطح دنیا ساخته می شود قطعات خودرو پیش از نصب به طور جداگانه آب بندی و با هم هماهنگ شده است. بنابراین راننده بعد از خرید این خودرو می تواند براحتی و با سرعت و شرایط دلخواه خود رانندگی کند. بهتر است در هزار کیلومتر نخست رانندگی با این خودرو تا حد امکان فشار کمتری به خودرو وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از فشار وارد شدن به خودروست. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت هایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. بعضی خریداران بعد از خرید خودروی صفر رینگ ها را تعویض می کنند که چنین اقدامی بدون نظر کارشناسی به شاسی خودرو آسیب می رساند. روغن موتور و فیلتر آن هم باید بعد از هزار کیلومتر اول تعویض شود.
اما مدیر مهندسی خودروی شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در این باره نظر متفاوتی دارد. وی می گوید: در گذشته تاکید می شد خودروهای صفر کیلومتر به آب بندی نیاز دارد به این دلیل که در گذشته با توجه به فناوری هایی که در تولید خودرو مورد استفاده قرار می گرفت لازم بود برای هر خودرو در کیلومترهای اولیه رانندگی، محدودیت هایی در نظر گرفته شود. اکنون نیز طبق عادت بیشتر مشتریان سعی می کنند این موضوع را تا حد زیادی رعایت کنند اما واقعیت این است که خودروهای امروزی براساس فرآیندی طراحی شده است که از روز نخست بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. یعنی این طور نیست که خودرو روزهای اول عملکرد ضعیف تری داشته باشد و با گذشت زمان این عملکرد بهبود پیدا کند. اما رفتارهای نابجا در رانندگی مانند شتاب گیری یا ترمز های ناگهانی که به قطعات خودرو آسیب می رساند از همان کیلومترهای ابتدایی مورد تائید نیست. شرایط استفاده مناسب از خودرو از تعاریفی است که به عنوان ضوابط گارانتی خودرو از سوی خودروسازان مورد توجه قرار می گیرد. ما خودرو را برای استفاده در شرایط عادی گارانتی می کنیم. اگر قرار باشد از خودرو برای رالی استفاده شود یا شتاب های ناگهانی به خودرو وارد شود قطعا خودرو صدمه می بیند.
 
آب بندی دیگر جدی گرفته نمی شود
معمولا این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که به آب بندی خودرو صفر کیلومتری که بتازگی خریده، اهمیت بدهد زیرا آنها بر این باورند خودروهای امروزی نیازی به آب بندی ندارند و این تصوری است که بیشتر آن دسته از افرادی که به قول معروف سن و سالی از آنها گذشته است به آن توجه دارند. این در حالی است که تعمیرکاران خودرو بر این باورند عادت های نادرست ما در استفاده بهینه از خودرو با پیامدهای بسیاری همراه است که می تواند در عملکرد خودرو اختلال ایجاد کند. یکی از این نکات، آب بندی خودروست که گرچه ممکن است بر عملکرد خودرو به طور مستقیم تاثیری نداشته باشد و پیامدهای ناشی از آن بزودی خود را نشان ندهد اما می تواند با مشکلاتی همراه باشد که با گذشت زمان خود را نشان می دهد.
به گفته تعمیرکاران خودرو بهتر است در 750 کیلومتر نخست رانندگی با یک خودرو صفر کیلومتر بویژه زمانی که بار زیادی در خودرو وجود دارد از رفتن به سربالایی های پرشیب خودداری شود. همچنین توصیه می شود دنده های اتومبیل صفر کیلومتر به گونه ای تغییر داده شود که همواره دور موتور خودرو بین 2500 تا 4000 دور قرار گیرد. بهتر است هنگام رانندگی با یک خودروی صفر کیلومتر هیچ گاه تخت گاز نروید و از حرکت در مسیرهای طولانی مانند بزرگراه ها با دور ثابت تا حد امکان خودداری کنید. در 750 کیلومتر دوم رانندگی با این خودرو جدید نیز بهتر است از شتاب گیری های سریع و تخت گاز رفتن اجتناب کنید و از دنده معکوس نیز استفاده نکنید.

منبع

باشگاه خبرنگاران

برچسب : خودرو , صفر کیلومتر , آب بندی , تحویل خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

جعفر طاهری
3

تعداد زيادی از گيربكس خودروهای 206 سدان و هاچ بك تحويلی سال 1393 باز همان روز تحويل در دنده دو ميپرد . اين اپيدمی باعث شده كه بمحض اينكه مشتری به نمايندگی بگويد دنده دو خودروی من اشكال دارد بلافاصله درخواست امداد برای تعويض كل گيربكس صادر شود . اين يعنی هزينه هنگفت برای سازنده خودرو . اگر در قرار دادشركت ايران خودرو با شركت نيرو محركه كه سازنده گيربكس است خسارت ناشی از ايراد گنجانده نشده باشد ميتوان گفت سازنده خودرو سودی بابت فروش خودرو نبرده است. علاوه بر اين سيم كلاچ اتوماتيك اين خودرو علاوه بر سفت بودن باعث از بين رفتن پيش از موعد كلاچ و سوخت زياد ميشود . در حاليكه هدف از كلاچ اتوماتيك دير از بين رفتن كلاچ بوده است !
14:04  1393/12/13
پاسخ دادن
امیر
6

بله! خودروی صفر کاملا شانسی است البته در ایران !! چون خودروسازان خارجی خودرویی میسازند که حداقل پنج سال نیاز به تعمیرات ندارد بغیر از
مصرفی ها.
12:35  1393/12/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهندس : نگران نباشید این رویه سایپا هست میخواد مجوزافزایش قیمت بگیره و بعداینکه به هدفش رسید فاکتور قطره چکونی رو به فاکتورسریع میکنه تا بازاروبیاره یکم پایین وبگه با افزایش قیمت کارخانه بازاربالانرفت همتون تا اخرماه فاکتورمیشین
غربت : ااااااجدی بچه ها بریم اطلس روانصراف بزنیم تیبا2 بخریم پسرجان اینکارا خوب نیست صبرکن بعدافزایش قیمت عین ماتلاش کن شایدقسمتت شد اطلس وتونستی اطلس 550 کارخانه ثبتنام کنی و ازبازار بزودی 700 تومنی نخری هرچند با این طرز فکربرای توهمون تیبا2 خوبه پرایدم بدنیست کم مصرف ترین ماشینه پسرجان الان دنا پرمصرف ترین ماشین داخلیه و هنینطورگرونترین ماشین داخلی یکمیلیارد دویست
محمود : پس اینجا چه کارمیکنی نکنه دلت برای اطلس سوارها سوخته محض اطلاعت کوییک جی یا اطلس مصرف سوخت جادشون زیر7 هستش جدیدا دوم اینکه مابخیل نیستیم شما باهمون تیبا2 خودت حال کن ماهم با اطلس 600 تومنیمون میگذرونیم
رضا T8 : ما که راهمون دوره چیکار کنیم ...
ههه : شماچندسالته پسرجان تحلیل خودروییت توحلق خودروسازا شمانابودکردی صنعت خودروسازی سایپارو عزیزم طبق گفته دوستمون همه خودروها کپی نمونه قبلی باتفاوت برطرف کردن مشکلات ظاهری وبدنه وموتوری هست اطلس بی دلیل 600 خرید فروش نمیشه بزودی هم با 207 رقابت میکنه اگردلت میسوزه ونتونستی اطلس 400 تومنی بخری اماده باش بزودی بعدافزایش قیمت اطلس 500 تومنی بخری البته اگربازم نشد اطلس 700 تومنی دسترس هست توبازار واگرم نشدبخری بروهمون تیبا 2 ت روبخر ولی فقط گازبده دودت روهم توصفحه اطلس نبینم بچه جون
پذیرش 19 اسفند فوری : بعد از لغو فروش عید فطر، تا افزایش قیمت ندن نه دیگه فاکتور میکنند و نه دیگه فروش میذارند. مثل پراید وانت که افزایش قیمت دادن و بعد مجددا فروش گذاشتند.
رضا T8 : ما چیکار کنیم که راهمون خیلی دوره ....
S5ccc : همین ۷۰نفری که زیر پست من لایک زدن اگه وجود داشته باشن و با خانواده فردا تجمع کنن جلو دفتر کرمان موتور ماشین همه رو میدن
بهمن ماه : به هیچ عنوان افزایش قیمت به اسفند نمیخوره.. چرا ته دل ملت رو خالی میکنی؟
تارا وی ۴ : سلام دوستان کسی هست تارا وی ۴ ال ایکس تحویل ۳۱ فروردین فاکتور بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات اسماعیل : نقدی 21 اسفند ماه
پیش فروش : در اول این همه ، خوب پیش رفتی تو پیامت در آخر خرابش کردی😂
امیر پلاس : سلام منظورش این هست که بدلیل اینکه مابه التفاوت بیمه و مالیات حدود5 تومان بود از سود تاخیر کم شده و دعوت نامه جدیدی فعلا نداره و باید منتظر فاکتور باشیم به امید خدا
رضا : سلام دنا پلاس اپشنال تحویل 31 اردیبهشت کی فاکتور میشه
ایکس 22 پرو : خرید نقدی 16 اسفند
جواد : کاربر Da من هم شرایطم مشابه شماست شماره قرارداد هم شما 70 نفر جلوتر از منی دیگه از انتظار خسته شدیم واقعا
سورن دوگانه تحویل سی دی : سلام وقت بخیر دوستان بیست و یکم آذر ماه تکمیل وجه کردم تحویل سی دی ماه...اما هنوز فاکتور نشده...کسی اطلاع داره لطف کنه بگه چه موقع فاکتور میشه.... ممنون از لطف همه شما دوستان عزیز
حسن : میگن خیلی از زمستانیها که پیامک رفته به قیمت قبل با رابطه بازی خود کارکنان ایران خودرو براشون پیامک رفته
جابر 1378a : حالا ما کار نداریم اگر قیمت بازار 3ملیارد بشه ما تحویل 402بودیم یا اصلا باید 402 فرخوان میامد و تکمیل وجه میکردیم و حالا اینجور جوش و ....و....و...پس گوشاتون رو باز کنید حقمون 288بوده بقران به الله به محمّدص اگر حتی 340حساب کنه بازم بی ارزه بودن ماست ایهاناس خیلی خیلی شورشون رو در آوردن مرد باشید نشینید
موسی : سلام...