5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

وجود طرفداران و علاقه‌مندان بی‌شمار، برگزارکنندگان و مجریان مسابقات فرمول یک را به جستجوی راه‌حل‌ها و ترفندهایی برای افزایش هیجان و جذابیت این مسابقات وامی‌دارد. از همین رو تکنولوژی و فرمول یک، از دیرباز دست در دست یکدیگر گذاشته و در کنار هم به پیش می‌روند. سالانه میلیون‌ها دلار صرف تحقیقاتی در راستای بهبود هرچه بیشتر شرایط و قوانین این مسابقات می‌شود. در این مقاله نیز قصد داریم شما را با پنج فن‌آوری جدید که سبب افزایش سرعت خودروهای فرمول یک شده‌اند، آشنا کنیم.

 

1. وزنه تعادل (2005-رنو R25)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

همان‌طور که می‌دانید، تایرها نقش مهمی در حفظ تعادل خودرو ایفا می‌کنند. در مسابقات فرمول یک نیز، تایرهای نرم با سیستم تعلیقهای خشک همواره در حال مبارزه هستند تا این تعادل برقرار شود. به منظور عملکرد بهتر خودرو هنگام عبور از ناهمواری‌ها و یا گذر از پیچ‌ها، یک وزنه داخل دماغه خودرو آویزان شده است که تعادل خودرو را در هر شرایطی حفظ می‌کند. برخلاف خودروهای معمولی که ضربات و تکان‌ها از طریق سیستم تعلیق و تایرها به بدنه و کابین منتقل می‌شود، خودروی R25 تیم رنو توانست با استفاده از این فن‌آوری به خوبی از پس شرایط مختلف بربیاید. اگرچه استفاده از این تکنولوژی مدت کوتاهی پس از عرضه ممنوع شد، اما وسیله جدیدتر و بهتری به نام فنر J جای آن را گرفت. گفتنی است، تنها مزیت فنر J نسبت به وزنه تعادل، کوچک‌تر بودن آن است.

 

2. طراحی آیرودینامیک (سال2008-فراری F2008،سال2004-ویلیامز FW26)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

اگرچه این دو خودرو به یک دلیل شهرت یافته‌اند، اما از جهات بسیاری با یکدیگر تفاوت دارند. اگر اغراق نباشد، باید بگوییم که FW26 دارنده شاخص‌ترین و متفاوت‌ترین دماغه در خودروهای فعلی فرمول یک می‌باشد. برخلاف دماغه‌های نوک تیز معمولی، FW26 از یک دماغه پهن و مسطح بهره می‌برد و پایه‌های باله جلوی آن تا زیر دماغه امتداد یافته‌اند. این امر سبب می‌شود فضای بیشتری برای عبور هوا به وجود بیاید. پس از مدتی مهندسان تیم ویلیامز با طراحی یک دماغه استاندارد نشان دادند حتی یک طراحی معمولی هم می‌تواند کارایی بسیاری داشته باشد. در سوی دیگر، فراری F2008 از آنچه دیگر تیم‌ها در سال 2008 انجام دادند، پیروی کرد. با مطرح شدن علم آیرودینامیک، مهندسان و طراحان به دنبال ارائه بهترین‌ها بودند و طراحی باله‌ها، دریچه‌ها، رکاب‌ها، فلپ‌ها و دیگر بخش‌ها همگی در راستای بهبود عملکرد خودرو صورت گرفتند. وضع قوانین جدید در سال 2009 خط بطلانی بود بر بسیاری از این طراحی‌ها.

 

3. دیفیوزر (رنو و دیگر تیم‌ها)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

اگرچه دیفیوزرهای عقب نقش مهمی در ایجاد نیروی رو به پایین ایفا می‌کنند، اما جزو بخش‌هایی هستند که چندان قابل رویت نیستند. طبق قوانین، تمامی خودروها باید از سطحی مسطح بین دو محور برخوردار و دیفیوزر عقب باید در نزدیکی مرکز محور عقب قرار داشته باشد. تیم‌ها با آگاهی از نقطه ضعف‌های قوانین، یک دیفیوزر دیگر در بالای دیفیوزر اول قرار دادند و بدین ترتیب، چسبندگی چرخ‌های عقب را بدون وجود احتمال درگ، افزایش دادند. گفتنی است، حدود یک سال طول کشید تا قانون‌گذاران این نقطه ضعف را برطرف کردند. 

 

4 و 5. سیستم‌های KERS و DRS (تمامی خودروهای جدید)

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

این دو فن‌آوری که با راهنمایی‌های رانندگان محقق شدند، کمک شایانی به پیشرفت خودروهای فرمول یک کردند. در سیستم بازیابی نیروی جنبشی (KERS) با قرار گرفتن یک موتور هیبریدی روی پیشرانه اصلی یا گیربکس، قدرت موتور در هر دور حدود 80 اسب‌بخار و به مدت شش ثانیه افزایش پیدا می‌کند که این امر سبب بهبود عملکرد خودرو می‌شود. کامپوتر مورد تایید فدراسیون، بر نحوه استفاده از این سیستم نظارت می‌کند و هر بار که خودرو از خط پایان عبور می‌کند، این نیرو مجددا شارژ می‌شود. گفتنی است، رانندگان و مهندسان به منظور دستیابی به حداکثر بهره‌وری، زمان زیادی را صرف مشخص کردن زمان و مکان استفاده از این انرژی می‌کنند.

5 نوآوری فنی فرمول یک در دهه گذشته

سیستم کاهش درگ (DRS) نیز، یک سیستم آیرودینامیکی است که با هدف افزایش سرعت طراحی شده است. در هر مسیر دو یا سه نقطه وجود دارد که در آنها راننده مجاز است باله عقب را با هدف کاهش احتمال درگ و نیروی رو به پایین، بالا بیاورد و از سیستم DRS استفاده کند؛ گفتنی است، این نقاط توسط کامپیوتر فدراسیون به اطلاع راننده می‌رسند. از آنجایی که استفاده از این دو سیستم مغایر با قوانین نیست، هر دوی این فن‌آوری‌ها راه خود را به سوی سوپرخودروها باز کرده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور نیز، شاهد حضور این دو سیستم در سوپر اسپرت‌ها خواهیم بود. 


منبع

RedBull

برچسب : فرمول یک , F1 , اتومبیلرانی , KERS , ِDRS , بازیابی نیروی جنبشی , نیروی رو به پایین , آیرودینامیک , دیفیوزر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
0

سیستم kers که باعث آتیش گرفتن ماشینا میشد. غیر قانونی نبود ولی عملا بلا استفاده بود.
19:39  1394/01/04
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁
پناه : 6 دنده با رینگ آلمینیوم تحویلی 31 مرداد.واریزی اول 24 بهمن واریزی دوم 9 تیر ماه
علی : رینگ آلومینیوم هستی