چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

با افت حدودا 30 درصدی نرخ یورو و کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای چینی، خودروهای تولیدی چشم بادامی‌ها به تدریج سهم خود از بازار ایران را از دست خواهند داد.
عصر طلایی چینی‌ها در بازار خودروی ایران از سال 1391 و همزمان با تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش تولید خودروهای داخلی آغاز شد.
در سال‌های 1391 و 1392 شرکتهای مدیران خودرو و کرمان موتور به عنوان مونتاژکاران خودروهای چینی در ایران از خلاء ایجاد شده ناشی از کاهش شدید تولید خودروهای داخلی استفاده کرده و مونتاژ خودروهای چینی در ایران را به شدت افزایش دادند.
همزمان با این اتفاقات با توجه به اینکه سه برابر شدن نرخ ارز در سال 1391 باعث افزایش شدید قیمت خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای وارداتی به کشور شده بود، واردات خودروهای آماده چینی (CBU) نیز به شدت افزایش یافته و چند برند جدید چینی وارد بازار خودروهای وارداتی ایران شدند.
در چنین شرایطی اگرچه خودروسازان چینی به تدریج جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده و در اندیشه افزایش تولید و صادرات خودرو به ایران بودند اما یک اتفاق پیش‌بینی نشده تمام برنامه‌ریزی‌های آنها را به هم زد؛ اتفاقی به نام سقوط 30 درصدی ارزش یورو در بازارهای مالی جهان.
از حدود سه ماه پیش کشورهای اروپایی براساس سیاست‌های خود برای افزایش صادرات، نرخ یورو را حدودا 30 درصد کاهش دادند به‌گونه‌ای که ارزش این پول در بازار ارز ایران از حدود 4500 تومان به 3500 تومان کاهش یافته است.
این اتفاق باعث افزایش قدرت رقابت‌پذیری خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا در برابر سایر خودروها شده است. در این شرایط تفاوت قیمت خودروهای هم‌کلاس اروپایی و چینی به حدود 10 درصد کاهش یافته و با توجه به بالاتر بودن کیفیت خودروهای اروپایی نسبت به چینی، این 10 درصد ارزان‌تر بودن نمی‌تواند مصرف‌کنندگان را مجاب به خرید خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای اروپایی کند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ یورو نقطه آغاز روند اخراج خودروهای چینی از بازار خودروی ایران است؛ روندی که با رسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، تشدید خواهد شد.
یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: با توجه به کاهش 30 درصدی نرخ یورو از این پس خودروهای اروپایی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر خودروها در بازار ایران خواهند داشت.
فربد زاوه با بیان اینکه باید عصر طلایی خودروهای چینی در بازار ایران را پایان یافته دانست، خاطرنشان می‌کند: در آینده بیشترین سهم بازار خودروی ایران متعلق به خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی اروپایی خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در این زمینه می‌گوید: کاهش نرخ یورو فرصتی طلایی برای قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی است که با هزینه کمتری نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روز رسانی تجهیزات خود اقدام کنند.
ساسان قربانی ادامه می‌دهد: با توجه به مزایای کاهش نرخ یورو برای همکاری با شرکتهای اروپایی، پس از توافق جامع هسته‌ای شاهد همکاری گسترده قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی خودشان نیز می‌دانند که همکاری با خودروسازان چینی چیزی نصیب آنها نخواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: بنابراین اگر در مقطعی به دلایلی همکاری با چینی‌ها افزایش یافت اما پس از توافق جامع هسته‌ای با توجه به کاهش نرخ یورو مطمئنا شاهد معکوس شدن این روند خواهیم بود.
قربانی تصریح می‌کند: با برطرف شدن محدودیت‌های خارجی، موج همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و اروپایی آغاز خواهد شد که نتیجه طبیعی چنین روندی تنگ شدن فضا برای خودروسازان چینی در ایران و در نتیجه کاهش مونتاژ و ورود این خودروها به ایران خواهیم بود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , چین , اتحادیه , اروپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

ناشناس
8

با این حساب پس باید قیمت ال 90 ده میلیون ارزون تر بشه!!!!!!!! به همین خیال باش!
19:31  1394/01/24
پاسخ دادن
شهاب
11

همه گفته های بالا درست. ولی انتظار نداشته باشیم مدل های به روز و مدرن خودرو های اروپایی (مثل بنز و بی ام و و .....) وارد بازار ایران بشه. بلکه مدلهای ده سال پیش و از رده خارج شده برندهای نه چندان معروف میاد که هم برای انها سود داره و هم برای وارد کننده های ایرانی!!!!!!!!!!!!!!
14:37  1394/01/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام. دوستان بالاخره بعد از ۴ ماه تاخیر خودرو من هم فاکتور شد الهی شکر‌. تارا دستی v1 نقره ای تیتانیوم تحویل ۲۴ دی
وحید : سلام خسته نباشید خدمت شما مهندسین عزیز آقا من یه چهار ماه پیش گیربکس باز کردم صفحه کلاچ و بلبرینگ کلاچ تعویض شد موقع تحویل دنده یک به سختی جا میرفت مکانیک می گفت یه چند وقتی کار کنه خوب میشه من راه افتادم البته فقط دنده یک باسختی جا میرفت بقیه مشکل نداشت تا روز بعد زدم یک راه افتادم کلاچ گرفتم بیام دو نیومد هر کار کردم نیومد گیر کرد بردم پیش استا دوباره باز کرد بست این بار دنده خوب جا میرفت سه چهار ماه بدون اذیت بود تا پانزده روز پیش باتری خوابید حلش دادم موقع روشن شدن دک بدی خورد به موتور روشن کردم بعد خواستم بزنم یک دیدم مثل سری قبل یک بد جامیره با سختی فقط یک دو روز بعد دوباره تو یک قفل کرد العان بردم جای دیگه چهار بار گیربکس آورده پایین بسته دوباره تو یک گیر کرده تمام قطعات تعویض کرده از کشویی میل ماهک موشکی ولی دوباره گیر کرده لور دنده هم مشکل نداره میشه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست
رضا اس ۵ : سلام دوستان ما هفت ماه رو رد کردیم داریم میریم تو ۸ ماه دوستانی که دادگاه شکایت کردن راهنمایی کنند تا بقیه هم شکایت کنند باید وکیل گرفت حرومزادهها الکی الکی مارو گرفتار کردن خدا لعنتتون کنه
اس ۵ نیو : دوستان چرا ماشینه مارو نمیدن؟ ۲۰ روز دیگه چک دومه ماشینه انشالله تا ۱۵ روز آینده همه ماشینارو بدن انرژیشو بفرستیم🙏🏼 همون اس ۵ برسه بهمون
فونیکس Fx : سلام دوستان . اینجور که میبینم اوضاع کرمان موتور از مدیران خودرو بدتر هست . لا اقل مدیران ثبت نام نقدی و لیزینگی چنتا مدل مثل خانواده فونیکس و آریزو رو تا حدود نیمی از برج ۱۱ رو تحویل داده . من ثبت نامی دی ماه هستم و تاریخ تحویل ۹۰ روزه کاری بهم گفتن آخر خرداد گفتم کاش از کرمان موتور یا بهمن خرید کرده بودم حالا میبینم یک از یک بدتر هستن .
امیر : من میخواستم شنبه ماشین j7 بنویسم ولی با خوندن کامنتا برگام ریخت :|
S5 23 مهر : تحویل سیستمی ۴بهمن پارسال بوده چک دوم هم ۱۵خرداد هنوز حتی شاسی نشده حساب کردم تا الان حدود ۱۰۰ میلیون جریمه تاخیر خورده واقعا نمیدونم کرمان موتور چیکار میکنه
اطلس ۲۸ بهمن : سلام هنز کسی فاکتور نشده
دنا پیکانی : من۵ساله دارمش.عالیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس زمستان : این دوستت کجا کار میکنه مطمنه, منم تکمیل وجه نکردم به امیدی قیمت کم بشه
علی : دوستانی که قصد فروش دارن گول دلالها را نخورید پار 403 40 تومن گرونتر از 402 هست و زیر 700 ندید
دوگانه 29اسفند : ایواللا حسین آقا رهاش همینه
سلام : با تمدید استاندارد
سلام : صبر کن نوبت ما هم میرسه
پیش‌فروش‌دی‌ماه : سایپا‌چرا‌فاکتور‌نمیکنی‌‌مگه‌پول‌نگرفتی؟؟؟ چراظلم‌میکنی‌بی‌انصاف‌4ماه‌ازموعدتحویل گذشته‌کجای‌دنیا‌با‌‌مردمشون‌اینجوری‌رفتار میکنند
مسعود : از طریق گوگل وضعیت مشتری یا شماره تماس 096550
امید : ممنون از پاسخگویی .ولی از نمایندگی اوایل ثبت نام گفتن خرداد ماه منتظر پرداخت دوم باشین .برای همین .چون دور اول اسفند ماه پرداخت شد نصف پول برای دنا پلاس توروبو‌ ef7 بعد الان دور دوم که تحویل تیر ماه نوشته پس همشون الکیه درسته؟ خرداد پس نیست
مرجان : سلام کسی اطلاع داره دعوتنامه خرداد کوییک اتومات کی میاد
رانا 29 اسفند 4دی وجه : دوستان بهمن ماهی کسی ماشین تحویل گرفته بگه ارتقا هست یا نه