چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

با افت حدودا 30 درصدی نرخ یورو و کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای چینی، خودروهای تولیدی چشم بادامی‌ها به تدریج سهم خود از بازار ایران را از دست خواهند داد.
عصر طلایی چینی‌ها در بازار خودروی ایران از سال 1391 و همزمان با تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش تولید خودروهای داخلی آغاز شد.
در سال‌های 1391 و 1392 شرکتهای مدیران خودرو و کرمان موتور به عنوان مونتاژکاران خودروهای چینی در ایران از خلاء ایجاد شده ناشی از کاهش شدید تولید خودروهای داخلی استفاده کرده و مونتاژ خودروهای چینی در ایران را به شدت افزایش دادند.
همزمان با این اتفاقات با توجه به اینکه سه برابر شدن نرخ ارز در سال 1391 باعث افزایش شدید قیمت خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای وارداتی به کشور شده بود، واردات خودروهای آماده چینی (CBU) نیز به شدت افزایش یافته و چند برند جدید چینی وارد بازار خودروهای وارداتی ایران شدند.
در چنین شرایطی اگرچه خودروسازان چینی به تدریج جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده و در اندیشه افزایش تولید و صادرات خودرو به ایران بودند اما یک اتفاق پیش‌بینی نشده تمام برنامه‌ریزی‌های آنها را به هم زد؛ اتفاقی به نام سقوط 30 درصدی ارزش یورو در بازارهای مالی جهان.
از حدود سه ماه پیش کشورهای اروپایی براساس سیاست‌های خود برای افزایش صادرات، نرخ یورو را حدودا 30 درصد کاهش دادند به‌گونه‌ای که ارزش این پول در بازار ارز ایران از حدود 4500 تومان به 3500 تومان کاهش یافته است.
این اتفاق باعث افزایش قدرت رقابت‌پذیری خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا در برابر سایر خودروها شده است. در این شرایط تفاوت قیمت خودروهای هم‌کلاس اروپایی و چینی به حدود 10 درصد کاهش یافته و با توجه به بالاتر بودن کیفیت خودروهای اروپایی نسبت به چینی، این 10 درصد ارزان‌تر بودن نمی‌تواند مصرف‌کنندگان را مجاب به خرید خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای اروپایی کند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ یورو نقطه آغاز روند اخراج خودروهای چینی از بازار خودروی ایران است؛ روندی که با رسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، تشدید خواهد شد.
یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: با توجه به کاهش 30 درصدی نرخ یورو از این پس خودروهای اروپایی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر خودروها در بازار ایران خواهند داشت.
فربد زاوه با بیان اینکه باید عصر طلایی خودروهای چینی در بازار ایران را پایان یافته دانست، خاطرنشان می‌کند: در آینده بیشترین سهم بازار خودروی ایران متعلق به خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی اروپایی خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در این زمینه می‌گوید: کاهش نرخ یورو فرصتی طلایی برای قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی است که با هزینه کمتری نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روز رسانی تجهیزات خود اقدام کنند.
ساسان قربانی ادامه می‌دهد: با توجه به مزایای کاهش نرخ یورو برای همکاری با شرکتهای اروپایی، پس از توافق جامع هسته‌ای شاهد همکاری گسترده قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی خودشان نیز می‌دانند که همکاری با خودروسازان چینی چیزی نصیب آنها نخواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: بنابراین اگر در مقطعی به دلایلی همکاری با چینی‌ها افزایش یافت اما پس از توافق جامع هسته‌ای با توجه به کاهش نرخ یورو مطمئنا شاهد معکوس شدن این روند خواهیم بود.
قربانی تصریح می‌کند: با برطرف شدن محدودیت‌های خارجی، موج همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و اروپایی آغاز خواهد شد که نتیجه طبیعی چنین روندی تنگ شدن فضا برای خودروسازان چینی در ایران و در نتیجه کاهش مونتاژ و ورود این خودروها به ایران خواهیم بود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , چین , اتحادیه , اروپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

ناشناس
8

با این حساب پس باید قیمت ال 90 ده میلیون ارزون تر بشه!!!!!!!! به همین خیال باش!
19:31  1394/01/24
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
11

همه گفته های بالا درست. ولی انتظار نداشته باشیم مدل های به روز و مدرن خودرو های اروپایی (مثل بنز و بی ام و و .....) وارد بازار ایران بشه. بلکه مدلهای ده سال پیش و از رده خارج شده برندهای نه چندان معروف میاد که هم برای انها سود داره و هم برای وارد کننده های ایرانی!!!!!!!!!!!!!!
14:37  1394/01/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : آره ما دروغ میگیم بشین تا بعد از سالها بهت جی شاید دادن مشکل شما چندنفر نیستین ک بخایم ما گول بزنیم تبدیل بزنید شاهین جی گیر ما بیاد اگ سایپا برا چند هزارتا شاهین داشت برای این چند نفر که توسایت هم هستن دارن ماهم فروش فوری هستیم اولویت با ماست پس نیازی نداریم دروغ بگیم قبلا دوسه ساعته فاکتور میشد الان تبدلیا زیاد شده شاید یه هفته هم زمان ببره
محسن : تاریخ واریزی دوم 27اسفند ماه فاکتور شد
شاهین GL در تاخیر : من تبدیلی GL خردادم هنوز خبری از ماشین نیست حاضرم از GL به کویک تبدیل بزنم ولی فقط زودتر ماشین بم بدن خیلی سخته بی ماشینی تو فصل مدارس
شاهین G : فقط با تجمع درست میشه انقدر فشار بیاریم تا مجبور شن ماشین های که دپو کردن برای افزایش قیمت تحویل بدن
فروش فوری : حتما زنگ بزن . توی crm ایرانخودرو هم شکایت بزن
پلاس پلاس : دوستان شماره هایی که مینویسید اساسا هیچ ربطی نداره ، مبنا تکمیل وجه دوم و سخا هست. تا شهریور تعدادی از واریز وجه 27 و 28 اسفند مونده بعد نوبت اردیبهشته
فروردین x5 : من ۲۵ فروردین ثبت نام کردم ۸ شهریور دعوتنامه اومد همون روز هم تکمیل وجه کردم هنوز نه فاکتور شده و نه شاسی
شاهین بدبخت : کاش پیام تبدیل به جی ال بیاد بخدا من به همونم راضیم پیام نمیاد تحویل آبانم
تارا v4 : به به وارد ۱۳روز از تاریخ تحویل خودرو به باربری شدیم و هنوز از تحویل خبری نیست حمل خودرو براي تحويل 1404/06/30 دريافت خودرو توسط نمايندگي در حال انجام
جلال شاهین پلاس اول اردیبهشت : 19137437
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 31 شهریور، پانا بدون رینگ : قسمت واریز وجه برو مشخصات و ردیف قرارداد بزن بالا میاد، اگه طرح برات فعال شده باشه، البته اول داخل میز خدمت ببین برات زده تکمیل وجه نمی باشد اگه زده برو مرحله واریز وجه
طرح فرسوده : طرح فرسوده اردیبشهت این چند روز کسی فاکتور شده؟؟؟؟
اصغر : سلام شماره تماس بزار دوتاشم می خوام
کاظم : ❤️ دست نمی یاد
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : دوستان اینجا پیش فروش تحویل آذر نداریم. اگه هست اطلاع بده لطفا.
کرمونی : 🤚
کوییک آر اس : بله یک سالی هست که سود تاخیر درست نمیدن
توحید ارومیه : من چندین بار گفتم با نشستن و اینجا پست گذاشتن و اعصاب خودتون رو خراب کردن چیزی درست نمیشه.وقتی بندر منفجر شد من گفتم تاخیر سایپا بیشتر میشه چون بیشتر قطعات از اونجا وارد میشه بعضی ها جبهه گرفتن الان به حرفم رسیدید.هیچ وقت نگید مشکل من نیست.به نظر من همه دوستانی که اینجا هستن جز خانواده ساینا هستن.باید همگی با هم یه کاری بکنید.تنها راهش هم تجمع هست و گرنه ببندید کجا میگم الان که تاخیر 6ماه هست با این شرایط رفته رفته بیشتر هم میشه شاید تا یکسال هم برسه از طرفی شرکت سایپا با 11هزار میلیارد چک به قطعه ساز و سود تاخیر مشتری ها دیگه عملا یک شرکت ورشکسته هست.اونم باز برای ارزش پایین و بز خری شرکت توسط اقازاده ها اینطوری شده
توحید ارومیه : 2.3ماه پیش بود چند نفر از دوستان ازم همینجا سوال پرسیدن که نیسان و ساینا بخرن.من چندین بار گفتم فقط طلا بخرید و تا اخر مهر نگه صبر کنید.حتی چندین بار هم پست کردم خودرو رسید دستتون اگه لازم ندارید بفروشین طلا بخرین.الانم میگم تا 2سال اینده هر پولی هر وقت اومد دستتون به قیمت طلا نگاه نکنید فقط بخرید و بلند مدت نگه دارید بیشترین سود رو بین بازارها میتونید کسب کنید
ساینا فوق العاده 11/29 : سلام ن فوق العاده واریزی 28بهمن پذیرش29بهمن