نسخه سوئدی برای خودروسازی ایران

نسخه سوئدی برای خودروسازی ایران

«بیانیه لوزان» اگرچه نمی‌تواند تضمینی برای حضور قطعی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران باشد، اما حداقل سبب شده شرکت‌های خارجی برای بررسی شرایط راهی کشورمان شده و فرصت‌های موجود در اقتصاد ایران را برای همکاری‌های احتمالی آینده، مورد بررسی قرار دهند.
در این بین، اوایل هفته جاری «هیات تجاری صنایع خودرو و قطعه اسکاندیناوی» نیز به ایران آمد تا ضمن بازدید از برخی مراکز مهم خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، از فرصت به‌وجود آمده برای حضور در یکی از بازارهای بزرگ خاورمیانه استفاده و زمینه‌های همکاری را شناسایی کند. از همین رو به سراغ «فردریک سیدال» یکی از اعضای سرشناس هیات تجاری اسکاندیناوی رفتیم تا از وی بپرسیم این هیات برای چه به ایران آمده و چه برنامه‌ای برای حضور در صنعت خودرو کشور دارد.
در خاورمیانه بازارهای بزرگی وجود دارد و در برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه، صنایع خودرو و قطعه پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، با این حال شما ظاهرا «ایران» را برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود انتخاب کرده‌اید. دلیل این انتخاب چیست؟
آمدن به ایران، برای من و همکارانم خیلی تصمیم سختی نبود؛ زیرا دوستان ایرانی زیادی در سوئد داریم و با هموطنان شما آشنا هستم. در واقع این آشنایی و مطالعاتی که از قبل داشتم، سبب شد تصمیم بگیرم به همراه یک هیات تجاری از اسکاندیناوی، راهی ایران شویم.
هدف تان از سفر به ایران چیست؟ آیا می‌خواهید با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی شراکت کنید؟
بگذارید ابتدا از کشورم بگویم. سوئد جمعیتی کمتر از 10 میلیون نفر دارد، اما 70 تا 80 میلیارد دلار گردش مالی خودروسازی و قطعه‌سازی آن است. ما کشوری توسعه یافته هستیم با بازاری محدود؛ بنابراین می‌خواهیم فعالیت مان را توسعه دهیم. از آنجا که «ایران» بازار بزرگی (در صنایع قطعه و خودرو) به حساب می‌آید، اینجا را برای توسعه فعالیت‌های خود انتخاب کردیم. 
ظاهرا در بازدیدهایی که از شرکت‌های ایرانی داشتید، مذاکراتی نیز با آنها انجام داده‌اید؛ آیا این مذاکرات به جایی رسیده و دورنما و افقی مشخص از همکاری با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی را مشخص کرده‌اید؟
این اولین سفر ما به ایران است و هدفمان این بود که با شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز کشور شما بیشتر آشنا شده و زمینه‌های همکاری را شناسایی کنیم. همچنین می‌خواستیم سطح اعتماد متقابل را بسنجیم و به فرصت‌های موجود در بازار ایران پی ببریم.
شما از چند شرکت مهم وابسته به خودروسازی ایران بازدید کرده‌اید؛ نظرتان در مورد سطح کمی و کیفی آنها چیست؟ کلا صنایع قطعه و خودرو ایران را چطور دیدید؟
ما توانستیم تنها از پنج کارخانه در ایران بازدید کنیم؛ بنابراین زود است که بخواهیم در مورد سطح کیفی صنایع قطعه و خودرو ایران اظهارنظر قطعی بکنیم. با این حال و با توجه به همین بازدیدها، به نظرم قطعه‌سازی و خودروسازی ایران، نه خیلی تاپ و پیشرفته است و نه خیلی ضعیف و در سطح پایین؛ در واقع سطح متوسطی دارد.
با این شرایط، چه کمکی می‌توانید به صنایع قطعه و خودرو ایران بکنید؟
با توجه به توانایی‌هایی که شرکت‌های سوئدی‌ها دارند، می‌توانیم کمک کنیم که سطح کمی و کیفی صنعت خودرو ایران از اینکه هست، بالاتر برود؛ به‌خصوص در حوزه تکنیک‌های مربوط به استاندارد آلایندگی خودروها (یورو5 و...). در واقع می‌توانیم کمک کنیم که این استانداردها در ایران به سطح اروپا برسد.
در همین بازدیدهای محدودی که داشتید، متوجه نقاط ضعف و قوت صنعت خودرو و البته صنعت قطعه ایران شدید؟
من نمی‌توانم بگویم که در خودروسازی ایران نقاط منفی دیده‌ام. اتفاقا نکات مثبتی را مشاهده کرده‌ام که می‌تواند فرصتی برای رسیدن به یک شرایط بهتر باشد.
یعنی هیچ نقطه منفی مشاهده نکردید؟
ببینید، در سوئد با وجود آنکه سطح تکنولوژی خیلی بالا است، اما هر روز و هر هفته و هر ماه و هر سال، مسوولان می‌نشینند و بر سر اینکه چطور بتوانند کارآمدی را بالا ببرند، بحث و بررسی و تصمیم گیری می‌کنند. با این حال به نظرم در ایران روی این موضوع خیلی کار نمی‌شود. ما اگر بتوانیم با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی ارتباط برقرار کرده و در حقیقت دانش فنی و تکنولوژی سوئد را به اینجا منتقل کنیم، صنایع قطعه و خودرو ایران می‌تواند کارآیی ،کارآمدی و بهره‌وری بیشتری کسب کرده و از این نکات مثبت در صادرات استفاده کند.
کارشناسان داخلی معتقدند یکی از نقاط ضعف بزرگ صنایع خودرو و قطعه ایران، «طراحی» و قدیمی بودن ماشین‌آلات است. شما در این مورد چه کمکی می‌توانید به ایرانی‌ها بکنید؟
در سوئد دولت مشارکت زیادی در تحقیق و توسعه صنعت خودرو دارد، به نحوی که فقط در سال 2014 میلادی یک میلیارد کرون بابت تحقیق و توسعه در این صنعت هزینه کرده است. این پول بین قطعه‌سازان و خودروسازان تقسیم و نزدیک به 647 پروژه از دل آن بیرون آمده، که 48 درصد آن به قطعه‌سازی تعلق دارد. در واقع سطح کمی و کیفی قطعه‌سازی و خودروسازی سوئد با توجه به این پروژه‌ها، هر سال بالا رفته و به روز می‌شود. با این حساب ما می‌توانیم پروژه‌های کیفی موردنظر را در ایران نیز پیاده کنیم.
اگر بخواهید صنعت سوئد را با صنعت ایران مقایسه کنید، چه تفاوت‌هایی در این مورد به ذهن تان می‌رسد؟
شما اگر برنامه خودروسازی و قطعه‌سازی سوئد را مورد مطالعه قرار دهید، خواهید دید که در سال 2009 میلادی و به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، این صنایع دچار افت شدند، اما در سال‌های بعد دوباره در مسیر رشد قرار گرفتند. البته این را هم باید در نظر گرفت که نرخ رشد کم است، چون به هر حال ما کشور توسعه یافته‌ای هستیم و رشدمان جهشی نیست. همچنین آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر صنعت سوئد دارای گردش مالی بسیار بالایی است. از طرفی، نمودار فراوانی قطعه‌سازان سوئدی نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک به صورت شخصی و خانوادگی اداره می‌شوند و بسیار سریع و انعطاف پذیر هستند. در واقع در این شرکت‌ها، سریع تصمیم گرفته می‌شود و لازم نیست موارد به هیات مدیره برود و وقت تلف شود. نکته دیگر اینکه در این سال‌ها تعداد نیروی انسانی در صنایع سوئد ثابت بوده‌، اما بهره‌وری هر سال رو به افزایش رفته است. حالا باید ببینیم آیا در صنایع ایران نیز روند کار این گونه بوده است. 
دولت ایران اصرار زیادی روی سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های خارجی در کشور دارد؛ برنامه شما در این مورد چیست؟ آیا قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارید یا تنها به‌دنبال بازار هستید؟
اینکه می‌گویید دولت ایران به سرمایه‌گذاری اصرار دارد، موضوع جدیدی نیست و سایر کشورهایی که در آنها حضور پیدا کرده‌ایم نیز این موضوع را طلب می‌کنند. ما به کشورهایی مانند برزیل ، چین و روسیه که دارای اقتصاد نوظهور هستند، ورود کرده‌ایم و در آنجا هم دولت‌ها خواستار سرمایه‌گذاری مشترک شده‌اند و ما هم انجام داده‌ایم. در واقع ما تجربه این کار را داریم.
ایران و غرب در حال مذاکره برای دست یافتن به یک توافق جامع (بر سر مساله هسته‌ای ایران) هستند و اگر این توافق حاصل نشود، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پابرجا خواهد ماند. در این صورت برنامه شما چه تغییری خواهد کرد؟ آیا باز هم به ایران خواهید آمد؟
من فقط این را بگویم که تحریم فاجعه نیست، اما اگر لغو شود، روند کار ما را در ایران بسیار تسهیل خواهد کرد. این را در نظر بگیرید که ما بر اساس بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفتیم به ایران بیاییم و از دو سال پیش مطالعات لازم را در این مورد انجام دادیم. آمدن به ایران   نتیجه دو سال تحقیق است. با تمام قلب و روحم می‌گویم که با توجه به مطالعات و بازدیدهایی که داشته ایم، ایران می‌تواند به «یوزپلنگ خاورمیانه» در خودروسازی تبدیل شود، چون از استعداد لازم در این مورد برخوردار است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بیانیه , لوزان , اقتصاد , ایران , سوئد , سرمایه گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: Bugatti
2

سوئدی ها هم ماشین های خوبی تولید میکنن مثل ولوو اگه بیاد ایران خوب میشه
04:27  1394/02/04
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
0

آخه مرد حسابی یکی از اون نکات مثبتی رو که دیدی بفرما ماهم بدونیم !
سر کیو میخوان شیره بمالن .
19:37  1394/02/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
انور پورمحمدی : من کمپرسی ایسوزو۶چرخ دارم‌ ومتاسفانه درسربالایی که‌ داشتم حرکت میکردم دوبار دورموتورماشین به‌ خودي خودرفت بالا بدون اینکه تغییری در حرکت ماشین ايجاد بشه بعدش که‌ بادنده۲سنگین درحال حرکت بودم ماشین خودبه‌خودخاموش شد ودنده رابه زور خالی کردم الآن ماشین راکه روشن میکنم ومیخوام پدال کلاج رارهاکنم ماشین بازم درگیر است ولی به‌ جایحرکت کردن خاموش می‌شود درصورتی که تمام دنده‌ها راتعویض میکنم دوباره میام روخلاص ومتاسفانه هیچ راه حلی پیدا نکرده‌ام لطفا مرا راهنمایی کنید باتشكر
چانگان cs55 : سلام داخل سایت سایپا کُرپ هست کلا سرچ کن وضعیت خودرو مشتری سایپا میاره بالا خودش واردش بشو اطلاعات بزن
جی ۴ مشکی : سلام وقت بخیر رنگ مشکی رو کلا خیلی دیرتر از بقیه میدن ! هنوز مشکی های اردیبهشت مونده که ندادن ! خاکستری و سفید زودتر از همه فاکتور میشه
J7 اردیبهشت : ثبت نام اردیبهشتی ها کسی تحویل گرفته؟ ما زنگ میزنیم میگن در حال بارگیری هست
امیر حسین : سلام دوستان عزیز ثبت نام اردیبهشت هرچی زنگ میزنم تهران هیچ کس جواب نمیده کسی هست تهران بره نمایندگی جواب بگیره چی شد این ماشینای ما
ایکس 5 ثبت نام اردیبهشت : ثبت نام 24 اردیبهشت رنگ مشکی 90 روزه تحویل سیستمی 15 شهریور فاکتور 9 مهر بیمه 10 مهر پلاک 17 آبان دیروز تو اداره تحویل شماره 2 تهران تحویل گرفتم، ناگفته نماند زیاد زنگ زدم . بردم کارشناسی رنگ ،چند تا خط و خش جزیی و یه رد فضله پرنده داشت. خدایش سیستم صوتیش خیلی خوب بود. چون هیج وقت ماشین خوب نداشتم نمیتونم راجبه فنی نظر بدم اما دوستام که تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو دارن گفتن که از لحاظ کیفیت رنگ و فنی از مال خودشون بهتره. راجبه سود تاخیر هم بگم که چون طبق قرارداد سود تاخیر تا تاریخ فاکتور هست دنبال وکیل قوی هستم که سود تاخیر را تا دیروز بگیرم تا انتقام اعصاب و روانی که از من تو این 3 ماه خرد شد رو بگیرم تا ریال آخر. ضمنا" کلی ماشین داشتن تحویل میدادن خصوصا j7 , s3.t9.j4 انشالله همه به زودی تحویل بگیرنو لذتشو ببرن هر چند بی شرفا ذوقشو از ما گرفتن
شاهین اتومات زمستان 1403 : عزیز جان من خودم شرایط شمارو دارم دقیقا زنگ زدم پرسیدم اون مبلغی که ما اول پرداخت کردیم که 370 تومن بود بهش سود مشارکت میخورده ولی وقتی قیمت ها اصلاح شده و افزایش قیمت داشتیم دیگه سود مشارکت به پول اولیه ی ما نمیخوره و الان اون 14 درصدی که شاهین پلاس گرون شده فقط به پولی که ما ندادیم میخوره یعنی حدود 54 تومن باید بدیم
lpln : داداش همه اینایی که رفتن مردادی بودن، اطلاعات گرفت یکی از دوستان رو .انگار تو این مملکت بخوایی حقتو بگیری با چوب چماق طرفی قشنگ مملکت علی وار .بیشرف تر از سایپا خود سایپاس،کارکناش تو قسمت پاسخگویی اول بگردن دنبال پدر واقعیشون بعد میمودن سر این کار .......
اصغر ترقه : اینارو جدی گفتی یا شوخی کردی؟
هادی : سلام به همه دوستان ؛ این وضعیت خودروی مشتری تو کدوم قسمت سایت هست؟ من هیچ جوری پیداش نمیکنم میشه لطفا راهنماییم کنین ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شاباد : چیزی زدی برا
آیدین : 207پانا ارتقا رنگ سفید واریز 18شهریور تحویل 30آبان امروز صبح فاکتور شد
امید تحویل 30 مهر : ما 30 مهریم هنوز خبری نیست
تیگو 8پرومکس : چقدر زمان میبره بعد از پلاک ومدارک ماشین رو تحویل بدن
پروین‌ساراجون : سلام‌دوستان‌پذیرش‌ساینااس‌فوق‌العاده تاچندم‌مهرهستش‌،من‌خودم‌دیماهیم‌
امید تحویل 30 مهر : سلام ممنون از اطلاعات دقیقتون 3>
دنا اتومات تحویل 30 مهر : دوست عزیز شاید نظر من به دردتون بخوره ما تحویل 30 مهر بودیم پیامک تکمیل وجه اول شهریور اومد حدودا دو ماه قبلش پیامک میاد ولی نگم از تحویلش که دو ماه بعد تاریخی که گفتن ماشین بهتون می دن
دنا اتومات تحویل 30 مهر : چقدر بابت تاخیر بهتون میدن؟
دنا اتومات تحویل 30 مهر : مبارکتون باشه بسلامتی و دل خوش مرسی که اینجا اطلاع دادین
سایناتک85گانه : سلام به کاربرافسانه،شماره پذیرش تون چنده؟برای من پذیرش 27شهریورهست همچنان منتظرفاکتورشدن