نسخه سوئدی برای خودروسازی ایران

نسخه سوئدی برای خودروسازی ایران

«بیانیه لوزان» اگرچه نمی‌تواند تضمینی برای حضور قطعی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در ایران باشد، اما حداقل سبب شده شرکت‌های خارجی برای بررسی شرایط راهی کشورمان شده و فرصت‌های موجود در اقتصاد ایران را برای همکاری‌های احتمالی آینده، مورد بررسی قرار دهند.
در این بین، اوایل هفته جاری «هیات تجاری صنایع خودرو و قطعه اسکاندیناوی» نیز به ایران آمد تا ضمن بازدید از برخی مراکز مهم خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، از فرصت به‌وجود آمده برای حضور در یکی از بازارهای بزرگ خاورمیانه استفاده و زمینه‌های همکاری را شناسایی کند. از همین رو به سراغ «فردریک سیدال» یکی از اعضای سرشناس هیات تجاری اسکاندیناوی رفتیم تا از وی بپرسیم این هیات برای چه به ایران آمده و چه برنامه‌ای برای حضور در صنعت خودرو کشور دارد.
در خاورمیانه بازارهای بزرگی وجود دارد و در برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه، صنایع خودرو و قطعه پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، با این حال شما ظاهرا «ایران» را برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های خود انتخاب کرده‌اید. دلیل این انتخاب چیست؟
آمدن به ایران، برای من و همکارانم خیلی تصمیم سختی نبود؛ زیرا دوستان ایرانی زیادی در سوئد داریم و با هموطنان شما آشنا هستم. در واقع این آشنایی و مطالعاتی که از قبل داشتم، سبب شد تصمیم بگیرم به همراه یک هیات تجاری از اسکاندیناوی، راهی ایران شویم.
هدف تان از سفر به ایران چیست؟ آیا می‌خواهید با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی شراکت کنید؟
بگذارید ابتدا از کشورم بگویم. سوئد جمعیتی کمتر از 10 میلیون نفر دارد، اما 70 تا 80 میلیارد دلار گردش مالی خودروسازی و قطعه‌سازی آن است. ما کشوری توسعه یافته هستیم با بازاری محدود؛ بنابراین می‌خواهیم فعالیت مان را توسعه دهیم. از آنجا که «ایران» بازار بزرگی (در صنایع قطعه و خودرو) به حساب می‌آید، اینجا را برای توسعه فعالیت‌های خود انتخاب کردیم. 
ظاهرا در بازدیدهایی که از شرکت‌های ایرانی داشتید، مذاکراتی نیز با آنها انجام داده‌اید؛ آیا این مذاکرات به جایی رسیده و دورنما و افقی مشخص از همکاری با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی را مشخص کرده‌اید؟
این اولین سفر ما به ایران است و هدفمان این بود که با شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز کشور شما بیشتر آشنا شده و زمینه‌های همکاری را شناسایی کنیم. همچنین می‌خواستیم سطح اعتماد متقابل را بسنجیم و به فرصت‌های موجود در بازار ایران پی ببریم.
شما از چند شرکت مهم وابسته به خودروسازی ایران بازدید کرده‌اید؛ نظرتان در مورد سطح کمی و کیفی آنها چیست؟ کلا صنایع قطعه و خودرو ایران را چطور دیدید؟
ما توانستیم تنها از پنج کارخانه در ایران بازدید کنیم؛ بنابراین زود است که بخواهیم در مورد سطح کیفی صنایع قطعه و خودرو ایران اظهارنظر قطعی بکنیم. با این حال و با توجه به همین بازدیدها، به نظرم قطعه‌سازی و خودروسازی ایران، نه خیلی تاپ و پیشرفته است و نه خیلی ضعیف و در سطح پایین؛ در واقع سطح متوسطی دارد.
با این شرایط، چه کمکی می‌توانید به صنایع قطعه و خودرو ایران بکنید؟
با توجه به توانایی‌هایی که شرکت‌های سوئدی‌ها دارند، می‌توانیم کمک کنیم که سطح کمی و کیفی صنعت خودرو ایران از اینکه هست، بالاتر برود؛ به‌خصوص در حوزه تکنیک‌های مربوط به استاندارد آلایندگی خودروها (یورو5 و...). در واقع می‌توانیم کمک کنیم که این استانداردها در ایران به سطح اروپا برسد.
در همین بازدیدهای محدودی که داشتید، متوجه نقاط ضعف و قوت صنعت خودرو و البته صنعت قطعه ایران شدید؟
من نمی‌توانم بگویم که در خودروسازی ایران نقاط منفی دیده‌ام. اتفاقا نکات مثبتی را مشاهده کرده‌ام که می‌تواند فرصتی برای رسیدن به یک شرایط بهتر باشد.
یعنی هیچ نقطه منفی مشاهده نکردید؟
ببینید، در سوئد با وجود آنکه سطح تکنولوژی خیلی بالا است، اما هر روز و هر هفته و هر ماه و هر سال، مسوولان می‌نشینند و بر سر اینکه چطور بتوانند کارآمدی را بالا ببرند، بحث و بررسی و تصمیم گیری می‌کنند. با این حال به نظرم در ایران روی این موضوع خیلی کار نمی‌شود. ما اگر بتوانیم با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی ارتباط برقرار کرده و در حقیقت دانش فنی و تکنولوژی سوئد را به اینجا منتقل کنیم، صنایع قطعه و خودرو ایران می‌تواند کارآیی ،کارآمدی و بهره‌وری بیشتری کسب کرده و از این نکات مثبت در صادرات استفاده کند.
کارشناسان داخلی معتقدند یکی از نقاط ضعف بزرگ صنایع خودرو و قطعه ایران، «طراحی» و قدیمی بودن ماشین‌آلات است. شما در این مورد چه کمکی می‌توانید به ایرانی‌ها بکنید؟
در سوئد دولت مشارکت زیادی در تحقیق و توسعه صنعت خودرو دارد، به نحوی که فقط در سال 2014 میلادی یک میلیارد کرون بابت تحقیق و توسعه در این صنعت هزینه کرده است. این پول بین قطعه‌سازان و خودروسازان تقسیم و نزدیک به 647 پروژه از دل آن بیرون آمده، که 48 درصد آن به قطعه‌سازی تعلق دارد. در واقع سطح کمی و کیفی قطعه‌سازی و خودروسازی سوئد با توجه به این پروژه‌ها، هر سال بالا رفته و به روز می‌شود. با این حساب ما می‌توانیم پروژه‌های کیفی موردنظر را در ایران نیز پیاده کنیم.
اگر بخواهید صنعت سوئد را با صنعت ایران مقایسه کنید، چه تفاوت‌هایی در این مورد به ذهن تان می‌رسد؟
شما اگر برنامه خودروسازی و قطعه‌سازی سوئد را مورد مطالعه قرار دهید، خواهید دید که در سال 2009 میلادی و به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، این صنایع دچار افت شدند، اما در سال‌های بعد دوباره در مسیر رشد قرار گرفتند. البته این را هم باید در نظر گرفت که نرخ رشد کم است، چون به هر حال ما کشور توسعه یافته‌ای هستیم و رشدمان جهشی نیست. همچنین آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر صنعت سوئد دارای گردش مالی بسیار بالایی است. از طرفی، نمودار فراوانی قطعه‌سازان سوئدی نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک به صورت شخصی و خانوادگی اداره می‌شوند و بسیار سریع و انعطاف پذیر هستند. در واقع در این شرکت‌ها، سریع تصمیم گرفته می‌شود و لازم نیست موارد به هیات مدیره برود و وقت تلف شود. نکته دیگر اینکه در این سال‌ها تعداد نیروی انسانی در صنایع سوئد ثابت بوده‌، اما بهره‌وری هر سال رو به افزایش رفته است. حالا باید ببینیم آیا در صنایع ایران نیز روند کار این گونه بوده است. 
دولت ایران اصرار زیادی روی سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های خارجی در کشور دارد؛ برنامه شما در این مورد چیست؟ آیا قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارید یا تنها به‌دنبال بازار هستید؟
اینکه می‌گویید دولت ایران به سرمایه‌گذاری اصرار دارد، موضوع جدیدی نیست و سایر کشورهایی که در آنها حضور پیدا کرده‌ایم نیز این موضوع را طلب می‌کنند. ما به کشورهایی مانند برزیل ، چین و روسیه که دارای اقتصاد نوظهور هستند، ورود کرده‌ایم و در آنجا هم دولت‌ها خواستار سرمایه‌گذاری مشترک شده‌اند و ما هم انجام داده‌ایم. در واقع ما تجربه این کار را داریم.
ایران و غرب در حال مذاکره برای دست یافتن به یک توافق جامع (بر سر مساله هسته‌ای ایران) هستند و اگر این توافق حاصل نشود، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پابرجا خواهد ماند. در این صورت برنامه شما چه تغییری خواهد کرد؟ آیا باز هم به ایران خواهید آمد؟
من فقط این را بگویم که تحریم فاجعه نیست، اما اگر لغو شود، روند کار ما را در ایران بسیار تسهیل خواهد کرد. این را در نظر بگیرید که ما بر اساس بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفتیم به ایران بیاییم و از دو سال پیش مطالعات لازم را در این مورد انجام دادیم. آمدن به ایران   نتیجه دو سال تحقیق است. با تمام قلب و روحم می‌گویم که با توجه به مطالعات و بازدیدهایی که داشته ایم، ایران می‌تواند به «یوزپلنگ خاورمیانه» در خودروسازی تبدیل شود، چون از استعداد لازم در این مورد برخوردار است.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , بیانیه , لوزان , اقتصاد , ایران , سوئد , سرمایه گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: Bugatti
2

سوئدی ها هم ماشین های خوبی تولید میکنن مثل ولوو اگه بیاد ایران خوب میشه
04:27  1394/02/04
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
0

آخه مرد حسابی یکی از اون نکات مثبتی رو که دیدی بفرما ماهم بدونیم !
سر کیو میخوان شیره بمالن .
19:37  1394/02/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Amir s3 : سلام دوستان توجه کنید با لایک کردن و اینجا حرف زدن چیزی درست نمیشه شرکت به نفع خودش یک طرف سود میبر ۱.میگن پولتو با سود تاخیر میدم ۲ما دیگر اگر بد ۲.ماشین خودتو میدم ۶ ماه دیگر (اگر ماشین تولید میشه الان بد چه فرقی داره شاید ۶ ماه دیگه هم گفتی نمیدم یا بهونه جدید اوردی) ۳.ماشین های که جایگزین کردی همه قیمت بیشتر یا مورد تایید ما نیستنما در توان این مبالغ سنگین نداریم ۴.داخل پیام تبدیل خودرو نوشتین با شرایط ویژ جایگزین کنیم الان دارید میگید مابه تفاوت باید پرداخت بشه حداقل باقیشو اقساط کنید دوستان دقت کنید چه ما مالباختگان جک s3 و x5و j4 بهتر با اعتراض جلو شرکت یا حداقل وزارت صمت بتونیم حق خودمون بگیریم و باعث اگاه شدن بقیه افراد بشیم تا از این خودرو ساز خرید نکن یه روز نزدیک انتخاب کنیم و مراجعه کنیم یاحق
تارا : مبارکتون باشه ،راسته وضعیت بدنه خیلی ضعیفه ؟!
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه پیگیر خودرو خودش بشه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم فروش فوری
تارادستی سفید : سلام لطفاً هرکسی خودش زنگ بزنه شکایت کنه مال من تحویل 25 مهرماه هنوز فاکتور نشدم
مجید : دوستان کسی اطلاع از جریمه تاخیر سایپا داره من دوم شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم به نظرتون جریمه تاخیر تو این چهار ماه چقدره
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
متین : ببخشید وقتی بنویسه موردی یافت نشد یعنی چی؟یعنی نوبت ما به همین سادگی سوخت؟ مگه به‌ همه نوبت ندادن؟ چه وضعشه اخه
متین : بنده هم همین شرایطو دارم دقیقا چیکار کنیم؟؟باید شکایت کنیم ازشون صد درصد
متین : برای من هم همین رو مینویسه دقیقا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام منم بیستم آبان هستم هنوز خبری نیست دنا پنج دنده
محمد : سلام داداش کوچه را اشتباهی اومدی 😂 اینجا کوچه 207 هست
صادق تیگو هفت هیبرید +e : سلام. من بیستم از بم خروج خورد و پنج شنبه بیست و دوم رسید شیراز
افشین : سلام. 30 مهر آپشنال رنگ سفید، دوشنبه گذشته تحویل گرفتم
امیر علی : درود بر شما..من از نمایندگی سوال کردم گفت فقط مانیتور خالی داره.دوربین دنده عقب و دکمه رو فرمان خودت باید بذاری..البته گفت بعضی مواقع مانیتور با دوربین می ذارن
محمدعلی : سلام. صبح بخیرالان پبامک اومد
کوییک اتومات : سلام وقت بخیر از کوییک های اتومات سامانه یکپارچه خبری ندارید؟ من اولویت پاییز 1403 هستم اما هنوز خبری بابت واریز وجه برام نیومده
اسماعیل : سلام،پذیرش2مهر فاکتور شدم 11960354
207 پانا اتومات مهر 403 : من دیروز وجه دعوتنامه رو به حساب صاحب حواله واریز کردم تکمیل وجه انجام داده اما تو میز خدمت هنوز میزنه در حال تکمیل وجه برای بقیه دوستان که واریز کردن هم همینجوریه؟
207 : واقعا متاسفم واسه کسایی امثال شما