تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
[1394/06/24 9:00]
یک کارشناس اقتصادی گفت: افت تولید خودرو در کشور از ابتدای تابستان شروع شده که پیشبینی میشود تا پایان امسال این رشد یا منفی شود یا اینکه در خوشبینانهترین حالت به اندازه سال قبل تولید خودرو صورت گیرد.
[1394/07/06 13:00]
سال 92 نیز برای خودروسازان کشور چندان خوشیمن نبود و آنها حالا در انتظار تحویل سال جدید هستند تا شاید از این دوران ضعف و ناخوش احوالی خارج شوند، هرچند به نظر میرسد راه درازی تا رسیدن صنعت خودرو به روزهای اوجش باقی مانده است.
[1392/12/24 9:30]
هیوندای موتور و شرکت تابعه اش کیا موتورز از افول صنعت خودروی روسیه برای افزایش سهم بازارشان استفاده کرده و فشار بر خودروساز روسی آوتوواز را مضاعف کردند.
به گزارش ایسنا، خودروسازان کرهای در طول رکود اقتصادی روسیه سطح تولیدشان را حفظ کرده اند و قیمتها را پایین نگه داشته اند تا زمانی که فروش دوباره رونق گرفت، موقعیت برتری داشته باشند. رکود اقتصادی روسیه باعث شده فروش خودرو در این کشور از سه میلیون دستگاه در سال در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ نیمی کاهش پیدا کند.
شرایط سخت آوتوواز که زمانی برترین خودروساز روسیه بود، به این استراتژی کمک کرده است. این خودروساز روسی در مقایسه با سایرین ضربه بدتری خورده و موفق نشد وجهه برند لادا را که از نظر بسیاری از مردم روسی کیفیت کمتری نسبت به خودروهای خارجی دارد بهبود دهد.
این بدنامی و چالش قوی از سوی هیوندای و کیا، فشار بر رنوی فرانسه که در سال ۲۰۰۸ با پرداخت یک میلیارد دلار ۲۵ درصد سهم در آوتوواز بدست آورد را تشدید کرده است در حالی که این خودروساز فرانسوی امیدوار بود موفقیتی که با داسیا در رومانی بدست آورد را با لادا در اروپا تکرار کند. ارزش سهام رنو در آوتوواز از آن زمان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.
هیوندای ۳۴ درصد سهم در کیا موتورز دارد که در اوج بحران مالی آسیایی در سال ۱۹۹۸ بدست آورد در حالیکه رنو اکنون بواسطه اتحاد با نیسان، مالکیت عمده آوتوواز را در اختیار دارد.
فروش خودرو در روسیه به دلیل بحران اقتصادی ناشی از قیمتهای پایین نفت و تحریمهای غربی که قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داد، سال گذشته به میزان ۳۶ درصد کاهش یافت.
طبق اعلام گروه صنعتی انجمن شرکتهای اروپایی، اما فروش هیوندای و کیا به ترتیب تنها ۱۰ و ۱۶ درصد کاهش یافت و ارزش سهم آنها از سال ۲۰۱۲ دو برابر شده و به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.
در مقابل مجموع سهم بازار آوتوواز و رنو-نیسان از سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ درصد مانده است. اُفت فروش آوتوواز که سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشت، رشد رنو-نیسان را خنثی کرده است.
سخنگوی هیوندای موتور اعلام کرده این شرکت برای حمایت از منافع و توسعه سهم بازارش، قصد دارد محصولات جدیدی عرضه کرده و تولید محصولاتش در روسیه را افزایش دهد.
بر اساس گزارش رویترز، استراتژی خودروسازان کره ای برای استفاده از رکود اقتصادی برای توسعه سهم بازار و بُرد بازار در زمان رونق فروش پیش از این بویژه در آمریکا موثر واقع شده است.
هیوندای تنها خودروساز بزرگی بود که فروش در آمریکا را در زمان رکود سال ۲۰۰۹ بازار افزایش داد و زمانی که در سال ۲۰۱۱ فروش بهبود یافت، این خودروساز ۵.۱ درصد سهم از بازار خودروی آمریکا داشت.
این خودروسازان کرهای با سرمایهگذاری در تولید داخلی و اعتباری که برای عرضه خودروهای قیمت مناسب و مطمئن کسب کردهاند، اکنون درصددند همین موفقیت را در روسیه تکرار کنند و به کمک کارخانه خودروسازی هیوندای در روسیه که خودروهای پرفروش هیوندای سولاریس و کیا ریو را تولید میکند سایر خودروسازان خارجی را کنار زده اند.
این کارخانه به خودروسازان کرهای کمک کرده برخلاف رقیبانی مانند غول آلمانی فولکس واگن که به قطعات وارداتی گران قیمت متکی هستند خودروهای ارزانتری بفروشند و رقیبانشان را ناچار کنند قیمتها را برای جبران کاهش ارزش روبل افزایش دهند.
قیمت کیا ریو که سومین خودروی محبوب روسیه در سال جاری پس از سولاریس و لادا گرانتای آوتوواز است در مقایسه با افزایش ۲۴ درصدی متوسط قیمت خودروهای روسیه از اواخر سال ۲۰۱۴، تنها ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش داشت.
هیوندای و کیا ممکن است حتی آماده باشند برای حفظ فروش، حاشیه سودشان را کمتر کنند.
[1395/03/31 14:00]
در حالی اصلاح قیمت گذاری زنجیره تامین به عنوان نخستین و اصلی پروژه وزارت صمت اعلام شده که این روزها مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به بالاترین میزان رسیده و توان تامین مواد اولیه تولید را از آن ها گرفته است. کارشناسان این صنعت معتقدند اصلاح اقتصاد صنعت خودرو و قیمت گذاری زنجیره تامین جز با آماده سازی زیرساخت ها محقق نخواهد شد.
[1400/08/04 13:00]
یک کارشناس صنعت خودرو "تولید خودروی با کیفیت که رضایت مصرفکننده ایرانی را جلب کند" معنای تحقق اقتصاد مقاومتی در این صنعت توصیف کرد.
دکتر علی خاکساری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خودروسازان نباید مفهوم اقتصاد مقاومتی را تنها در صرف تولید داخل بودن یک خودرو خلاصه کرده و به رویکرد فعلی خود در تولید خودروهای بیکیفیت و گران ادامه دهند.
[1395/01/10 12:00]
ضروری است اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو با اتکا به توان داخلی در زمینه طراحی و تولید خودرو محقق شود.
متاسفانه خودروسازان داخلی هنوز به معنای واقعی کلمه خودروساز نشدهاند.
با بررسی وضعیت فعلی خودروهای تولیدی در کشور مشخص میشود که خودروسازان داخلی هنوز نتوانستهاند به این هدف دست یابند.
[1395/01/16 12:00]
دبیر انجمن قطعهسازان ایران گفت: امیدواریم با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی تحریمهای داخلی صنعت خودرو و قطعه لغو شود.
[1392/12/14 8:46]
براساس گزارش روزنامههای اقتصادی، انتظار برای خرید خودرو از بین محصولات داخلی و مونتاژی در مشتریان خودرو اولی به حدود 10 سال رسیده است.
[1402/11/02 8:00]
بسیاری از کارشناسان معتقدند به دنبال توافق هستهای بین ایران و گروه 1+5، صنعت خودرو نیز همانند سایر بخشهای اقتصادی از این تفاهم بینالمللی منتفع میشود. به عقیده این کارشناسان مهمترین نفع این تفاهم...
[1394/01/15 9:30]
پنجشنبه گذشته دستیابی به تفاهم کلی در موضوعات هستهای اعلام و بیانیه مشترک ایران و 1+5 قرائت شد؛ فعالان بازار خودرو می گویند با توافق هستهای، احتمالا قیمتها به ویژه خودروهای وارداتی در این بازار ریزش خواهد کرد.
[1394/01/16 8:30]
یكی از انتقادهایی كه در میان انبوه نقدهای موجود در صنعت خودرو وجود دارد، «پایین بودن میزان بهرهوری» است.
[1393/05/01 9:30]
«بیانیه لوزان» اگرچه نمیتواند تضمینی برای حضور قطعی شرکتها و سرمایهگذاران خارجی در ایران باشد، اما حداقل سبب شده شرکتهای خارجی برای بررسی شرایط راهی کشورمان شده و فرصتهای موجود در اقتصاد ایران را برای همکاریهای احتمالی آینده، مورد بررسی قرار دهند.
[1394/02/03 8:30]
دولت کارتهای سوخت جایگاهها را جمعآوری کند و به جای آن اجازه دهد افراد...
[1403/07/15 12:00]
طرح 25 میلیونی تسهیلات بانکی در حالی منجر به فروش نسبی خودرو توسط شرکتهای خودروساز شد که چگونگی تداوم تقاضا از سمت بازار هماکنون به چالش جدی تولیدکنندگان کشور تبدیل شده است. گذشته از اینکه خودروسازان چه تغییری در سبک و سیاق خود برای ادامه تولید محصولاتشان در پیش خواهند گرفت، برخی کارشناسان بر لزوم بهبود شاخصهای کلان اقتصاد نیز بهمنظور تحریک تقاضا در بازار تاکید دارند. بهطوریکه آنها به دوران گذار رکود در بازار خودرو آمریکا و بعد از آن رونق فروش در این کشور اشاره میکنند.
[1394/09/15 11:00]
دو کارشناس خودرو با تحلیل وضعیت فعلی بازار خودرو در ایران به بیان چرایی رکود ایجاد شده در آن پرداختند. مرتضی قرائی در نشستی اظهار کرد: تعرفه خودرو در کشورهای دنیا به دو دسته تقسیم می شود. آنهایی که صنعت خودرو داشته (تعرفه را به شکل های مختلف تنظیم کرده) و...
[1394/06/17 9:00]
دبیر انجمن خودروسازان از مذاکرات فعالان اقتصادی ایران و اسپانیا برای فعالیتهای خودرویی خبرداد و گفت: اگرچه تولید خودرو افزایش یافته است، اما...
[1393/11/15 9:30]
سایتهای داخلی و خارجی خودروسازان ایران در حالی بیشترشان این روزها با رکود تولید دست و پنجه نرم میکنند و بهنوعی بلاتکلیف هستند که ظاهرا «جاده مخصوصیها» بهدنبال مشتری برای فروش آنها میگردند.
[1393/07/03 8:32]
بهرغم آنکه یکی از وعدههای پساتحریمی خودروسازان عرضه خودرو با قیمت مناسب بود با این حال برخی کارشناسان عرضه و تولید خودروهای جدید را در محدوده قیمتهای فعلی خارج از توان خودروسازی کشور عنوان میکنند. نگاهی اجمالی به تولید خودرو طی یک دهه اخیر بیانگر آن است که خودروهای پرتیراژ خودروسازان را محصولاتی زیر 50 میلیون تومان تشکیل میدهند این در شرایطی است که عمده تقاضای بازار نیز معطوف به خرید این خودروها است. در همین حال خودروهای یاد شده نیز تاکنون نتوانسته اند نظر مثبت مشتریان را نسبت به کیفیت و ایمنی جلب کند؛ بنابراین بعد از پساتحریم متقاضان خودروهای یاد شده نهتنها در انتظار محصولات جایگزین با خودروهای قدیم بودند؛ بلکه تولیدکنندگان نیز با وعده حضور خودروهای جایگزین مشتریان را نسبت به آینده بازار امیدوار میکردند.
[1395/12/18 14:00]
یکی از کلیدواژههای سیاستگذار از ابتدای آزادسازی واردات خودرو «واردات خودروهای اقتصادی» بود اما این وعده تا به امروز و پس از گذشت ...
[1403/07/21 11:00]
بر اساس قیمت محصولات ایران خودرو امروز ۲۴ بهمن ماه، قیمت رانا پلاس صفر در بازار ۵ میلیون تومان کاهش داشته و به ۵۸۵ میلیون تومان رسیده است.
[1402/11/25 12:00]
خودروکده : فولکس واگن و دایملر در حال بررسی بازگشت به ایران پس از برداشته شدن تحریمهای اقتصادی هستند.
[1394/04/29 8:38]
به گفته برخی از خودروسازان و فعالان بازار خودرو هیچ کاهش قیمتی در این بازار صورت نمیگیرد و حتی ممکن است بر قیمتها افزوده شود.
[1394/05/10 9:00]
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تا زمانی که شرایط انحصاری و شبه انحصاری وجود دارد، نقش شورای رقابت در صنایع مختلف از جمله ...
[1402/10/13 12:00]
پس از آنكه وعدههای دولت در مورد واردات خودروهای اقتصادی و دستدوم به سرانجام نرسيد، حالا ابزار تعرفهای، مانع بزرگی برای متعادل شدن ...
[1402/10/09 16:00]
عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران گفت: اعمال سیاستهای اقتصاد مقاومتی به بهبود وضعیت صنعت خودرو و قطعه کمک خواهد کرد.
[1392/12/11 11:00]
محمدرضا عارف گفت: شرکت سایپا در یک سال اخیر وضعیت خوبی داشته و موفق عمل کرده است و امیدواریم که این روند مثبت و رو به رشد ادامه یابد.
[1395/07/19 13:00]
مقام معظم رهبری به درستی شاخصهایی چون زنده کردن تولید داخل، احیای بخشهای اقتصادی، دانش بنیان شدن و انتقال فنآوری را از رئوس اقتصاد مقاومتی اعلام کردهاند.
[1395/01/08 12:00]
یک کارشناس صنعت خودرو وضعیت این صنعت در سال 1393 را بهتر از سال گذشته پیشبینی کرد.
[1393/01/16 10:00]
لادا نه خودروی لاکچری است، نه قرار است در دسته گرانقیمتها قرار بگیرد. قیمت مدلهای ارائه شده در ایران در مبدا معادل ...
[1402/09/22 21:00]
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه قرارداد با سیتروئن بزودی امضا می شود، تاکید کرد: این قرارداد همسو با سیاستهای دولت و اقتصاد مقاومتی و با دقت کامل نهایی می شود.
[1395/04/29 13:00]
گروه خودرو: در حالی رشد صنعت در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی اثرگذار است که صنعت و معدن را میتوان پیشران اقتصاد کشور خواند که جبرانکننده کمبود رشد سایر بخشها است. از سوی دیگر...
[1394/03/27 16:07]
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا درخواست فروش بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا را که متعلق به دولت است، را ارائه کرده است.
[1400/09/08 10:00]
بخشهای پیشران اقتصاد برای تسریع خروج از رکود باید در اولویت تخصیص منابع قرار داشته باشند.
یوسف حسن پور، رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی درباره شیوه تخصیص منابع برای خروج از رکود گفت:
[1394/07/25 8:00]
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جالب اینجاست شرکتهای واردکننده خودرو هیچ پاسخی و حتی عذرخواهی کوچکی هم از مشتریان خود نمیکنند و برخی مشتریان بیخبر از این وقایع، هنوز خودرو این شرکتها را ثبت نام میکنند.
[1394/04/07 9:00]
قیمت تابعی از شرایط اقتصادی کشور است و تنها حضور خارجیان نمیتواند ملاکی برای افزایش یا کاهش قیمت خودروها باشد.
محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب گفت: سیاست و برنامه توسعه صنعت خودرو با هماهنگی خودروسازان وقطعهسازان در دست اجراست و به سمت بینالمللی شدن در حرکتیم تا با انتخاب خودروهای مناسب، ایمن و با کیفیت همکاریهای آتی با شرکتهای دیگر داشته باشیم.
وی با بیان اینکه آمادگی داریم تا در قالب عقد قراردادهای میانمدت و دراز مدت با استفاده از ظرفیتهای قطعهسازان و مهندسی و طراحی محصول شرایط خود را برای صادرات بهبود بخشیم، افزود: تا زمانی که در بخش استاندارد و کیفیت نتوانیم شرایط خود را بهبود بخشیم نمیتوانیم در بازارهای بینالمللی به این اهداف دست یابیم. محسن صالحینیا ادامه داد: دو اصل کلی برای تولید خودروها در آینده در کنار ایمنی و کیفیت و رعایتاستانداردهای روز دنیا، محدوده قیمتی و خدمات پس از فروش خودرو خواهد بود تا بتوانیم امکان صادرات نیز داشته باشیم. صالحینیا با بیان اینکه سیاستهای خود را به خودروسازان خارجی اعلام کردهایم، گفت: آنها نیز ابراز امیدواری کردهاند که در قالب سیاستهای ما حرکت کنند و ما امیدواریم بتوانیم در این چارچوب همکاریهای داشته باشیم و سهم مناسبی در صادرات به کشورهای هدف بهدست آوریم.
[1394/07/02 11:00]
خدمتی نوین از یک خودرو ...
[1393/06/15 19:31]