تسمههای نصب شده در اطراف موتور باعث میشوند اجزائی نظیر، کمپرسور، پمپ هیدرولیک فرمان، دینام و واتر پمپ به کار بیفتند. خودروهای قدیمی از برای هر دستگاهی از یک تسمه مجزا استفاده میکردند، این در حالی است که خودروهای جدید از یک تسمه مارپیچی برای به کار انداختن همه دستگاهها استفاده میکنند. همانطور که میدانید، تسمهها با گذشت زمان فرسوده و کهنه میشوند و پاره شدن تسمه نیز میتواند آسیبی جدی به موتور و اجزاء متصل به آن وارد کند. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار نگاهی به تسمههای خودروتان بیندازید، در این مقاله به شما خواهیم گفت چه قسمتهایی را باید چک کنید.
هنگامی رانندگی، دقت کنید ببینید آیا صدای جیغ ممتد به گوش میرسد یا نه؟ چنین صداهایی به معنای این هستند که یک یا جند تسمه فرسوده، شل یا خراب شدهاند.
تسمهها را وارسی کنید و ببینید آیا نشانههایی از فرسودگی به چشم میخورند یا نه؟ برای چک کردن تسمهها بهتر است فقط به نشانههای بصری اکتفا نکنید. تسمهها را بکشید و به آنها ضربه بزنید تا چنانچه ترک، ساییدگی یا شکنندگی در آنها وجود داشته باشد، متوجه بشوید. در مورد تسمههای مارپیچی، بهتر است شیارها و محل چسبیدن لایههای مختلف به همدیگر را نیز وارسی کنید.
به دنبال محلهایی بگردید که ظاهر لاستیک تسمه صاف و لیز یا براق شده است. مناطق صاف ممکن است باعث بشوند تسمه سر بخورد و پیش زمینهای برای جوش آوردن موتور باشد.
پولیها را بازرسی کنید. ببینید لاستیک روی پولیها تهنشین نشده باشد و قسمتهایی از پولی شکسته نشده باشد چون میتواند به تسمه گیر کند و باعث پاره شده آن بشود. تراز بودن تسمهها بر روی چولیها را نیز مورد بازدید قرار بدهید. تسمهها باید صاف و مستقیم روی پولیها قرار گرفته باشند.
شل یا سفت بودن تسمه را چک کنید. بلندترین قسمت از تسمه را مورد آزمایش قرار بدهید. تسمه نباید بیشتر از 2.5 سانتیمتر جای بازی داشته باشد.