داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

سال ۱۳۳۹ را باید سرآغاز صنعت تولید اتومبیل در ایران دانست که با مونتاژ آن شروع گردید. در این سال شرکتی با نام سایکا (SAIKA) در جاده آبعلی تأسیس و تحت لیسانس شرکت یا کمپانی فیات، به مونتاژ اتومبیل‌های فیات ۱۱۰۰ اقدام نمود. دومین کارخانه مونتاژ اتومبیل مربوط به اتومبیل‌های آریا و شاهین بود که کارخانه رامبلر وابسته به کارخانجات جنرال موتورز آمریکا در جاده مخصوص کرج تأسیس، و اقدام به تولید، یا همان مونتاژ این دو اتومبیل کرد و در سال ۱۳۴۶ اقدام به فروش گسترده آن به همراه تبلیغات در جراید و تلویزیون و سینما نمود. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

این دو نوع اتومبیل که دارای شش سیلندر بودند، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفتند و دلیل این استقبال هم نخست، تبلیغات شبانه‌روزی و سپس داشتن بعضی مزایا نسبت به دیگر اتومبیل‌ها بود. از جمله، داشتن فرمان تلسکوپی و هیدرولیک، که هنگام تصادف به راننده آسیبی نمی‌رسانید، و همچنین نصب فلاشر راهنما بود که همزمان در چهار طرف اتومبیل روشن و خاموش می‌شد. از دیگر مزایای این اتومبیل‌ها داشتن ترمز دوبال بود که خطر بریدن ترمز در آنها را از بین می‌برد.

 

اولین اتومبیل ساخت ایران

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

در سال ۱۳۴۴ مقدمات یک کارخانه ساخت اتومبیل سواری در ایران پی‌ریزی و کارخانه‌ای مجهز در جاده مخصوص کرج ساخته شد و با امتیاز شرکتی انگلیسی به نام روتس که بعدها به کرایسلر مبدل گردید، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۴۶ اولین اتومبیل‌های سواری به تولید انبوه رسید که به نام پیکان نامگذاری گردید. البته این محصول ابتدا در دو مدل، دولوکس و کارلوکس تولید و به بازار عرضه شد و در اواخر همان سال یعنی سال ۴۶ تاکسی‌های تهران، تبدیل به پیکان شدند و به موازات آن، وانت پیکان هم به آنها اضافه گردید. همزمان با این تولیدها، تعمیرگاه‌های مجاز نیز یکی یکی در تهران و شهرستانها تأسیس و شروع به کار نمودند، و اینگونه بود که به خاطر وجود این تعمیرگاه‌ها و همچنین لوازم یدکی و قیمت ارزان پیکان که چیزی حدود ۱۲ هزار تومان بود، به یکباره در عرض چند سال خیابان‌های شهرهای سراسر ایران مملو از این اتومبیل گردید. در سال ۴۷ در یک تیزر تبلیغاتی که در تلویزیون و سینما پخش می‌شد، برای این اتومبیل جشن تولد گرفته و در حالی که چند دختر و پسر جوان با هم به دور آن چرخیده و می رقصیدند، شمع کیک بزرگی را خاموش می‌کردند. این فیلم در آن زمان مورد انتقاد چند تن از اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس قرارگرفته و از پخش آن پس از یک هفته جلوگیری به عمل آمد. در سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ تولید پیکان به شش مدل رسید که عبارت بودند از: پیکان دولوکس، پیکان‌کار، پیکان وانت، پیکان جوانان دو کاربراتوره، پیکان تاکسی و بالاخره پیکان اتوماتیک. در طول ۳۸ سال، کارخانه پیکان به کارخانجات بزرگ ایران ناسیونال تبدیل گردیده و در جوار کارخانه شهرکی مسکونی نیز برای کارگران ساخته شد و به پیکان شهر معروف گردید. پیکان شهر از اولین شهرک‌های مسکونی در جاده کرج محسوب می شود، و بالاخره در سال ۱۳۸۴ این کارخانه آخرین تولید از ماشین‌های سواری خود را به موزه فرستاد و تولید خود را متوقف نمود و تنها تولید وانت پیکان گویا برای ۹ سال دیگر ادامه پیدا کرد.

 

داستان شکل گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو (ایران ناسیونال و آغاز و پایان اتومبیل پیکان)

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

داستان از آنجا شروع شد که مرحوم حاج علی اکبر خیامی مقداری از زمین‌های کشاورزی خود را در مشهد فروخت و گاراژی در فلکه برق برای دو پسرش احمد و محمود خرید و تعدادی از خودروهای بنز ۱۸۰ و ۱۹۰ را با تعمیر و تغییراتی مختصر به صورت قسطی در اختیار رانندگان تاکسی مشهد قرار می‌داد. در آن هنگام، هیچکس فکر نمی‌کرد روزی این دو برادر صاحب بزرگ‌ترین کارخانه تولید انواع اتومبیل کوچک و بزرگ، یعنی ایران ناسیونال دیروز و ایران خودروی امروز در ایران و حتی خاورمیانه شوند. کسانی که در شهر مشهد سنی از آنان گذشته و این خانواده را می‌شناسند، می‌گویند: محمود خیامی در سرمای سخت مشهد با لباس کار و پوشیدن چکمه اقدام به تعمیر و تعویض قطعات فرسوده اتومبیل‌ها می کرد و پس از تعمیر به شستشو و نظافت آنها می‌پرداخت و احمد برادر بزرگتر کارهای دفتر و حسابرسی را انجام می داد و حاج علی اکبر نیز صندوقدار گاراژ بود. آنها چند سالی را بدین منوال به کار ادامه دادند تا این که احمد خیامی به تهران آمد و در خیابان چراغ برق یک مغازه کوچک زیرپله را اجاره نمود و لوازم یدکی را خودش به طور مستقیم به مشهد می‌فرستاد که برای تعمیر اتومبیل‌ها و فروش مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از چند سال با توسعه کارشان، در همان خیابان چراغ برق مغازه بزرگ لوازم یدکی اتومبیل‌های بنز را دایر نموده و با حفظ گاراژ در مشهد همگی به تهران آمده و به کسب و کار مشغول شدند. پس از مدتی محمود که اندیشه‌های بزرگی در سر داشت، با توجه به شم اقتصادی‌اش قطعه زمین بزرگی را در جاده کرج برای کارخانه اتاق‌سازی اتوبوس خریداری نمود و در تاریخ مهرماه ۱۳۴۲ با هدف مونتاژ اتوبوس و مینی بوس، شرکت ایران ناسیونال را با ایجاد دفتری در خیابان اکباتان با سرمایه‌ای حدود ده میلیون تومان با شراکت حاج علی اکبر خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی، مرضیه خیامی و زهرا سیدی تأسیس نمود. با تولید اتاق اتوبوس و مونتاژ موتور و شاسی و دیفرانسیل و گیربکس بر روی اتاق‌ها، اتوبوس‌های بنز ۳۲۱ آلمانی در کارخانه آنها ساخته شد، و سپس با رایزنی‌های احمد خیامی با اداره‌ها و سازمان‌ها و همچنین بعضی از کارخانه‌های بزرگ، ابتدا تعدادی از این اتوبوس‌ها به عنوان سرویس کارکنان به نیروی هوایی و سپس به شرکت‌های مسافربری لوان تور، تی پی تی و کارخانجات واقع در جاده کرج فروخته شد و چون اکثر راننده‌ها از آن اظهار رضایت داشتند، بازار آنها رونق بیشتری گرفت. پس از چندی، تولید محدود اتوبوس، خیامی‌ها را راضی نکرد و آنها را به فکر تولید اتومبیلی کوچک انداخت که ضمن دارا بودن استحکام، دارای قیمتی ارزان نیز باشد و همه اقشار جامعه در سراسر ایران بتوانند با هر درآمدی که دارند از آن استفاده کنند. از این رو به ارتباط با کارخانه‌های خودروسازی در سراسر دنیا پرداخته و پس از مذاکرات فراوان با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیسی، بالاخره با شرکت تالبوت انگلستان که در آن زمان اتومبیل‌های هیلمن را تولید میکرد و زیر مجموعه‌ای از شرکت کرایسلر امریکا بود به توافق رسیده و در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید هیلمن با نام پیکان با تیراژ ۶۰ هزار دستگاه در سال با این اشعار به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد آغاز گردید و در اواخر همان سال اتومبیل پیکان با قیمت ۱۲ هزار تومان به بازار آمد. این تیراژ در سال‌های بعد با تولید اتومبیل‌های پیکان تاکسی، پیکان کار (اونجری)، پیکان جوانان دو کاربراتوره، دولوکس و پیکان استیشن و وانت پیکان که به شش مدل می رسید به تیراژ ۱۲۰ هزار دستگاه در سال رسید. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

یکی از اشکالاتی که پیکان در ابتدا با آن روبه رو گردید، جوش آوردن آن در شهرهای دارای آب و هوای گرم از جمله تهران بود که پس از طی مسافتی و یا ماندن در ترافیک، با آن دچار می‌شد و دلیل آن طراحی رادیاتور آن با آب و هوای انگلستان بود. این مشکل باهوش و ذکاوت و زیرکی مکانیک‌ها و قطعه‌سازان داخلی با طراحی و ساخت رادیاتورهای چهارلول که رانندگان قدیمی پیکان آن را به خوبی به خاطر دارند و جایگزینی آن با رادیاتورهای سه‌لول به سرعت برطرف گردید. یکی دیگر از مشکلات این اتومبیل تنظیم کاربراتور آن با آب و هوای شهرهای مختلف بود. به عنوان مثال اگر این اتومبیل از تهران جهت مسافرت به شمال کشور می‌رفت کاربراتور آن دچار اخلال می‌گردید و خوب کار نمی‌کرد و می‌بایست آن را دوباره تنظیم می‌کردند که با تعویض این نوع کاربراتورها که به آنها شیری می‌گفتند، با کاربراتورهای اتوماتیک این نقص هم برطرف گردید. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

یکه‌تازی ایران ناسیونال در زمینه تولید پیکان به جایی رسید که در روزهای ابتدای انقلاب اسلامی، حدود ۱۵ هزار نفر در داخل کارخانه و چندین هزار نفر نیز در بخش فروش لوازم یدکی و تعمیرگاه‌های مجاز که زیر نظر مستقیم کارخانه اداره می‌شد، به کار مشغول بودند. یکی از نکات جالب در تأسیس کارخانه ایران ناسیونال آن بود که برادران خیامی در ابتدا برای کار در کارخانه فقط از کارگران مشهدی و شهرهای اطراف آن استفاده می‌کردند و هرچند ماه یک بار عده‌ای را به خرج کارخانه با قطار برای استخدام به تهران می‌آوردند و پس از دو ماه کار آزمایشی، کارگران خوب و ورزیده و علاقمند را از میان آنان انتخاب و استخدام می‌کردند و بقیه را باز با خرج شرکت به مشهد بازمی‌گرداندند. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

بعدها با گسترش کارخانه و تولید بیشتر از دیگر شهرهای کشور از جمله تهران نیز کارگران فراوانی به استخدام شرکت درآمدند. برادران خیامی همراه با توسعه روزافزون کارخانه به خرید زمین‌های اطراف کارخانه ادامه داده و هرچند ماه مقداری از زمین‌های اطراف کارخانه به مالکیت ایران ناسیونال درمی‌آمد، و امروزه اگر به این کارخانه نگاهی دقیق بیندازید، می‌بینید که سه جاده اتوبان، مخصوص و قدیم کرج از میان این شرکت عبور می‌کنند. همانگونه که گفته شد یکی از کارهای خیامی‌ها ساخت شهرکی در کنار کارخانه بود با نام پیکان شهر برای سکونت کارگران و کارفرمایان. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

آنها معتقد بودند برای بهره‌وری و بازدهی کار کارگران، ساخت این آپارتمان‌ها در کنار کارخانه، وقت کارگران را در رفت و آمدشان به منازل خود که در اقصی نقاط تهران و شهرهای اطراف تهران بودند کمتر گرفته شود و کارگران زمان مسیر رفت و برگشت به خانه‌هایشان را که ساعت‌ها طول می‌کشید در منازل سازمانی جنب کارخانه، به استراحت بیشتر در کنار خانواده خود بپردازند و برای روز بعد آماده و قبراق‌تر به کار خود مشغول بشوند. از دیگر کارهای این شرکت اعزام کارگران به صورت گروهی و خانوادگی در تابستان‌ها به ترتیب نوبت به تورهای زیارتی شهرهای مشهد و کربلا و مجردها، به شهرهای شمالی بود، و گاهی خود خیامی‌ها نیز با خانواده خود به همراه آنان در یک هتل اقامت می‌نمودند. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

یکی از آرزوهای خیامی‌ها تولید پیکان به دست کارگران ایرانی بود و پیوسته در این اندیشه بودند که تمام قطعات این اتومبیل در داخل ایران ساخته شود که پس از چند سال مونتاژ و واردات انبوه قطعات از خارج، بالاخره در سال ۵۱ ریخته‌گری در کارخانه راه‌اندازی گردید و ابتدا با ریختن شاتون‌ها و سپس سرسیلندر و کم کم سیلندر کامل به تولید انبوه رسید و پس از تراشکاری بر روی اتومبیل‌ها سوار گردید، و اینگونه بود که پیکان به عنوان اولین اتومبیل وطنی در ایران شناخته شد، ولی نام ملی به خود نگرفت. از دیگر کارهای آنان تأسیس شرکت بیمه امید بود که بعدها به آسیا تغییر نام داد. تأسیس بانک صنایع و تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کورش (قدس)، تأسیس کارخانه بزرگ مبل‌سازی به نام مبلیران در جاده کرج و اقدام به تأسیس کارخانه قاشق چنگال سازی در قزوین و همچنین واردات برنج امریکایی و پخش آن در سراسر کشور برای افراد کم درآمد جامعه، از دیگر کارهایی است که از سوی خیامی‌ها انجام پذیرفت که بیشتر جنبهٔ خیریه داشت. 

داستان شکل‌گیری و تأسیس کارخانه ایران خودرو

حاج علی اکبر، پدر خیامی‌ها و همچنین احمد برادر بزرگتر، فوت کرده‌اند و محمود نیز در حال حاضر در کشور آمریکا نمایندگی شرکت مرسدس بنز را دارا است. و بالاخره آخرین دستگاه پیکان تولید شده در سال ۱۳۸۴ پس از توقف تولید آن، بعد از دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، روانه موزه خودرو تقریباً در همسایگی کارخانه در جاده مخصوص کرج شد.


منبع

1Pezeshk

برچسب : ایران خودرو , ایران ناسیونال , خودروسازی , سایکا , فیات , فیات ۱۱۰۰ , آریا , شاهین , رامبلر , جنرال موتورز , روتس , کرایسلر , پیکان , تالبوت , هیلمن , رادیاتور چهارلول , حاج علی اکبر خیامی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

17 نظر

امیر
0

آقا فقط 6 ماه ماشین ایرانی نخرید اگر واقعا ناراضی هستید من از عید میخوام ماشین بخرم ولی بخاطر پیوستن به کمپین عدم خرید خودرو داخلی هنوز نخریدم
22:15  1394/03/28
پاسخ دادن
ایرانی
0

خیلی دوست داشتم تاریخچه را کامل می نوشتی و مالکیت و نحوه تغییر مالکیت را بعد از پیروزی انقلاب حداقل یک اشاره می کردید.به هر حال شما هم ملاحظه خیلی چیزها را می کنید!!!!!!!!!!!!!
09:18  1394/02/27
پاسخ دادن
محسن
0

اولا ایول مشهد پرچم مشهد کلا بالاست
دوما خوب بعدش چی شد که الان یک شرکت دولتی شد من متوجه نشدم مگه خصوصی نبود و صاحبش هم که هنوز زندست
14:11  1394/02/26
پاسخ دادن
امیرمحمد
1

نه دیگه وقتی انقلاب شد مصادره شد کارخونه ش خودشم الان مرده
21:16  1400/10/28

ali
4

ای کاش اصلا تاسیس نمی شد
الان داره خون مردم رو میمکه
شعار جدید ایرانخودرو خیانت به مردم وظیفه ماست
خدا آخر عاقبتمون رو بخیر کنه
04:13  1394/02/26
پاسخ دادن
mrd
0

حالا همه اینا به کنار
شما فقط به تیپشون نگاه کنید ادم کیف میکنه چقدر ترو تمیزو اتو کشیدن . ولی الان مدبرا ایران خودرو بلد نیستن صحبت کنن تیپ و قیافشون به کنار هیییی
22:22  1394/02/22
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
0

اوه اوه با این مطلب به سرنوشت نارنجی دچار نشید صلواتت ........
21:09  1394/02/22
پاسخ دادن
حسین
16

من از بقیه جاهای ایران خبر ندارم ولی حاج محمود و ورثه ،به اسم این بزرگواران تو استان خراسان جنوبی چندین مدرسه مجهز و لوکس با پول خودشون ساختن و به آموزش پرورش اهدا کردن ، خدا اونایی از این خانواده که رفتن بیامرزه و اونایی که زنده ان حفظ کنه ، بعد انقلاب چه بالاهایی که می خواستن سر این بزرگواران بیارن....!!!!
18:19  1394/02/22
پاسخ دادن
farhadx
7

دقیقا منم این رو تایید میکنم تمام مدارسی که اکثرا به اسم محمودیه شناخته میشن هدیه این بزرگوار هستش و در اکثر استان ها هم هستش. فکر کن تمام دار ندارتو مصادره کنن چرا چون زحمت کشیدی و کار افرینی کردی چون وطنتو هم وطنتو دوس داری !
10:18  1394/02/24

mater
14

46 مونتاژ 51 ساخت . . .
اونوقت هنوز بعد از 50 سال هنوز مونتاژ اونم چه آشغالایی. (واقعا تاسف داره)
ملت اتحاد . . .
18:16  1394/02/22
پاسخ دادن
جواد
20

خیامی ها هنوز هم باید بالا سر کارخونه شون باشند ولی نیستند.
کارخونه ای که برای تاسیس اون زحمت کشیدن بعد آقایون اومدن اموالشون رو مصادره و عمومی اعلام کردند. چرا به خاطر یه ایده و تفکر قدیمی و کاملا غلط که البته بعدا خودشون به اشتباه بودنش پی بردن ولی چه فایده که آب رفته به جوی برنمیگرده داستان ایران ناسیونال فقط یک نمونه از ده ها موردی هست که توی دهه پنجاه اموالشون به نفع بیت المال مصادره شد ،اموال شخصی! می خواستن مثلا با کاپیتالیسم مبارزه کنند. دریغ!
15:56  1394/02/22
پاسخ دادن
رضا
4

خوبه بنده خدا هنوز بعد آرای همه سال هنوز خیامی هست ولی بعضی از بزرگان ما که سرانجام تفکرات اونها شده این صنعت در مدت کوتاهی میشن سردار دکتر مهندس پرفسور دده بالا. 😊😊😊
14:31  1394/02/22
پاسخ دادن
علی
18

ممنون از این مطلب جالبتون. اگه اونا الان بودن احتمالا الان داشتیم با کمپانی های بزرگ خودرو سازی ، محصول مشترک از طراحی تا صادرات به کشور های دیگه را تولید می کردیم نه مثل الان که کارمون به جای رسیده که داریم خودرو چینی وارد می کنیم . اونم خودرو هایی که اینقعد بی کیفیت هستند که تو خود چین هم اونارو پیدا نمی کنی و کسی سوارشون نمیشه.
نکته جالبه دیگه این خانواده خیامی خیر و بی ریا بودنشون بود.
13:45  1394/02/22
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
13

راس میگی عزیز از ماست که بر ماست
18:21  1394/02/22

GTR
12

همیشه فقط قانع بودیم بین بد و بدتر که خوب نصیبمون نشده.
اگه مردم با یکم اراده، نارضایتیشونو توی نخریدنشون (نه فقط حرف) نشون میدادن الان وضعیت خودروسازی که هیچ مملکتم بهتر از این بود . . .

کافیه یکم قیمت فلان کالا بره بالا یا حتی شایعه شه که میخواد بره بالا. به جای این که اون کالا تحریم شه تازه عزیزترم میشه که یه وقت گرونتر از این نشه که تازه با همین هجوم بازم بدتر میشه.

چین یا گاری سازا فرقی نمیکنه (ببخشیدا ولی فقط پالون عوض شده). چرا انتخاب ایرانی نباید بین ژاپنی و آلمانی باشه. اونایی که دارن میلیاردی میخورن فکر من و شما نیستن اگه ما به فکر خودمون نباشیم . . .
18:34  1394/02/22

علی
3

سورنا جان چند وقت یه گزارشی از صدا سیما پخش شد با این مضمون که ایران دارای بالاترین واردات در زمینه خودرو از کشور چینه ، جالب اونجا بود که در این گزارش گفته شد خودروهای چینی که در ایران هست شما به زور می توانی آنها را در چین پیدا کنی و جالبتر این که با خود مردم چین مصاحبه کردند و می گفتند بیشتر مایل هستند خودروهای غیر چینی داشته باشند چون امنیتشون بالاتره. و تا یادم نرفته منظورم از خودرو های چینی گارای های به اسم لیفان یا ام وی ام و چری یا این سری ایکس هاست عزیزم .من نمی دونم مردم چرا پولشو میدن این آشغال ها رو می خرن. واقعا سطح مردم ما این خودروهاست؟؟؟؟؟؟ اونای هم که دست اندر کارن از این سطح توقع پایین مردم حسابی سواستفاده می کنند.
15:05  1394/02/23

سمیرا
25

خیلــــــــــــــــــــــــــــی جالب بود! آدم این چیزارو که می‌خونه افسرده میشه! واقعا از کجا به کجا رسیدیم!!!
11:17  1394/02/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟