در هر برهه تاریخی، وسایلی اختراع میشوند که شاید در آن زمان بسیار عجیب و غیرقابل استفاده به نظر برسند؛ اما با گذشت زمان، همان اختراعات عجیب و شاید مسخره، به یکی از پرکاربردترین تکنولوژیها و وسایل تبدیل میشوند. این موضوع در خصوص صنعت رو به رشد خودروسازی نیز، صادق است؛ شاید تا چند سال پیش حتی خودروی الکتریکی غیرقابل تصور بود، اما همانطور که میدانید این خودروها امروزه به عنوان یکی از محبوبترین وسایل نقلیه شناخته میشوند. در این مقاله نیز، قصد داریم شما را با خودروهایی آشنا کنیم که سرآمد زمان خود بودند.
10. فورد Fairlane 500 Skyliner کروک-سال 1957
خودرویی با سقف تاشو در سال 1957! اگرچه این پدیده به طرز مسخره و خندهداری پیچیده و غیرقابل استفاده بود، اما پارک کردن چنین خودرویی در پارکینگ یا حیاط خانه، در دهه 50 میلادی، بسیار عالی به نظر میرسید.
9. هوندا آکورد مجهز به GPS-سال 1981
کمپای هوندا برای اولین بار در صنعت خودروسازی از GPS بر روی آکورد استفاده کرد. این سیستم که با نام Electro Gyrocator شناخته میشد، از نقشههای شفاف و براق به همراه یک ژیروسکوپ بهره میبرد. اگرچه ایدهای که پشت طراحی چنین سیستمی قرار داشت، بسیار مفید بود اما کارایی محدود و قیمت گران آن (7,000 دلار) سبب عدم محبوبیت Electro Gyrocator شده بود.
8. بیوک Rivera با داشبورد منحصربه فردش-سال 1986
به طور خلاصه میتوان گفت بهترین و شگفتانگیزترین اختراع دهه 80 میلادی، در بیوک Rivera خلاصه شده بود. اغلب تنظیمات این خودرو استثنایی از طریق نمایشگر لمسی CRT سبز رنگی که بر روی داشبورد آن قرار داشت، انجام میشد.
7. کورد L-29 با سیستم دیفرانسیل جلو-سال 1929
این خودروی زیبا، اگرچه از هندلینگ بسیار خوبی برخوردار بود، اما وزن زیاد و دیفرانسیل جلو بودن آن، سبب کندی L-29 شده بودند.
6. جنسن FF با سیستم چهارچرخ محرک-سال 1966
جنسن در دهه 60 میلادی موفق به تولید خودرویی سواری با سیستم چهار چرخ محرک شده بود که اگرچه از مهندسی ضعیف انگلیسی رنج میبرد، اما ایده تولید انبوه چنین سیستمی را به سر مهندسان آئودی و سوبارو انداخت. گفتنی است، این سیستم در آن زمان فقط برای خودروهای فرمان راست طراحی شده بود.
5. کادیلاک Fleetwood با پیشرانه V8-6-4-سال 1981
این خودروی زیبا با پیشرانه منحصربه فردش که با غیر فعال کردن سیلندرها با توجه به شرایط رانندگی، مصرف سوخت کم را به ارمغان میآورد، از ایده بسیار خوبی بهره میبرد، اما در آن زمان تکنولوژیهای لازم برای پیاده کردن چنین ایدهای وجود نداشت و به همین دلیل، بسیاری از مالکان Fleetwood ترجیح میدادند آن را به یک خودروی هشت سیلندر معمولی تبدیل کنند.
4. اولدزموبیل Jetfire مجهز به توربوشارژر-سال 1962
اگرچه کمپانی پورشه نخستین خودروسازی بود که مجوز تولید انبوه خودروهای سواری مجهز به توربوشارژر را کسب کرد، اما اختراع این سیستم به دهه 60 میلادی و کمپانی جنرال موتورز بازمیگردد. خودروساز آمریکایی با نصب یک توربوشارژر بر روی پیشراه هشت سیلندر خورجینی Jetfire، عملکرد بینظیری به این اولدزموبیل بخشید. تها مشکل این سیستم داغ کردن توربوشارژر بود که مهندسان کمپانی با طراحی مایعی به نام Turbo Rocket Fluid که حاوی آب و متانول بود، مشکل را برطرف کردند. اما برخی اوقات مالکان خودرو فراموش میکردند مخزن را پر کنند و این امر مشکلاتی برای آنها ایجاد میکرد.
3. استون مارتین لاگوندا با داشبورد دیجیتالی-سال 1974
در نسل اول این خودروی انگلیسی از یک داشبورد دیجیتال با تعداد زیادی دکمه استفاده شده بود که در نسل دوم تعداد دکمهها باز هم افزایش پیدا کرد، اما متاسفانه هیچ یک از آنها کار نمیکرد. ایده ساخت چنین سیستمی، اگرچه نوآورانه بود، اما مهندسی ضعیف، کارایی مورد نظر را برای آن به ارمغان نیاورد و این پروژه با شکست مواجه شد.
2. Lohener-Porsche Semper Vivus Hybrid-سال 1900
آیا باورتان میشود که فردیناند پورشه معروف، مبدع نخستین سری خودروهای هیبریدی، آن هم در سال 1900 میلادی، باشد؟ جالب است بدانید که این خودروها، از سیستم چهارچرخ محرک نیز، بهره میبردند. اگرچه این سیستم در آن زمان بسیار ابتدایی بود و کارایی چندانی نداشت، اما ایده آن بسیار جالب است.
1. خودروهای اولیه الکتریکی
در نخستین روزهای تولد صنعت خودروسازی، خودروها به صورت الکتریکی تولید میشدند؛ اما با پیشرفت فناوری و تکامل پیشرانههای بنزینی، این سیستمها جایگزین خودروهای الکتریکی شدند. حال پس از صد سال این خودروها با تکنولوژیهای جدید بازگشتهاند.