کمپانی دوکاتی زمانی که موتورسیکلت 900 Monster را در سال 1992 به بازار عرضه کرد، توانست سبک جدیدی از موتورسیکلتهای مینیمالیست را به علاقهمندان معرفی کند که مانند نمونههای ایتالیایی، از خانواده موتورسیکلتهای Monster به حساب میآید. این موتورسیکلت صرفاً دارای تجهیزات ضروری است و در نتیجه فضای زیادی برای نصب تجهیزات سفارشی دارد. میدانید که موتورسیکلتهای خانواده Monster صرفاً با تنوع خاصشان شناخته میشوند و کمپانی دوکاتی هنگام عرضه موتورسیکلت Monster S2R مدل 2015 به همین سنت پایبند مانده است، موتورسیکلتی که به نوعی میتوان آن را برادر کوچکتر موتورسیکلت قدرتمند Monster S4R دانست. این مدل از همان اسکلت موجود در موتورسیکلت دوکاتی Monster S2R و همچنین اجزا عالی موتورسیکلتهای Superbike بهره میبرد، اما شرکت دوکاتی با یک پیشرانه کوچکتر که توسط هوا خنک میشود، از قدرت آن کاسته است. با این کاهش قدرت و حفظ هندلینگ چابک موتورسیکلت Monster S2R، میتوان این مدل را یک ابر موتورسیکلت نمونه و عالی در نوع خود دانست.
موتورسیکلت دوکاتی Monster S2R به گونهای ساخته شده که بسیار شبیه موتورسیکلتهای مسابقهای است، به طوری که دارای اسکلت ضخیم و دوشاخههای معکوس است و به نظر میرسد که فضای کمی برای سرنشین یا حمل بار دارد. با این مشخصات، این موتورسیکلت برای سواری داخل شهر مناسب است، اما فاقد تجهیزاتی است که عملکرد و ظاهر آن را بهبود ببخشد. فاصله محوری 145 سانتیمتری آن نسبتاً کم است و ارتفاع 80 سانتیمتری صندلی، ظاهری کوتاه و پهن به موتورسیکلت بخشیده است، اما ظاهراً این طراحی موتورسیکلتهای اسپرت اروپایی عادی است. طراحی این موتورسیکلت بسیار شبیه موتورسیکلتهای خانواده Monster است. چراغهای کوچک و قوی دیدی عالی در اختیار موتورسوار قرار میدهند و چراغهای LED آن کمک میکند که در هنگام رانندگی به خوبی دیده شوید. رنگ آن به رنگ Arctic White Silk برای قسمت بدنه به همراه خطهای قرمز محدود است، اما رنگ قرمز رینگها و دیگر اجزا اسکلت، به موتورسیکلت یکپارچگی ظاهری بیشتری به آن میبخشد.
دو شاخه معکوس 43 میلیمتری موتورسیکلت دوکاتی S2R، سبب میشود وزنی که به چرخ جلو وارد میشود، کمتر شود. این تغییر وزن باعث میشود سیستم تعلیق جلو به خوبی عکسالعمل نشان داده و لاستیک جلو را در تماس همیشگی با جاده قرار دهد. این امر به شما اجازه میدهد با اطمینان بیشتری ترمز کنید و در جادههای ناهموار به راحتی دور بزنید. اسکلت فولادی Trellis، بخش عمده بدنه را تشکیل میدهد و قسمت زیری اسکلت از آلومینیوم و همچنین کمک فنر از آلومینیوم یک رویه ساخته شده است. رینگها و کمکفنر آلومینیومی وزن ناچیزی به قسمت عقبی وارد میکنند، در نتیجه سیستم تعلیق عقب درست مانند قسمت جلویی به خوبی واکنش نشان میدهد.
سیستم تعلیق در قسمت جلو 12 سانتیمتر و در قسمت عقب 15 سانتیمتر جای بازی دارد که میزان خوبی برای واکنش مناسب سیستم تعلیق در زمینهای ناهموار است و همچنین برای جذب ضربههای شدیدتر کافی است. ارتفاع زین از سطح زمین که تا حدودی متأثر از تنظیمات سیستم تعلیق است، 80 سانتیمتر است که ممکن است برای راکبان کوتاه قد دردسرساز است. چراغ جلویی از سه بخش تشکیل شده است که سبب میشود علیرغم اندازه کوچک آن، نور زیادی تولید شود. چراغ عقب نیز برای کاهش اندازه، از تکنولوژی LED استفاده میکند. این چراغهای کوچک سبب میشود که ظاهر آن مطابق با طراحی مینیمالیستیاش باشد. این موتورسیکلت همچنین دارای ترمز ضدقفل است که مانند دیگر مدلهای دوکاتی، حس طبیعیتری از ترمز کردن به راننده میدهد.
پیشرانه موتورسیکلت دوکاتی S2R، یک پیشرانه L-twin است که با هوا خنک میشود و مخصوص کمپانی دوکاتی است. موتور دو سیلندر و 803 سیسی آن، 83 اسببخار نیرو و حدود 80 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سیستم تزریق الکترونیکی سوخت، بنزین را از یک دریچه 45 میلیمتری ارسال میکند که به همراه اگزوز دوتایی و مبدل کاتالیستی، سبب خروج گازهای آلاینده کمتری میشود. گیربکس 6 سرعته دارای دنده اوردرایو است که به شما این امکان را میدهد که در بزرگراه بدون اینکه دور موتور و مصرف سوخت را افزایش دهید، سرعت خود را بالا نگه دارید. کلاچ ATPC به نرمی کار میکند و از عملکرد slipper بهره میبرد، به طوری که از لغزشهای تایر عقب در هنگام عبور از پیچها جلوگیری میکند.