در حالی که مذاکرهکنندگان هستهای، سخت مشغول نهایی کردن توافق هستند، صاحبان صنایع و مصرفکنندگان ایرانی که تحت تأثیر تحریمهای آمریکا علیه ایران قرار دارند، مشتاق پایان یافتن تحریمها و عادی شدن روابط هستند. در میان این افراد، علاقهمندان خودرو در ایران نیز هستند.
وبسایت شبکه خبری "CBS" آمریکا با اشاره به این موضوع مینویسد هنوز در ایران خودروهای عضلانی قدیمی تولید آمریکا دوستداران و علاقهمندان خاص خود را دارد.
امیر باقری یکی از این افراد است که صاحب یک خودرو «فورد موستانگ» تولید 1965 است. او میگوید علاقهاش به خودروهای قدیمی آمریکایی آنقدر عمیق است که گهگاه همسرش به این مسأله حسادت میکند. او همچنین میگوید علاقهاش به خودروهای آمریکایی در دوران کودکی و با خودرو موستانگ پدرش شروع شد.
او حالا یک «بیزینسمن» موفق است که صاحب چندین خودرو قدیمی آمریکایی از جمله یک خودرو «شلبی کبرا» نادر است. اما تحریمهای آمریکا تهیه قطعات و لوازم یدکی این خوروها را برای او بسیار دشوار کرده است. او میگوید برای تهیه این قطعات از طریق سایت "ebay" گاه تا ششماه برای تحویل سفارشاتش صبر میکند.
پیش از انقلاب سال 1979 ایران، خودروهای آمریکایی محبوبیت زیادی در ایران داشتند. با وجود گذشت نزدیک به 40 سال از آن زمان، هنوز برخی از این خودروها را میتوان در جادهها و خیابانهای تهران دید.
بسیاری از صاحبان این خودروها نسبت به آنها نوستالژی دارند. مجتبی میر لطیفی یکی از این افراد است که علاقهاش به یک خودروی «شورولت شول» مدل 1972 زمانی که در کالیفرنیا دانشجو بود، برمیگردد.
در سال 1959 شاه در سفر آیزنهاور - رئیسجمهور وقت آمریکا - به تهران، با او در خیابانهای تهران با یک خودروی «کادیلاک الدورادو» گشت زد. این خودرو هماینک از سوی یک کلکسیونر خودروهای قدیمی آمریکایی در ایران نگهداری میشود.
رامین صالحخو رئیس کمیته خودروهای قدیمی و کلاسیک در ایران میگوید این خودرو بار دیگر به خیابانها بازخواهد گشت. او میگوید: اگر قرار باشد این خودروها دیگر در خیابانها و جادهها سواری ندهند، چه احتیاجی به مرمت و تأمین قطعات یدکیشان است؟
رامین صالحخو در کنار خودرو کادیلاک الدورادو
سیبیاس مینویسد: خودروهای کلاسیک آمریکایی در ایران که با سابقه تاریخی و سیاسی روابط دو کشور گره خوردهاند، هنوز هم سلطان جادهها هستند.