کامیونتهای Peterbilt در مدلهای 220 و 210 در کلاسهای 6 و 7 به بازارعرضه میشوند. موتور این کامیونتها زیر کابین قرار گرفته است و باعث میشود فضای بیشتری در داخل کابین در اختیار راننده و سرنشین قرار بگیرد، علاوه بر این، تزئینات داخلی در فضای وسیعتری جای میگیرند. طراحی Peterbilt 220 به نوعی است که از عهده کاربردهایی نظیر: حمل زباله، جرثقیل و یا توزیع بار در سطح شهر به آسانی بر میآید. این کامیونت متوسط با پیکربندیهای سفارشی 325،330،337 و 348 نیز به بازار عرضه شده است.
طراحی بدنه
در حقیقت کامیونت Peterbilt 220 نسخه آمریکایی داف LF است که در اروپا طراحی و تولید میشود. این خودرو از یک شاسی سبک بهره میبرد که سیستمهای الکترونیکی بر روی آن نصب شدهاند تا علاوه بر ظرفیت بار میزان پایداری بدنه نیز افزایش یابد. این کامیونت از قدرت مانور بالایی در فضاهای کوچک برخوردار است، شیشه جلو خمیدگی دارد، شیشه های جانبی نیز بلند و پهن هستند تا دیدی وسیع و مناسب در اختیار راننده قرار بگیرد.
این کامیونت در کلاس 7 نیز شاسی بسیار سبکی دارد، که در نتیجه میزان فضای بارافزایش مییابد. کاپوت جلو به منظور دسترسی سریع ، خیلی آسان باز میشود تا به راحتی بتوانید فیلتر هوا، آب شیشه شور، روغن هیدرولیک و ضدیخ را تعویض کنید. دربها با زاویه 90 درجه باز میشوند و فضای داخل کابین برای افراد قد بلند مناسب است.
طراحی داخلی
طراحی ارگونومیک دکمههای کنترل روی داشبورد منحنی زیبایی خاصی ایجاد کرده است و دسترسی به آنها نیز آسان و رضایت بخش است. کیفیت پلاستیکهای به کار برده شده کمی سفت و سخت میباشد، اما با دوام به نظر میرسد. فضای سر و پا در داخل کابین مناسب و به اندازه کافی است. آمپرها خوانا هستند، یک نمایشگر LCD نیز در وسط داشبورد اطلاعات مربوط به مقدار سوخت باقی مانده در باک، میانگین سرعت و زمان را نشان میدهد.
رنگ روشن داشبورد فضای دلباز و فرحبخشی را در داخل کابین به وجود میآورد، با این حال، غربیلک فرمان آن قدر بزرگ است که نمیتوان آن را خوشدست خواند. صندلیها قابل تنظیم هستند، سیستم تعلیق نیز از نوع بادی است که باعث میشود راننده و سایر سرنشینان از یک سواری نرم و راحت لذت ببرند. از آنجایی که این کامیونت دماغه ندارد، تسلط راننده روی جاده زیاد است. آینههای بزرگ جانبی مجهز به گرمکن هستند و نقاط کور را به حداقل میرسانند. کامیونت Peterbilt 220 دارای محفظههایی در بالای شیشه جلو به همراه توری میباشد، همچنین یک توری بار در پشت صندلی نیز تعبیه شده است.
قدرت و عملکرد موتور
پیشرانه این کامیونت متوسط یک موتور 6 سیلندر خطی است که بر روی هر سیلندر 4 سوپاپ دارد و قادر است 250 اسب بخار نیرو و 895 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار گیربکس اتوماتیک عملکرد بالایی دارد و علاوه بر نرمی، از مصرف سوخت کمی برخوردار است.
سیستم خاموش کننده موتور (Engine idle shutdown) به صورت سفارشی روی این کامیونت نصب می شود. عملکرد این سیستم به این گونه است که اگر قرار باشد کامیونت برای مدتی در جایی توقف کند ، موتور خاموش میشود تا مصرف سوخت کاهش یابد. امکاناتی نظیر: ترمز اگزوز و کروز کنترل به طور استاندارد روی فرمان این کامیونت نصب گردیده است.
کیفیت سواری و سیستم تعلیق
کامیونت Peterbilt 220 از سیستم تعلیق بادی الکترونیکی بهره میبرد که سواری خاطره انگیزی را در ذهن راننده بر جای میگذارد. این کامیونت از پستی و بلندیهای جاده به نرمی عبور میکند. شایان ذکر است، از آنجایی که این کامیونت دماغه ندارد و شعاع چرخش فرمان آن کم است، به آسانی از خیابانهای باریک شهری عبور میکند.
سیستم تعلیق بادی الکترونیکی انجام عملیات سنگین را امکانپذیر و تعادل کامیونت را در هر شرایطی حفظ میکند. نیروی متوقف کننده این کامیونت را دیسکهای سوراخداری تأمین میکنند که در کنار ترمز موتور قرار میگیرند. از طرفی، ترمز ضدقفل و ASR به طور استاندارد روی این خودرو نصب شده است.
نتیجه گیری
در مجموع می توان گفت، اگرچه موتور اکثر کامیونتهای متوسط زیر کابین قرار دارد، اما این طراحی چندان در آمریکا مرسوم نیست. علیرغم اینکه این کامیونتها به طور انبوه تولید نشدهاند ،اما میتوانند به خوبی از عهده رفت و آمدهای درون شهری بر بیایند و مانورهای تند و فرزی داشته باشند. فضای داخل کابین وسیع و جادار است و کلیدها و دکمههای کنترلی به صورت کاملا ارگونومیک روی داشبورد طراحی شدهاند. گفتنی است، اگر مقداری بر فضای بار این کامیونت افزوده و قدری هم از هزینههای آن کاسته شود، کامیونت Peterbilt 220 با مدلهای جدید در صدر جدول قرار میگیرد.