تحلیل اکونومیست از صنعت خودروی ایران!

تحلیل اکونومیست از صنعت خودروی ایران!

خیابان‌های مملو از خودروی تهران نشان می‌دهد یک صنعت آماده است از لغو تحریم‌های ایران پس از توافق هسته‌ای سود ببرد. خودروسازان خارجی برای ورود به ایران با یکدیگر در حال رقابت هستند تا از مزیت جمعیت نزدیک به 80 میلیونی این کشور بهره‌مند شوند. بازار داخلی ایران پس از مصر بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه محسوب می‌شود. به گزارش اکونومیست، زمان بازشدن بازار ایران به روی جهان، برای خودروسازان بزرگ دنیا یک موهبت است، زیرا فروش در آمریکا به اوج خود نزدیک شده است و احتمالا بهبود سریع بازار اروپا درحال افول است.
در این میان رشد اقتصادی بازارهای بزرگ نوظهور مانند چین و برزیل درحال کند شدن است. این در شرایطی است که ایران از تحریم‌ها آسیب دیده است. فروش خودرو که در سال 2011 به اوج خود یعنی 6/ 1 میلیون دستگاه رسید تا سال 2013 درپی تشدید تحریم‌ها به نصف کاهش یافت. اما از آن زمان به بعد با بهبود روابط، بازار خودرو به آرامی رو به رشد گذاشت. براساس اعلام مرکز مشاوره آی‌اچ‌اس، فروش خودرو در سال جاری از 3/ 1 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت و تا سال 2016 به سطح 6/ 1 میلیون دستگاه خواهد رسید.
خودروسازان فرانسوی که زمانی در بازار خودروی ایران پیشتاز بودند، درتلاش هستند دوباره جایگاه خود را به دست آورند. شرکت پژو سیتروئن و شرکت رنو به دلیل اینکه قبل از اعمال تحریم‌ها در ایران حضور داشتند، اکنون برای حضور مجدد در این کشور از موقعیت بهتری برخوردار هستند. گفته می‌شود پژو برای آغاز مجدد تولید با ایران‌خودرو به توافق رسیده است. رنو هم برای خرید بخشی از سهام یا کارخانه پارس‌خودرو درحال مذاکره با این شرکت است. وزیر خارجه فرانسه نیز برای هموار کردن راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران، به تهران سفر کرد.
با این وجود، خودروسازان فرانسوی در ایران کار دشواری پیش‌رو دارند. خروج ناگهانی پژو از بازار ایران در سال 2012 به دلیل همکاری با جنرال موتورز، هنوز از یاد ایرانی‌ها نرفته است. این مساله می‌تواند تا حدودی به نفع خودروسازان چینی باشد که در دوران تحریم‌ها به بازار ایران وارد شدند.
رقابت درمیان دیگر خودروسازان نیز شدید خواهد بود. البته ایران فقط برای فروش جذاب نیست. شرکت‌های اروپایی در جست‌وجوی هزینه‌های پایین تولید ابتدا به اسپانیا و سپس به اروپای شرقی رفتند و اکنون به شمال آفریقا روی آورده‌اند به طوری که پژو کارخانه جدیدی را در مراکش و رنو کارخانه‌ای را در الجزایر ساخته است. ممکن است مدتی طول بکشد، اما بازار ایران که در منطقه‌ای دارای رشد سریع واقع شده است، می‌تواند مکان بعدی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی باشد.

برچسب : اکونومیست , صنعت خودروی ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

7 نظر

مهدی
0

بخدا خسته شدیم از بس همه جا صحبت خودروهای آشغال ایرانخودرو و سایپا و ماشین های بی کیفیت چینی رو شنیدیم!!! با عرض شرمندگی من خودم 206 سوار میشم، آخه مگه این 206 با مدل فرانسوی یک هست!!؟؟ ای کجا و آن کجا.... خدا بهشون انصاف بده که مردم رو مجبور میکنن این آشغال ها رو بخرن.
14:42  1394/09/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
4

آخه مگه این فرانسه چی داره ک اینجور چسبیدن بهش؟
ننگشون نمیاد؟
من خجالت میکشم با ایناها هموطنم.
04:39  1394/05/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Reza
1

همین فرانسه دارای شرکت بزرگ پژو هست.دارای شرکت بزرگ ایرباس هست که داره بزرگترین هواپیمای جهان یعنی ایرباس 380 رو می سازه.شرکت رنو در فرانسه س.ماشینای پژو و رنو تو رنج قیمتاشون بهترینن اما بنز و بی ام و فقط خودروهای لوکس تولید می کنن که حداقل 3-4 برابر اینا قیمتشونه.
خودروسازان فرانسه درسته که به آلمان و آمریکا نمی رسن اما انصافا تو رنج قیمت خودشون واقعا خودروهای خوب و به صرفه ای هستن.
منظورم از پژو ، 405 که مال دوران ناصرالدین شاهه نیست منظورم خودروهای جدید و به روز پژو بود.
00:06  1394/09/14

گزارش
امیر
26

وای باز هم پژو و ایرانخودرو
11:55  1394/05/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی ری را : یه مااااااه چ خبره البته اپراتورا الکی میگن
سیامک : سلام 13 اسفند هستم فاکتور نشدم
سامی : فک نکنم تا یه ماه دیگه هم فاکتور بشه الان که من زنگ زدم ایران خودرو گفتن یه ماه دیگه من ۱۸ تکمیل وجه کردم کلی اعصابم خورد شده
مهدی شاهین پلاس : خدا کنه دروغت راست باشه
غلام : روال ماههای قبل اینطور بود که از صبح کارهای اداری شو انجام میدادند و بعداز ظهر( گاهی اوقات غروب) به بعد، مسئول سیستم،آن را روی سایت بارگذاری میکرد،اینکه الان ساعت ۱۰ صبح فاکتور شده،کمی عجیبه!...یا روال عوض شده یا خیلی زرنگ شدند یا....
مهدی پلاس 14 اردیبهشت : درود بر شما اول مبارک باشه بعدیه زحمت بکش شماره درخواست بفرست ممنون
امیر : امیدوارم حرفت درست باشه. حق بده با تردید به کامنتت نگاه کنیم. چون کلا فاکتورها متوقفه.
Shahin : اگر تا آخر وقت،چندین نفر ( با ذکر شماره درخواست) بیآن اینجا و تایید کنند که فاکتور شدند، اون موقع حقیقت داره.در غیر اینصورت،فیکه.
شاهین اتومات cvt : سلام تکمیل وجه 13 اسفند کسی هست که فاکتور نشده بگه. تکمیل وجه 14 اسفند کسی هست که فاکتور نشده بگه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه 26 اسفند : داداش من تحویل اردیبهشت بودم هنوز فاکتور نشدم اونجور که فهمیدم دو گانه های اسفند تا 23 فاکتور شدن
207 مهر : سلام من پانا تحویل مهر داشتم دعوتنامه واریز نکردم مهلتش گذشته الان چک کردم واسم تبدیل زده نوشته برنامه فروش منقضی 90 روزه ولی پیامکی نیامده واسم . دعوتنامه جدیدش همینه یا پیامک میاد واسم؟
207 پانا آبان ماه : به نظرتون کی دعوتنامه میاد؟ با قیمت جدید یا قدیم حساب میشه؟
دنا قالپاق 31خرداد : سلام 20فاکتور شدم،چندروز روایناد بود،امروز بارگیری شد،انشالاه روزی همتون خصوصا خردادی های ابدی،ورینگ فولادی های مظلوم
مرادی : طرح عادی هستین؟
خبر خوب : مبارک باشه به سلامتی.چه رنگی هست؟ چه سرعت عملی پولو گرفتن گفتن تا تعزیرات تو کار نیومده بدیم بره. بعد از اینکه تحویل گرفتی دور دور رفتی یه شکایت هم کن بلکه موفق بشین به نرخ قدیم حساب کنن انشاله مقداری از اونم برا قربونیش.
سورن : سلام 6 تیر ماه کسی فاکتور شده ؟
جاوید : سلام اگر در پایین سند کمپانی مبلغ سود تاخیر مشخص شده باشد ، حدود 3 ماه بعد از دریافت سند کمپانی تماس میگیرند و نیازی به پیگیری خاصی ندارد. ا
فرشاد تحویل 31تیر : الان تماس گرفتم میگه 90 روز بعد از واریز وجه فاکتور میشین برای من جریمه تاخیر حساب کردن تا الان تحویل 31تیر بود 25تیر واریز کردم گفت این هفته به احتمال زیاد فاکتور میشی شماره پرونده واینا اصلا ملاک نیست
دوگانه تیر : سلام دوستان عزیزم... واریز اولیه 6 دی ماه... دومی تبدیل به تک 13 خرداد... همین الان فاکتور شدم... صرفا جهت اطلاع دوستان... شماره پذیرش : **121018