آزادی بیش از حد سرمایه داران خودرو!

آزادی بیش از حد سرمایه داران خودرو!

فرشید سیم‌بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علل رشد بسیار ضعیف صنعت خودروسازی در کشور گفت: کارخانه‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، تمام تلاش خود را بر حداکثر فروش گذاشته بودند و مواردی را که در قراردادها متعهد شده بودند، عمل نمی‌کردند به گونه‌ای که باید خودروهایی با استانداردهای بین‌المللی تولید کنند، یعنی آمادگی برای مصرف بنزین یورو 4 و یورو 5 را ایجاد کنند، اما هنوز بنزین یورو 3 استفاده می‌شود.

همچنین، این شرکت‌ها علاوه بر آنکه تعهدات مالیاتی و سرمایه‌گذاری را رعایت نمی‌کردند، خودروهایی بی‌کیفیت تولید می‌کردند که قادر به صادرات نبودند.

وی گفت: با این افراد برخورد جدی صورت نگرفت و با نادیده گرفتن این موضوع در مدت زمان طولانی، توانستیم بازار بین‌المللی به‌دست آوریم نه خودروی ملی داشته باشیم که نشان‌دهنده کشورمان باشد، از طرفی هم، به وجود آمدن تحریم‌ها، این صنعت را به شدت عقب انداخت.

سیم‌بر در خصوص ارائه راهکارهایی برای افزایش صنعت خودروسازی گفت: در ابتدا باید از تعدد ماشین‌آلات، از این کشورها و شرکت‌های وابسته جلوگیری و قراردادهایی منعقد شود که به عنوان مثال می‌توان از اگزوز اتومبیل نام برد زیرا باید با شرایط آب و هوایی خشک ایران تطبیق داده شود و همچنین با فرهنگ ترافیک و تردد در خیابان‌های کشور تناسب داشته باشد تا سبب این همه تلفات مالی و جانی نشود.

سپس این شرکت‌ها را وادار کنند تا محصولات خود را به خارج صادر کنند بدون آنکه یارانه‌ای از دولت دریافت کنند، هم‌چنین باید قطعات ساخته شده در ایران را تا حد امکان پیش ببرند تا خودرو در ایران، دیگر جنبه مونتاژ در آن کشور را نداشته باشد.

وی گفت: صنعت خودروسازی، باید ده‌ها صنعت دیگر را به تحرک وادار کند و قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا بازارهای داخلی دچار نوسان نشوند.

همچنین گفت: اگر قطعات ماشین آلات، از خارج وارد شوند، بسیاری از دریافتی‌های ارزی کشور ما باید در این راه خرج شود در حالی که باید برای مسائل اساسی و پایه‌ای کشور صرف شود.

سیم‌بر در خصوص خرید تکنولوژی‌های نو در صنعت خودروسازی پس از دوران تحریم گفت: مطمئناً کشورهای طرف ما، آخرین تکنولوژی‌های موجود را دراختیار ما نخواهند گذاشت و زمانی حاضر به این کار می‌شوند که در سرمایه‌گذاری آن واحد تولیدی سهیم باشند.

سیم‌بر در پایان گفت: برای به‌دست آوردن تکنولوژی، باید هزینه‌های تحقیقات، فناوری و آموزش و پرورش به شدت افزایش پیدا کند و به تحقیقات اهمیت داده شود.


منبع

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب : صنعت خودرو داخلی , واردات خودرو , صادرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

ronaldo
0

اقا علی خلاقیت داریم از متخصصان حمایت نمیشه
13:43  1394/05/25
پاسخ دادن
علی
9

این حرف ها رو همه قبول دارند و قشنگه، اما تو ایران ما فقط بلدیم قشنگ حرف بزنیم، اما تو عمل ..... سواد مدیران خودرو ساز ما در حد مونتاژ خودروهای قدیمی و دست ذرازی تو جیب مردم هست. کو خلاقیت، کو احترام به حقوق مشتری، کاش مدیران ما اندکی شعور داشتند........
10:15  1394/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ۴ خاکستری مشهد : سلام دوستان جی ۴ خاکستری مشهد ۲۹ خرداد ثبت نام کردم ۲۳ آبان شاسی شد و امروز تحویل گرفتم به سایت توجه نکنید دقیق نشون نمیده
شاهین زمستان403 : سلام منم دقیقامثل شمابودم ماشین زیرپاموبا۳۰میلیون زیرقیمت فروختم تاپولموبرافروش فوق العاده جمع کنم ولی همش خیال باطل بودپیامک پیش فروش برام اومداونم معلوم نیست براسال دیگه بازم افزایش بهش بخوره یانه.
تارا دستی تیتانیوم : ن اینجوری نیست نهایتا نمایندگی ۳الی۴ روز بعدش پرونده رو میفرسته این روند تاخیر مربوط ب نداشتن قطعه گیربکس تارا هست نداشتن ارز برای واردات یه سری قطعات
منتظران ریرا : امروز با سلام و صلوات و تشریفات چند نفری تو تهران تحویل گرفتند تو دیوار هم آگهی‌ها با قیمت ۲ میلیارد تقریباً شروع شده
شاهین G : آقا من همین چند روزه که پیام فوری برای بعضی زمستونیا اومد رفتم طلا فروختم. الان هم دارم نابود شدن پولمو میبینم. همین چند روزه طلا و دلار خیلی رفته بالا. خدایا ما که قانونی نداریم تو این مملکت خودت اینا رو نیستو نابودشون کن. من همچنان منتظر پیامک فروش فوری هستمـ🥺🥺
مریم : سلام برای منم هنوز پیامک نیومده اگر هم بیاد اصلا نمیدونم می ارزه که ۳۰۰ بریزم و دوباره یک سال منتظر باشم تازه معلوم نیست شاید تا اون موقع دوباره افزایش قیمت بخوره. از کجا بیارم آخه اگه سال بعد اختلاف قیمتش با بازار ۵۰ تومن باشه سود بانکی ۳۰۰ تومن بیشتر میشه که
حمیدرضا : ۳مرداد هستم ۱۱۹۱۶۹۵۲ و هنوز هیچ اتفاقی نیوفتاده و هفته ای ظاهرا ۵۰۰ تا فاکتور میکنن
شاهین جی : دوستان کسی اطلاع دارد که برای آنهایی که پیام پیش فروش رفته اختیاری بوده یانه تو متن پیام ارسالی براشون چیزی ننوشته?
عزیز : شاهین gl 12009638پذیرش فاکتورشدم ۷آبان پذیرش
اطلس سفید آبان : خداخیرت بده.که این اطلاعات رو میزاری باز ما یه کم امیدوارر میشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عاطفه جی تی : باریکلا حسین جی تی که خبر خوب دادی
آریزو6جی تی علیرضا : بله مال منم شاسی نخورده.تایید لیزین 27 مهر
محمد : سلام تحویل 17مهر امروز تحویل گرفتم استان بوشهر
207تیر ماه : 23خرداد
شهرام : سلام کسی میدونه دنا بورسی تکمیل وجه شده 21 آبان کی فاکتور میشه؟
رانا : سلام من هم امروز پلاک شدم خدا رو شکر
رضا ساینا : ساینا دی منم با شما موافق هستم مصوبه بهتره
علی : سلام الان برای‌ من زده حمل خودرو برای‌ بارگیری یعنی ارسال شده‌ 22شهریور شیراز راهنمایی میکنید ممنون میشم
محمد بوشهر رانا پلاس : برادر منم 19 فاکتور شدم خبری نیست فعلا فقط تاریخ ارسال پلاک به ناجا بروز میشه همین
رضا : نهایت باید 10 روزه تیک بخوره زنگ بزن نمایندگی