آزادی بیش از حد سرمایه داران خودرو!

آزادی بیش از حد سرمایه داران خودرو!

فرشید سیم‌بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علل رشد بسیار ضعیف صنعت خودروسازی در کشور گفت: کارخانه‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، تمام تلاش خود را بر حداکثر فروش گذاشته بودند و مواردی را که در قراردادها متعهد شده بودند، عمل نمی‌کردند به گونه‌ای که باید خودروهایی با استانداردهای بین‌المللی تولید کنند، یعنی آمادگی برای مصرف بنزین یورو 4 و یورو 5 را ایجاد کنند، اما هنوز بنزین یورو 3 استفاده می‌شود.

همچنین، این شرکت‌ها علاوه بر آنکه تعهدات مالیاتی و سرمایه‌گذاری را رعایت نمی‌کردند، خودروهایی بی‌کیفیت تولید می‌کردند که قادر به صادرات نبودند.

وی گفت: با این افراد برخورد جدی صورت نگرفت و با نادیده گرفتن این موضوع در مدت زمان طولانی، توانستیم بازار بین‌المللی به‌دست آوریم نه خودروی ملی داشته باشیم که نشان‌دهنده کشورمان باشد، از طرفی هم، به وجود آمدن تحریم‌ها، این صنعت را به شدت عقب انداخت.

سیم‌بر در خصوص ارائه راهکارهایی برای افزایش صنعت خودروسازی گفت: در ابتدا باید از تعدد ماشین‌آلات، از این کشورها و شرکت‌های وابسته جلوگیری و قراردادهایی منعقد شود که به عنوان مثال می‌توان از اگزوز اتومبیل نام برد زیرا باید با شرایط آب و هوایی خشک ایران تطبیق داده شود و همچنین با فرهنگ ترافیک و تردد در خیابان‌های کشور تناسب داشته باشد تا سبب این همه تلفات مالی و جانی نشود.

سپس این شرکت‌ها را وادار کنند تا محصولات خود را به خارج صادر کنند بدون آنکه یارانه‌ای از دولت دریافت کنند، هم‌چنین باید قطعات ساخته شده در ایران را تا حد امکان پیش ببرند تا خودرو در ایران، دیگر جنبه مونتاژ در آن کشور را نداشته باشد.

وی گفت: صنعت خودروسازی، باید ده‌ها صنعت دیگر را به تحرک وادار کند و قدرت خرید مردم را افزایش دهد تا بازارهای داخلی دچار نوسان نشوند.

همچنین گفت: اگر قطعات ماشین آلات، از خارج وارد شوند، بسیاری از دریافتی‌های ارزی کشور ما باید در این راه خرج شود در حالی که باید برای مسائل اساسی و پایه‌ای کشور صرف شود.

سیم‌بر در خصوص خرید تکنولوژی‌های نو در صنعت خودروسازی پس از دوران تحریم گفت: مطمئناً کشورهای طرف ما، آخرین تکنولوژی‌های موجود را دراختیار ما نخواهند گذاشت و زمانی حاضر به این کار می‌شوند که در سرمایه‌گذاری آن واحد تولیدی سهیم باشند.

سیم‌بر در پایان گفت: برای به‌دست آوردن تکنولوژی، باید هزینه‌های تحقیقات، فناوری و آموزش و پرورش به شدت افزایش پیدا کند و به تحقیقات اهمیت داده شود.


منبع

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب : صنعت خودرو داخلی , واردات خودرو , صادرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

علی
9

این حرف ها رو همه قبول دارند و قشنگه، اما تو ایران ما فقط بلدیم قشنگ حرف بزنیم، اما تو عمل ..... سواد مدیران خودرو ساز ما در حد مونتاژ خودروهای قدیمی و دست ذرازی تو جیب مردم هست. کو خلاقیت، کو احترام به حقوق مشتری، کاش مدیران ما اندکی شعور داشتند........
10:15  1394/05/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : احتمالا تا اخر ابان تحویل میدن
لرستان جی ال : سلام دوستان یکی به این مدیران بی شرافت سایپا بفهمونه که مایی که تیر تکمیل وجه جی ال کردیم نباید کلا نادیده گرفته بشیم بخدا کلی داریم هزینه کرایه ماشین میدیم وسیله نداریم. تعداد تولید رو یه مقدارش رو تخصیص بدید به جی هایی که مثل خر گیر کردید تو گل و نمی‌تونید بدید یه مقدارش رو هم بدید به جی ال هایی که از اول جی ال بودن چه گناهی کردیم ما خیر و خوشی نبینید مدیران سایپا خدا ازتون نگذره
یاسرشاهین جی : پذیرش ۱۷ اذر شاهین جی ۷ تبدیل زدم به GL چهرشنبه فاکتور شد .امروز پلاک شد میدونم ظلم بزرگی بهمون شد ولی هر وقت جلو ضرر بگیرید سوده با این اوضاع کشور و بی قانونی توصیه من اینه تبدیل بزنید روان خودتون رو راحت کنید
Cvt : خبر موثق اینه که فعلا خط تولید cvtتعطیله و مشتریان باید صبر داشته باشن.
آرمان X5 : من یک اسفند نقدی ثبت نام کردم امروز زنگ زدن که بیا ماشین آماده تحویل
احمد : سلام من تبدیل به جی ال زدم ۲۹ شهریور فاکتور شد . در قسمت وضعیت خودرو مشتری چک کردم . از روز ۹ مهر دوباره برگشته روی مرحله صدور دعوت نامه علت رو نمی دونم کسی اطلاع داره ؟؟؟
سعید : 5/5ماهه واسه شاهین G تکمیل وجه کردم اما هنوز تحویل ندادن چرااین همه دیر تحویل دادید
شاهین جی ال تیر ماه : سلام شاهین جی ال ۵ تیرماه تکمیل وجه هنوزم خبری نیس نمیدونم تا کی باید صبر کرد
شاهین : سلام کسی خبر داره بعد فاکتور شدن چند روز پلاک میشه و تحویل داده میشه
حسین : با سلام من هم 26 ام خرداد ماه تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک طلب : دلت خوشه هااا دوتا فاکتور کردن که فکر کنی تو هم فاکتور میشی تموم شد رفت تا ماه آینده 24 تیر فاکتور میشه
ساینا : شماره پذیرش هیچ ربطی به هیچی نداری. بعد از تکمیل وجه. تاریخ ثبت سخا حسابه
عرفانخان تبدیل به تک گانه : 17شهریور تبدیل زدم تحویل آبان ولی آخه تبدیلی ها اصلا فاکتور نمیشه که
اتحاد رمز پیروزی : تجمع کوییک خواهان پنجشنبه ساعت 11 صبح همه تشریف بیارید 🙏🏻
ساینا اس تک : خدارو شکر انشاالله تا آخر هفته همه مون فاکتور میشیم
15 بهمن : داداش کدوم حواله کدوم دلال؟حالت خوبه من نه دلالم نه حواله واسه فروش دارم پیش فروش بهمنم تکمیل وجه اردیبهشت.چند ماه تو تاخیرم؟ تمام
حسن : من22اسفندم الان زنگ زدم میگه فعلا سانروف نداریم تاسرج برج نمیاد بهم گفت فعلا تو وایسا تبدیل نزن ولی گفت اگر تبدیل بزنی دوروزه فاکتورمیشه
کویبک ار اس : این کوییک ار اس کی میخاد فاکتور بشه تکمیل وجه24تیر ماه الان 80روز گذشت از تکمیل وجه؟
ساینا اس فوق العاده : دوستانی که فاکتور میشن بی زحمت تاریخ و شماره پذیرشو بزارن ببینیم به کجا رسیده
اطلس دی ماه : سلام برگ سبز کی میرسه دستمون؟ خبر دارید بفرمایید ما هم مطلع بشیم