کمپانی هوندا عرضه موتورسیکلتهای CB500 را از سال 1993 آغاز کرد که جهش بزرگی در بازار موتورسیکلتهای متوسط مخصوص رفت و آمدهای روزمره به شمار میرفت. میتوانید به موتورسیکلت هوندا CBR500R به عنوان یک سوپر اسپرت از خانواده CB فکر کنید در حالی که با موتورسیکلتهای هوندا CB500F و CB500X از موتور مشترکی بهره میبرند. این موتورسیکلت به رغم ظاهر اسپرتش، به سنت خانوادگیاش وفادار مانده و همچنان به عنوان موتورسیکلتی برای رفت و آمدهای روزانه خدمت میکند.
اصالت خانوادگی این محصول از کمپانی هوندا نیز قوی است و عناصر طراحی آن با موتورسیکلت قوی هوندا CBR1000RR مشترک هستند، هر چند عناصری هم از موتورسیکلت کوچکتر هوندا CBR300R به ارث برده است. موتورسیکلتهای خانواده R ظاهری زیبا و سوپر اسپرت دارند ولی مانند موتورسیکلت هوندا CB500F ساده یا مانند هوندا CB500X ماجراجو و همه کاره نیست. پنلهای بدنه کوچک هستند، قابهای جلو از زانوهای موتورسوار محافظت میکنند و هنگامی که برای دستیابی به سرعت بیشتر روی موتور خم میشوید، شیشه جلو برای عبور دادن هوا از بالای سرتان بسیار خوب کار میکند. اگر هم تصمیم داشته باشید برای رفت و آمدهای روزمره از آن استفاده کنید در پایان روز احساس خستگی نخواهید کرد. شاید خورجینها ظاهر موتورسیکلت را خراب کنند ولی اگر آنها را بردارید برای جا دادن خریدهای روزانه حتماً به کولهپشتی نیاز خواهید داشت.
بخش زیادی از اسکلت فولادی زیر پنلهای بدنه پنهان شده است. این پنلها باعث میشوند هوا به خوبی در اطراف موتورسیکلت و راکب جریان پیدا کند. در قسمت جلو یک دیسک ترمز 320 میلیمتری با کالیپر دو سیلندری و در قسمت عقب یک دیسک 240 میلیمتری به همراه یک کالیپر تک سیلندر در عقب به چشم میخورند. وزن کل این موتورسیکلت به 193 کیلوگرم میرسد، به همین خاطر وجود فقط یک دیسک ترمز در قسمت جلو کفایت میکند. البته دیسک جلو واقعاً بزرگ است، دیسکهای عقب و جلو نیز به گونهای طراحی شدهاند که گرما را به سرعت دفع میکنند. ترمز ضدقفل نیز بسیار خوب عمل میکند و تجهیزات کاربرپسند دیگری به موتورسیکلت اضافه مینماید. دوشاخهای با قطر 41 میلیمتر در قسمت جلو مشاهده میشود که 11 سانتیمتر جای بازی دارد. ارتفاع زین از سطح زمین 78 سانتیمتر است برای افرادی با قد متوسط طراحی شده است، به این ترتیب افراد قد بلند مجبور خواهند بود کمی زانوهایشان را خم کنند.
قلب تپنده موتورسیکلت هوندا CBR500R مدل 2015، پیشرانهای دو سیلندر با حجم 471 سیسی است که با آب خنک میشود و طراحی آن شبیه طراحی برادر بزرگترش یعنی پیشرانه موتورسیکلت هوندا CBR600RR است و اندازه پیستون هر دو پیشرانه نیز با هم برابر است. هر سیلندر از چهار سوپاپ بهره میبرد تا تزریق سوخت و هوا پیوسته صورت بگیرد. دو دریچه گاز PGM-FI نیز واکنش موتور و تولید گازهای آلاینده را به طور دقیق کنترل میکند.
گیربکس شش سرعته نیز به اندازه کافی دنده در اختیار موتورسوار قرار میدهد تا دور موتور را به خوبی مدیریت کند. کسانی که سوار این موتورسیکلت بشوند تأیید خواهند کرد که هوندا CBR600RR موتورسیکلتی اسپرت است با سواری لذتبخش. با این که کمپانی هوندا اعدام و ارقام مربوط به این موتورسیکلت زیبا و قوی را مخفی نگه داشته است ولی شتاب صفر تا صد آن 5.15 ثانیه و حداکثر سرعت نیز 186 کیلومتر بر ساعت تخمین زده میشود.