چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

آیا می‌خواهید به آف‌رود بروید؟ اگر اولین بار است که می‌خواهید با یک خودرو دو دیفرانسیل رانندگی ‌کنید، نکاتی وجود دارند که باید بدانید.

 

نکته اول

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

اگر ار قبل خودرو مناسب آف‌رود ندارید یک دستگاه خریداری کنید. جیپ‌های قدیمی برای کار مناسب هستند. البته جیپ رانگلرهای جدید هم مناسبند ولی قیمت آن‌ها بالاست. بهترین خودروهای آف‌رود، خودروهایی هستند که کوچک و جمع و جور باشند و ناهمواری‌های سطح زمین را خوب جذب کنند.

 

نکته دوم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

پیک‌آپ‌های بزرگ برای آف‌رود مناسب نیستند مگر این‌که قصد داشته باشید زمان زیادی را در گل و لای رانندگی کنید.

 

نکته سوم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

مواد و وسایل لازم برای خود و خودروتان را به همراه بردارید. بنزین اضافه، تایر زاپاس، جک، آب و لوازم یدک‌کشی برای مواقعی که شاید جایی گیر کنید و مجبور بشوید خودرو دیگری شما را بکشد.

 

نکته چهارم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

بهتر است افراد مبتدی یک میسر آسان را انتخاب کنند. جاده‌های فرعی کوهستانی که به ندرت ترددی در آن‌ها صورت می‌گیرد، برای این گونه افراد مناسب است.

 

نکته پنجم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

وقتی به ابتدای مسیر رسیدید هر دو دیفرانسیل را فعال کنید.

 

نکته ششم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

با احتیاط وارد مسیر بشوید.

 

نکته هفتم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

مراقب سنگ‌هایی که وسط مسیر قرار گرفته‌اند باشید. بعضی از آن‌ها بزرگ‌تر از آن هستند که بتوان تایرها را دو طرف آن انداخت و از رویشان عبور کرد. اگر روی سنگی بروید که بیش از حد بزرگ است ممکن است قسمت زیرین خودرو یا کارتل آسیب ببیند و خودرو زمین‌گیر بشود.

 

نکته هشتم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

یک مربی به همراه داشته باشد، این کار کمک زیادی به شما می‌کند!

 

نکته نهم

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

از محل قرارگیری تایرها آگاه باشید. این کار به شما کمک می‌کند بدون این که احتیاج داشته باشید مربی به شما بگوید از کدام طرف بروید، راه‌تان را از میان مسیرهای دشوار پیدا کنید. برای تمرین می‌توانید کف پارکینگ یا خیابان قوطی آلومینیومی نوشابه بچینید، سپس سعی کنید هر قوطی را با تایر سمت شاگرد بزنید. اگر این کار را چند بار با موفقیت انجام بدهید، هنگامی که خود را در لبه انتهایی مسیری ببینید که به اشتباه وارد آن شده‌اید، بسیار به درد بخور خواهد بود.

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

-اگر خودروهای دیگر گیر کردند به آن‌ها کمک کنید.

-باد تایرها را کم کنید و به حدود 15 PSI برسانید. این کار باعث می‌شود تایر روی سنگلاخ بخوابد و اصطکاک و کشش بیشتری تولید کند.

-همیشه بهتر است به همراه یک خودرو دیگر به آف‌رود بروید تا در صورتی که یک خودرو در جایی گیر کرد، خودرو دیگر بتواند به آن کمک کند.

-خودرویی انخاب کنید که به دیفرانسیل ضد لغزش یا قفل دیفرانسیل مجهز باشد. این نوع دیفرانسیل به خودرو کمک می‌کند حتی در صورتی که یک چرخ به صورت هرز و بدون هیچ اصطکاکی می‌چرخد، نیرو به خوبی به چرخ دیگر همان محور منتقل بشود. این امر زمانی کارایی خودش را نشان می‌دهد که از صخره‌ها بالا می‌روید و یک چرخ روی هوا قرار می‌گیرد.

-نوار یا سیم بکسل به همراه داشته باشید. شاید لازم بشود کسی را بکسل کنید، شاید هم خودرو خودتان به بکسل شدن احتیاج پیدا کند. استفاده از وینچ هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

- تصاویری که بسیاری از دوربین‌ها ثبت می‌کنند، نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند، بنابراین اگزر می‌خواهید به دوستان‌تان فخر فروشی کنید، بهتر است دوربین حرفه‌ای به همراه داشته باشید. در دوربین‌های معمولی، صخره‌ها کوچک‌تر از آن چیزی به نظر می‌رسند که شما از رویشان عبور کرده‌اید.

-خودروهایی که محور جلو آن‌ها خشک‌تر است مناسب‌ترند و هنگام رانندگی در خارج جاده، دست شما را بیشتر باز می‌گذارند. خودورهایی که از سیستم تعلیق مستقل در قسمت جلو بهره می‌برند، روی جاده بسیار راحت هستند ولی در خارج جاده به زحمت می‌افتند. به همین خاطر است که خودروهای Humvee هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از سیستم تعلیق مستقل بهره می‌برند.

 

هشدارها

چگونه در خارج جاده رانندگی کنیم؟

توجه داشته باشید که خودروهای آف‌رود به خاطر ارتفاع زیادشان، مرکز ثقل بالاتری دارند، به همین خاطر بیشتر مساعد چپ شدن هستند.

-شما هیچ‌گاه به عمق آب یا عمق گل و لای زیر آن آگاه نخواهید شد و خودرویی که حدود 1800 کیلوگرم وزن دارد، مانند یک سنگ غرق خواهد شد. حتی اگر چوب عمق 20 سانتی‌متری را نشان می‌دهد، خودرو سنگین شما این قابلیت را دارد که حدود 2.4 متر در گل و لای زیر آب فرو برود.

-روی سنگ‌های بزرگ نروید. ممکن است گیر کنید یا به خودرو آسیب برسانید.


منبع

WikiHow

برچسب : آف رود , خارج جاده , جیپ , جیپ رانگلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

12 نظر

ronaldo
5

برای اینجور جاده هاgmc بهترینه!
20:22  1394/06/03
گزارش
پاسخ دادن
سعید
1

ماشین های آمریکایی و ژاپنی در آفرود قدرت دارند و ماشین های اروپایی
بیشتر در جاده و خیابان موفق هستند .
اما بازم تویوتا و جیپ حرف اول رو می زنند.
00:21  1394/06/04

گزارش
چروکی
5

ronaldo فقط امریکا فقط امریکا.
11:57  1394/06/04

گزارش
مريم
0

اقا بابك يعني ماهم كه نظر هاي مسخره شما رو ميخونيم يالقوزيم. واقعا از ادبو تربيتت معلومه كي هستي
11:38  1394/06/03
گزارش
پاسخ دادن
بابک
1

دوستان خوبم باور کنید به خدا قسم بعضی از نظرات به من هیچ ربطی ندارن. هر چند که از اقا سعید دلخور شدم و از سر ناراحتیم یه چیزائی گفتم ولی به خدا قسم دوس نداشتم و ندارم کسی ازم دل ازرده شه. اقا سعید هرچی که من سعی داشتم با ایشون بحث علمی و فنی بکنیم و نظراتمونو به بحث و اشتراک بذاریم اما ایشون به شدت عصبانی میشد و شروع میکرد به توهین و اینا. اما به خدا قسم بعضی از دیدگاهها و نظرات هیچ ربطی به من نداشتن. من دوس دارم با دوستان درباره ی خودرو و دنیایه خودرو نظراتمونو به بحث و اشتراک بذاریم. ما نیومدیم تو این سایتا به جون هم بیفتیمو دعوا کنیم. اومدیم نظرات و عقاید و سلایقمونو مورد بحث و بررسی قرار بدیم و از تبادل افکار لذت ببریم. باز در اخر میگم بعضی از کامنتا به من هیچ ربطی نداشتن. با وجود اختلاف عقیده و سلیقه به تمامیه جوونایه ماشین باز احترام قائلم و از مباحثه با دوستان لذت میبرم.
15:03  1394/06/03

گزارش
اميد
0

نه به اين متن ادبي نه به اينكه نظر هيچ كس رو هم قبول نداشتن.
16:57  1394/06/03

گزارش
تویوتا
2

با لندکروزها با خیال راحت در آفرود برانید. چون جای نگرانی چندانی وجود
ندارد
22:39  1394/05/29
گزارش
پاسخ دادن
هاجی پاترولی
0

من هم با کاپرا روندم هم لندکوروز هم با جیپ و پاترول و ۱۳سال هم سابقه آفرود دارم نظر من اینکه پاترول و جیپ بهتر تو آفرود میرن نسبت به لند کوروز
14:54  1394/10/22

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده