۷.۲ میلیارد دلار واردات خودرو از ۸۸ تا ۹۳

۷.۲ میلیارد دلار واردات خودرو از ۸۸ تا ۹۳

سال‌هاي پس از ۱۳۸۴ براي ايران از نظر وفور درآمدهاي ارزي هرگز تكرار نخواهد شد. در اين سال‌ها تا ۱۳۹۲ قيمت نفت در اندازه‌هاي افسانه‌اي بود و درآمد ايران به حدود ۷۰۰ ميليارد دلار رسيد. در حالي كه انتظار مي‌رفت ايران با اين ميزان درآمد ارزي بتواند برخي كاستي‌هاي زيربنايي، صنعتي و نوسازي نرم‌افزاري را برطرف كند، اما سياست‌هاي پوپوليستي دولت براي تامين ريال و توزيع آن از راه‌هاي گوناگون مسير ديگري را باز كرد. در مسير تازه فروش ارزهاي دولتي به متقاضيا در دستور كار قرار گرفت.

از طرف ديگر اما رانت‌هاي سرسام‌آور طبقه نوظهوري پديدار كرد كه مي‌خواستند پول‌هاي انبوه به دست آمده را خرج كنند. واردكنندگان انواع خودروي خارجي متقاضيان ثابت ارزهاي دراختيار دولت بوده و هستند. اين واردكنندگان در سال‌هاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۷.۲ ميليارد دلار خودروي خارجي وارد كردند كه ۲.۵ ميليارد دلار آن خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بوده است. در حالي كه محمود احمدي‌نژاد و حلقه اول يارانش به اضافه لشكري انبوه از حاميان ناپيداي او دم از عدالت‌طلبي مي‌زدند، اما آمارهاي در دسترس نشان مي‌دهد در سال ۱۳۸۸ حدود ۷۶ درصد از واردات ۸۲۳ ميليون دلاري خودروها به خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي اختصاص داشته است.

به گزارش ساعت24 اگر ميزان واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي در سال ۱۳۹۳ را با ميزان واردات خودروها در سال ۱۳۹۲ مقايسه كنيم. متوجه كاهش ۹۵ درصدي واردات اين خودروها خواهيم شد؛ اين ميزان در مقايسه با واردات سال‌هاي قبل‌تر نتايج به مراتب جالب‌تر و تفاوت‌هاي عميق‌تري را نشان خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد ثبت سفارش واردات خودروهاي ۲۵۰۰ سي‌سي به بالا، طبق مصوبه‌ها تا پايان سال ۱۳۹۲ اقدامي مطابق قانون به شمار مي‌آمده است: اما با ابلاغ مصوبه شماره ۱۹۲۴۵۱.ت.۵۰۳۹۱.هـ در تاريخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ و مصوبه شماره ۷۰۴۴۱.ت.۴۱۰۴.هـ در تاريخ ۲۳ شهريور ۱۳۹۳، ورود و ترخيص هر گونه خودروي سواري از محل مصوبات قبلي فقط براي خودروهاي با حجم موتور ۲۵۰۰ سي‌سي و پايين‌تر مجاز اعلام شد؛ بدين‌ترتيب، ثبت سفارش خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي براي همه افراد متوقف شد و در سال گذشته اين خدوروها ثبت سفارش نشده‌اند.

با توجه به اعتبار شش ماهه ثبت سفارش از زمان صدور، بديهي است كه واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بيشتر به ثبت سفارش‌هايي تا پايان سال ۱۳۹۲ برمي‌گردد كه حداكثر تا پايان نيمه اول سال ۱۳۹۳ اجازه ترخيص از گمرك داشته‌اند.


منبع

خبرآنلاین

برچسب : واردات خودرو , واردات , عرضه , تقاضا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امیر
3

برای واردات خودروهایی که ایمن هستند و کم مصرف نباید حساسیت به خرج
داد .ایا فکر می کنید برای خودروهای تولید داخل که ناایمن و پرمصرف هستند
ارز از کشور خارج نمی شود!!؟
10:48  1394/05/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی هفته چهارم شهریور : داداش برو تو سایت سایپا گروپ
تبدیلی GL❌❌ : دوستان در سایت ثبت نام کنید تا کسی نتونه به اسم شما در سایت پیام بده و سو استفاده کنه
Samirax5 : چون ماشین شما و تعداد دیگه ای رو ندادن دلیل بر دروغگویی بقیه نیست، مشکل از بی نظمی کارخونست
Bac x3 ارمان : سلام دوستان از ثبت نامی های مرداد ماه bac x3 کسی هست که ماشینش شاسی شده باشه ؟
Samirax5 : اگه صدامون به جایی برسه بله امکانش زیاده چون خلاف قانون قرارداد بسته پس دوستان لطفا شده روزی دو سه بار هم با نام های افراد خانوادتون هم شده تماس بگیرید مطمئنا تماس ها زیاد باشه اثر گذاره یک ماه صبح تا غروب میریم سرکار برای ماهی 30 تومن ، وقت گذاشتن برای چند تا تماس ممکنه بیشتر از صد میلیون به جیبمون برگردونه
محسنj7 : دوست عزیز من تعزیرات 124 شکایت کردم گفت مربوط ب ما نمیشه عدم اجرای مصوبات دستگاه های دولتی سریعترین راه 136 بازرسی کل کشور هست . چون وزارت صمت هم با خودرو ساز ها دستسون تو ی کاسه هست. شورتی رقابت هم قدرت اجرایی نداره. فقط و فقط بازرسی کل کشور با شماره 136 ک سریعا پیگیری میکنند و پاسخگو هستند. تعداد تماس ها زیاد باشه حتما اقدام میکنند.
رز زرد : واقعا که بعضی ها مریضن به اسم کاربری یکی دیگه نظر میدن😐 آقا حمید من هفته چهارم خرداد بودم چندبار پیام جی ال اومده تبدیل نزدم و هنوز هم منتظر پیام جی هستم حالا یکی به اسم من بیاد نظر بده ساینا و کوییک بگیرید منی که خودم حتی جی ال هم قبول نکردم
سیا : سلام دوستان مهم تحویل خودرو هست فاکتور شدن به سودماکه نیست بلکه به ضرر ماهم هست چون باید اونا سر تاریخ جریمه تاخیر بدن با این شگرد یکی دو ماه هم فرصت می خرند و نه خودرو میدن ونه سود تاخیر حدود2 ماه پیش فاکتور کردن یکماه پلاک هنوز هم از تحویل خبری نیست که شخصا ششم فاکتور شدم .
شاهین GL : تا اخر این هفته اگه سایپا کم کاری نکنه خرداد همشون فاکتوره
امیر،اردیبهشت : زنگ میزنیم سایپا میگیم ۸ اردیبهشت فاکتور نشده رفتین رو ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت میگه چنین چیزی نیست ما به نوبت فاکتور میکنیم در صورتی داره فاکتور میشه و ۸ از قلم افتاده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی سورن دوگانه طرح فرسوده فوق العاده تحویل 24 آذر : مدل 79 پرداختی ایران خودرو 70 و مرکز اسقاط 5تمن
پیش تک تحویل آذر : سلام پیش فروشهای یگانه تا چه ماهی فاکتور شده،کسی میدونه؟
نازی : طرح فرسوده چقدر از قیمت ماشین تحویلی کم میشه
فروش فوق العاده اسفند : سلام کسی سود تاخیر گرفته
مریم : سلام طرح فرسوده چقدر از قیمت ماشین ثبت نامی کم میکنند؟؟(مدل 79)
سی دی فلز : بله فلز یی دی پرداخت دوم 29 مهر بود و29آبان فاکتور شدم و پلاک هم شدم منتها الان رو حمل خودرو گیر کرده 🤦
علی سورن دوگانه طرح فرسوده فوق العاده تحویل 24 آذر : من 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم
207فلز قالپاق سی دی : شما سقف فلز بودبن پیش فروش ؟
کوییک آر اس : خیر متاسفانه ولی نگران نباشید انشالله که زودتری درست بشه
پارس : موتور xu7p یه چیز من درآوردی که ایران خودرو درست کرده و اصلا طبق نظر کارشناسان موتور خوبی نیست