جدول تفاوت قیمت میلیاردی خودروهای وارداتی در ایران و امارات

جدول تفاوت قیمت میلیاردی خودروهای وارداتی در ایران و امارات

چند ماهی می‌شود امضای وزیر صنعت پای دستورالعمل واردات خودرو نشسته است اما قیمت خودروهای خارجی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تفاوت قیمت میلیاردی در ایران و امارات روایتی دیگر دارد.

خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی: دو ماهی به پایان سال ۹۳ باقی بود. آن روزها دیگر ده سال از زمان صدور اجازه واردات خودروهای خارجی به بازار ایران می‌گذشت. زمستان معاملات بازار خودروهای وارداتی را همچنان سرد و بی‌ روح نشان می‌داد. آن روزها، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تب و تاب امضای دستورالعملی بود که به نوعی بتواند واردات خودروهای خارجی را ساماندهی کرده و کاری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب. نه واردکنندگانی که از وزارت صنعت مجوز گرفته بودند، بازار را به غیررسمی‌ها ببازند و هم مصرف‌کنندگان نسبت به دریافت خدمات پس از فروش برای خودروهای میلیونی خود، احساس نگرانی داشته باشند.

بازخوانی پرونده ساماندهی واردات خودرو

آن روزها این دستورالعمل، مخالفان و موافقان بسیاری داشت. واردکنندگان رسمی از این بابت خوشحال بودند که بالاخره می‌توانستند بخش عمده ای از بازار را از آن خود کنند و برخی فعالان بازار، سخت نگران بودند که مبادا این امر، انحصار ایجاد کرده و بازار را از روال خود خارج کند. کار البته به شورای رقابت هم کشیده شد. این شورا به شدت معتقد بود که بازار انحصاری شده است و دستورالعمل وزیر صنعت، بازار را در تنگنایی قرار داده است که کار رقابت را سخت می‌کند.

از این پس، واردات خودرو تنها باید از سوی ۴۲ نمایندگی انجام می‌شد. سایرین حق واردات خودرو را نداشتند. کار این مصوبه البته به ابلاغ به سازمان توسعه تجارت ایران و سامانه ثبت سفارش واردات هم کشیده شد و از این پس، تنها کسانی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را داشتند، می‌توانستند ثبت سفارش واردات خودرو انجام دهند.

به مرور، ماجرا طوری رقم خورد که نعمت‌زاده، وزیر صنعت تصمیم گرفت تا بخشی از بندهای این دستورالعمل را اصلاح کرده و زمینه ساز انجام واردات از سوی واردکنندگان غیررسمی هم بشود. او اعلام کرد که واردکنندگان غیررسمی هم می‌توانند با امضای توافق‌نامه‌هایی که البته چارچوب آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده بود، واردات انجام دهند و البته کار ارایه خدمات پس از فروش را به واردکنندگان رسمی بسپارند.

حال حداقل ۱۹۰ روز از ابلاغ این مصوبه می‌گذرد. بازار چرخش‌های زیادی داشته است. حال دیگر بازار خود را پیدا کرده است. واردکنندگان غیر رسمی هم به نوعی با واردکنندگان رسمی جوینت شده‌اند و کارها به ظاهر خوب پیش می‌رود و گویا همه چیز روی روال است اما باید پای صحبت مصرف کنندگان هم نشست. اگرچه به هرحال، هنوز هم غل و غش در بازار خودروهای وارداتی زیاد است.

در این روزها و هفته ها هم سر و کله خارجی‌ها در بازار ایران پیدا شده است. البته این ردپا این بار شرایط دیگری دارد. دیگر واسطه‌ها قرار نیست خودروهای وارداتی روز دنیا را به ایران وارد کنند. این نمایندگی‌های رسمی هستند که می‌خواهند به صورت مستقیم کار را با شرکای خود در ایران آغاز کنند. دفترهای بسته فروش خود در ایران را بازگشایی کنند و خود نماینده رسمی باشند.  

در چنین فضایی و در دوره‌هایی، بازار خودروهای خارجی و برخی واردکنندگانش هم به مردان هزار چهره‌ای تبدیل شده بودند که در واقع، کار را برای مصرف‌کنندگان به چالش می‌کشید؛ کسانی که خودروهای خارجی را با کمترین آپشن اما به قیمت‌ها گزاف وارد ایران کرده و گاه هم، خودروهای با سال ساخت بالاتر را به جای سال ساخت پایین، به خریداران بی اطلاع بازار خودروهای وارداتی می‌فروختند.

تا پیش از دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، بودند افرادی که اگرچه به ظاهر، خودرویی صفر را خریداری کرده بودند اما در واقع، بسیاری از آپشن‌هایی که نمایندگان اصلی خودروسازان خارجی بر روی یک خودرو قرار می‌دادند را نمی‌دیدند و در واقع، در امارات با هماهنگی واردکنندگان برای کسب سود بیشتر، برخی آپشن‌ها از روی خودرو برداشته می‌شد یا حتی برخی قطعات اصلی خودرو تغییر می کرد اما مصرف کنندگان بدون اطلاع و البته بدون دسترسی به اطلاعات و کاتالوگ‌های اصلی یک خودروی خارجی، اقدام به خرید کرده و به آنچه که به عنوان یک خودروی خارجی می‌خریدند، می‌بالیدند، در حالی که کلاه گشادی به سر آنها رفته بود که البته عدم شفافیت بازار و وجود رقابت، این وضعیت را برای آنها رقم می زد.

حتی بودند واردکنندگانی که با کارت‌های بازرگانی جعلی یا حتی کارت‌های بازرگانی افرادی در روستاهای دورافتاده، اقدام به واردات خودرو می‌کردند و هیچگونه نام و نشانی از خود نیز در بازار به جا نمی گذاشتند. نه مالیاتی می دادند و نه در قبال ارایه خدمات به مصرف کنندگان، خود را مسئول می دانستند. حال و روز نبود نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی هم روایتی برای خود دارد.

تفاوت نرخ خودروهای وارداتی در ایران و امارات

در این میان اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمت‌گذاری آنها هم دستورالعملی جداگانه دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکننده‌ای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخ‌گذاری معقولی ندارد.

دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد. البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.

بررسی های خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود یک میلیارد تومان هم می‌رسد. در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است.

آنها می گویند که در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفه‌ای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی وضع شده، هزینه عوارض شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینه‌های ترخیص نیز به آن اضافه می‌شود، اظهارداشت: بر همین اساس تعرفه موثر خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی به ۱۰۷ درصد و برای خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی به ۱۲۴ درصد می‌رسد، این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد تعیین کرده است.

واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر ارز که به گفته آنها، ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد. 

جدول تفاوت میلیاردی قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

 

نام برند

نام خودرو

قیمت نمایندگی در ایران

قیمت در امارات

هیوندا

اکسنت فول کامل

از ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان

از ۴۰ میلیون تومان تا ۴۷ میلیون تومان

النترا (فول آپشن)

۱۲۰ میلیون تومان

از ۶۰ میلیون تا ۶۳ میلیون تومان

جنسیس کوپه

۲۸۰ میلیون تومان

از ۱۶۶ تا ۱۸۹ میلیون تومان

تویوتا

کمری

از ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸۳ میلیون تومان

از ۸۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان

پرادو ۴ در

۳۲۵ میلیون تومان

از ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان

پورشه کاین جی تی اس

 

۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان (در بازار)

۳۳۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان

مزدا

مزدا ۲ هاچ بک فول

۶۹ میلیون تومان

۴۵ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان

مزدا ۳ هاچ بک

۹۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان

۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

کیاموتور

موهاوی

۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون تومان

۱۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سول موتور ۱.۶

۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۵۶ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان

رنو

رنو داستر

از ۹۶ میلیون و ۷۰۰ تا ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۴۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان

رنو کولیوس

۱۶۸ میلیون تومان

۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

بی ام دبلیو

بی ام دبلیو X۵۳۵

یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان (در بازار)

۲۸۸ میلیون تومان

بی ام دبلیو ۱۵۲۰

۳۴۹ میلیون تومان

۱۹۸ میلیون تومان

نیسان

قشقایی

۱۲۷ میلیون تومان

۶۵ میلیون تومان

ماکسیما

۹۸ میلیون تومان

۹۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان

آئودی تی تی

۲۴۰ میلیون تومان (در بازار)

۱۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان

سوزوکی

گرند ویتارا

۱۲۴ تا ۱۳۵ میلیون تومان

۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

گیزاشی

۱۳۰ میلیون تومان (در بازار)

۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان


منبع

خبرگزاری مهر

برچسب : خودرو , خودرو وارداتی , نرخ خودرو , قیمت خودرو , امارات , ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: silvershadow
2

خیلی بهتر و عاقلانه تر بود ک ب جای تعرفه از ماشینای وارداتی سالانه مالیات کسب میشد. تعرفه اینا صفرب باشه و قیمت گذاری خودرو هم دست خودروساز باشه تا عرضه و تقاضا و بازار رقابتی خودش ب تعادل برسه .
نه این وضعی ک توش گیر افتادیم ک شده مثل اره ک نه جلو بره ن عقب
02:12  1394/06/01
پاسخ دادن
ایرانی بدبخت
2

به کدامین گناه پراید سوار شدیم
01:28  1394/06/01
پاسخ دادن
امیر
24

این خبر رو yjcچند وقت پیش زده بود که سریع حذفش کرد ولی قیمتهای اون با این چیزی که شما زدید تو بعضی از ماشینها که یادم مونده فرق داره . دوستان یکی از دلایلی که دیگر کشورها بهتر از ما زندگی میکنند اعتراض به تصمیمات اشتباه مسئولین و نخریدن اجناس گران هست . ما که اعتراض بلد نیستیم یا نمیزارن اعتراض کنیم پس میمونه نخریدن اجناسیه که ایمان داریم خیلی گرونه . اگه همه با هم باشیم و پشت هم رو خالی نکنیم میتونیم به راحتی موفق بشیم
15:31  1394/05/31
پاسخ دادن
علی
20

از ماست که بر ماست.
وقتی دلمون واسه جون و سلامتی و عزیزانمون و پولی که قرون به قرونش رو با سختی بدست آوردیم نمی سوزه توقع این که دولت به فکرمون باشه توقع بیجاییه
امیدوارم بالاخره مردم ایران آگاه بشن و همه به حقشون برسن
12:48  1394/05/31
پاسخ دادن
حسن
0

با این پولی که اینا از واردت خودرو میگیرن 6 تا مملکتو میشه اداره کرد ولی اینا یکیشم نمیتونن اداره کنن.
آقایون مملکت داری کار شما نیست وسلام نامه تمام.
12:31  1394/05/31
پاسخ دادن
کاربر: dodge
18

خداوکیلی این درستشه پورشه کاین تو ایران1.480میلیارد باشه ولی تو امارات 334 ملیون.









اخه این پولا کجا میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
12:20  1394/05/31
پاسخ دادن
زندی
24

پول میره تو جیب کی .سره گردنه فکر نکنم اینجوری بچاپن مردمو .روزی که با دستهای خودت زندگی خوبو رفاهو شغلو کارو امنیت روانی رو از خودت گرفتی به همچین جایی میرسی.خدا فرصت زندگی رو داد به مردم ولی لایق نبودم .خودم کردم که ...
11:20  1394/05/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7تو‌مرحله بیمه گیر کرده : J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ سلام دوستان کسی اطلاع نداره چرا تمام j7هایی ک در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی و فاکتور شدن نزدیک ب ۲ ماهه رو صدور بیمه گیر کرده و بیمه و پلاک نمیشن ؟؟؟؟
ایرج : «درخواست تعیین تکلیف ثبت نام کنندگان شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳» لطفا جهت افزایش تعداد امضاها، این کارزار را تا جای ممکن برای سایر دغدغه مندان به اشتراک بگذارید: https://www.karzar.net/110333
فرهاد : یادت باشه هیچ وقت نخورده شکر نکن
کیان : یه سوال؟چرا اطلس پر شد اما سهند اس هیچکی نمینویسه
محسن : ما که از 18 بهمن نوشتیم نقدی هنوز تایید نقدی هم نشده
آهوی دشت زنگاری : مگه میشه داداش؟؟؟!!پولت پریده الان همه ثبت نامی های زمان شما ماشین شما تحویل گرفتن تو نوبت گارانتی اولیه ان. احتمالا نمایندگی ت نامعتبر بوده پول دیر یه حساب کارخونه واریز کرده
J7 تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : سلام منم دقیقا مشکل شما رو دارم تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸شاسی شدم ولی الان دو ماهه تو‌مرحله بیمه گیر کردم هیچ کیم جوابگو‌نیست
تارا v4lx : با سلام من از ایران خودرو پرسیدم گفتن ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از پلاک شدن خودرو تحویل داده میشه
J7 صادرات : دوستان ارادت ۲۳/۲ فاکتور شد امروز بیمه خداروشکر سریع دارن پیش میرن بعد شاسی ثبت ناممون هم ۲۲/۸ بوده انشالله خودرویه همه رو تحویل بدن
J7 سحر : من 8 آبان بودم و چهار هفته هست تحویل گرفتم!!! چطور آبانی ها میگن تحویل نگرفتن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حقیقت : سلام دوستان امروز زده برام حمل برا نمایتدگی کی میرسه بنظرت فردا میرسه
ابوالفضل : کسی 207 اتومات تابستان 1403 هست فاکتور شده ؟
سورن دوگانه تحویل29اسفند تبدیل 207 : حدود30ملیون
محمد : تبدیل زدی به کد 21؟
مهدی ساینا85گانه : 19فاکتورشدم 24پلاک
سورن پلاس : سلام از کجا سود تاخیر رو ببینیم
علی از کاشان : هرچی دیرتر بیاد بهتره. هم سود پولمونو میگیریم هم جریمه تاخیر در تحویل
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوست عزیز ایرانخودرو چقدر بهت برگردوند
سورن دوگانه 29 اسفند : سلام دوستان من سورن دوگانه تحویل 29 اسفند بودم امروز تبدیل به 207 زدم کسی میدونه ایرانخودرو چند برمیگردونه؟
سعید. : تا شنبه پلاک میشه