افزایش قیمت خودرو به تاخیر افتاد

افزایش قیمت خودرو به تاخیر افتاد

خودروسازان داخلی در حالی قصد داشتند طی هفته جاری قیمت محصولات خود را افزایش دهند که به نظر می‌رسد انتقاد چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت از حامیان کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع»، پروژه آنها را به تاخیر انداخته است.

اواسط هفته گذشته بود که وزیر صنعت با انتقاد از کمپین نخریدن خودروی صفر آن را عملی ناپسند دانست و تاکید کرد نخریدن خودرو داخلی خیانت به کشور است. این اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده با موجی از انتقادات روبه‌رو شد و حتی از رئیس‌جمهور نیز تذکر گرفت.

از دید منتقدان، وزیر صنعت در شرایطی به انتقاد از کمپین خودرو پرداخته که به نظر می‌رسد مشتریان و مردم عادی حامیان و اعضای این کمپین را تشکیل می‌دهند و از همین رو اظهارات نعمت‌زاده به‌نوعی افکار عمومی را تحت‌تاثیر قرار داد. هر چه هست، نعمت‌زاده روزهای سختی را پس از اظهاراتش گذراند و در نهایت با عقب نشینی از موضع قبلی‌اش، مشتریان را ولی نعمت دانست تا کمی از انتقادها علیه خود بکاهد.

اظهارات وزیر صنعت اما برای خودروسازان نیز بسیار گران تمام شد، چه آنکه آنها (شرکت‌های خودروساز) قصد داشتند دیروز قیمت جدید محصولات خود را اعلام کنند، اما با توجه به حواشی مربوط به گفته‌های نعمت‌زاده، این اتفاق رخ نداد.

پروژه افزایش قیمت خودرو به هفته پیش برمی گردد، چه آنکه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرده، خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات خود را بالا ببرند و حتی سایپا نیز رسما اعلام کرد قصد افزایش 10‌تا 12 درصدی قیمت خودروهای خود را دارد. با این حال، تندی اظهارات وزیر صنعت به حدی بوده که خودروسازان صلاح دیده‌اند افزایش قیمت را به عقب انداخته و فعلا حرفی از آن به میان نیاورند.

البته به اعتقاد کارشناسان، هیچ بعید نیست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از شرکت‌های خودروساز داخلی خواسته باشد تا برای تلطیف فضا، فعلا پروژه افزایش قیمت را معلق نگه دارند. در واقع هم‌اکنون حواشی علیه وزیر صنعت به حدی است که کوچک‌ترین حاشیه و اتفاقی در صنعت خودرو کشور می‌تواند به ضرر شخص وزیر و مسوولان صنعتی کشور تمام شود و حتی با توجه به برنامه پیشین نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان استیضاح وی، نیز وجود دارد.

وقتی شورا موافق است و وزیر صنعت مخالف

وزیر صنعت اما به تازگی عنوان کرده که شورای رقابت موافق افزایش قیمت خودروهای داخلی است، با این حال ما راضی و موافق به این کار نیستیم. وی همچنین تاکید کرده که مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی، شورای رقابت است، اما به هر حال قیمت خودرو بالا نخواهد رفت و پایین هم نمی‌آید و همین ثابت ماندنش، خود نوعی ارزانی محسوب می‌شود.

اظهارنظر نعمت‌زاده مبنی‌بر مخالفت با افزایش قیمت خودرو در حالی است که وی بارها از شورای رقابت انتقاد و حتی برای حذف آن از پروسه قیمت‌گذاری خودرو، دو بار به شورای اقتصاد نامه نوشت. نعمت‌زاده از همان روزهای ابتدایی حضورش در وزارت صنعت، بر طبل مخالفت با شورای رقابت کوبید و عنوان کرد که این شورا حق دخالت در قیمت‌گذاری خودرو را ندارد و باید از این عرصه کنار برود.

از طرفی، به جز این مورد آخری، نعمت‌زاده هیچ‌گاه در دوران وزارت دو ساله اش، مخالفتی صریح با افزایش قیمت خودروهای داخلی نداشته است. در واقع وزیر صنعت همواره حامی خودروسازان کشور بوده و با وجود انتقادها و نارضایتی‌های مردمی از صنعت خودرو، هیچ‌گاه ابایی از اعلام حمایت خود نداشته است.

با این شرایط، حالا این پرسش پیش می‌آید که وزیر صنعت چرا مواضع خود در قبال افزایش قیمت خودرو (مهم‌ترین خواسته این روزهای خودروسازان) را تغییر داده است؟ چطور می‌شود که نعمت‌زاده از یکسو برای حذف شورای رقابت نامه نگاری می‌کند تا مانع اصلی افزایش قیمت خودروها را از سر راه بردارد، اما از سویی دیگر حالا که خود شورا به‌دنبال بالا بردن قیمت است، او مخالفت می‌کند.

هر چند وزیر صنعت به صراحت نگفته که موافق پروژه اخیر خودروسازان برای افزایش قیمت است، اما خودروسازان برای تغییر قیمت به‌طور حتم نیاز به جلب رضایت مسوولان وزارت صنعت دارند. اما پرسش مهم دیگر اینجاست که وقتی شورای رقابت این روزها عملا وجود خارجی ندارد، وزیر صنعت از کجا می‌گوید این شورا موافق افزایش قیمت خودرو است؟

در حال حاضر بیش از دو ماه است که جلسات شورا به‌دلیل پایان دوره 6 ساله و عدم معرفی اعضای جدید، تشکیل نشده و حتی اگر مسوولان آن اظهارنظری نیز کرده باشند، گفته آنها نمی‌تواند وجاهت قانونی داشته و به مجوزی برای افزایش قیمت خودرو تبدیل شود.

فرمول گرانی

اما ببینیم خودروسازان با استناد به چه موضوعی قصد افزایش قیمت محصولات خود را داشته یا دارند. ریشه این ماجرا را باید در فرمول ابداعی شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروها جست‌وجو کرد، چه آنکه خودروسازان با استناد به آن، قصد بالا بردن قیمت محصولات خود را دارند.

به اعتقاد آنها، وقتی شورای رقابت فرمولی مشخص را برای افزایش قیمت اعلام رسمی کرده، پس می‌توان با جای‌گذاری اعداد مربوطه در آن، قیمت جدید خودروها را محاسبه کرد. البته گویا خودروسازان پیش‌تر محاسبات خود را انجام و قیمت‌های جدید را نیز کشف کرده‌اند، چه آنکه به عنوان مثال سایپا از افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت محصولات خود (طبق فرمول موردنظر) خبر داده است.

از نظر خودروسازان، وقتی فرمولی مشخص برای قیمت‌گذاری اعلام شده، دیگر نیازی به شورای رقابت نیست و این شورا بعدا می‌تواند با استناد به اختیارات و وظایف نظارتی خود، درستی و غلطی قیمت‌ها را بررسی و نظرش را اعلام کند.

این استدلال خودروسازان در حالی است که فرمول موردنظر برای افزایش قیمت خودرو، چند فاکتور مهم را در خود جای داده و مرجع تعیین آنها نیز نهادهایی مانند بانک مرکزی و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هستند.

این فرمول، سه فاکتور اصلی «قیمت پایه خودرو»، «شاخص تورم هزینه‌های تولید خودروسازان» و «شاخص کیفیت» دارد که اتفاقا هر سه آنها باید به تایید شورای رقابت رسیده و سپس اعداد مربوطه در فرمول قرار گرفته و قیمت نهایی به دست بیاید.

در این بین، شاخص تورم را بانک مرکزی اعلام می‌کند و شاخص کیفیت نیز توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود؛ بنابراین پرسش اینجاست که آیا خودروسازان می‌خواهند اعداد موردنظر را به میل خود در فرمول مربوطه بگذارند؟

وقتی مثلا سایپایی‌ها خبر از افزایش قریب‌الوقوع قیمت محصولات خود داده‌اند، آیا شاخص تورم و کیفیت را خود محاسبه کرده‌اند؟ اگر این چنین است، پس دیگر چه نیازی به آمار بانک مرکزی و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و تاییدیه وزارت صنعت است؟

در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند احتمالا وزارت صنعت مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان داده، چه آنکه در غیر این صورت، جاده مخصوصی‌ها نمی‌توانند بدون پشتوانه، برای بالا بردن قیمت محصولات خود خیز بردارند.

به اعتقاد کارشناسان، احتمالا خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت، مذاکراتی پشت پرده با یکدیگر داشته و به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت خودروها را با استناد به فرمول شورای رقابت و بدون مجوز این شورا، افزایش دهند. آنها همچنین بر این باورند که خودروسازان، افزایش قیمت خود را به تاخیر انداخته و منتظرند تا در فرصتی مناسب، قیمت جدید محصولات خود را اعلام کنند.

دو فرضیه برای افزایش قیمت خودرو

با توجه به اتفاقات رخ داده اما حالا این پرسش پیش می‌آید که پروژه افزایش قیمت تا چه زمانی در کما خواهد بود؟ در این مورد دو فرضیه وجود دارد؛ اول اینکه خودروسازان تا چند روز دیگر و پس از اتمام حواشی اظهارات وزیر صنعت، پرونده افزایش قیمت محصولات خود را دوباره باز خواهند کرد. بر این اساس، قیمت خودروهای داخلی تا مرز 12‌درصد افزایش خواهد یافت، آن هم در روزهایی که بازار در رکودی سنگین به سر می‌برد و مشتریان شمشیر را برای خودروسازان از رو بسته‌اند.

برخی بر این باورند که افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی، بیش از پیش مشتریان ایرانی را ناخشنود و نسبت به خودروسازان کشور بی‌اعتماد می‌کند؛ زیرا از نظر آنها (مشتریان)، خودروهای داخلی همین حالا هم قیمت بالایی داشته و این قیمت‌ها متناسب با کیفیت شان نیست.

با این حساب اگر قیمت خودرو در این شرایط افزایش یابد، ممکن است مشتریان بیش از پیش نسبت به بازار خودرو بی‌رغبت شوند و رکودی بس سنگین‌تر دامان خودروسازان را بگیرد. از طرفی، حتی اگر مشتریان رغبتی هم برای خرید خودرو داشته باشند، بسیاری از آنها با افزایش قیمت احتمالی، شانس خرید را از دست خواهند داد، چه آنکه همین حالا نیز عملا قدرت خرید در بازار خودرو بسیار پایین است.

اما فرضیه دوم این است که پروژه افزایش قیمت خودرو به این زودی‌ها از سر گرفته نشده و مدت‌ها به تاخیر بیفتد. این فرضیه از آنجا ناشی می‌شود که شاید وزارت صنعت،معدن و تجارت، صلاح نداند قیمت خودرو در شرایط فعلی افزایش پیدا کند؛ زیرا این کار ممکن است به ضرر صنعت تمام شود. به‌عبارت بهتر، ممکن است افزایش قیمت خودرو دوباره حواشی علیه وزیر صنعت را زنده کند، آن هم در شرایطی که خود نعمت‌زاده تاکید کرده موافق بالا رفتن قیمت نیست. اگر فرضیه دوم رخ بدهد، احتمال ورود دوباره شورای رقابت به ماجرای قیمت‌گذاری خودرو محتمل است و هیچ بعید نیست تا چندی دیگر اعضای جدید این شورا معرفی و جلساتش از سر گرفته شود.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , خودرو داخلی , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

کاربر: چلنجر
3

اعتصاب و بستن این دوتا راه چاره نیست برعکس باعث میشه حمایت نهادهای خاص هم ازشون علنی تر بشه. بعلاوه بستن این دوتا در شرایط فعلی یعنی عوض کردن پالون، فورا با یک اسم و شکل جدید برمی گردند. کمپین خودرو صفر باید هدف پایدارتری انتخاب بکنه و آن هم "خودرو برای ایرانی به قیمت جهانی" است که دولت و بقیه دستگاهها هم بفهمند که دیگه باید دست از جیب ملت بیرون بکشن. ساده ترین راهش هم دادن پلاک ملی به خودروهای وارداتی مناطق آزاد هست تا سقف 50% کل فروش خودروی کشور در هر سگمنت 20 میلیونی بازار در کوتاه مدت (طی 6ماه یا یکسال آینده) و در بلندمدت (حداکثر 3سال) کلیه گمرکهای کشور تعرفه های واردات خودرو مناطق آزاد رو اعمال کنند و سقف 50% هم برداشته بشه.
09:25  1394/06/17
پاسخ دادن
محمدرضا
0

خب اعتصاب نکنید
با کمپین خالی هم مشکلی حل نمبشه
کمپین خالی یعنی حضور در فضای مجازی و بس یعنی حضور توخالی و پوشالی
مشکلی حل نمیشه
مشکل به عمل حل میشه نه به حرف و کمپین
کو مرد عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
12:06  1394/06/17

کاربر: چلنجر
14

حتی مطرح کردن این موضوع در این برهه، توهین به شعور مصرف کنندگان ایرانی است.
13:18  1394/06/15
پاسخ دادن
امیر
19

اینا فعلا قیمت و بالا نمیبرن با این جو سازیها میخوان بازخورد مردم و بسنجن . همینجوریش کلی ماشین تو انبار دارن
13:13  1394/06/15
پاسخ دادن
علی
13

با این گفته های وزیر باید کمپین به سمتی بره که وزیر مجبور به استعفا بشه تا بدونن ما فقط حقمون رو می خوایم نه زد انقلابیم نه خائن ما مردم این کشور هستیم
12:56  1394/06/15
پاسخ دادن
علی
19

دلالان محترم بدو بدو نرید شیش تا شیش تا خرید کنید رو دستتون باد کنه بعد بگید ما چه گناهی کردیم ضرر کنیم. از الان دنباله یه کار شرافت مندانه باشید.
12:28  1394/06/15
پاسخ دادن
انزلی چی
24

یه ""ضرب المثل "" قدیمی هست که میگن به مرگ میدن تا به تب راضی بشی!!!!
حالا شورای رقابت هم به نفع خودروسازان داره دم از افزایش قیمت خودروها در سال جاری میزنه و وزیر صنعت هم در ظاهر و از روی "سیاست " اجازه افزایش قیمت به شورای رقابت نمی دهد ، تا قیمت فعلاً ثابت بمونه و مردم از ترس افزایش قیمت به همون قیمت قبلی خودش راضی شوند و ارزان هم نشود.
ولی شرمنده که این بار ، ما گول این سیاه بازی ها رو نمی خوریم ، و مردم با شعور ایران زمین اصلاً تو نخ خرید خودرو نیستند که نیستند!!!!!!!!!!!
10:09  1394/06/15
پاسخ دادن
علی
30

مردم همه متحد هستند، اینبار همه می خواهند بساط ظلم این مونتاژ کارها رو جمع کنند. اندکی صبر سحر نزدیک است.....
09:33  1394/06/15
پاسخ دادن
محمدرضا
4

حقیقتش رو بگم من هم با کیفیت پایین خودرو و هم با قیمت های گران خودرو مخالف شدید هستم ولی میدونم ملت ایران ملت صبور و متحدی نیستند و دوباره این اتحاد و همدلی خیلی زود از بین میره
منظور شما اندکی صبر سحر نزدیک هست چیه؟؟؟؟؟؟؟
اگه ملت ایران ماشین نخرند مطمعن باش ماشین هاشون رو به عراق و سوریه و غیره میفروشند و مشکلی از ملت ایران حل نمیشه
چاره کار را باید در جای دیگری یافت
13:06  1394/06/15

پاسخ به محمدرضا
10

داداش ناامید نباش. این کمپین اتحاد جدیدی نیس. یه زمانی شاید فقط توی سایت های خودرو تک و توک بحث تحریم مطرح بود اونم فقط بین بچه های فعال حوزه خودرو ولی الان شدن چند میلیونی که یکی دو ماه بازارو بد توی رکود برده.
چاره حل تمام مشکلات این ملت به نظر من فقط خود باوریه . . .

-------------------------------------------- اتحاد ---------------------------------------
16:58  1394/06/15

محمدرضا
2

بله بازار عراق و سوریه هم اشباع میشه ولی من این دو‌ گاری ساز رو میشناسم محاله قیمت خودرو رو کاهش بدن
اگه ملت متحد شدند و کمپین خودرو صفر ممنوع راه انداختند اگه این ملت راست میگن با هم متحد بشن و اعتصاب ملیونی در کیلومتر 14 جاده مخصوص و چهارراه ایران خودرو راه بیندازن و یه نفر شیر مرد از ملت بلند بشه بیاد در این دو کارخونه گاری ساز رو تخته کنه تا ملت تکلیفشون رو روشن کنند
خدا وکیلی اگه ملت راست میگن بیان اعتصاب ملیونی کنند ببینم چند نفر حاضر میشن این کار رو بکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بله حرف زدن خیلی راحته اما کو مرد عمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملت اگه راست میگن چرا اعتصاب ملیونی و حضور در صحنه ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
17:25  1394/06/16

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش خریدار j4 مشکی : سلام من تیرماه ثبت نام کردم هیچ خبری نیست تماس میگیرم نمایندگی جواب مسخره میدم حضوری رفتم فقط دعوا نکردیم زنگ میزنم روابط عمومی دوماهه میگن آخر این ماه شاسی میشه و سرکار میذارن امروز زنگ زدم 162 صدا و سیما ، کارشناس میگه خیلیا زنگ زدن از این شرکت بی همه چیز شکایت کردن لطفاً همه تا جایی که میتونن شکایت ثبت کنم شاید یه فکری بکنند
تارا سفیددستی : فاکتور شدین چه تاریخی
محتشم : درود دوست گرامی . ایرانخودرو بی شرف پول رو کلا گرفته تو تحویل همیشه تا بوده همین بوده . مقصر خود ملتن بخدا نخرن ایرانخودرو از دم قسط میده آشغالهاشو تو دقت کن همون تو کشورهای دم گوش ما با این قیمت ماشین خارجی 2016 میتونی بخری .(بیخود نیست ایرانخودرو 50تا امام جماعت داره سفره پهن شده براشون دگ )
طاها : سلام دوستان تعداد حواله داران زمستان چن نفرن. ؟؟؟
مری : سلام شاهین جی موتورش چی هست تیو ۵هستش
شاهین اتومات مهر ۴۰۳ : ۲۸ شهریور تکمیل وجه کردم ولی فاکتور نشده هنوز رو چه حساب فاکتور میکنن
حامد : ۳۱ مراد سفیدمشکی فامتور
رضا : کسی خبر داره چرا پیام نمیاد
رضا : سلام این هم از ۲۲ آذر برای ما که پیامی نیومد
شاهین اتومات تحویل اسفند 403 قم : انگار دلش میخواد بریم شاکیت کنیم هم از دست نمایندگی هم از شرکت سایپا باید دعوتنامه مارو بفرسته دو یا سه ماه زودتر باید تا اخر اذر بفرسته مایکه تحویلمون نزدیک هست 290 میلیون واریز وجه تکمیل کردیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه دیماه : دوستان سلام کسی خبر داره دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده من قبل از واریز 6 دی بودم الان زده 30 دی ماه
رفیع : سلام. فقط روزای کاری فاکتورمیکنن.
ساینا دی : آقا دی چیشد
محمد : دوستان جمعه هم فاکتورمیشه ؟
امین : دوستان مرحله اول واریز وجه انجام شده اگر در مرحله دوم تکمیل وجه نکنیم دوباره پیامک تکمیل وجه میاد ؟؟؟
سامیار : من 4 مهر واریز 9 مهر پذیرش 19965838 هنوز فاکتور نشده
دنا 6 دنده اذر : سلام افرادی ک تجربه سواری با 6 دنده موتور جدید دارن بگن چجوره بهتر شده یا همونه
رانا : والا واس ما ک مهر ماهیم هنوز تحویل ندادن
تحویل دی : سلام دوستان چند روز پس از فاکتور پلاک میشود؟ 20م فاکتور شده
وحید : سلام . طریقه درخواست حضوری چطوره و از کدوم قسمت باید وارد بشی ممنون میشم راهنمایی کنید از کدوم قسمت و چطور مراحل تحویل حضوری را انجام بدم