رشد کمپانی AMG در چند روز اخیر بسیار چشم گیر بوده است. بنابر ادعای AMG، تا سال 2017 که این بخش از کمپانی مرسدس بنز 50 ساله می شود، رقم تولید سالانه آن از 20,000 دستگاه کنونی به 30,000 دستگاه افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از افتخارات این کمپانی، مرسدس بنز CLA45 AMG است که از طیف وسیع امکانات رفاهی بهره می برد. این مرسدس جدید دارای موتور 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با قدرت 355 اسب بخار است که با بهره گیری از گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه (DCT)، قادر است تا در عرض 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
حداکثر سرعت این خودرو بر روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده و هم چنین دارای سیستم چهار چرخ محرک (AWD) است. میانگین مصرف نیز در شهر حدود 13 لیتر و در اتوبان حدود 8 لیتر در صد کیلومتر است. قیمت جهانی مدل مورد پایه این خودرو 47,450 دلار و قیمت نمونه مورد آزمایش حدود 51,000 دلار می باشد که برای این کلاس از خودرو با برند محبوب مرسدس بنز، رقم بالایی نیست.
خودرو فوق که فول آپشن می باشد، در کابین از تودوزی چرم بسیار مرغوب سود می برد که نمای بسیار چشم نوازی به داخل خودرو بخشیده است. رینگ های چرخ در مدل پایه 18 اینچی و در مدل مورد آزمایش 19 اینچی می باشد و همچنین با سفارش پکیج Driver’s Package، حداکثر سرعت خودرو روی 270 کیلومتر بر ساعت محدود می شود.
به لطف تقسیم وزن 50/50 و سیستم چهار چرخ محرک در کنار گیربکس 4matic، این خودرو در سر پیچ های تند پایداری بالایی از خود نشان می دهد. در این اتومبیل که از کیت اسپرت AMG بهره می برد، سیستم اگزوز و سیستم تعلیق ارتقاء یافته است. به طوری که کمک فنر ها در جلو 20 درصد و در عقب 22 درصد خشک تر شده اند که در کنار استفاده از رینگ های آلومینیومی 19 اینچی، به شما نوید یک رانندگی اسپرت و لذت بخش را می دهد.
وقتی پشت فرمان این AMG کوچک قرار می گیرید، حس اطمینان و قدرت به شما دست می دهد که به واقع مناسب اتوبان های بدون محدودیت آلمان است. با فشار بر روی پدال گاز، می توانید تمام 355 اسب بخار را لمس کنید و درون صندلی فرو بروید. با استفاده از جوی استیک کنار دسته دنده، عملکرد موتور این اسب سرکش در سه وضعیت قابل تنظیم است: Controlled Efficiency، Sport و Manual که در دو حالت آخر، به لطف دهنه اگزوز و گیربکس 7 سرعته با کلاچ دوگانه، روی دیگر سکه را خواهید دید!
البته می توان گفت که A45 AMG کمی بهتر از CLA45 عمل می کند و چموش تر است. همه می دانیم در عبور از پیچ های تند، خودروهای هاچ بک عمل کرد بهتری دارند ولی در کل وضعیت سیستم تعلیق و پایداری در هر دو خودرو تقریباً یکسان است. با وجود سیستم کنترل پایداری (ESP)، در صورت رانندگی تهاجمی و مانورهای خطرناک، جان سالم به در خواهید برد و این به خاطر این است که شما مرسدس بنز سوار شده اید و تنها صدای جیغ کشیدن لاستیک ها را می شنوید که شما را به وجد می آورد!
البته با قرار دادن وضعیت گیربکس در حالت دستی، می توانید از تعویض دنده ها در دور بالای موتور و صدای اگزوز این بزرگ مرد کوچک آلمانی لذت ببرید. این مرسدس AMG رقیب قدری برای سری های M ب ام و و پورشه است ولی این سه خودرو رقبایی هستند که هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. شما کدام را ترجیح می دهید؟ بنز AMG، ب ام و M یا پورشه؟