این اولین بار است که صنعت خودرو ایران به طور مستقیم هدف تحریم های بین المللی قرار می گیرد. هرچند خودروسازی ایران این روزها حال خوشی ندارد و برخی گمان می کنند تحریم شدن و نشدنش، فرقی نمی کند، اما کارشناسان و حتی فعالان صنعت خودرو معتقدند تحریم های جدید، مشکل تازه ای برای این صنعت است. گفته می شود تحت تاثیر این تحریم ها، هزینه تولید در شرکت های خودروسازی و قطعه سازی تا 40 درصد افزایش خواهد یافت که با توجه به شرایط فعلی (افزایش هزینه های تولید)، هم تولید دچار مشکلات بیشتر خواهد شد و هم قیمت ها افزایشی بیش از این را تجربه خواهند کرد.
در تحریم های جدید، شرکت های کره ای پیشتازند، با این حال تمام شرکت های طرف فعالیت با خودروسازان ایرانی، در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودرو ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه خواهند شد. به نظر می رسد خودروسازان داخلی به دنبال جایگزین کردن شرکت های چینی هستند تا به واسطه آنها، قطعات موردنیاز خود را تامین کنند که باید دید این پروسه چقدر زمان می برد و خودروسازان در فاصله اجرای تحریم ها تا پیدا کردن جایگزین، چگونه روزگار خواهند گذراند. از طرفی، این نگرانی وجود دارد که آیا شرکت های چینی می توانند جایگزین مناسبی برای کره ای ها باشند یا اینکه در پی تحریم های جدید، کیفیت خودروها نیز در کنار تیراژشان افت خواهد کرد؟ حال باید منتظر حضور پر رنگ تر خودروهای چینی و عواقب نه چندان خوش آن در کشورمان باشیم. آیا شما حاضرید برای یک خودروی چینی چند ده میلیون تومان بپردازید؟