خودروسازان فتیله را پایین کشیدند

خودروسازان فتیله را پایین کشیدند

 آمار تولید پنج ماه امسال خودروسازان کشور در حالی اعلام شد که اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد دارد، اما نگاهی به آمار مرداد ماه نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص تیراژ خود را نسبت به تیر ماه کاهش دادند.
به گزارش دنیای اقتصاد، بنا بر آمار منتشره از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 365 هزار و 371 دستگاه انواع محصول سواری را طی پنج ماه امسال به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته، 3/ 16درصد رشد را نشان می‌دهد. در این بین، ایران خودرویی‌ها با تولیدی 224 هزار و 452 دستگاهی، 6/ 25درصد رشد تیراژ را تجربه کرده‌اند و سایپایی‌ها نیز که 97 هزار و 492 دستگاه تیراژ داشته‌اند، افزایشی 8/ 5 درصدی را به خود می‌بینند. از پارس خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت در پنج ماه امسال، 43 هزار و 427 دستگاه تیراژ داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه دهم درصد کاهش تولید داشته است.
هرچند آمار کلی خودروسازان در پنج ماه امسال، افزایشی بوده، اما درنگ در تولید مرداد و مقایسه آن با تیر ماه، مشخص می‌کند جاده مخصوصی‌ها با افت تیراژ روبه‌رو شده‌اند. بر این اساس، تیراژ سه غول جاده مخصوص در مرداد و نسبت به تیر امسال، 5/ 9 درصد و مرداد به خرداد نیز 2/ 17 درصد افت کرده است. پیش‌تر نیز تولید تیرماه نسبت به خرداد، بیش‌از 8 درصد کاهش یافته بود. با این حساب مشخص می‌شود روند نزولی تولید خودروهای سواری در کشور، از تیرماه شروع شده و به نظر می‌رسد همچنان ادامه دارد.
به اعتقاد کارشناسان، روند کاهشی تولید خودروسازان کشور به دلیل قهر مشتریان با بازار است، چه آنکه طی دو سه ماه گذشته، آمار خرید و فروش در بازار خودروهای داخلی افت کرده است.
مسائلی مانند بالا بودن قیمت، کاهش قدرت خرید و همچنین انتظار برای ورود خودروهای ارزان و با کیفیت خارجی به کشور، از جمله اصلی ترین دلایل افت فروش به شمار می‌روند، افتی که تاثیر خود را بر تولید نیز گذاشته است. در این شرایط، کمپین‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده که بر نخریدن خودرو داخلی تاکید می‌کند و بسیاری از کارشناسان، آن را مردمی و ناشی از کم کاری‌ها و کج رفتاری‌های خودروسازان کشور می‌دانند.
رشد پژو، افت سمند
به سراغ آمار تولید برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور چه کارنامه‌ای را در پنج ماه امسال از خود به جا گذاشته‌اند. آن طور که آمارها از ایران خودرو حکایت می‌کنند، این شرکت در تولید محصولات پژویی با رشد مواجه بوده، اما تیراژ سمندش کاهش یافته است. طبق آمار، پژوهای میهمان جاده مخصوص، در همه مدل‌های خود رشد تیراژ را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده‌اند و در این بین، مدل 206، معادل 41 درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. ایران خودرویی‌ها تا پایان مرداد امسال، 47 هزار و 922 دستگاه پژو 206 را به تولید رسانده‌اند و آن هم فقط در سه مدل تیپ2 و تیپ 5 و v8 (صندوقدار). دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو به نام پارس نیز رشد تیراژ در پنج ماه امسال داشته، به نحوی که تولید 63 هزار و 229 دستگاهی آن سبب شده در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، 4/ 27 درصد رشد کند.
این محصول به جز تبریز، در دیگر سایت‌های شهرستانی ایران خودرو به تولید می‌رسد و در حال حاضر پس از پراید، دومین محصول پرتیراژ خودروسازی کشور به شمار می‌رود.
اما پژو 405 نیز یکی دیگر از محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو در پنج ماه امسال به حساب می‌آید و علاوه بر سایت مرکزی، در مشهد نیز تولید می‌شود و طبق آمار، 50 هزار و 90 دستگاه تیراژ داشته است. این حجم تولید سبب شده پژو 405 در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، 27 درصد افزایش تیراژ را به خود اختصاص دهد. افزایش تولید محصولات پژو در حالی است که ایران خودرویی‌ها در تولید سمند با افت تولید روبه‌رو شده‌اند. این محصول که سایت‌های مرکزی و تبریز و مازندران ایران خودرو میزبان آن هستند، 37 هزار و 245 دستگاه در پنج‌ماه امسال تیراژ داشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 234 دستگاه کمتر تولید داشته است.
هایما تولید شد
نگاهی اما به آمار سایت خراسان ایران خودرو نشان می‌دهد تولید خودرو چینی هایما در این شرکت آغاز شده است، محصولی شاسی بلند که ظاهرا بیش از 90 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. طبق آمار، 17 دستگاه هایما در سایت خراسان تولید شده تا ایران خودرو نیز پس از سایپا، رسما تولید محصولات چینی را آغاز کند.
در سایت خراسان یک شاسی بلند دیگر نیز تولید می‌شود که البته ژاپنی است و سوزوکی گرندویتارا نام دارد. این محصول در حالی تیراژی 715 دستگاهی طی پنج ماه امسال داشته که در مدت مشابه سال گذشته فقط 13 دستگاه از آن تولید شده بود.
تداوم افت رانا
آمار تولید پنج ماهه اما از افزایش تولید دنا در کنار کاهش تیراژ رانا حکایت دارد. در این بین، دنا که دیگر خبری از گپ قیمتی کارخانه و بازار آن نیست، 9956 دستگاه تیراژ داشته تا تولیدش در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از 91 برابر شود. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها تولید رانا را 34/ 6 درصد کاهش داده و تنها 8258 دستگاه از این محصول را تا پایان مرداد ماه امسال به تولید رسانده‌اند.
نزول پراید، صعود تیبا
اما به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است. آن طور که آمارها روایت می‌کنند، سایپا در تولید پراید با افت روبه‌رو شده، اما توانسته تیراژ تیبا را افزایش دهد. بر این اساس، سایپایی‌ها توانسته‌اند با کمک پارس خودرو در مجموع 89 هزار و 77 دستگاه پراید را به تولید برسانند، تا این محصول همچنان پرتیراژترین خودرو تولید داخل لقب داشته باشد. با توجه به آمار منتشره، تولید پراید در مقایسه با پنج ماه نخست سال گذشته، هشت درصد پایین آمده و این موضوع به هر دو شرکت سایپا و پارس خودرو مربوط می‌شود. در این بین، تولید پراید در سایپا 12 درصد و در پارس خودرو 0/ 7 درصد کاهش پیدا کرده و باید منتظر ماند و دید این روند کاهشی همچنان ادامه پیدا می‌کند یا متوقف خواهد شد. از مجموع پرایدهای تولیدی، 33 هزار و 301 دستگاه سهم پارس خودرو بوده و باقی را سایپایی‌ها به تولید رسانده‌اند. در بین دیگر محصولات تولیدی سایپا اما تیبا توانسته تا حدی ناکامی پراید را جبران کرده و با رشد تولید مواجه شود. تیبا که علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، میهمان سایت کاشان این شرکت نیز هست، در مجموع طی پنج ماه نخست امسال 37 هزار و 41 تیراژ داشته که این آمار از رشد 29/ 3 درصدی تولید این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. 1962 دستگاه از تیباهای تولیدی در پنج ماه امسال، دوگانه‌سوز بوده‌اند.
از تیبا که بگذریم، سایپا در پنج ماه ابتدایی امسال 3261 دستگاه سراتو را نیز مونتاژ کرده است، خودرویی کره‌ای که تحت برند کیاموتورز، میهمان دومین خودروساز بزرگ ایران است. این محصول در دو مدل اتومات و دنده‌ای مونتاژ می‌شود و ظاهرا نسل دوم سراتو به شمار می‌رود، به این معنی که یک نسل عقب تر از سراتوی‌های وارداتی است.
سایپایی‌ها اما علاوه‌بر پراید و تیبا و سراتو، یک خودرو چینی به نام S300 (آریو) را نیز تولید می‌کنند، خودرویی که میهمان سایت ساوه سایپا است. طبق آمار منتشره، در پنج ماه ابتدایی امسال، 975 دستگاه از این خودرو در سایت موردنظر مونتاژ شده است. دیگر خودرو چینی و مونتاژی سایپا اما «برلیانس» نام دارد، محصولی که سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، 439 دستگاه از آن را مونتاژ کرده‌اند. برلیانس البته در پارس‌خودرو و در مدل‌های دیگر نیز مونتاژ می‌شود، چه آنکه طبق آمار یک هزار و 761 دستگاه از آن تا پایان مرداد ماه در شرکت موردنظر به مونتاژ رسیده است.
تولید لاک پشتی ساندرو
در آمار تولید 5 ماهه اما همچنان نام رنو ساندرو و رنو B90 به‌طور جداگانه قید شده است، خودروهایی که به نظر می‌رسد در واقع یکی هستند و تنها خط تولیدشان در پارس خودرو متفاوت از یکدیگر است. هرچه هست، پارس خودرویی‌ها تنها 10 دستگاه ساندرو را در بازه زمانی تحت بررسی به تولید رسانده‌اند و آمار B90 نیز از 29 دستگاه تجاوز نکرده است.
تولید تندر کم شد
سری هم اما به آمار یکی از پرحاشیه ترین محصولات تاریخ خودروسازی کشور یعنی تندر-90 بزنیم. این محصول که در دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‌شود، در مجموع طی پنج ماه ابتدایی امسال، 15 هزار و 331 دستگاه تیراژ داشته که این آمار افت 307 دستگاهی آن را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رقم زده است. طبق آمار منتشره، سهم ایران خودرویی‌ها از تندرهای تولید 5 ماه امسال، 7005 دستگاه بوده و این حجم تولید سبب شده بزرگ‌ترین خودروساز ایران با افزایش 18،3 درصدی تندر-90 مواجه شود. این در حالی است که پارس خودرویی‌ها با وجود تیراژ 8326 دستگاهی شان، 14،3 درصد افت را در تولید تندر-90 به خود می‌بینند.

منبع

انجمن خودروسازان ایران

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

حامد
5

هنوز 2 راه برای نجات صنعت خودرو وجود داره:
1- شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی مخصوصا به شرکتهای معتبر جهانی واگذار بشه تا تولید و رقابت افزایش داشته باشه
2- صنعت خودروسازی خودش را اصلاح کند و محصولات با کیفیت و با قیمت جهانی تولید کند

به جز این دو راه مانند شرکت های قدیمی ایرانی مثل صاایران و پارس و ... به زباله دان تاریخ می پیوندد
12:07  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: انزلی چی
7

این روند خوبیه ، فتیله کمیت بی رویه رو کاهش بدهند ، در عوض فتیله کیفیت رو افزایش دهند و قیمتها را معقول کنند ، در این صورت راه پیشرفت واقعی صنعت ""ملی"" هموارتر می شود.....
11:56  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
علی
15

آفرین به همت مردم... فقط امیدوارم تا آخر مردم اتحاد داشته باشند.
10:24  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
american and japan
16

خرید هر گونه خودروی صفر ممنوع.چه ایرانی چه خارجی
09:40  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پوریا : برای من امروز دوباره بروزرسانی رسانی شد
عقاب : نه‌ ‌ دادش‌ ‌ ‌ قیمت‌ آذر‌ G‌ ‌ ‌ ‌ 593 GL‌ نداد‌ قیمت‌ آذر‌ ولی‌ آخر‌ آذر‌ قیمت‌ داد‌ ‌ ‌ 565 Gاتومات‌ ‌ ‌ ‌ 739
داریوش : تاریخ سخا واسه کی بود
ناشناس : سلام من 8 مهر 402 وجه اول رو پرداخت کردم و حدود یک ماه و نیم هست که تکمیل وجه کردم
آرش : ثبت نامی های مهر 1402 باید خیلی صبر داشته باشن بیشتر مشتری ها مهر ماهی هستن:(
سهند دی ماه 1 : مثل سگ دورغ میگن اینا تا ده سال دیگه فاکتور نمیکنن
شاهین : کسی‌ تکمیل‌ وجه‌‌ ۱۱‌ ‌ و‌ ‌ ۱۲‌ ‌ ‌ آذر‌ هست‌ که‌ فاکتور‌ ‌ ‌ نشده‌‌ ‌ باشه‌‌ ؟
GL : من‌نمیدونم‌شما‌چجوری‌ حساب‌ میکنید‌ سود‌ جریمه‌ تاخیر‌ رو‌ که‌ شده‌ ۱۴‌ میلیون‌ من‌ زنگ‌زدم‌ گفت‌ 12درصد‌ حساب‌ میشه‌ یعنی‌ ماهی‌ ‌ ۵‌‌ نیم‌ میلیون‌
احسان : درود شاهین جی هستم واریزی 13 اذر 403 پذیرش 14 اذر سخا 14 اذر هنوز فاکتور نشدم جی تا 12 اذر فاکتور شده جی ال تا 19 اردیبهشت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 31 تیر ، همچنان منتظر : جواب این بی وجدانی رو کی میخواد بده
کویک اس : سلام از من فاکتور شد تکمیل وجه 1 مرداد شما فاکتور شدی ؟
شیما : ممنون از پاسخ شما الان چک کردم گزینه فاکتور شده میچرخه نوشته در حال انجام به نظرتون کی فاکتور میشه؟؟
سایپا سوار : فقط بنزینی و تمام
پناه : ا تکمیل وجه 9 تیر ارسال پرونده 16 تیر پس خیلی باید منتظر بمونیم
جناب : همه تبدیل زدند فقط شما موندی😂
اطلس جی اسفند1403 : ب محض فاکتور شدن لطفا لطفا اینجا اعلام کنید
ادیب : سلام بر دوستان گلم دوگانه های مرداد کجایید نکنه همه تبدیل زدید دعوتنامه دوگانه مرداد هنوز نیومده بیایید بالا تا ازهم خبر بگیریم ممنون
دوقلوها دنا آپشنال 31 شهریور : چرا خبری نیس چرا کسی رو فاکتور نکردن؟؟؟
نیما : منتظر خبر شما عزیزان دوگانه سوز هستیم لطفا اطلاع رسانی کنید از جزییات فاکتور و سایر موارد