مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و سایر کشورها

مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و سایر کشورها

 
به گزارش ایسنا، از آن جا که قطعات منفصله در کشور مقصد مونتاژ و به خودروی کامل تبدیل می‌شود و این امر اشتغال نیروی کار و در آمد ملی را به دنبال دارد، تعرفه ای که به واردات قطعات منفصله ( سی. کی. دی. ) بسته می شود، کمتر از تعرفه ای است که به خودروی کامل بسته می شود و هدف دولت‌ها از این کار حمایت از صنعت خودروی داخلی و اقتصاد ملی کشورشان است. از این رو هر اندازه تفاوت میان تعرفه واردات خودروی کامل ( سی. بی. یو. ) با تعرفه واردات قطعات منفصله بیشتر باشد، می‌تواند نشان دهنده حمایت بیشتر از صنایع خودروسازی داخلی‌شان باشد.
 
امروز تجارت جهانی به گونه ای حرکت می کند که محصولات در بازارهایی به غیر از مکان تولید و بسیار دورتر از آن نیز به فروش می رسند. از سوی دیگر شرایط و مناسبات تولید، فضای کسب و کار و درجه حمایت از صنعت داخلی در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد. لذا دولت ها به بستن تعرفه روی واردات مبادرت می کنند تا صنایع خودروی خود را حمایت کرده و در مسیر رشد بیشتر به پیش ببرند.
 
در این گزارش به وضعیت فضای کسب و کار و چگونگی حمایت از صنایع خودروی داخلی پرداخته می شود.
 
بالا بودن هزینه های مالی
 
میانگین هزینه های مالی شرکت های خودروساز حداکثر چهار درصد است. به عنوان مثال هزینه های مالی شرکت تویوتا 1.5 درصد، هیوندای سه درصد و شرکت های غربی بین دو تا چهار درصد و این عدد در صنعت خودروسازی ایران به صورت میانگین حدود 13 تا 15 درصد است.
 
با وجود هزینه های مالی سنگین،‌ این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت قابل قبولی داشته و هر چند با شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز، فورد، تویوتا، رنو، نیسان، فولکس و قابل مقایسه نیست، اما نسبت به سایر صنایع داخلی تقریبا از سطح بالاتری برخوردار است. در عین حال خودروسازی ظرفیت اشتغال زایی بالایی دارد و می‌تواند در کاهش آمار بی کاری موثر باشد.
 
مقایسه حمایت تعرفه ای کشورها از صنعت خودروی داخلی
 
در هند، تعرفه واردات برای خودروی آماده 60 و برای سی.کی.دی 30 درصد است که نشان می دهد نسبت حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی در هند 2 است. یعنی دولت هند برای مونتاژکاری نسبت به واردات کامل اهمیت بیشتری قائل است. تعرفه واردات خودروی کامل در تایلند نیز 80 و سی.کی.دی 30 است که نشان دهنده شاخص حمایت از صنعت خودروی داخلی به میزان 2.66 است.
 
دولت مالزی که از کشورهای توسعه یابنده در زمینه صنعت خودرو و دارای برند خودروسازی مخصوص به خود است،‌ تعرفه واردات خودروی کامل را 30 و سی.کی.دی را 10 قرار داده که نسبت این دو یعنی 3 نشان دهنده میزان حمایت دولت از خودروسازی داخلی است. در اندونزی تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 15 درصد است که نشان دهنده 2.66 واحد حمایت دولت از صنعت خودروی داخلی‌اش است.
 
نیجریه از جمله کشورهای در حال توسعه برای خودروی کامل 70 و برای سی.کی.دی 15 درصد تعرفه واردات دارد که 4.66 واحد حمایت دولت از خودروسازی داخلی‌اش را نشان می‌دهد.
 
به همین ترتیب در روسیه تعرفه واردات خودروی کامل 25 و سی.کی.دی 5 است که نشان می‌دهد دولت این کشور 5 واحد از صنعت خودروی داخلی حمایت می‌کند. هر چه تعرفه واردات سی.کی.دی از خودروی کامل کمتر باشد، نسبت بین این دو بالاتر و در نتیجه حمایت دولت از خودروسازی داخلی‌اش بیشتر است؛ زیرا قطعات منفصل در داخل آن کشور مونتاژ می‌شود که از یک سو زیرساخت های صنعتی را ایجاد و از سوی دیگر نیروی کار انسانی را مشغول می‌کند.
 
در میان کشورهایی که در این گزارش به آن ها اشاره شده بیشترین تفاوت میان تعرفه خودروی کامل و سی.کی.دی در روسیه یعنی کشوری است که اغلب شرکت های بزرگ خودروسازی در آن سالن‌های مونتاژ دارند و این شاخص نشان دهنده حمایت بیشتر این کشور از صنعت داخلی‌اش است.
 
در این میان اژدهای زرد (چین) که بزرگ‌ترین خودروساز جهان به شمار رفته و بخش بزرگی از بازار خودرو را در اختیار دارد، عوارض 25 درصدی را برای سی.بی.یو و 10 درصدی را برای سی.کی.دی تعیین کرده است. کشور چین که درحال تبدیل شدن به قطب اقتصاد جهانی است نیز با نسبت 2.5 حمایت مناسبی از صنعت داخلی خود می‌کند.
 
برزیل دیگر کشور در حال توسعه دارای صنعت خودروی داخلی است که شرکت های بزرگ جهانی نیز در آن پایگاه های تولید دارند. در این کشور نیز تعرفه واردات خودروی کامل 35 و سی.بی.یو 18 درصد است که با نسبت 1.94 از خودروسازی داخلی‌اش حمایت می‌کند. ترکیه 10 درصد تعرفه برای واردات خودروی کامل و 6.2 درصد برای واردات سی.کی.دی قرار داده که نشان دهنده حمایت از صنعت خودروسازی با نسبت 1.61 است.
 
و بالاخره در ایران میزان تعرفه واردات خودروی کامل 40 و سی.کی.دی 26 درصد است که نسبت این دو عدد 1.53 است و همانطور که در بررسی 9 کشور در حال توسعه دارای صنعت خودرو نشان داده شد، کم ترین حمایت را از صنعت خودروی داخلی دارد. البته ناگفته نماند که این شاخص از تعدادی دیگر از کشورهای دارای صنعت خودرو بالاتر هم است ولی معمولا صنعت خودروی این کشورها در جهان حرفی برای گفتن ندارند.
 
واردات خودرو به شرط آماده‌سازی زیرساختها
 
شرکت های بزرگ خودروسازی سالانه 15 میلیون خودروی مازاد تولید می‌کنند و به فکر تصاحب بازار سایر کشورها برای عرضه خودروهای مازادشان هستند و اگر تنها پنج درصد از این خودروها وارد ایران شوند، فاجعه‌ای بزرگ برای صنعت خودروسازی کشور رخ می‌دهد، زیرا بعید است که محصولات داخلی بتوانند در میدان رقابت با محصولات خارجی حرف چندانی برای گفتن داشته باشند.
 
با توجه به این امر، حمایت از صنعت خودروی داخلی در برابر واردات کالاهای خارجی ضرورت می‌یابد. چه در غیر این صورت این صنعت از بین خواهد رفت و میزان قابل توجهی از اشتغال که برای نیروی انسانی ایرانی به وجود آمده نیز از بین خواهد رفت. از سوی دیگرصنایع پیشین و پسین خودروسازی نیز متوقف خواهد شد؛ زیرا صنعت خودرسازی دارای یک زنجیره ارزش بزرگ است که واردات بی‌رویه و عدم حمایت از صنعت داخلی، تمامی حلقه های زنجیر را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن را مختل می‌کند. برای بهبود شرایط در صنعت خودرو، سیاست های حمایتی دولت و همکاری وزارتخانه‌های دست اندرکار مانند امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد لازم است که هم تعرفه‌های واردات را در بر می‌گیرد و هم شرایط کسب وکار داخلی که صنایع خودروسازی در آن به فعالیت مشغول هستند. با چنین اتفاقی، نه تنها این صنعت به رونق بیشتری می‌رسد، بلکه صادرات خودرو از ایران به سایر کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه درآمد مناسبی را برای خودروسازان و احساس افتخار برای ایرانیان را در پی دارد.
 
البته بر همگان روشن است که رقابت عامل رشد و پیشرفت است و صنعت خودروی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، ولی راه صحیح این نیست که به یکباره مرزها را برای ورود مهمانان خارجی گشود. بلکه ابتدا باید زیرساخت‌ها و شرایط توسعه و بالندگی این صنعت را در داخل مهیا کرد و سپس برای تقویت و پیشرفت آن شرایط رقابتی را با آزادسازی برنامه‌ریزی شده محصولات خارجی ایجاد کرد.
 
همکاری مشترک، بهتر از واردات
 
صنعت خودروی ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر در شرایط گوناگون درجات و گونه هایی از حمایت را دریافت کرده، اما همانطور که گفته شد به دلیل نامناسب بودن ساختار و فضای کسب و کار، این حمایت در اندازه ای که مشکلات کلان صنعت را حل کند، نبوده است. از سوی دیگر درآمدهای نفتی نیز در نگاه به این صنعت تاثیر گذاشته و در دوران گوناگون سرنوشت صنعت و بازار خودروسازی داخلی به درآمدهای نفتی گره خورده است. به این ترتیب که هر گاه نفت در بازار جهانی به خوبی به فروش می‌رفت، دلارهای حاصل از این تجارت برای واردات خودروهای خارجی وسوسه انگیز بوده و بلافاصله کسانی که اختیار و قدرت استفاده از دلارهای نفتی برای واردات خودرو را داشته‌اند، به انتقاد از وضعیت خودروسازی داخلی پرداخته و با این باور که مشتری ایرانی حق دارد بر خودروی مدرن و با کیفیت سوار شود، زمینه را برای وارد کردن خودروهای خارجی فراهم کرده‌اند. هر زمان هم که نفت به رکود دچار می شده نیز گروه دیگری شعار حمایت از صنعت داخلی را سر می داده اند. به هر صورت صنعت خودرو در ایران با وجود پیشرفت‌هایی که در دهه‌های اخیر صورت داده، هنوز نتوانسته جایگاه خود در اقتصاد ملی را به دست آورد.
 
امروز نیز حمایت از صنعت خودرو در ایران طرفداران و مخالفانی دارد. طرفداران این امر عمدتا دست اندرکاران این صنعت هستند و مخالفان هم با طرح دلایل مختلف و تاکید بر لزوم برداشته شدن تعرفه ها، توقف حمایت از صنعت خودروی داخلی را خواستارند. آنان معتقدند، حمایت از صنعت خودروی داخلی این صنعت را از پیشرفت و ارتقای کیفیت محصول باز داشته و اگر تعرفه واردات خودروهای خارجی برداشته شود، صنعت خودروی داخلی ناچار خواهد بود خود را با شرایط رقابتی سازگار کند یا فعالیت خود را به پایان برساند.
 
اما خودروسازی لوکوموتیو صنعت نام گرفته و دولت مردان کشورهای مختلف نسبت به این امر آگاه هستند و می‌دانند که از راه توسعه و رشد این صنعت می‌توانند تولید ناخالص داخلی و در نتیجه درآمد ملی و رفاه جامعه را ارتقا دهند.
 
مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیری که با اعضای هیات دولت داشتند با تاکید بر این که موضوع واردات،‌ فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، به دولت دستور دادند که درخصوص واردات کالاهای غیرضروری و تجملی سخت‌گیری بیشتری انجام داده و اعمال قدرت کند. ایشان درباره ضررها و زیان های واردات بی رویه و تاثیر آن بر تولید داخلی هشدار دادند. حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای چند صد میلیونی و میلیاردی توسط برخی عناصر صاحب نفوذ در شرایط فعلی اقتصاد کشور، تهدیدی برای صنعت و اقتصاد نیست؟ آیا بهتر نیست ارزهای هنگفتی که صرف خرید این خودروها می‌شود، در بخش‌های تولید خودرو داخلی به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد، سرمایه گذاری شده و زمینه رشد و توسعه صنعت ملی فراهم شود؟
 
با عنایت به این موارد می توان گفت، خودروسازی ایران و جایگاه هفدهم آن در میان خودروسازان جهانی، نیازمند توجه و حمایت جدی دولت است. تاثیر این صنعت در تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی نشان دهنده اهمیت بالای آن است. خودروسازی درحال حاضر از محدودیت‌هایی رنج می‌بردکه فضای نامناسب‌ کسب‌و‌کار و هزینه‌های‌مالی‌ سنگین از جمله آن است.
 
سخن آخر این‌که اگر در وضعیت فعلی قرار بر واردات خودرو باشد بهتر است که این کار در قالب همکاری مشترک با کشورهای صاحب تکنولوژی در این صنعت انجام شود تا از طریق آن هم محصولات با کیفیت‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و هم این‌که صنعت خودروی ایران بتواند از کنار این همکاری مشترک اقدام به افزایش دانش و تکنولوژی خود کرده و زمینه برای رشد کیفی و کمی آن مهیا شود.

منبع

ایسنا

برچسب : مقایسه , تعرفه , واردات , خودرو , ایران , جهان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

14 نظر

امین
3

البته در ایران خودروسازان بزرگ با استفاده از رانت و سوء استفاده از اختلاف "سی بی یو" و "سی کی دی" خودروها و مخصوصا خودروهای چینی رو بصورت کامل وارد می کنند و با اضافه کردن آرم شرکت بعنوان مونتاژ داخل می فروشند!
10:43  1394/07/04
پاسخ دادن
کاربر: ایمان eaman
4

قیمت خودروها در مناطق آزاد نصف پلاک ملیه چه طور میگید تعرفه وارداتی چهل درصده؟ مالیات بر ارزش افزوده و تبصره ۱۳ خودروی فرسوده و ... که از خودروهای داخلی دریافت نمیشه رو هم باید جزو تعرفه واردات حساب کنید . چه طور یه توسان فول تو کشورای عربی ۷۳ میلیونه و تو منطقه آزاد ۸۲ اونوقت پلاک ملیش میشه ۱۶۰!!! بازم میگین تعرفه ۴۰ درصده؟ تمام هزینه هایی که خودرو وارداتی باید بده و خودرو داخلی معاف هست میشه تعرفه واردات! حالا میخاد اسمش تعرفه گمرکی باشه یا تبصره ۱۳ یا خودروی فرسوده یا حق چایی یا هر اسم دیگه ای!
02:29  1394/07/04
پاسخ دادن
آریا
9

دیشب با یکی از دوستام صحبت میکردم ، 12 سال سابقه کار داره تو یکی از شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو (رودری ها و صندلی و ....) میگفت یک ماهی هست که حجم کارشون خیلی کم شده ، از هفته پیش هم از سه شیفت کاری به یک شیفت کاری کاهش پیدا کرده، به بیشتر پرسنل هم گفتم مرخصی بگیرین یا هر کسی هم میخواد میتونه بره بیمه بیکاری بگیره ، گفتن فعلا تا سه ماه آینده هیچی معلوم نیست بشینید تو خونه تا خبرتون کنیم
به نظرم کمپین و سایر مسائل داره جواب میده و خودرو سازا به خاطر رکود بدجور تو فشارن، البته من از بیکاری یکی از نزدیکترین دوستانم خوشحال نیستم ولی به نظرم خواسته بیشتر مردم هم دور از حق نیست، مردم میخوان ماشین خوب با قیمت و کیفیت خوب سوار شن
12:11  1394/07/01
پاسخ دادن
آریا
8

بسته دیگه چقدر حمایت از تولید داخلی
دیگه حالمون از این جمله تکراری حمایت از تولید داخلی بهم میخوره، سی ، سی و چند سال همش گفتین حمایت از تولید داخل، چی شد ؟ تولید داخلی به کجا رسید؟ بعد این همه سال هنوز دارن آشغال تولید میکنن، دو تا چراغ عوض میکنن به اسم ماشین جدید با قیمت بالاتر میدن دست مردم، کیفیت هم که ندارن
اصلا ملت نخوان از تولید داخلی حمایت کنن کیو باید ببین، اصلا ملت دوست دارن بهترین ماشینای روز دنیا رو با جدیدترین آپشن ها سوار شن با قیمتهای واقعی، نه اینکه اینقدر عوارض و .... میچسبونن به ماشینا که قیمتش دو سه برابر قیمت جهانیش میشه که چی از تولید داخلی حمایت بشه!!!
12:01  1394/07/01
پاسخ دادن
ثاني
0

نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.نمي خريم. نمي خريم. نمي خريم . نمي خريم.
10:25  1394/07/01
پاسخ دادن
nima
7

آقایون محترم که این مطالب رو با این آمار به خورد مردم میدید نمیخواد شمشیر رو از روببندید چندتا مطلب گذاشتید وارد کننده ها رو محکوم کنید خجالت داره همین پراید تو عراق با شرایط ویژه به عراقی ها میدید هم نمیخرن مردم ما گناهشون اینه که تو ایران زندگی میکنن که هم باید تعرفه بالای خودروهای وارداتی رو بدن و هم فرغون وطنی سوار بشن اونم گرونتر کشور همسایه رحمتون به مردم خودتون وقتی نرسه چه انتظاری از کشورای دیگه دارید خوب مردم ایران لزوما فقط کارمندان خودروسازها نیستن مردم ایران شامل اونایی هم میشن که بابت بیکیفیت ماشیناتون جون مرگ و خیلیا هم عزادار شدن نه فقط اون 300 نفری که میرن جلو مجلس اعتراض میکنن به نخریدن خودرو
08:56  1394/07/01
پاسخ دادن
محمد باقری
10

مردم حالا که همه رانتخواران برعلیه ملت متحد شده اند ما باید باعزمی راسخ تر تا پایان دول در کنار هم باشیم تا به.......دچار شوند.
17:19  1394/06/31
پاسخ دادن
امیر
0

آقا چرا آمار دروغ میدین . عوارض ماشین از 40تا130درصد متناسب با حجم موتور است . که 40درصد شامل هیچ ماشین وارداتی نمیشه چون بالای1500سی سی هستند . اگه راست میگید . چرا ماشین پس از ورود به ایران 2.5برابر قیمت میخوره . خارجیها چیزی به عوارض اضافه نمیکنند ولی شما پول آمبولانس . سفر خارجی . سود پول نزول . پول دمپایی حموم . کیف مدرسه بچها . و.....بهش اضافه میکنید میشه خداتومن . واقعا خجالت نمیکشین از اینکه میدونید دروغ میگید و مردم هم باور نمیکنند . برای یه مسئول سلب اطمینان خیلی باید زشت باشه اگه واقعا بفهمید . یعنی اینقدر دنیا ارزش داره که با طرفداری از ظالم آخرت خودتونو میفروشین
15:21  1394/06/31
پاسخ دادن
فرامرز
0

خدا وکیلی پولم از سه ماه پیش آماده س گذاشتم بانک شهر سود روزشمار22٪ می گیرم فعلا با همین ماشین ایرانی مدل 88 میگذرونم ولی دیگه ماشین بی کیفیت داخلی نمی خرم. با اینکار هم درآمدم زیاد شده هم راحتتر خرج میکنم هم خوش میگذره. فکر کنم آخر سال یه سفر خارجی هم بتونم برم.
13:57  1394/06/31
پاسخ دادن
امید
0

جالبه همه رسانه ها دسته جمعی تریبون خودروسازان شدن
البته کاملا اتفاقی!
همه ی آماری که گفتین درست ولی واقعا تعرفه تو ایران ۴۰ درصده؟؟
گمرک قیمت خام کیا سراتو رو حدودا ۱۰هزار دلار اعلام کرده بود که تو بازار به ۳برابر قیمت موجوده.به شعور مردم توهین نکنید لطفا
13:43  1394/06/31
پاسخ دادن
محمدرضا
0

تنها چیزی گه تو این مطلب در نظرگرفته نشده،جون مردمه.بابا ما نمیگیم که همه باید پانامرا و i8 سوار بشن،مردم حق دارن که یه ماشین با ایمنی و امکانات خوب رو با قیمت معقول سوار بشن.تویوتا کرولا که دیگه برای قشر مرفه جامعه نباید باشه.مردم بیچاره پراید و 405 برای 20 سال پیش رو سوار میشن.اون وقت میان میگن چرا فقط توی 3 روز صدها کشته و زخمی داریم.صنعت خودروسازی ما با کره شروع کرد(هرچند ما پیشینه ی بهتری داشتیم )،الان کره تو فکر تسخیر بازار امریکاست و ما تو فکر تسخیر بازار عراق و افغانستان هستیم.چرا چوب 40 سال درجا زدن یه صنعتی که وقت و سرمایه ی کافی برای پیشرفت داشته رو مردم باید بدن؟؟؟
12:15  1394/06/31
پاسخ دادن
Ali
0

نمیخریم
12:07  1394/06/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پلاک : سلام‌دوستام چند روز پلاک‌شدن طول میکشه؟
محمد : من 23اسفند خرید نقدی تا الان تخصیص نشده
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.
محمدرضا : من هم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز رو فاکتور شدن میچرخه
تیگو 7 پرو پرومیوم : آیا بعد از فاکتور شدن اس ام اس میاد؟
اسفندی : یعنی چی آقا پرهام فردا چیو جواب میدی
محمدحسن : سلام. میگم تو پلیس من. تو کدوم قسمت میبینید پلاک شدید یا نه؟