جامعه منتقدان صنعت خودرو ایران در هفته گذشته شاهد ورود یک عضو خودی خودروسازان بود.
مدیر عامل رنو پارس که از نوع همکاری با دو شرکت بزرگ خودروساز خسته شده با کشیدن خط و نشان برای آنها تهدید کرد که رنو تا پایان سالجاری میلادی تغییراتی در همکاری خود با ایران اعمال می کند.
گلایه های تند و البته هشدار پیمان کارگر معاون امورخاورمیانه رنو به خودروسازان ایرانی را باید پرحاشیه ترین اتفاق هفته گذشته صنعت خودرو کشور دانست، چه آنکه نشان داد رابطه رنو با ایران خودرو و سایپا به سردی گراییده است.
کارگر که به بهانه آغاز تولید انبوه ساندرو در پارس خودرو، میزبان خبرنگاران شده بود، به شدت از کم کاری ها، بی پولی ها و بدعهدی های خودروسازان ایرانی گلایه کرد و تلویحا هشدار داد اگر شرایط بهتر نشود، رنو تصمیم دیگری در بازار ایران خواهد گرفت.
اصلی ترین انتقاد معاون خاورمیانه رنو اما متوجه مگاموتور بود، شرکتی که قرار بوده موتور تندر-90 را داخلی سازی کرده و تیراژ آن را بالا ببرد، اما به گفته کارگر، کم کاری های این شرکت سبب شده تا نه تیراژ موتور تندر افزایش یابد و نه داخلی سازی آن.
وی تاکید داشت که با وجود اصرار رنو مبنی بر خرید بخش شمالی مگاموتور، مسوولان سایپا زیر بار نمی روند و از همین رو خودروساز فرانسوی ممکن است پروژه ای جدا را برای داخلی سازی تندر در ایران، آغاز و کار با مگاموتور را تعطیل کند.
کارگر اما از تمایل رنو برای خرید پارس خودرو نیز گفت و تاکید کرد که سایپا حاضر به فروش این شرکت نیست، آن هم در شرایطی که بابت فروش آن به شرکت های داخلی آگهی فروش داده است.
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به اظهارات معاون امور خاورمیانه رنو، این خودروساز فرانسوی به این نتیجه رسیده که بهتر است به صورت مستقل در کشور فعالیت کند و هیچ بعید نیست این اتفاق رخ بدهد
تندر هاچ بک با چند سال تاخیر آمد
هفته گذشته اما پارس خودرویی ها آغاز تولید انبوه رنو ساندرو را جشن گرفتند، خودرویی که در واقع مدل هاچ بک تندر-90 به شمار می رود و ظاهر آن البته کمی قابل تحمل تر شده است.
ساندرو در شرایطی میهمان پارس خودرو شد که سال ها پیش باید به این میهمانی می آمد، اما مجموعه حواشی و اتفاقاتی که رخ داد، سبب شد این خودرو با چند سال تاخیر و قیمتی بسیار بالاتر از آن زمان، به کیلومتر 9 جاده مخصوص بیاید.
گفته می شود این خودرو در دنیا تنها 500 تا هزار یورو با تندر-90 اختلاف قیمتی دارد، با این حال ظاهرا قرار است پارس خودرویی ها ساندرو را به قیمت 43 میلیون تومان عرضه کنند. با این شرایط، ساندرو سه چهار میلیون تومان بیش از آنچه باید، به دست مشتریان ایرانی خواهد رسید.
برائت واردکنندگان از کمپین خودرو
اما در حالی که خودروسازان کشور تلویحا از واردکنندگان به عنوان دست های پشت پرده کمپین "خودرو نخرید" نام می برند، انجمن واردکنندگان خودرو کشور هفته گذشته از این کمپین برائت جست.
آن طور که عبدالرضا فهیمی عضو انجمن واردکنندگان عنوان کرد، شرکت های واردکننده نقشی در تشکیل کمپین ندارند، زیرا اصلا کلاس و قیمت محصولات شان با خودروهای داخلی قابل مقایسه نیست. این گفته وی در حالی است کمپین "خودرو نخرید" طی دو سه ماه گذشته به یکی از مسائل داغ خودروسازی کشور تبدیل شده است.
خودروسازن درجا زدند
اوایل هفته گذشته گزارشی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد که نشان می داد نمرات منفی خودروهای تولید داخل طی سال 93، کاهش اندکی داشته و بنابراین چندان برای مشتریان قابل لمس نبوده است.
بنابر این گزارش، خودروهای پرتیراژی مانند پراید و پژوپارس، تنها چند واحد از نمرات منفی شان در طول یک سال، کاسته شده و خودروهای ملی نیز وضعی مشابه دارند. در بین خودروهای داخلی، بیشترین رشد کیفی را پژوپارس مازندران به خود اختصاص داده و کمترین رشد نیز نصیب پارستندر و تندرپارسخودرو شده است. یکی از دیگر نکات مهم آمار موردنظر این است که مدلهای تندر-90 دارای کمترین افتوخیز کیفی هست؛ بهنحویکه سطح کیفی آن در سال گذشته تغییر چندانی نداشته و به لحاظ بالا و پایین شدن نمرات منفی، تقریبا ثابت ماندهاند.
درجا زدن خودروسازان کشور (در حوزه کیفی) در شرایطی است که مشتریان ایرانی این روزها به شدت از کیفیت خودروهای تولید داخل ناراضی بوده و تاکید می کنند قیمت این خودروها با سطح کیفی شان نمی خواند.
تقلب بزرگ فولکس واگن
سری هم اما به خارج از ایران بزنیم و ببینیم در دنیای خودروسازی چه خبر است. مهمترین خبر هفته گذشته دنیای خودرو، افشای تقلب بزرگ فولکس واگن بود، شرکتی که به گفته آمریکایی ها، در مورد آلایندگی محصولات دیزلی خود دروغ گفته است.
بنابر گزارش سازمان حفظ محیط زیست آمریکا، نرم افزاری که در مدلهای دیزلی2009 تا 2015 خودروهای فولکس واگن بکار رفته است، در زمان انجام تست های آلایندگی موتورهای آنها را دارای آلایندگی کمتر از سطح واقعی نشان میدهد.
این سازمان، فولکس واگن را متهم کرده که این نرم افزار را در 482 هزار دستگاه خودروی به فروش رفته در آمریکا نصب و مرتکب تقلب شده است.
گفته می شود خودروهای مورد بحث شامل خودروی دارای موتورهای دیزلی 1.6 و دو لیتری فولکس واگن در اروپا هستند. این رسوایی بزرگ البته غول خودروسازی جهان را حسابی به دردسر انداخت و حتی سبب استعفای مارتین وینترکورن از مدیرعاملی این شرکت شد.
طبق گزارش های رسیده، هیات مدیره فولکس واگن با پذیرش استعفای وینتر کورن، به جای وی، ماتیاس مولر را بر صندلی مدیرعاملی خودروساز بزرگ جهان نشاند.
از فولکس واگن به عنوان یکی از شرکای آینده ایران خودرو نام برده می شود و باید دید مدیرعامل جدید این شرکت تمایلی به این شراکت خواهد داشت؟