تحریک بازار خودرو از کانال دولت

تحریک بازار خودرو از کانال دولت

 
دیو رکود این روزها در حالی پنجه در پنجه اقتصاد کشور انداخته و گلوی تولیدکنندگان داخلی را می‌فشارد که «خودروسازی» نیز از ضربات این دیو، زخمی شده و بازارش خوابی سنگین را تجربه می‌کند.
 
 
 
در این شرایط، کارشناسان معتقدند این وظیفه دولت است که با در نظر گرفتن راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، بر دیو رکود غلبه کرده و با بالا بردن توان خرید مشتریان، بازارهای کشور را در این جنگ نابرابر (جنگ رکود با بازارها) یاری کند. در این میان، بازار خودرو کشور نیز این روزها یکی از راکدترین دوران عمر خود را سپری می‌کند، چه آنکه بسیاری از مشتریان، خرید خودرو را تحریم کرده و سبب شده‌اند غول‌های جاده مخصوص در شرایطی سخت (از نظر تامین نقدینگی) قرار بگیرند. هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست. کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست. به اعتقاد کارشناسان، در این شرایط، دولت باید وارد عمل شده و با در نظر گرفتن راهکارهایی مناسب و اصولی (نه فقط مقطعی و گذرا)، تقاضای خرید را تحریک کند، تا هم مشتریان بتوانند خودرو موردنظر خود را بخرند و هم سایه سنگین رکود از سر خودروسازان برداشته شود. اهمیت ورود دولت به تحریک تقاضای بازار خودرو، وقتی بیشتر می‌شود که به گفته کارشناسان، خودروسازی اثری بزرگ بر رشد اقتصادی کشور داشته و اگر روند کاهش تولیدش (به‌دلیل افت تقاضا) متوقف نشود، احتمال بازگشت اقتصاد به کانال منفی وجود دارد. اگرچه دولت به تازگی از طرح‌هایی برای کمک به تولید رونمایی کرده، اما مساله اینجاست که خودروسازان به لحاظ تیراژ و توان تولید، چندان مشکلی ندارند و چالش اصلی آنها در حال حاضر «رکود بازار» است. به‌عبارت بهتر، شرایط فعلی ایجاب می‌کند دولت توان و برنامه خود را روی تحریک تقاضا بگذارد نه افزایش تولید، چه آنکه وقتی تقاضا رشد کند، تولید نیز خود به خود بالا خواهد رفت. البته اینکه گفته شده قطعه‌سازان به‌دلیل بالا رفتن حجم مطالبات شان، دیگر توان تامین نیاز خودروسازان را ندارند، حرف درستی است، اما این مشکل نیز ریشه در افت تقاضا داشته و اگر به اصطلاح بازار راه بیفتد، فروش خودروسازان رونق خواهد گرفت و آن زمان امکان تسویه حساب با شرکت‌های قطعه‌ساز نیز فراهم خواهد آمد.
 
 
اما در باب اینکه دولت چه اقداماتی را می‌تواند در شرایط فعلی بابت تحریک تقاضا انجام دهد، نظرات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، هر چند فصل مشترک شان، اعتباربخشی به مشتریان است. در واقع از نظر کارشناسان، اثربخش ترین اقدام دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، بالا بردن توان مالی مشتریان است و این اتفاق می‌تواند در قالب پرداخت وام و تسهیلات به خریداران اتفاق بیفتد.
 
نکته دیگری که بسیاری از کارشناسان روی آن اجماع‌نظر دارند، «برنامه‌ریزی و مدیریت خودروسازان برای تسهیلاتی است که دولت برای حرکت چرخ خودروسازی متعهد شده است.»
 
 
در این مورد، یکی از مدیران پیشین خودروسازی کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی معتقدند دولت باید به خودروسازان پول بدهد، در حالی که به نظر من شاید این روش مناسبی نباشد.وی تاکید می‌کند که خودروسازان باید به دولت برنامه بدهند و بگویند قصد انجام چه اقداماتی را در راستای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و مسائلی از این دست دارند. به گفته این مدیر پیشین خودروسازی، در حال حاضر راهکار اصلی برای خروج بازار خودرو از رکود، اعتبار دادن به مشتریان است؛ زیرا با این اقدام، توان خرید آنها بالا می‌رود و در نتیجه فروش خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت. گفته‌های وی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با رد پرداخت پول به خودروسازان می‌گوید: دولت پولی به صنعت خودرو نداده و نباید هم بدهد؛ بلکه قصد دارد با استفاده از منابع بانک‌ها، بازار خودرو را تحریک کند. یکه‌زارع با اشاره به طرح دولت برای اختصاص 140 هزار میلیارد از منابع بانکی به خرید کالاهای داخلی می‌افزاید: این طرح می‌تواند بازارهای مختلف داخلی از جمله خودرو را راه بیندازد.
 
 
به گفته وی، در شرایط فعلی، بهترین اقدام دولت برای خروج از رکود، اعتباربخشی به مشتریان است، منتها به شرطی که اگر دولت پول و اعتباری برای خرید کالاهای داخلی از جمله خودرو در نظر می‌گیرد، باید نظارت کند تا این پول صرف خرید همان کالاها شده و در جایی دیگر خرج نشود. اما رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر جیب مشتریان خالی است و آنها به همین دلیل قدم به بازار خودرو نمی‌گذارند، می‌گوید: دولت در این شرایط باید به مشتریان پول و اعتبار بدهد نه خودروسازان. محمدباقر رجال تاکید می‌کند: بهتر است دولت با در نظر گرفتن پول و اعتبار برای مشتریان، توان مالی آنها را افزایش دهد؛ زیرا رونق گرفتن بازار، مساوی است با افزایش تولید و خروج خودروسازی و صنایع وابسته اش، از رکود. گفته‌های رئیس انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که فربد زاوه، کارشناس خودرو می‌گوید: راه انداختن بازار خودرو راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که در این شرایط، بالا بردن توان خرید مشتریان، در اولویت است. وی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید، در بلندمدت جواب خواهند داد، می‌افزاید: در حال حاضر دولت علاوه‌بر پرداخت تسهیلات به مشتریان، می‌تواند با در نظر گرفتن یک‌سری قوانین سختگیرانه، بازار را برای کوتاه‌مدت از رکود خارج کند. به گفته زاوه، بهتر است دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد. وی البته تاکید می‌کند که این کار مستلزم تسهیل شرایط خرید خودرو و افزایش توان مالی مشتریان است و ابتدا باید این اتفاق رخ بدهد تا انگیزه و قدرت لازم برای خرید خودروهای نو وجود داشته باشد.
 
 
تحریک بازار خودرو از کانال دولت
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : بازار , خودرو , دولت , تحریک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

حامد
10

صنعت خودرو اگه میخواد پیشرفت کنه باید صادرات داشته باشه ولی با این خودروهای از رده خارج هیچ جا نمیتونه صادرات داشته باشه

پس باید اول خودروهای به روز و با کیفیت تولید کنه و بعد با صادرات بتونه مشکل نقدینگی رو حل کنه
مثلا کشور کره جنوبی چند نفر جمعیت داره که سالی 50 میلیون خودرو تولید میکنه؟؟؟
18:20  1394/07/11
پاسخ دادن
مرتضی
11

به نظر من آقایون سخت در اشتباهند ما هم پول داریم هم توان خرید ولی این آهن پاره ها را نمییخریم باید صنعت خودرو سازی به بخش خصوصی واگذار بشه تا بازار رقابت شکل بگیرد و ورود خودروی باکیفیت. با قیمت معقول. و تعرفه گمرکی پایین آزاد بشه . اونوقت. مشکلات. حل خواهد شد.
16:38  1394/07/11
پاسخ دادن
وحید
18

مواد لازم: یک وانت پر تخته میخ به اندازه لازم نجار یک عدد و همه خلاص
14:46  1394/07/11
پاسخ دادن
:/
24

ما که قدرت خریدمون نصبت به دو سال پیش فرقی نکرده اتفاقا قدرت خرید هم داریم ولی نمیخریم. تنها دلیل رکود پیروزی های پی رد پی کمپین است و بس.
اگر مقالات رو خونده باشید حتما دیدید که همشون یجوری میخوان بگن دلیل رگود کمپین نیست! مثل متن پایین.
"هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست. کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست."
پیروزی نهایی نزدیک است. ما همچنان نمیخریم.
14:37  1394/07/11
پاسخ دادن
امیر
16

اگه قدرت خرید دلیل اصی هست پس قهر مشتری معنی نداره . زمان انقلاب روی دیوار مینوشتن مرگ بر شاه خائن . میرفتن فقط مرگ رو پاک میکردن میشد .....بر شاه خائن . اینها از حولشون معنی قهر و نمیتونن بفهمن . زنده باد کمپین و مردم آریایی
15:03  1394/07/11

مسعود
12

دوستمون راست میگه تو این پاراگراف میشه به چند نگته اشاره کرد:
1- حاشیه خواندن کمپین
2-مربوط ساختن مسئله بی کیفیتی خودرو به شرایط اقتصادی و استفاده از بهانه های همیشگی
3-بیان نظرات جهت دار شخصی از قول کارشناسان نامعلوم. قبلا هم سابقه داشته از قول دانشجویان امیرکبیر و انیشتین و پروفسور بارتازار مطالبی منتشر کرده بودن که سریعا تکذیب شد. مد شده اینکار خیلی. منم بلدم مثلا: برترین دانشمندان دنیا بر این باورند که صنعت خودرو ادم بشو نبوده و باید درش تخته بشود.
4- قبولاندن این موضوع که ماشین های خودرو سازان خیلی هم خوب است مردم خیلی هم دوست دارند فقط پول ندارند پس ما اصلا بی کیفیت و قدیمی و گران نیستیم.
چه دست پایی دارن میزنن که به دزدی و فساد ادامه بدن!
16:23  1394/07/11

امیر
28

چرا مردم خیلی زود و سریع باید ماشین بخرند ولی خودروساز برای کیفی سازی و کاهش قیمت برنامه بلند مدت نیاز دارد . این 30 سال برای اجرای برنامه هاتون کافی نبود . تنها کاری که شما در طول این چند سال تونستید انجام بدین . بصورت حرفه ای دزدی از مردم و قایم شدن پشت تحریم و اشتغال برای سرپوش گذاشتن روی بی لیاقتی و بیسوادی خود . شما پول خوبی از پزو گرفتید برای منتاژ ماشینهای از رده خارج اونها و مزه اون پول و نمیتونید فراموش کنید حتی به قیمت قربانی کردن مردم ایران . از این مردم خجالت نمیکشید که اینطور وقیحانه به کارهای کثیفتون ادامه میدهید؟
14:25  1394/07/11
پاسخ دادن
جمال
17

خودمانیم این خودروهای تولیدی این دوشرکت فقط به روسای جمهور ما میاد که سوار شوند وگرنه شایسته این ملت نیست که سوار شوند .
14:11  1394/07/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt : مابه تفاوت بیمه چقدر هست ؟
تارا دستی اسفند : سلام دوستان وقتی سود تاخیر ثابت میمونه اون چند روز تا فاکتور شدن سود تاخیر رو حساب میکنن ؟
Meysam : سلام آقا مسعود ماشین و گرفتی بی زحمت اینجارو فراموش نکن ببین ماهی چقدر بهت تاخیر میدن بهمون بگو ممنون🙏
سعید : آقای مهندس شهاب ایکس ۵ جواب منه میشه بدین
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
آیدین سالاری : آقا شهاب شما خودتو ناراحت نکن به اعصابت مسلط باش
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
راننده اسکانیا : دوستان خریدار ماشین این چه وضعشه من کامیون دار تعداد مجاز ماشینی که متنم ببرم رو بار ۱۰ تاس بعد اینا بخاطر تاخیر تحویل دارن فشار میارن تعداد مجاز بیشتر بار میزنن الان ۱۳ تا بار زدن دیروز تو جاده لاستیک باربر ترکید کی جواب گو است فقط خدا رحم کرد خودرو ها طوریشون نشد دوست من یک کامیون برد به دلیل تعداد غیر مجاز یک دستگاه x5 نزدیک بود بیفته من و همکاران دیگر بار نمی‌برم شما که دستتان میرسد کاری کنید اگر نگران خودرو هاتان هستید با تشکر.
,شاهین زمستان : احتمالا از هفته آینده پیامک های تبدیل به Gl برای مرداد ماهیا ارسال بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بی قانون : ممنون از کسانی که امروز در تجمع مدیران خودرو شرکت کردند امیدواریم ترتیب اثر داشته باشه و اگر قرار دیون بگیرند حداقل مابه تفاوت سال 1403 نسبت به 1404 را بگیرند.
اطلس جی : 😭
پارسا. : فاکتور 18 بهمن از دیشب شروع شده و تا امروز تعداد قابل توجهی فاکتور شدن اما خودم که 18 بهمن هستم فعلا فاکتور نشده.
رضا 23 مهر : الان بیست مهر فاکتور نشده کسی خبر نداره چه روزی جمعه بوده
سمند موتور جدید 13 خرداد : سلام تحویل 13 خرداد هنوز فاکتور نشد
سعید : داداش زنگ بزنین نمایندگی الکی هم شده بگین میخایم انصراف بدیم بعد معجزشو ببینید من صبح رفتم انصراف بدم افتاده بودن دست پام
وحید : خدا لعنتشون کنه خیر نبینن ایشالله. 5 ماه بیکارم کار من با ماشینه چرا نمیدن این ماشین مسخره اینا 1 ماهه که دارن 14 بهمن رو فاکتور میکنن بعد یک ماه تازه شده 17 بهمن با این وضعیت 1 ماهدیگه هم به ما نمیرسه خیر نبینن بریم در شرکت اعتراض 3 خرداد ساعت 11 همگی بیاید
اطلس24مهر : سلام خدمت دوستان.اقامحمدمنم به نوبه ی خودم ازتون تشکر میکنم خیلی زحمت کشیدید.انشالله به زودی این زحمتتون نتیجه خیر میده.یک دنیا ممنون.زنده باشید.
مریم : 3 ماه ماشین ساینا ازکاشان حضوری تحویل گرفتم اما کرایه رو برام نزدن کجا پیگیری کنم
4 تیر : 4 تیر فاکتور نشدم