درد خودروسازان فقط پول نیست!

درد خودروسازان فقط پول نیست!

وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در حالی روز گذشته برای دومین بار به طور رسمی از عملکرد  شورای رقابت انتقاد کرد که برخی از کارشناسان، نقد جدی بر اظهارنظرهای وی دارند. مهدی غضنفری که دو روز پیش صراحتاً گفته بود پروژه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت شکست خورده است، دیروز باز هم به این شورا تاخت تا بگوید وزارت صنعت بهتر می توانسته خودروسازی را اداره کند. تأکید ویژه وزیر صنعت بر این است که خودروسازان مشکل مالی دارند و باید با تزریق نقدینگی، آن ها را از وضع فعلی نجات داد، اما آیا پول، دوای درد جاده مخصوصی ها است؟

درد خودروسازان فقط پول نیست!

غضنفری با نقد عملکرد شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو و دفاع از روشی که سازمان حمایت برای تعیین قیمت به کار می برد، می گوید مشکل خودروسازان با تأمین نقدینگی به خصوص ارز و همچنین رشد بهره وری حل خواهد شد، اما پرسش اینجاست که اگر روش سازمان حمایت درست بود، پس چرا در همان زمان افزایش قیمت ها نیز تولید بهبودی هرچند جزئی هم نیافت؟ اگرچه در مشکلات مالی خودروسازان و اثر آن بر کاهش تولید، تردیدی نیست، اما به اعتقاد کارشناسان نمی توان به صرف تزریق نقدینگی، دل به جان گرفتن دوباره خودروسازی ایران بست. به اعتقاد آن ها، خودروسازی ایران دردهای زیادی دارد (درد کیفیت، درد تکنولوژی، درد بهره وری و...) و بی پولی نیز یکی از آن ها است ولی نه همه آن. خودروسازی ایران کم تر از دو سال است که به چنین شرایط سختی گرفتار آمده، حال آن که پیش تر و در دوران اوج نیز نتوانستند مشتریان را راضی کنند و آن زمان نیز مردم به کیفیت و قیمت خودروهای داخلی معترض بودند.

درد خودروسازان فقط پول نیست!

با این حساب و به فرض تأمین نقدینگی مورد نظر وزیر صنعت برای خودروسازان، باز هم نمی توان به آینده خودروسازی خوش بین بود، چه آن که اگر درد بی پولی دوا شود، این صنعت هم چنان گرفتار دیگر دردهایش خواهد ماند.


منبع

 دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز , ایران خودرو , سایپا , پیکان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: مسعود جون
0

همه اش تقصیر گمرک های فراوان هست .
18:31  1392/04/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : برای تبدیل شاهین G به GL بایستی منتظر دعوتنامه موند یا مراجعه به نمایندگی؟؟
سرباز : منم فوق العاده پذیرش 17ام بودم 1ام مهر تبدیل زدم 9ام فاکتور شد
شاهین جی : برای دریافت پول ضرب العجل تعیین می کنند اما ماشینی که قرار بوده اسفند ۱۴۰۳ تحویل دهند را تا امروز ۱۰مهر هست تحویل ندادند و هیچ راه تماس و شکایتی هم نداریم اخه خدا لعنتتون کنه شما که ماشین ندارید بدید به ما چرا ثبت نامه میزارید
شاهین : ازوقتی که ماشین پلاک میشه چقدر زمان میبره تحویل مشتری بدن؟اگه کسی میدونه ممنون میشم اطلاع بدین
T8 : ما ثبت نام 90روز کاری بود هنوز شاسی نشده
T8- : تحویل 90روز‌کاری بود ماشین؟
شاهین بدبخت : خوش به حالت داداش خوشی زیادی زده زیر دلت کاش منم مثل شما زود بهم میدادن اصلا آشغال میدادن دارم افسرده میشم از اردیبهشت ۴۰۲ درگیریم
شاهین G : خوشت نمی اومد نمی خریدی لااقل برسه به یکی که نیاز داره
حمید : حرف مفت نزن توماشیناایرانی حرف اولامیزنه من 2سال داشتم این سومین شاهینه امسال نوشتم آنقدربی انصاف نباش یکی نداشته باشه باحرف شما مایوس میشه مثلاشما بی ام و سوارمیشدی یابنز که شاهین برات بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد یعنی چی
ابوالفضل : اتفاقا توفکرمنم بود دیگه جوابی میده
پلوپز : دوستان بهترین کار رفتن در شرکته یکی اونجا لباسشو کامل دربیاره به نشانه اعتراض بخدا جواب میده بقیه هم پشت سرش اینکار بکنن آبرو سایپا بره بخدا جواب میده
منتظر ماشین : سلام همشهری یه امیدی دادی بهم پس ماشین میدن بهمون 🥺
تحویل 31 شهریور پیش فروش سورن : سلام ماشین بنده تازه امروز فاکتور شد و تبدیل هم نزدم
سبحان : نمیدونم منم تو برخوردار بودم دیدم ماشینه رفت فردا حتما زنگ بزن نمایندگی هم وسط شهر اسمش یادم رفته هم آخره شهر تیموری
سبحان : منظورتو نمیفهمم
تبدیل : نه راست میگه منم تبدیل زدم فرداش فاکتور شدم
دنا اپشنال سفید : سلام دوستانی که طرح عادی و پیشفروش دنا آپشنال هستن موعد تحویل 30 آبان هستن. رنگ سفید یا هر رنگی فاکتور شدن؟ اگه میشه تاریخ اخرین پرداختی (واریز دعوتنامه) و شهرتون و رنگ انتخابی رو بفرستید لطفا
علی . : 3شهریور دارم 30شهریور هم دارم هیچ کدوم فاکتور نشده