درد خودروسازان فقط پول نیست!

درد خودروسازان فقط پول نیست!

وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در حالی روز گذشته برای دومین بار به طور رسمی از عملکرد  شورای رقابت انتقاد کرد که برخی از کارشناسان، نقد جدی بر اظهارنظرهای وی دارند. مهدی غضنفری که دو روز پیش صراحتاً گفته بود پروژه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت شکست خورده است، دیروز باز هم به این شورا تاخت تا بگوید وزارت صنعت بهتر می توانسته خودروسازی را اداره کند. تأکید ویژه وزیر صنعت بر این است که خودروسازان مشکل مالی دارند و باید با تزریق نقدینگی، آن ها را از وضع فعلی نجات داد، اما آیا پول، دوای درد جاده مخصوصی ها است؟

درد خودروسازان فقط پول نیست!

غضنفری با نقد عملکرد شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو و دفاع از روشی که سازمان حمایت برای تعیین قیمت به کار می برد، می گوید مشکل خودروسازان با تأمین نقدینگی به خصوص ارز و همچنین رشد بهره وری حل خواهد شد، اما پرسش اینجاست که اگر روش سازمان حمایت درست بود، پس چرا در همان زمان افزایش قیمت ها نیز تولید بهبودی هرچند جزئی هم نیافت؟ اگرچه در مشکلات مالی خودروسازان و اثر آن بر کاهش تولید، تردیدی نیست، اما به اعتقاد کارشناسان نمی توان به صرف تزریق نقدینگی، دل به جان گرفتن دوباره خودروسازی ایران بست. به اعتقاد آن ها، خودروسازی ایران دردهای زیادی دارد (درد کیفیت، درد تکنولوژی، درد بهره وری و...) و بی پولی نیز یکی از آن ها است ولی نه همه آن. خودروسازی ایران کم تر از دو سال است که به چنین شرایط سختی گرفتار آمده، حال آن که پیش تر و در دوران اوج نیز نتوانستند مشتریان را راضی کنند و آن زمان نیز مردم به کیفیت و قیمت خودروهای داخلی معترض بودند.

درد خودروسازان فقط پول نیست!

با این حساب و به فرض تأمین نقدینگی مورد نظر وزیر صنعت برای خودروسازان، باز هم نمی توان به آینده خودروسازی خوش بین بود، چه آن که اگر درد بی پولی دوا شود، این صنعت هم چنان گرفتار دیگر دردهایش خواهد ماند.


منبع

 دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز , ایران خودرو , سایپا , پیکان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: مسعود جون
0

همه اش تقصیر گمرک های فراوان هست .
18:31  1392/04/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 82 نظر
+Tiggo 8 e 10 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید اصفهان : سلام ثبت نام آخر فروردین فقط قسمت قرارداد سبز
S5-SHAHRIVAR : دوستمون آقای علی که نوشته ۱۴۸ تومان لطفا توضیح بدید برای من امروز ۴۹ تومان زده خرید نقدی شهریور پارسال که دهم دی ماه سال قبل کامل تکمیل وجه شده برای من یک درصد ماهیانه محاسبه کردند از دوستان خواهش میکنم کامل توضیح بدن که حق ما را ضایع نکنند
سید چابهار : سلام ،،تاکسسیی سورن پلاس قراربود ۹۰روزه تحویل بدن ۱۷۰روز گذشته هنوز هیچی معلوم نیس ،،فقط دروغ میگن به ملت ،،
مادران : چند روز شد که پلاک بشید
ali : حداقل ۱۵ روز حداکثر ۳۰ روز
ابراهیم آسوده : سلام میگن قیمت امروز اعلام شده ۱۵۱۱تومان
رمضانی : آقای ویسی سلام خبری نشد پیامک نیماده
تیتانیوم : سلام مبارکتون باشه چه رنگی بودید؟
امین اس فایو : به من هم یکبار زنگ زدن و گفتن ۴۸ تومن شده مبلغ تاخیر ، بعد تماس گرفتن گفتن اشتباه شده ، شما دیماه تسویه کامل کردین ، مجددا منتظر باشید تماس می گیریم و هنوز خبری نشده
تارا : رنگ مشکی برای فاکتور شدن و تحویل زمان بر یا زود تحویل میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیر ماه : عزیزانی که تحویل تیر ماه هستن ایا کسی فاکتور شده لطفا جواب بدین ثواب داره؟
قیصر : اگه بهاری بود حالا میگفت برادران پلاک میشید صبر کنید فقط امید میداد هیچی بارش نبود
خردادی : اسم بهاری رو اوردی خندمون گرفت چه دروغ هایی که نمیگفت
ابوذر : یعنی هنوز پلاک نشدی؟؟؟
سورن دوگانه : یه دلیلی باید داشته باشه نه فاکتور میشه نه پلاک .ای کاش تهران بودم تا حداقل دلیلشو میفهمیدم
جواد تبدیل پارس به سورن : سلام کسی تو کاستومتر ش زده تبدیل ویژه کسی میدونه جریانش چیه
تحویل خرداد ماه : 26 روز عادی از فاکتور شدنم میگذره نهم خرداد ماه فاکتور شدم
تحویل خرداد ماه : خیر ،انگار هیجکس پلاک نشده من 9 خرداد ماه فاکتور شدم 28 روزه منتظر پلاک خودروم
اریزو 6 جی تی : سلام کسی هست آریزو 6 جی تی فاکتور شده باشه؟؟
دنا تابستان 403 : سلام دوست عزیز منم مشکل شمارو داشتم ابتدا پیش فروش ابان و آذر اومد به امید اینکه فروش فوری بیاد واریز نکردم بعد با یه نفر توی ایرانخودرو صحبت کردم گفت فروش فوری واسه دستی نمیاد گفت موقع ثبت نام یه دنا بورسی بود یه توربو دستی و یه توربواتومات که بورسی و توربو دستی تبدیل شده به دنا پلاس 6 دنده بخاطر همین تعدادی که باید تولید کنند رفته بالا برای همین خاطر پیش فروش می فرستند چون مثلا تابستان هم بورسی هم توربو دستی رو باید 6 دنده بدن بخاطر همین نمیتونن فروش فوری بفرستنچون تعداد نفرات نسبت به ظرفیت تولیدشان خیلی بیشتر هست بخاطر همین منم پیش فروش بعدی که واسه دی ماه بود رو انتخاب کردم فقط ناراحتم که چرا همون پیش فروش اول که مال ابان و آذر بود رو با وجود اینکه پول توی حساب آماده بود انتخاب نکردم بهم گفت حتی ممکنه دعوت نامه های بعدی واسه بهمن و اسفند یا سال آینده باشه