بسته سیاستی دولت در بازار خودرو

بسته سیاستی دولت در بازار خودرو

 
دنیای اقتصاد نوشت:بدون شک یکی از حامیان و موافقان اصلی این «تغییر» خودروسازان هستند، چه آنکه آنها از اصلی‌ترین دلایل رکود و همچنین «قیمت بالای خودروهای داخلی» را رفتار سیستم بانکی عنوان کرده‌اند. 
 
 
نامه چهار وزیر کابینه به رئیس‌جمهوری مبنی‌بر افت بازار سرمایه، در حالی منتشر شد که در آن به اوضاع وخیم خودروسازی کشور نیز اشاره و وزرای مربوطه از خاک خوردن ده‌ها هزار خودرو در پارکینگ‌ها خبر داده‌اند.
 
 
این در شرایطی است که علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته تاکید کردکه نگارش و ارسال نامه موردنظر، دستور رئیس‌جمهوری مبنی‌بر بازنگری در سیاست‌های اقتصادی کشور را در پی داشته است. وی گفته که رصد بازارهای داخلی، جزو وظایف دولت است و هر زمان لازم باشد، گزارش‌های لازم (از وضع بازارهای مختلف) به اطلاع رئیس‌جمهور خواهد رسید.
 
این گفته وزیر اقتصاد در شرایطی است که به فاصله حدودا سه هفته پس از نگارش نامه موردنظر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، راهی بزرگ‌ترین خودروسازی ایران شد و در بازدید غیر‌منتظره‌اش خبرهای خوشی بابت باز شدن کانال‌های نقدینگی صنعت خودرو، داد. با این حساب و با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد، مشخص می‌شود نوبخت نیز در راستای دستور رئیس‌جمهوری برای بازنگری در سیاست‌های اقتصادی کشور، راهی ایران‌خودرو شده تا به‌نوعی این تغییرات را از دومین صنعت بزرگ کشور کلید بزند.
 
پرواضح است که حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در ایران‌خودرو و دادن خبرهای خوش به غول‌های جاده مخصوص، از اهمیت ویژه و تاثیر زیاد خودروسازی در رشد اقتصادی سرچشمه می‌گیرد. اما در نامه ارسالی به رئیس‌جمهوری که تاریخ آن به هجدهم شهریورماه امسال مربوط می‌شود، وزرای اقتصاد، دفاع، کار و صنعت، معدن و تجارت، بابت افت بازار سرمایه و شاخص بورس، هشدار داده و خواستار اقدام فوری برای توقف این روند شده‌اند.
 
در این نامه، از رکود بازارها صحبت به میان آمده و از همین رو چهار وزیر کابینه از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند تا با اقدام ضربتی، بازارها را از رکود خارج کند. ظاهرا شدت رکود در بازارهای داخلی به حدی است که وزرا هشدار داده‌اند در صورت عدم اقدام عاجل در این مورد، کشور با بحرانی بزرگ مواجه خواهد شد. هرچند چهار وزیر کابینه در نامه خود به روحانی راهی مشخص برای خروج بازارها از رکود، ارائه نکرده‌اند، اما به اعتقاد کارشناسان، نظر مشترک آنها این است که برای غلبه بر رکود، باید سیاست‌های پولی را دستخوش تغییر کرد.
 
به‌عبارت بهتر، در شرایطی که دولت توانسته با کنترل نقدینگی، تورم را مهار کند، چهار وزیر نگارنده نامه معتقدند حالا باید سیاست دولت از «تورم‌زدایی» به «رکودزدایی» تغییر کند تا از پس این اتفاق، سایه رکود از سر بازارها برداشته شود. بدون شک یکی از حامیان و موافقان اصلی این «تغییر» خودروسازان هستند، چه آنکه آنها همواره نسبت به سیاست‌های بانکی به خصوص در بخش «پرداخت تسهیلات» و «نرخ سود»، معترض بوده و یکی از اصلی‌ترین دلایل رکود و همچنین «قیمت بالای خودروهای داخلی» را رفتار سیستم بانکی عنوان کرده‌اند. 
 
اتفاقا در بازدید هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایران‌خودرو نیز، وی از برنامه‌های دولت برای افزایش نقدینگی خودروسازان (در راستای خروج بازار خودرو از رکود) خبر داد. پرداخت بخشی از یارانه تولید به خودروسازان، افزایش سقف تسهیلات صنعت خودرو، فعال کردن لیزینگ‌ها، تعلیق قانون ذی‌نفع واحد و...، از جمله اخبار خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اهالی جاده مخصوص بود که همه آنها جزو سیاست‌های جدید دولت برای خروج بازارهای کشور از رکود، به‌شمار می‌روند.
 
در واقع اصل رفتن نوبخت به ایران‌خودرو و بازدید هفته آینده‌اش از سایپا، در راستای برنامه دولت برای خروج کشور از رکود است، چه آنکه به گفته وزیر اقتصاد، در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان کشور، کمبود تقاضا است و از همین رو دولت بسته‌ای سیاستی را برای بازگشت رونق به بازارها تنظیم کرده است. آن‌طور که طیب‌نیا اعلام کرده، تمرکز اصلی «بسته سیاستی دولت» بر ایجاد تقاضا است و برنامه‌های دولت برای خروج از رکود نیز بیشتر حول محور افزایش منابع قابل وام دهی و کاهش نرخ سود تسهیلات، می‌چرخد. به گفته وی، کمبود منابع مالی و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، از عوامل اصلی رکود سنگین فعلی در بازارهای کشور به‌شمار می‌روند و در این راستا، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پذیرفته‌اند که در کنار افزایش حجم وام، نرخ سود نیز پایین بیاید.
 
اظهارات وزیر اقتصاد در شرایطی است که خودروسازان کشور نیز بارها تاکید کرده‌اند سود بانکی و کمبود منابع مالی، دو دلیل عمده رکود بازار خودرو به‌شمار می‌روند. به گفته آنها، سود بانکی سبب شده هزینه تولید خودرو در کشور بالا رفته و در نتیجه خودروها گران تولید شده و مشتریان از بازار روی برگردانند. خودروسازان همچنین تاکید دارند که کمبود منابع وام دهی، سبب شده مشتریان توان خرید کافی در بازار خودرو را نداشته باشند. اشاره خودروسازان به نرخ سود بانکی از آن جهت است که ظاهرا آنها گاه تا بالای 30 درصد نیز بابت وام و تسهیلات دریافتی، سود می‌پردازند و این موضوع به‌طور مستقیم برهزینه تولید خودروهای داخلی اثری قابل‌توجه می‌گذارد.
 
به‌عبارت بهتر، حرف خودروسازان این است که مشتریان از یک سو (به دلیل نرخ بالای سود) گرفتار قیمت بالای خودروهای داخلی شده‌اند و از سوی دیگر (به علت کمبود منابع وام دهی)، نقدینگی لازم برای خرید خودرو را ندارند و خروجی این دو اتفاق، رکود سنگین در بازار بوده و هست. در کنار اینها البته خروج دولت از قیمت‌گذاری خودرو نیز مطرح است، چه آنکه کارشناسان این موضوع را یکی از نیازهای رفع رکود می‌دانند. حالا با توجه به اینکه دولت عزم خود را برای خروج بازارهای کشور از رکود، جزم کرده و در نخستین گام به سراغ بازار خودرو رفته، باید منتظر ماند و دید واکنش مشتریان به بسته سیاستی دولت چیست و آیا آنها به بازار باز خواهند گشت؟
 
 
 
بسته سیاستی دولت در بازار خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : بسته سیاسی , سیاستی , خودرو , دولت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

فرزاد ارشد اقتصاد
5

همانطور که می دانیم در حال حاضر کالا های مصرفی با دوام در حال رکود مطلق به سر می برند ٰاین در حالیست که سیاستگذاری های قبل و پس از آن چنان باید و شاید در امر و راستای آرمان های اقتصادی قدم بر نداشته اند و یک تنه به فکر سود و زیان خود بودن و غافل از امر بازار و مصرف کننده و تکرر کالاهای مصرفی و نداشتن چشم اندازی نوین موجبات شکست و رکود را در بر داشته و علی الخصوص نارضایتی شهروندان از این کالاها موجب سردرگمی بازار داخلی گشته است و آنچه مسلم و واضح است تورم زدایی بانک ها در سال های گذشته و اخیر و بهره های کلان و کنترل نداشتن بر امور بانکی منجر به چنین چالش های اقتصادی گشته وگرنه تامین نقدینگی مردم از طریق تهسیلات خود ضربه ای مهلک به بدنه اقتصاد است که منجر به تورم زایی خواهد گشت اما آنچه راهکار فرار از رکود است افزایش کیفیت و خدمات و کم کردن تعرفه های تولی داخلی و کاستن از هزینه های بی مورد و تلاش برای هدفمند نمودن تولیدات به صرفه و اینسیاست ها نیاز به بازنگری و از خود گذشتگی است و بدون جانب داری های بی مورد اقتصادی ...با تشکر.
10:40  1394/07/15
گزارش
پاسخ دادن
امیر
12

همه کار کردن میکنند و خواهند کرد تا پول به اینا بدن دریغ از یک کلمه در مورد کاهش قیمت و کیفیت ماشین
21:05  1394/07/14
گزارش
پاسخ دادن
حصین
10

مگه خودروسازا نمیگن که ما داریم ضرر میکنیم خب کاه گل مال همین موقع هاست دیگه جمع کنین برید بزارین ما هم یه نفس راحت از دستتون بکشیم
20:43  1394/07/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 9 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین تبدیل ب کوییک : سلام در جواب آراد میرزایی تبدیل ب کوییک اس زدم و ۱۳۶ میلیون واریز کردم
شاهین : با سلام خدمت دوستان..با توجه به اینکه امروز تحویل گرفتم ارزش این همه صبر کردن را نداشت...دم نمایندگی وقتی اومد تحویلم بده مانیتور کار نمیکرد...بازش کرد فیوز سوخته بود..71 کیلومتر رانندگی کردم گریبکس تقه میزنه تو تعویض دنده اول.اینکه میگم تو حرکت تقه میزد نه اینکه تازه بخوام راه بیفتم..تازه که بخوام راه بیفتم چه دنده عقب چه دنده جلو تقه را داره و طبیعیه..در کل رانندگی باهاش خسته کننده هست..من که اصلا دوست نداشتم..متریال داشبورد بو پلاستیک زباله میداد..خدایی حالم گرفت که 15ماه به خاطرش صبر کردم
شاهین : با سلام خدمت دوستان..با توجه به اینکه امروز تحویل گرفتم ارزش این همه صبر کردن را نداشت...دم نمایندگی وقتی اومد تحویلم بده مانیتور کار نمیکرد...بازش کرد فیوز سوخته بود..71 کیلومتر رانندگی کردم گریبکس تقه میزنه تو تعویض دنده اول.اینکه میگم تو حرکت تقه میزد نه اینکه تازه بخوام راه بیفتم..تازه که بخوام راه بیفتم چه دنده عقب چه دنده جلو تقه را داره و طبیعیه..در کل رانندگی باهاش خسته کننده هست..من که اصلا دوست نداشتم..متریال داشبورد بو پلاستیک زباله میداد..خدایی حالم گرفت که 15ماه به خاطرش صبر کردم
J7 : لینک میفرستن مهم نیست کجا باشید فقط پول روی حسابتون باشه میتونید واریز انجان بدین با درگاه پرداخت
J7 : دوست عزیز مشخص نیست شما حدودی ۱۲۰۰درنظر بگیرید
X5 سوم خرداد دو مرحله ای : سلام دوستان.کسی میدونه تکمیل وجه به حساب نمایندگی یا خود شرکت یا لینک خاصی داره.بنده ممکنه زمان تکمیل وجه تهران نباشم؟آیا کسی میتونه جای ما تکمیل کنه یا باید حتما باشیم؟
X5تیر : مبارکتون باشه خیرشو ببینید خدا کنه برا ماهام زود بدن
X5فروردین ماه 1404 : ممنون از همه دوستان امیدوارم هر چه زودتر همه خودرو هاشون رو‌تحویل بگیرن و از این بلاتکلیفی و بازی با روح و روان مردم شریف مملکتم کمتر بازی بشه . برای اینکه شخصا روزی چندین مرتبه این صفحه رو پیگیر بودم گفتم اطلاع رسانی کرده باشم شاید افرادی مثل من چشم‌انتظار این خبر ها باشند
شاهین cvt : از دوستان ۲۱ اسفند ، کسی پلاک شده؟
محسنj7 : دوست عزیز قانون جدید نیست و نمایندکی ها همه چرت میگن. اسن مصوبات از سال 1400 اجرا داره میشه و در اردیبهشت 1404 مجدد در مصوبه 740 شورت رقابت تاکید بر انجامشون شده. پس دنبال کرفتن حقتون باشین.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدرضا : سلام تبدیل رینگ به آذر یا دی امده؟؟؟؟
دوگانه فرسوده : من طرح فرسوده تکمیل 20شهریور هنوز فاکتور نشدم
امیر : دیدین حالا چرا فاکتور نمیکردن؟ بنزین ندن
پیش فروش اسفند : 29آبان پلاک شد امروز چراغ تحویل
دوگانه تیر : با سلام ، واریز اول 25 آذر سال گذشته و پرداخت دعوتنامه 5 مرداد امسال ، طرح عادی ، الان فاکتور شدم ، جهت اطلاع دوستان.
دنا6دنده تحویلی بهمن : ممنون داداش، فکر کردم اگه تیک نخوره همون لحظه، پرداخت ناموفق هست واسه اون نگران شدم
ساینا تک : میگن از نیمه دوم آذر بنزین 3 نرخ میشه نرخ اول 60 لیتر 1500 نرخ دوم 100 لیتر 3000 نرخ سوم جایگاه 5000 اونایی که بیش از یک خودرو به نامشون هست فقط به یکی از خودرو ها به انتخاب خودشون سهمیه اول و دوم تعلق میگیره خودرو دوم سهمیه فقط 5000 تومنی خودروهای صفری که از نیمه دوم آذر پلاک میشه سهمیه اول و دوم ندارن فقط سهمیه 5000 تومنی میتونن بزنن
پیش 6 اسفند : چه زمانی پلاک شدی و چن روز طول کشید تا روشن سد
اطلس دی : سلام دوستان هر کی ماشین تحویل میگیره حتما یه تشخیص رنگ بره ،چند مورد بوده که یا درها یا کاپوت رنگ شده بوده
فرسوده اذر فولادی : دوستان با ابلاغ جدید از 15 اذر به بعد دیگه کارت سوخت نمیدن فاکتور بی خیال ش