خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
دولت از خودروسازان حمایت می کند
1394/07/19
11:00
دولت از خودروسازان حمایت می کند
روز گذشته در حالی حسن روحانی رئیسجمهور از ارائه بسته سیاستی جدیددولت به منظور رونق اقتصادی و رکودزدایی در 6 ماه دوم امسال خبر داد که طبق اخبار غیررسمی، خودروسازان با توجه به کاهش چشمگیر تقاضا در بازار، برای تامین هزینههای جاری خود اجبارا به فروش داراییهای ثابت روی آوردهاند.
در دولت یازدهم این دومینباری است که تولیدکنندگان خودرو بالاجبار مجبور به فروش داراییهای خود برای تامین هزینههای جاری میشوند. اولینبار در آغازین روزهای فعالیت دولت یازدهم که همزمان شده بود با افت 50 درصدی تولید، مسوولان اقتصادی برای جلوگیری از رشد نقدینگی در اقتصاد کشور و کمبود نقدینگی در بانکها که خود عاملی برای ممانعت از ارائه تسهیلات به خودروسازان عنوان میشد، با تخصیص هر نوع وام و تسهیلاتی به تولیدکنندگان خودرو مخالفت کردند که این وضعیت خودروسازان را مجبور به فروش داراییهای مازاد برای جبران هزینههای جاری کرد. به طوری که در سال 92 ایران خودرو بیش از 1100 میلیارد تومان از اموال خود را به فروش رساند و به واحدهای تولیدی خود تزریق کرد که این مساله موجب افزایش دو برابری تولیدات ایران خودرو در دو ماهه سال 93 شد. سایپا نیز در همان سال مجبور به فروش ۷۵۰ میلیارد تومان از داراییهای خود شد که به گفته مسوولان این شرکت نقدینگی حاصل از فروش داراییها به راهاندازی خطوط تولید اختصاص پیدا کرد. حال برای بار دوم خودروسازان دست به فروش اموال خود زدهاند با این تفاوت که این بار مشکل از عرضه خودرو به بازار نیست بلکه چالش اصلی را مشتریان یا بخش تقاضا بهوجود آورده است. بیتوجهی مشتریان به بازار هر چند عامل اصلی رکود در بازار خودرو عنوان میشود اما بسیاری از کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو هنوز شرایط انتظاری را در نخریدن خودرو از سوی مشتریان سهیم میدانند.
در این زمینه شاید بتوان به مشتریان در نخریدن خودروی صفر حق داد چرا که زنجیره اتفاقات و شرایط ایجاد شده در وضعیت سیاسی و اقتصادی که از سال گذشته در کشور به وقوع پیوست آنها را نسبت به خرید خودروی صفر داخلی ناامید کرد. توافقنامه هستهای، وعده و وعید خودروسازان و اظهارات بلندپروازانه آنها مبنی بر گلچین کردن انبوهی از متقاضیان مشارکت در صنعت خودرو ایران، رفت و آمد هیاتهای اقتصادی بهخصوص خودروسازان و قطعهسازان معتبر جهانی همگی حکایت از پیش رو بودن افقهای روشنی در صنعت خودروی کشور داشت. این افق برای مشتریانی که سالها منتقد کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان بودند حکم افق نداشت بلکه واقعیتی بود که دستیابی به آن خیلی دور به نظر نمیرسید. بنابراین به نظر میرسد که مشتریان هنوز در انتظار روزهای خوب خودروسازی در کشور هستند حال آنکه هنوز خبری از مشارکت یا تولید خودروهای وعده داده شده نیست. در این بین به نظر میرسد که خودروسازان بیش از دیگران از اعتماد مشتریان به وعدهها آسیبدیدهاند به طوری که مشتریان با بی توجهی خود نسبت به بازار، شرایط سختی را برای خودروسازان ایجاد کردهاند به طوری که تولیدکنندگان این روزها مجبورند برای تامین هزینههای جاری خود متوسل به فروش دارایی ثابت شوند. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه صنعت خودرو صنعتی سرمایه بر با هزینههای زیاد است اعلام میکند که تامین هزینههای جاری که بهطور طبیعی باید از طریق سود حاصل از فروش محصولات اتفاق بیفتد، با مشکل مواجه شده به طوری که تنها راه پوشش آن یا استقراض است یا فروش دارایی ثابت، همان اتفاقی که این روزها در شرکتهای خودروساز در حال رخ دادن است.
وی همچنین به این نکته اشاره دارد از آنجایی که بخش مهمی از این داراییهای ثابت طی سالهای اخیرجهت تامین بخشی از سرمایه در گردش شرکتها و نیز تامین زیرساختهای ضروری که ایجاد آنها به سبب تحریم ضروری بوده است، به فروش رفته بنابراین فروش باقی مانده آن، در آینده نزدیک شرکتهای خودروساز را با بحران شدید کمبود نقدینگی بیش از آنچه امروز وجود دارد مواجه خواهد ساخت و قابلیت سرمایهگذاری آنان را بروی پروژههای بهبود کیفیت و طراحیهای جدید را از بین خواهد برد. با توجه به اظهارات این کارشناس سوالی که مطرح میشود این است که در شرایط رکودی بازار اگر خودروسازان نسبت به فروش اموال خود اقدام نکنند بنابراین گزینه بعدی و یا جایگزین برای تامین نقدینگی چه خواهد بود؟ همانطور که پیشتر گفتیم حسن روحانی رئیسجمهور روز گذشته در اولین همایش سیاستها ی صنعتی و تجاری، وعده ارائه یک بسته سیاستی جدید برای خروج از رکود و رونق اقتصادی در 6 ماه دوم سال را داد. جزییات این بسته که قرار است به زودی از سوی تیم اقتصادی دولت برای مردم تشریح شود اگر چه طبق گفته روحانی منجر به رشد اقتصادی و تحرک بخشی بسیاری از بازارها خواهد شد اما صنعت خودرو که یکی از شاخصهای مهم رشد اقتصادی محسوب میشود به طور حتم با برنامهریزی مستقلتری از سوی دولت روبهروست . به طوری که طبق گزارش خبرگزاری ایران آنلاین مسوولان دولت 14راهکار و بسته حمایتی برای صنعت خودرو تصویب کردند که به برخی از آنها اشاره میکنیم.
تخصیص 20 درصد از منابع 700 هزار میلیارد تومانی بانکها معادل 140 هزار میلیارد تومان به خرید کالاهای صنعتی بادوام که خودرو بخش عمده آن است، از جمله راهکارهای 14 گانه دولت در این زمینه است. همچنین مقرر شده که برای تحرک بخشی و افزایش تولید، به هر یک از دو خودروساز بزرگ 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود. سومین راهکار بسته حمایتی مقررات ذینفع واحد است. چهارمین راهکار که دولت در جهت حمایت از خودروسازان انجام داده است استمهال بدهی خودروسازان به بانکهاست. پنجمین نکته بحث خرید دیون است .ششمین راهکار مسوولان دولتی فعال کردن لیزینگ خودرو است. طبق قانون شرکتهای لیزینگ نمیتوانند بیش از 17درصد سود از مردم بگیرند. این در حالی است که نرخ سود بانکی بیش از 20درصد است لذا قرار شد با تغییر نرخ سود بانکی طی روزهای آتی شرکتهای لیزینگ فعال شوند و افزایش سرمایه داشته باشند. هفتمین تدبیری که دولت برای خودروسازان اندیشیده اجرای 10شیوه نوین تأمین مالی است. خودروسازان بهشدت در تنگنای کمبود نقدینگی هستند براین اساس روشهای جدید میتواند سرمایه در گردش آنها را تأمین کند. هشتمین بند حمایتی دولت انعطاف پذیری قیمتگذاری خودرو است. قرار است سازمان مدیریت با فوریت جلسهای برگزار کند که طی آن قیمت گذاری انعطاف داشته باشد و دیگر قیمتها دستوری تعیین نشود و در حقیقت بازار تعیینکننده قیمتها باشد. این امر در راستای قانون قابل اجراست. صادرات، اخذ مطالبات خودروسازان با حمایتهای دولتی و نوسازی خودروهای فرسوده از دیگر راهکارها در بسته حمایتی دولت ذکر شده است.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
5 نظر
h
1
بهتره همرو جمع کنید بدید به خودروسازهای اروپایی اینجا تولید کننند
17:05 1394/07/20
پاسخ دادن
رسول 22
4
" دولت از خودروسازان حمایت می کند "
خوب حمایت کنه ! همون جور که به تازگی 21 میلیارد دلار پول بی زبونو داد به روسیه به بهانه خرید تسلیهات نظامی و هواپیمای جدید اما در اصل برای تامین هزینه حمله روسیه به داعشیان در سوریه .
23:44 1394/07/19
پاسخ دادن
اسمال توربو
11
تاریخ به احترام گاریسازا به صورت ایستاده خواهد ....
13:23 1394/07/19
پاسخ دادن
محمد باقری
10
حالا کجاشو دیدید.تازه اول راهه
12:28 1394/07/19
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
16
بهتره با مردم درنیفتید و لجبازی نکنید !!!
با عذرخواهی خالصانه و واقعی تک تکتون (گنده های لگنننن سازی) استعفاهاتون رو تقدیم کرده و شرررتون رو کم کنید.در آخر هم در فرغووووووون سازیا رو گل بگیرید و تمام...
اینجوری شاید مردم جفاهایی که در حقشون کردید رو یه ذره فراموش کنن!
12:06 1394/07/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Masoudd2
2 نظر
موبیدیک
2 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614
103 نظر
شایان بهاری
34 نظر
مریم کوییک پلاس اتومات
30 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
ممم
: این مدیر کل بی پدر سایپا ،یک اطلاعیه نمیزنه که مشخص کنه کی تحویل میدهند ،فقط آن موقع که پول میخواند برای ثبت نام در دو سه روز پول مردم را میگیرد. حالا باید بدوی تا جونمان در آید. کجای دنیا اینطوری خودرو میفروشند. عذر میخوام از همه ( تا ابلح در جهان مفلس در نمیماند).
فروش محصولات شرکت سایپا ویژه دهه کرامت آغاز شد
محمد
: سلام کسی تونست ثبت نام کنه ؟ پنج نفر امتحان کردیم هیچکدوم موفق به ثبت نام نشدیم از ساعت 10,,تا 3 بعد از ظهر
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
علیرضا ترک زاده
: سلام من امروزتماس گرفتم گفتن تاراوی ۴دارن نیمه دوم اسفندوفاکتورمیکنن
تعیین تکلیف تعهدات خودروی ساینا S دوگانه سوز
ساینا دوگانه اسفندی
: باید از دست سایپت شکایت کرد
شرایط تبدیل تعهد سورن پلاس دوگانه سوز به سورن پلاس XU7P اعلام شد
عمار
: منم تابستان ۱۴۰۳ هستم ولی هنوز خبری نشده
فروش و پیش فروش محصولات سایپا (اردیبهشت 1403)
محمد
: سایپا برای عرضه خوب پشت سرهم پشت سرهم پیام میده برای عرضه خودروهای، اما وقتی پول مردم بیچاره گرفت دیگه جواب گو نیست . ببنید صبح تا حالا چندتا پیام آمده که عرضه خودرو تا دوروز دیگر تمدید شو ،چون میخواد پول بگیرد.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
سجاد اس تری مشکی
: این اس تری چرا فاکتور نمیشه خسته شدیم دیگه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
عباس - تهران - اس تری سفید
: سلام خدمت عزیزان واریز وجه: ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ تأیید سیستمی مدارک: ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ شاسی: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ امروز مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ با شماره تماس ۰۲۱۴۴۹۸۷۰۱۸ از اداره تحویل تماس گرفتن و گفتن شنبه ساعت ۱۴ برای تحویل مراجعه کنم. انشاألله زودتر همتون به خودروهاتون برسید. حق نگهدار همتون
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
تاراv4
: والا اینها غیراز دروغ گفتن دیگه چیزی بلد نیستن بگن ....منم ۲۱ اسفند تحویل بوده هنوز فاکتور نشده دو روز قبل زنگ زدم گفت نیمه دوم داره فاکتور میشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
اس فایو
: از وقتی شاسی میشه چند روز بعد بیمه و پلاکمیشه کسی میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو پارس TU5
پارس زمستان ال ایکس
: بخشنامه 4723 پارس ای ال ایکس هستم بعد واریز وجه چند روزه تحویل میدن کسی خبر داره
سورن ELX EF7
پرویز
: سلامدوستانتاکسیسورندوگانهکسیهستکهسرسهمافاکتورشدهباشد
سورن ELX EF7
علیرضا رشتبریان
: 28/997/200 تومان
سورن ELX EF7
وحید
: سلامرفقهاواریزی25بهمناسفندهستمسهماهگذشتسورندوگانهکسیمیدونهکیفاکتورمیشهسرمنگیجرفتاینقدراینگردونهچرخید
ساینا
سایناs
: سلام دوستان برای تکمیل وجه دی کسی هس میدونم یخورده زوده ولی بنظرتون افزایش میخوره اگه بخوره چقد مثلا؟
ساینا
اسفندی منتظر
: خد ایاخسته شدیم این لامصب ها چرا نمیفرستند دعوتمامه شون خداخوب شرکت دولتی مردم اذیت میکنن جای تاسف داری واگزارشان به اللله
پژو پارس TU5
پژو پارس
: برای بهار احتمال زیاد جایگزین میدن
ساینا
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن
: همین الان ساینا 85 گانه تک فروش فوری واریز 11 بهمن پذیرش 12 بهمن همین الان بخدا فاکتور شدم دوستان رنگ سفید
پژو 207i دستی
اسفند
: دوستان عزیز من تجربه خودم در اختیار کسانیکه دوست دا ند از طریق شکایت پیگیری بکنند به قرار زیر است 1_سازمان بازرسی کل کشور با سایت ir.136 2_ وزارت صنعت شهرستان خودتون حضوری با پرکردن فرم این دو دستگاه نظارت بالاتری نسبت به ایران خودرو دارد . مراجعه به اداره سمت قسمت خودرو شخصا جواب ثبت شکایت خودم از ایران خودرو تیرماه بود بار دوم از طریق بازرسی ثبت کردم پیامک زدند شرکت ظرف ده روز موظف به پاسخگویی شماست قرار بود به اداره سمت برای ثبت شکایت برم که فاکتور شدم حدود 95 درصد فاکتور شدنم شکایت بود چون از اطلاعاتی شما دوستان ثبتمی کنید کسی فاکتور نمیشود چه 17 و18و.......... من فقط برای رسیدنتان به خودرو راهنمایبی میکنم هدف خاصی ندارم تجربه اش ضرری ندارند
پژو پارس TU5
نگار
: منم همین بخشنامه هستم اما هنوز فراخوان ندادن زنگ زدم به ایرانخودرو گفتند مشخص نیست کی فراخوان بدیم