سیتروئن و ادامه راه رنو در ایران 

سیتروئن و ادامه راه رنو در ایران

 
 شرکت سیتروئن پس از ناامید شدن از عملکرد شرکت سایپا در واردات خودرو طی چند سال اخیر، برای واردات خودرو مانند رنو به سمت یک شرکت خصوصی یعنی آرین موتور رفته است.
امین آزاد :شرکت سیتروئن پس از نا امید شدن از عملکرد شرکت سایپا در واردات خودرو طی چند سال اخیر ،برای واردات خودرو مانند رنو به سمت یک شرکت خصوصی یعنی آرین موتور رفته است.پس از آنکه شرکت رنو برای واردات خودرو به سمت نگین خودرو رفت حالا شرکت پژو سیتروئن هم تصمیم مشابهی گرفته اند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، گروه پِژو سیتروئن قصد دارد تولید محصولات خود را در دو  گروه سایپا و ایران خودرو و واردات محصول برند لوکس این گروه با نام «دی اس» را توسط شرکت آرین موتور انجام دهند .
 
شرکت دی اس،  سازنده خودروهای لوکس گروه پژو سیتروئین است که نامش در واقع از نام خودروی افسانه ای تاریخ سیتروئن ،یعنی سیتروئن دی اس  گرفته شده  است  . سیتروئن دی اس خودروی لوکسی  بود که از سال 1955 تا 1975 در فرانسه تولید می شد و از آن به عنوان یکی از سه خودرو معروف فرانسوی در جهان نام برده می شود که در تولیدات سینمایی آن سال ها هم حضور پر رنگی داشت .
 
سیتروئن در این خودرو از سیستم فنر بندی بادی  و بسیاری از نو آوری های دیگر استفاده کرده بود .
 
در سال 2009 شرکت سیتروئن به پشتوانه نام محصول اسطوره ای خود، شرکت دی اس را به امید نفوذ در بازار ها خودروهای گران قیمت تاسیس کرد .
 
یکی از مشکلات خودرو سازان فرانسوی همیشه این بوده است که مردم جهان برند های کنونی  این کشور را به عنوان سازنده خودروهای لوکس قبول ندارند   مشکلی که روزگاری خودروهای ژاپنی هم داشتند .
 
ژاپنی ها این مشکل را با معرفی برندهایی مانند لکسوس برای تویوتا و اینفینیتی برای نیسان حل کردند حالا خودرو سازان فرانسوی هم به دنبال چنین سیاستی هستند برای همین شرکت رنو دیگر خودرو ساز فرانسوی هم قصد معرفی خودروهای لوکس خود را تحت نام آلپاین دارد .
 
مدیر عامل برند دی اس در این باره میگوید : این شرکت به دنبال تبدیل دی اس به یک برند لوکس جهانی است و دستیابی به این منظور بدون فتح بازار کار آمریکا ممکن نیست.
 
پنج مدل کنونی این برند پلتفرم‌ها و سیستم‌های مکانیکی مشترکی با خودروهای پژو و سیتروئن دارند اما به دلیل ظاهرشان که آنها را خاص می‌سازد به قیمت بالاتری فروخته می‌شوند. دی اس 500 هزار دستگاه خودرو فروخته که تقریبا همه آنها در اروپا و چین به فروش رفته اند.
 
با اینهمه خودروهای کنونی دی اس ظاهر خوبی دارند اما از عملکرد یا لوکس برای رقابت در قاره آمریکا بی‌بهره هستند که تلاش پژو سیتروئن را برای تغییر این وضع می‌طلبد.
 
مدیر عامل شرکت دی اس  اظهار کرده است که پژو سیتروئن هنوز برای معرفی دی اس به بازار آمریکا پیش از سال 2017 تصمیم نگرفته و افزوده است فروش تا پس از سال 2020 آغاز نخواهد شد.
 
به گزارش اقتصادنیوز، داریوش بی ریا مدیر عامل گروه آرین موتور وارد کننده محصولات دی سی به ایران درباره محصولات این شرکت در ایران گفته است : به طور متوسط سالانه 50 هزار دستگاه انواع خودرو سواری به ایران وارد می شود که 10 درصد این خودروها پریمیوم هستند و توانسته‌اند مشتریان قابل توجهی را در بازار ایران به سمت خود جلب کنند.برنامه شرکت آرین موتور به عنوان نمایندگی انحصاری DS این است تا سهمی 20 درصدی از خودروهای پریمیوم در ایران را به دست آورد و بتواند سالانه هزار دستگاه از انواع مدل‌های این برند را وارد بازار ایران کند.
 
او در پاسخ به این پرسش اقتصادنیوز که آیا با توجه به رکود موجود در بازار خودرو، واردات چنین خودروهایی می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد یا خیر، گفت: هم اکنون رکود سنگینی در بازار خودرو ایران حکمرانی می‌کند اما مطالعات ما نشان می‌دهد که بازار خودرو ایران تا یکسال آینده از این رکود خارج خواهد شد.
 
بی ریا افزود: خودروهایی که با برند DS در ایران عرضه می شوند بین 100 تا 250 میلیون تومان قیمت خواهد داشت تا از این طریق بتوانیم به بخشی از بازار خودروهای پریمیوم یا همان خودروهای نزدیک به لوکس پاسخ گوییم.
 
به گزارش اقتصاد نیوز، قرار است DS3, DS4, DS5, DS5LS, DS6 توسط آریا موتور وارد بازار ایران شود .البته پژو سیتروئن به غیر از نشان دی اس برنامه گسترده ای برای کار با دو شرکت ایران خودرو و سایپا دارد
شرکت سیتروئن که مدتی خبری از آن در ایران نبود و عملا بعد از خودرو زانتیا در حال فراموش شدن در سایپا بود حالا با سیتروئن الیزه به سایپا باز خواهد گشت.
 
گروه پژو سیتروئن قصد دارد با پلت فرم کلاس سی خود که pf1 نام دارد به ایران باز گردد بر روی این پلت فرم خودرو های پژو 301 ، 2008،208 و سیتروئن الیزه توسعه یافته اند . که قرار است هر چهار خودرو در ایران تولید شود .
 
در این بار آلن لگوگک سخنگوی گروه پژو سیتروئن در گفتگو با اقتصاد نیوز گفت برداشته شدن تحریم های اقتصادی ما را قادر می کند دوباره به بازار ایران باز گردیم ما بازیگر اصلی و تاریخی در صنعت خودرو ایران هستیم و قصد داریم این بار با یک سرمایه گذاری مشترک با طرف ایرانی خود وارد بازار ایران شویم . این سرمایه گذاری اجازه انتقال بهتر تکنولوژی برای تولید خودرو و ساخت داخل کردن این محصولات را در ایران خواهد داد .
 
این پروژه همچنین می تواند سبب یک جهش در تکنولوژی خودرو هایی که در ایران تولید می شود باشد و ایران را یک مرحله به سمت مدرن تر شدن خودرو های تولیدی اش کمک کند .
 
این پروژه به شریک ایرانی ما این امکان را می دهد تا از یک پلت فرم پیشرفته با موتور و مشخصات فنی بسیار به روز استفاده کند که این عامل سبب کاهش آلودگی هوا و امن تر شدن خودرو ها در ایران خواهد شد .
 
همچنین در این همکاری و سرمایه گذاری مشترک سهم زیادی هم برای صادرات خودرو در ایران مد نظر قرار گرفته است . همکاری با قطعه سازان ایران از دیگر مواردی است که در این همکاری مورد توجه قرار گرفته است .
 
بر اساس آخرین اطلاعات ایران خودرو تولید کننده اصلی ترین قطعات پلت فرم pf1 در ایران خواهد بود و این قطعات از طریق ایران خودرو به سایپا برای تولید خودرو سیتروئن الیزه تحویل داده خواهد شد. با این استراتژی دو شرکت ایران خودرو و سایپا می تواند بر روی یک پلت فرم تیراژ تولید خودرو را تا بالای 200 هزار دستگاه افزایش دهند. که این روش ساخت قطعات این خودرو ها را در ایران اقتصادی می کند. گذشته از تولید محصولات پژو و سیتروئن در شرکت ایران خودرو و سایپا، این دو شرکت اجازه طراحی خودرو های خود بر روی این پلت فرم را هم دارند .
 
در چند سال اخیر گروه پژو سیتروئن شکل گرفته است این گروه سعی می کند در استراتژی خود بر روی پلت فرم های مشترک خودرو های متفاوت با نشان های پژو ، سیتروئن  و دی اس  را تولید  تولید کند . به عنوان نمونه  دی اس چهار پلت فرم مشابهی  با الیزه در سایپا  و پژو 301 در ایران خودرو دارد .
 
پژو سیتروئن حالا این استراتژی خود را در ایران تکرار می کنند  به گونه ای که  محصولات خود با پلت فرم مشترک را با آرم پژو در ایران خودرو و با آرم سیتروئن در سایپا تولید می کند و محصولات دی اس را هم  با واردات  به ایران می آورند .
 
خودرو سیتروئن سیتروئن C-الیزه جدید با موتور 1.6 لیتری با قدرت 114 اسب بخار و جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا CVT عرضه می شود.از نقاط اشتراک پژو 301 و سیتروئن الیزه آن است که هر دو خودرو در چین تولید می شوند .
 
سه محصولی که پژو سعی دارد ابتدا به صورت وارداتی در بازار ایران وارد کند خودروهای پژو 208، پژو 301 و پژو 2008 هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت فرم توسعه یافته‌اند و احتمالا اگر این محصولات در ایران تولید شوند از موتور 110 اسب بخاری کنونی (tu5 ) که در پژو 206 تیپ 5 استفاده می‌شود بهره خواهند برد.
 
پژو 301 و پلت فرم آن احتمالا جایگزین پژو 405 و پلت فرم آن در ایران خودرو خواهد شد. الیزه همین وظیفه را برای پر کردن جای خالی زانتیا در سایپا بر عهده دارد .
 
پژو 301 محصول ارزان قیمت شرکت پژو در کلاس سی محسوب می شود که در ایران با موتور 1600 سی سی بنزنی با 110 اسب بخار عرضه خواهد شد . برخی منابع خبری قیمت احتمالی این خودرو را بالای 60 میلیون تومان اعلام کرده اند این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو است .
 
پژو 2008 که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس اوور محسوب می شود . کراس اوور ها خودروهای ما بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولا بر روی پلت فرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده اند .
 
مهمترین خصویت 2008 اشتراکات در پلت فرم با پژو 301 است .پژو با استفاده از پلت فرم 301 خودرو 2008 را توسعه داده است. این موضوع کمک می کند تا ایران خودرو راحت تر این خودرو را داخلی سازی کند چرا که اگر در ابتدا پژو 301 در ایران داخلی سازی شود به دلیل اشتراکات فراوان می توان 2008 را راحت تر در ایران داخلی سازی کرد .
 
موتور این خودرو هم مانند پژو 301 حدود 110 اسب بخار قدرت دارد و از نوع 1600 سی سی است .این موتور توسعه یافته موتور تیپ 5 پژو 206 است البته احتمال دارد برای افزایش داخلی سازی از موتور پژو 206 تیپ 5 در پژ 2008 و 301 تولیدی در ایران استفاده شود . قیمت احتمالی پژو 2008 بالای 90 میلیون تومان تخمین زده می شود .
 
قیمت الیزه هم بین 60 تا 80 میلیون تومان خواهد بود . در برابر این محصولات جدید، رنو دیگر خودرو ساز فرانسوی هم قصد دارد رنو سیمبل را در ایران تولید کند البته بزرگترین حسن محصولات رنو به پژو و سیتروئن قیمت پایین تر آن ها خواهد بود . رنو سیمبل قرار است بین 50 تا 60 میلیون تومان قیمت داشته باشد . در این صورت با تندر 90 و رنو سیمبل کار پژو 301 و سیتروئن الیزه در ایران سخت بنظر می رسد .
 
البته با چنین قیمت هایی شاید  محصولات کوچک و متوسط برند لوکس دی اس سیتروئن که قیمت شان از 100 میلیون تومان شروع می شود اما پلت فرم مشابهی با خودروهای پژو و سیتروئنی که در ایران تولید می شوند دارند نتوانند چندان موفق باشند. به عنوان نمونه دی اس 3 و دی اس چهار در بسیاری از قطعات و خصوصیات فنی شباهت های فراوانی با پژو 208 و 301 و سیتروئن الیزه دارند. 
 
 
 
 
سیتروئن و ادامه راه رنو در ایران
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : سیتروئن , ادامه همکاری رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

teddy
2

برند دی اس لوکس نیست. سری اسپورت ماشیناشونه. از همین الان با کلمه لوکس میخوان قیمت بالاشو توجیه کنن.موندم چرا اینا کاری که چینیا با بسترن بی ۵۰ یا جک جی ۵ میکنن با کمک ژاپنیا انجام نمیدن.یعنی واقعا این کار سخته براشون؟ این باعث میشه دانششون زیاد شه .بعدم از اونور با فولکس قرار داد ببندن که ماشینای خودش ، سئات و اشکودا رو که ارزون و به روز هستن رو تحت لیسانس با قیمت واقعی و صادرات در منطقه بسازن. قطعه سازها هم بیشتر از قبل در میارن.بابا بخدا مسلمون نیستین کریم خانان
19:54  1394/07/21
پاسخ دادن
امیر
11

مگه چقدر رشوه به شما میدن که با وجود مخالفت مردم و بی احترامیهایی که تو محافل جهانیبه ایران میکنند و ضررهایی زیادی که به صنعت ایران زدند باز هم دست از سر این فرانسویها بر نمیدارین
13:39  1394/07/21
پاسخ دادن
فرید
6

ماشین فرانسوی ممنوع
13:01  1394/07/21
پاسخ دادن
:/
14

نه با این قیمتا و با این شرایط نمیخریم. هنوز مونتاژ نکرده موتور 206 میخوار بزاره روش. فقط قیمت جهانی اونم ماشین وارداتی مونتاژ نشده تا اون موقع خداحافظ پژو !
12:04  1394/07/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
J4مشکی گیلان : من ۳۱ خرداد تو مرحله تکمیل وجه مونده و حتی شاسی هم نشده
نسرین قاسمیان : سلام میشه زحمت بکشید زمان دقیق تحویل خودرو ، رو به بفرمایید ممنون.
T8 : فک کنم این بنده خدا سنش بالاست بلد نیست با گوشی کارکنه ، هرچی پیام داده به اینو اون کپی کرده اینجا 😂😂 ، حالا شانس اوردیم عکس نمیشه فرستاد وگرنه گالری گوهربار حاج اقا رو مشاهده مینمودیم 😂
امیر حسین : سلام دوست عزیز منم ایکس ۵ مشکی صمصامی ثبت نام کردم ولی هنوز رو تکمیل وجه هست چند روز تهران زنگ زدم کسی جواب نداد آخر رفتم نمایندگی گفت داریم ماشینای اردیبهشت ماه رو تحویل میدیم نمیدونم دیگه کی می خوان بهمون بدن
X5 : 🟢افزایش قیمت ۹۰ میلیونی کرمان موتور فقط در یک روز! کی‌ام‌سی X5 ۱,۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ (‎۴.۲۶%‌)‎۷۰,۰۰۰,۰۰۰‌ قیمت کارخانه x5 افزایش خورد بالاخره الان ثبت نامی جدید با افزایش کارخانه لحاظ میشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس پنج 5 دنده : بله عزیز من 15 آبان‌ماه تکمیل وجه برای دنا پلاس پنج دنده با پرداخت تمام وجه را داشتم تحویلی نود روزه هنوز روی فاکتور میچره انشاالله برای همه دوستان عزیز فاکتور بشه🚖🚖🚖🚖🚖🚖🚖🥀
کوییکGxl : 30روزه فروش فوری
سورن طرح مادران : سلام دیگه نمیشه تغییر ش داد ولی خوبیش اینه که خیلی زود فاکتور میشه. وقتی سیاست تغییر رنگ میاد و تو تغییر میدی رنگ ماشینت و خیلی زودتر از بقیه ماشین ها فاکتور میشه. شاید دو سه روز دیگه فاکتور بشه. مال منم اومده ولی من همون رنگ سفید و میخوام متطقه ی جنوب رنگ دیگه ای غیر سفید جواب نمیده
مهسا fx : والا منم نمیدونم مثل اینکه طبق الویت مجوز هاست.مثلا ایکس 33 از اف ایکس تحویلش عقب تر هست شاید.احتمالا برای شمارو تا هفته دیگه میریزن
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
تبدیل پارس به سورن : انشالله خدا برسونه پولتون جور بشه ما هم شرایط شمارو داریم حتی بدتر از شما بخاطر ندیدن دوتا پیامک که قیمت تمام شده بود و بار سوم شرایط فروش رو عوض کردن و دوقسطی کردن 150 میلیون افتاد گردنموت باید بپردازیم فقط داریم خودخوری میکنیم
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
کریم استیشن : من فقط میگم خدا لعنت کنه اول تا آخر مسئولین ایرانخودرو خدا ازشون نگذزه اینشالله
وحید : آقا یعقوب، این اعتراض ها بعد گرونی الان چند ساله که هست، هیچکدومم به نتیجه نرسیده، متاسفانه تنها صدایی که تو این کشور شنیده نمیشه صدای مردمه
کوییک اتوماتیک مشهد : جواب به علی آقا سلام پذیرش سایپا ؛30خرداد1402- تکمیل وجه 24 خرداد 1403 موعد تحویل سایپا؛بهمن 1402-فاکتور 28مهر-پلاک یکم یا دوم آبان- اما بعد از 9،8 ماه انتظار بلاخره امروز صبح نمایندگی برای تحویل دادن تماس گرفت الحمدلله.. ولی جالب بدونید تاریخ تولید را شهریور1403 نوشته بود در صورتیکه بهمن پارسال باید تحویل مدادن.. البته بعد چندین تماسی که با سایپا داشتم و اعتراضی که برای تاخیر تحویل کرده بودم و پیگیریهای مکرر..ولی بلاخره مجبور به تولید شدند البته بعد 6بار فرستادن پیامک، تحویل حضوری بلاخره امروز آماده تحویل شد خدا رو هزار مرتبه شکر