آسیب شناسی بازار خودروهای چینی

آسیب شناسی بازار خودروهای چینی

 
 اقتصاد نیوز نوشت:حضور قدرتمند چین در صنعت کفش و پوشاک ایران سبب شده بود تا برخی از تولید کنندگان اصیل پوشاک در کشور نتوانند محصولی قابل رقابت با شرقی هایی که سرعت شان در فتح بازارها غیر قابل کنترل بود، تولید کنند.
 
خودروسازان چینی در شش ماه نخست امسال 45 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در کارخانه‌های کشور مونتاژ کرده‌اند تا بدین صورت 10 درصد از کل تولید خودرو در ایران را طی این مدت به نام خود کنند.
 
آخرین ماه‌های مدیریت منوچهر منطقی بر ایران خودرو بود که نام چین بر سر زبان اهالی کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج افتاد. آن روزها پژو در اوج قدرت خود محصولاتش را در ایران به تولید می‌رساند و در 1387 با فرستادن مدیر عاملش به ایران، جشن بیستمین سالگرد همکاری خود با ایرانیان را جشن گرفت. طبیعی بود که در این میان باز شدن پای تازه واردهای چینی به صنعت خودرو ایران یک شوخی تلخ بیشتر نبود. 
 
 
آن روزها با افزایش درآمدهای نفتی، انبوهی از کالاهای چینی به بازار کشور سرازیر شده بود مناطق آزاد کشور را تحت سیطره خود قرار داده بود. حضور قدرتمند چین در صنعت کفش و پوشاک ایران سبب شده بود تا برخی از تولید کنندگان اصیل پوشاک در کشور نتوانند محصولی قابل رقابت با شرقی هایی که سرعت شان در فتح بازارها غیر قابل کنترل بود، تولید کنند.
 
در آن زمان مدیری از صنعت خودرو شاید جرات نمی کرد به وضوح از همکاری با چینی‌ها سخن به میان آورد. مدیریت وقت ایران خودرو معتقد بود که خودروسازی چین دارای توانمندی‌هایی است که اگر با توانایی‌هایی که ایران در عرصه این صنعت به دست آورده، ادغام شود، اتحاد استراتژیک مستحکمی شکل می گیرد. حتی این بحث نیز به وجود آمد که خودرو جایگزین پیکان را چینی ها با کمک ایران خودرو خواهند ساخت.
 
مذاکرات آن روزهای ایران خودرو با شرکت چری چین به جایی نرسید و این شرکت که رفته رفته جای خود را در میان غربی ها باز می کرد توانست در اندک زمانی با افزایش تولید خودرو در مدل های مختلف نامی را در میان برندهای بزرگ صنعت خودرو جهان از آن خود کند. 
 
اینجا بود که شرکت مدیران‌خودرو به عنوان خودروساز بخش خصوصی با این شرکت وارد مذاکره شد و خودرو ام وی ام که از آن به عنوان ماتیز چینی یاد می شد را به تولید رساند.
 
سر و کله لیفان هم بعد از چری پیدا شد. چینی ها این شرکت را به عنوان سازنده موتور سیکلت می شناسند. روزی که لیفان وارد ایران شد کمتر کسی فکر می کرد این شرکت نوپا که از موتور سیکلت سازی به خودروسازی روآورده بود در عرض 5 سال بتواند شعبات تولید خودرو را در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا تاسیس کند.
 
اولین باری که نام این لیفان بر سر زبان ها افتاد به سال های 87 و 88 برمی گردد که طی قراردادی با شرکت کرمان موتور پا به عرصه خودروسازی کشورمان گذاشت. آن روزها فضا به گونه ای بود که کمتر کسی حاضر می شد حتی درباره خرید خودرویی چینی فکر کند.
  
در این شرایط دو خودروساز بزرگ ما کمکاکان با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی در نیمه دوم دهه 80 به فکر تولید خودروهای ملی بودند و روز به روز مراسم هایی را به پا می کردند و پرده ای از محصولی ملی را کنار می زدند. 
 
تا آن زمان شاید کمتر کسی متوجه حرکت خزنده چینی ها در صنعت خودرو بود و گمان نمی کرد این صنعت با نزدیک به نیم قرن سابقه پس از آنکه از ژاپن و کره و مالزی عقب افتاد از چین تازه وارد نیز عقب تر بیافتد.
 
حال چینی‌ها رسما وارد صنعت خودرو ایران شده اند و تقریبا در تمام کارخانه‌های خودروسازی ایران خط تولید به راه انداخته‌اند. آنها 10 درصد از تولید داخل را به خود اختصاص داده‌اند و در شش ماه نخست امسال 45 هزار خودرو در ایران مونتاژ کرده‌اند.
 
چینی‌ها در حالی صنایع خودروسازی در کرمان را به مرکز تولید خود تبدیل کرده‌اند که در گذشته خودروسازانی نظیر دوو، هیوندایی و فولکس در این استان به تولید خودرو می‌پرداختند. حال سوال اینجاست که در دوران پساتحریم، تاکتیک چینی‌ها برای بقا در بازار خودرو ایران چه خواهد بود و آنها چگونه خواهند توانست سهم خود از بازار خودرو ایران را که به سختی به دست آورده‌اند، حفظ کنند.
 
 
 
 
آسیب شناسی بازار خودروهای چینی
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودروسازان چینی , بازار خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

نیازمند
1

سلام.عزیزان لطفابفرماییدمنیکه به تمام لوازم زندگی نیازدارم ازکجا تهیه کنم ایرانی بیکیفیت- چینی آشغال- آمریکاواروپا ممنوع-ژاپن وکره ی گران- بس تکلیف ماچه خواهد شد.هرکس میگوید ماخودرو چینی نمیخریم دروغ میگه.چونکه همه دوست دارندطرف مقابل راازخریدخودروچینی منع کنند اما خودش را مبرا
میداند این عمل باعث شدی بیش از15شرکت واردایران شدند1جیلی2جک3امجی4چانگان5برلیانس6لندرمارک7لیفان8وینگل9هاوال10بسترون11تیگو
12اکس.مکس.رکس.امگران7.چنتای دیگه اسمش یادم نیست آنوقت همه میگیم ما چینی نمیخریم دم خروس راباورکنیم یاقسم حضرت عباس را خیل خوب
شما راست میگین
19:27  1394/07/22
گزارش
پاسخ دادن
فرامرز
8

من خودم 45 سالمه و وضعیت مالی ام هم چنگی به دل نمی زنه
تا الان پول پرایدم نداشتم چه برسه به ماشین های 70 یا 80 میلیونی
چینی.
اما در عرض 20 سال زندگی کارمندی ام شکر خدا زندگی ام رو در بخش
حمل و نقل به وسیله ی اتوبوس و تاکسی به خوبی و خوشی گذراندم
و هیچوقت نیاز بسیار شدید به ماشین شخصی پیدا نکردم الحمدللّه.
الان هم اگر حتی پول خرید ماشین ایرانی و چینی داشته باشم باز هم
سمت این دو گروه خودرو نمی رم. چون مطمئنم پولی رو که عمرم رو براش
گذاشتم با خرید ماشین چینی و ایرانی آتیش زده ام.
طریقه ی صحیح زندگی هم بر این استواره که یا هیچ چیز نداشته باشی
یا اگر داشتی از خوب ها و بهترین هاش رو داشته باشی
من هم که تمام عمرم بدون ماشین مونده ام باقی عمرم هم بی ماشین
خواهم ماند اما لگن سوار نخواهم شد.
19:21  1394/07/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: BlackWolf70
1

سلام دوستان عزیز
متاسفان اکثر کشورها و خودروسازهای برتر برخی از قطعات رو از چین وارد میکنن. تا اسم چین میاد وسط همه پس میکشن و میگن اخه پیفه نامرغوبه! اما اینطور نیست. فقط ما ایرانی ها(قطعه سازان) بی جنبه بازی در آوردیم و در هر نقطه از قطعات چینی استفاده کردیم که این باعث شده مردم فکرای منفی برای خودشون بسازند.

بنده از محصول فرانسه فقط RCZ رو قبول دارم. البته در سبک ماشین خانواده (سدان) وگرنه *بوگاتی* که بهترین شاهکار فرانسه ست.
14:46  1394/07/22
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: علی درایور
3

درست میگی دوست عزیز اکثر کشورهای دنیا دارن کالای چینی استفاده میکنن ولی نه به این شکل بی رویه که در کشور ما انجام میشه! اونها برای کالاها و قطعاتی که میخوان استفاده بکنن یک سری استانداردها رو تعریف کردن و اجازه نمیدن کالایی که کیفیت مورد نظرشون رو نداشته باشه اصلا وارد کشورشون بشه.
15:00  1394/07/22

گزارش
teddy
1

در این که در کالاهای چین رده بندی کیفی وجود داره حرفی نیست همه میدونن.اما در صنعت خودرو سازی و قطعه سازی اینطور نیست.همچین یه چیزی رو هوا نگین.اکثر موتور ها و گیربکس ها و حتی شاسی هارو یا از ژاپن و جاهای دیگه میخرن یا زیر نظر مهندسین اونا میسازن.هنوز یه چند سالی مونده تازه بشن مثه کره.نمونش بسترن b50 و جک j ۵
و همینطور خودروی rcz یک ماشین کوپه اسپورت نه سدان.
در کل امیدوارم به نیت بد نگیرین فقط بعضی واقعیت هارو گفتم
18:57  1394/07/22

گزارش
حصین
7

حال سوال اینجاست که در دوران پس از تحریم، تاکتیک چینی‌ها برای بقا در بازار خودرو ایران چه خواهد بود؟

جوابش که مشخصه

تاکتیک ساده و راحت رشوه فقط کافیه سیبل چن نفر را چرب کنن
19:30  1394/07/21
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

کاری نداره که. سبیل آقایان و مثل فرانسویها چرب کنند بقیه داستان و مدیران توانمند ما درستش میکنند
18:50  1394/07/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
3

خودمونم تو این زمینه مقصریم دیگه.
من ک هرچی یاد دارم کفش ایرانی خریدم. لباس هم میدم خیاط میدوزه. پس چینی استفاده نکردم یا لاقل فک میکردم ایرانیه و ممکنه چینی ب اسم ایرانی داده باشن. ماشین چینی هم هیچ وقت نمیخرم.
تا وقتی از محصولات چینی خرید نکینم و ایرانی بخریم مشکلی پیش میاد؟ ژاپن جزء تجارت جهانیه و دروازه همه کشورا ب روش بازه اما محصولات خارجی تا وقتی نمونه ژاپنیش وجودداره فروشی نداره. این مربوط ب الان هم ک بگیم با کیفیت هستن نیست. از همون بعد از جنگ جهانی که از چین هم بدتربود هست. این خصلت رو در خودشون دارن.
از این طرف هم وظیفه تولیدکننده داخلی هست که جنس ایرانی رو با بهترین کیفیتی که میتونه تولید کنه. والا کیفیتش خوب باشه مردم هم خرید میکنن.
17:14  1394/07/21
گزارش
پاسخ دادن
امین
1

50سال بیشتر ماشین ایرانی بخریم؟
22:39  1394/07/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ساسان : انشاالله که دوستان زودتر ماشین جی رو تحویل بگیرن.. ماکه سعادت نداشتیم جی سوار بشیم..ای کاش زودتر تبدیل میزدم که حداقل تابستان رو یه مسافرت برم
وحید : X3 پرو کارخانه 203 میلیون کرون کرد
T8 : ثبت نامی های اردیبهشت T8 کسی شاسی شده؟؟؟
cvt مهر1402 : همچنان توي تكميل وجه شده هاي 18 اسفند 1403 گير كرده. خيلي تأسف داره. هر 15 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يك روز ميره جلو. تا كي ميخاد اينجوري پيش بره. 22 اسفند 1403 تكميل وجه كرديم. 5 مهر 1402واريز اوليه بوده. نابود شديم بخدا بدبخت شديم خدايا به دادمون برس بيچاره شديم
علی : اخه عزیز من برای چی باید بیام اینجا وقت بزارم که به شما دروغ بگم هرکی میخاد شمارش رو بزاره اسکرین شات مراحل قرارداد رو بفرستم براش .درسته که سایپا خیلی نامرد و بی وجدانه ولی شما هم دیگه اینقدر جنایی ش نکنید تحویل شاهین رو
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : با سلام به نظرتون ای طرح جایگزینی برا ماهایی که تکمیل وجه اردیبهشت هستیم میاد یا نه؟
j7 : افزایش که قطعا هست ولی احتمالا همون بهمن ماه افزایش بخوره
داریوش ۲ اردیبهشت : شماره پذیرش من ۱۱۹۴۴۳۷۴ هنوز فاکتور نشدم نمیدونم چند تا مونده به نوبت من ای کاش اونایی که فاکتور میشن بیان بگن شمارشونو تا بدونیم چی به چیه
محمد j7 اریبهشت : انشالله که دیگه قیمت بالا نره
علی مدبر : من هر روز زنگ میزنم هیچ جواب تکراری صبور باشید طبق روال پیش می‌ره قبلاً تو شهر ما ماشینهای تریلر حمل ماشین می‌دیدم محصولات سایپا جابجا می‌کنه الان یک ماه ندیدم ولی ایران خودرو هر روز میبینم چند تا فکر کنم سایپا درشو‌گل گرفتن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : 202 واریز اولم برج 3 پارسال بوده 253 هم 19 برج 4 امسال بوده
مینا 207پانا آذرماه : پیش فروش اردیبهشت تحویل آذرماه
207 مرداد 31 : ساعت چند چک کردی ارسال مدارک به ناجا شده برات
دناپلاس 6سرعته تحویل 31شهریور : سلام دوستان دیروزفاکتورشد امروزهم پلاک خورد به امیدفاکتورشدن تمام عزیزان
علیرضا : دوستانی آذرماهی که دعوتنامه 406 میلیونی براشون صادر شده، پیش فروش چه ماهی بودند؟؟
علی : واریزی میشه 417500میشه دقیق
207 : 48 ساعت بعد من طول کشید
207 : رینگ آلمینیوم رو زود تر تحویل میدن
وحید : ممنون آقا سعید شرمنده فرمونش برقی میشه tuf پلاس؟
ارش : سلام من تحویل 20 مهر هستم هنوز فاکتور نشدم