آسیب شناسی بازار خودروهای چینی

آسیب شناسی بازار خودروهای چینی

 
 اقتصاد نیوز نوشت:حضور قدرتمند چین در صنعت کفش و پوشاک ایران سبب شده بود تا برخی از تولید کنندگان اصیل پوشاک در کشور نتوانند محصولی قابل رقابت با شرقی هایی که سرعت شان در فتح بازارها غیر قابل کنترل بود، تولید کنند.
 
خودروسازان چینی در شش ماه نخست امسال 45 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در کارخانه‌های کشور مونتاژ کرده‌اند تا بدین صورت 10 درصد از کل تولید خودرو در ایران را طی این مدت به نام خود کنند.
 
آخرین ماه‌های مدیریت منوچهر منطقی بر ایران خودرو بود که نام چین بر سر زبان اهالی کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج افتاد. آن روزها پژو در اوج قدرت خود محصولاتش را در ایران به تولید می‌رساند و در 1387 با فرستادن مدیر عاملش به ایران، جشن بیستمین سالگرد همکاری خود با ایرانیان را جشن گرفت. طبیعی بود که در این میان باز شدن پای تازه واردهای چینی به صنعت خودرو ایران یک شوخی تلخ بیشتر نبود. 
 
 
آن روزها با افزایش درآمدهای نفتی، انبوهی از کالاهای چینی به بازار کشور سرازیر شده بود مناطق آزاد کشور را تحت سیطره خود قرار داده بود. حضور قدرتمند چین در صنعت کفش و پوشاک ایران سبب شده بود تا برخی از تولید کنندگان اصیل پوشاک در کشور نتوانند محصولی قابل رقابت با شرقی هایی که سرعت شان در فتح بازارها غیر قابل کنترل بود، تولید کنند.
 
در آن زمان مدیری از صنعت خودرو شاید جرات نمی کرد به وضوح از همکاری با چینی‌ها سخن به میان آورد. مدیریت وقت ایران خودرو معتقد بود که خودروسازی چین دارای توانمندی‌هایی است که اگر با توانایی‌هایی که ایران در عرصه این صنعت به دست آورده، ادغام شود، اتحاد استراتژیک مستحکمی شکل می گیرد. حتی این بحث نیز به وجود آمد که خودرو جایگزین پیکان را چینی ها با کمک ایران خودرو خواهند ساخت.
 
مذاکرات آن روزهای ایران خودرو با شرکت چری چین به جایی نرسید و این شرکت که رفته رفته جای خود را در میان غربی ها باز می کرد توانست در اندک زمانی با افزایش تولید خودرو در مدل های مختلف نامی را در میان برندهای بزرگ صنعت خودرو جهان از آن خود کند. 
 
اینجا بود که شرکت مدیران‌خودرو به عنوان خودروساز بخش خصوصی با این شرکت وارد مذاکره شد و خودرو ام وی ام که از آن به عنوان ماتیز چینی یاد می شد را به تولید رساند.
 
سر و کله لیفان هم بعد از چری پیدا شد. چینی ها این شرکت را به عنوان سازنده موتور سیکلت می شناسند. روزی که لیفان وارد ایران شد کمتر کسی فکر می کرد این شرکت نوپا که از موتور سیکلت سازی به خودروسازی روآورده بود در عرض 5 سال بتواند شعبات تولید خودرو را در نقاط مختلف دنیا از جمله اروپا تاسیس کند.
 
اولین باری که نام این لیفان بر سر زبان ها افتاد به سال های 87 و 88 برمی گردد که طی قراردادی با شرکت کرمان موتور پا به عرصه خودروسازی کشورمان گذاشت. آن روزها فضا به گونه ای بود که کمتر کسی حاضر می شد حتی درباره خرید خودرویی چینی فکر کند.
  
در این شرایط دو خودروساز بزرگ ما کمکاکان با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی در نیمه دوم دهه 80 به فکر تولید خودروهای ملی بودند و روز به روز مراسم هایی را به پا می کردند و پرده ای از محصولی ملی را کنار می زدند. 
 
تا آن زمان شاید کمتر کسی متوجه حرکت خزنده چینی ها در صنعت خودرو بود و گمان نمی کرد این صنعت با نزدیک به نیم قرن سابقه پس از آنکه از ژاپن و کره و مالزی عقب افتاد از چین تازه وارد نیز عقب تر بیافتد.
 
حال چینی‌ها رسما وارد صنعت خودرو ایران شده اند و تقریبا در تمام کارخانه‌های خودروسازی ایران خط تولید به راه انداخته‌اند. آنها 10 درصد از تولید داخل را به خود اختصاص داده‌اند و در شش ماه نخست امسال 45 هزار خودرو در ایران مونتاژ کرده‌اند.
 
چینی‌ها در حالی صنایع خودروسازی در کرمان را به مرکز تولید خود تبدیل کرده‌اند که در گذشته خودروسازانی نظیر دوو، هیوندایی و فولکس در این استان به تولید خودرو می‌پرداختند. حال سوال اینجاست که در دوران پساتحریم، تاکتیک چینی‌ها برای بقا در بازار خودرو ایران چه خواهد بود و آنها چگونه خواهند توانست سهم خود از بازار خودرو ایران را که به سختی به دست آورده‌اند، حفظ کنند.
 
 
 
 
آسیب شناسی بازار خودروهای چینی
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودروسازان چینی , بازار خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

نیازمند
1

سلام.عزیزان لطفابفرماییدمنیکه به تمام لوازم زندگی نیازدارم ازکجا تهیه کنم ایرانی بیکیفیت- چینی آشغال- آمریکاواروپا ممنوع-ژاپن وکره ی گران- بس تکلیف ماچه خواهد شد.هرکس میگوید ماخودرو چینی نمیخریم دروغ میگه.چونکه همه دوست دارندطرف مقابل راازخریدخودروچینی منع کنند اما خودش را مبرا
میداند این عمل باعث شدی بیش از15شرکت واردایران شدند1جیلی2جک3امجی4چانگان5برلیانس6لندرمارک7لیفان8وینگل9هاوال10بسترون11تیگو
12اکس.مکس.رکس.امگران7.چنتای دیگه اسمش یادم نیست آنوقت همه میگیم ما چینی نمیخریم دم خروس راباورکنیم یاقسم حضرت عباس را خیل خوب
شما راست میگین
19:27  1394/07/22
پاسخ دادن
فرامرز
8

من خودم 45 سالمه و وضعیت مالی ام هم چنگی به دل نمی زنه
تا الان پول پرایدم نداشتم چه برسه به ماشین های 70 یا 80 میلیونی
چینی.
اما در عرض 20 سال زندگی کارمندی ام شکر خدا زندگی ام رو در بخش
حمل و نقل به وسیله ی اتوبوس و تاکسی به خوبی و خوشی گذراندم
و هیچوقت نیاز بسیار شدید به ماشین شخصی پیدا نکردم الحمدللّه.
الان هم اگر حتی پول خرید ماشین ایرانی و چینی داشته باشم باز هم
سمت این دو گروه خودرو نمی رم. چون مطمئنم پولی رو که عمرم رو براش
گذاشتم با خرید ماشین چینی و ایرانی آتیش زده ام.
طریقه ی صحیح زندگی هم بر این استواره که یا هیچ چیز نداشته باشی
یا اگر داشتی از خوب ها و بهترین هاش رو داشته باشی
من هم که تمام عمرم بدون ماشین مونده ام باقی عمرم هم بی ماشین
خواهم ماند اما لگن سوار نخواهم شد.
19:21  1394/07/22
پاسخ دادن
کاربر: BlackWolf70
1

سلام دوستان عزیز
متاسفان اکثر کشورها و خودروسازهای برتر برخی از قطعات رو از چین وارد میکنن. تا اسم چین میاد وسط همه پس میکشن و میگن اخه پیفه نامرغوبه! اما اینطور نیست. فقط ما ایرانی ها(قطعه سازان) بی جنبه بازی در آوردیم و در هر نقطه از قطعات چینی استفاده کردیم که این باعث شده مردم فکرای منفی برای خودشون بسازند.

بنده از محصول فرانسه فقط RCZ رو قبول دارم. البته در سبک ماشین خانواده (سدان) وگرنه *بوگاتی* که بهترین شاهکار فرانسه ست.
14:46  1394/07/22
پاسخ دادن
کاربر: علی درایور
3

درست میگی دوست عزیز اکثر کشورهای دنیا دارن کالای چینی استفاده میکنن ولی نه به این شکل بی رویه که در کشور ما انجام میشه! اونها برای کالاها و قطعاتی که میخوان استفاده بکنن یک سری استانداردها رو تعریف کردن و اجازه نمیدن کالایی که کیفیت مورد نظرشون رو نداشته باشه اصلا وارد کشورشون بشه.
15:00  1394/07/22

teddy
1

در این که در کالاهای چین رده بندی کیفی وجود داره حرفی نیست همه میدونن.اما در صنعت خودرو سازی و قطعه سازی اینطور نیست.همچین یه چیزی رو هوا نگین.اکثر موتور ها و گیربکس ها و حتی شاسی هارو یا از ژاپن و جاهای دیگه میخرن یا زیر نظر مهندسین اونا میسازن.هنوز یه چند سالی مونده تازه بشن مثه کره.نمونش بسترن b50 و جک j ۵
و همینطور خودروی rcz یک ماشین کوپه اسپورت نه سدان.
در کل امیدوارم به نیت بد نگیرین فقط بعضی واقعیت هارو گفتم
18:57  1394/07/22

حصین
7

حال سوال اینجاست که در دوران پس از تحریم، تاکتیک چینی‌ها برای بقا در بازار خودرو ایران چه خواهد بود؟

جوابش که مشخصه

تاکتیک ساده و راحت رشوه فقط کافیه سیبل چن نفر را چرب کنن
19:30  1394/07/21
پاسخ دادن
امیر
8

کاری نداره که. سبیل آقایان و مثل فرانسویها چرب کنند بقیه داستان و مدیران توانمند ما درستش میکنند
18:50  1394/07/21
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
3

خودمونم تو این زمینه مقصریم دیگه.
من ک هرچی یاد دارم کفش ایرانی خریدم. لباس هم میدم خیاط میدوزه. پس چینی استفاده نکردم یا لاقل فک میکردم ایرانیه و ممکنه چینی ب اسم ایرانی داده باشن. ماشین چینی هم هیچ وقت نمیخرم.
تا وقتی از محصولات چینی خرید نکینم و ایرانی بخریم مشکلی پیش میاد؟ ژاپن جزء تجارت جهانیه و دروازه همه کشورا ب روش بازه اما محصولات خارجی تا وقتی نمونه ژاپنیش وجودداره فروشی نداره. این مربوط ب الان هم ک بگیم با کیفیت هستن نیست. از همون بعد از جنگ جهانی که از چین هم بدتربود هست. این خصلت رو در خودشون دارن.
از این طرف هم وظیفه تولیدکننده داخلی هست که جنس ایرانی رو با بهترین کیفیتی که میتونه تولید کنه. والا کیفیتش خوب باشه مردم هم خرید میکنن.
17:14  1394/07/21
پاسخ دادن
امین
1

50سال بیشتر ماشین ایرانی بخریم؟
22:39  1394/07/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سبحان : تو ک گفتی ۱۵ اسفند تکمیل کردی چطوری حساب‌میکنی ۷۰‌روز؟؟؟
Fatmeh : سلام دوستان کسی هست فروش فوق العاده ۹۰ روزه باشه تبدیل به gl زده باشه؟ اگه زدین درجا فاکتور شده یا نه؟
Fatmeh : سلام دوستان کسی هست فروش فوق العاده ۹۰ روزه باشه تبدیل به gl زده باشه؟ اگه زدین درجا فاکتور شده یا نه؟
اکبر رینگ : ۷۰ روز از تکمیل وجهم گذشته و خبری از فاکتور شدن نیست. بی ماشین قدم زنان در کوچه خیابون های شهر
رز زرد : ممنون برادر ... ببخشید🌷
علی : سلام دوستان صبح از پست برگه سبز ماشین یا همون سندشو آوردن در خونه ولی ماشینو هنوز تحویلم ندادن سندش زودتر بدستم رسید تا خودش
رضا : سلام دوستان عزیز که به مبارکی فاکتور می شوید واریز اول هم بگید
ناشناس : من هم مثل شماها 290 واریز وجه کردم دوسال پیش مهر 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک سی وی تی واریز وجه کردم منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم که هفته چهارم اسفندماه نیومد تا الان هم خبری از دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
تارا اسفند : ردیف قرارداد15010142 ولی خودرو دپو شده بهم تخصیص دادن الان اتاق با شماره sdj19000 تحویل گرفتن این هفته برامن 4هزار قبل‌تر تخصیص دادن sdj15000 یعنی خودرو داخل پارکینگ یک ماه ناقص مونده تا امروز که تکمیل شده انشالا که بدون ایراد باشه مشکل رنگ پیدا نکنه
حسین : سلام دوستان کسی خبری از دعوتنامه های پیش فروش داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگار : داداش توحید اونی که به اسم من کامنت گداشته زیر پیام شما من نبود نمیدونم مریض هستن از ابن کارها مبکنن
کوییک ار اس تحویلی اخر بهمن : کوییک آر تیپ‌اس پذیرش4مرداد تکمیل‌وجه11بهمن امروز25اردیبهشت فاکتور شده در انتظار بازدید اصالت توسط پلیس تحویلش هم زدیم‌ حضوری که باز معطل نشیم
مفا : تکمیل وجه 1 اردیبهشت واریز مبلغ کمربند 23 اردیبهشت الان فاکتور شدم
اطلس اذر : فقط بچه ها داخل نرید که پراکنده می‌شید مثل سری پیش چون بعضیا شاید یکم دیر بیان
اطلس اذر : من شهرستانم ولی داداشم گفتم ساعت 10 بیاد
رضا : سلام قاسم بعضیا الکی میان ی چیزی میگن .ایشالاه زود فاکتور میشی.به حرف مردم توجه ای نکن.
نگار : نه هنوز نرفته چرا دروغ بیخودی میگی؟!
توحید ارومیه : نگار الان نگاه کنی رفته به اماده تخصیص.قطعا تا 2شنبه فاکتور میشی
توحید ارومیه : اقایی اقا احسان.هفته بعد شنبه و یکشنبه هر چی بهمن هست فاکتور میشه.از یکشنبه اسفند شروع نشه حتما از دوشنبه شروع میشه.در کل گفتم تعداد اسفند خیلی کمه.روزهای تکمیل وجه خیلی زودتر تموم میشن نوبت برسه به فروش فوق العاده که الان اونم هم بعضی ها تا 20 روز رفتن تاخیر.
حمید : یک بی انصافی داره با اسم من پیام می ده خدا لعنتت کنه