قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Samir : دوستان چه شهرایی هستید؟
حسن : سلام منم تحویل ۲۱ اسفند بوده هنوز هیچ خبری ازش نیست
تارا v4 : سلام همش دروغ همش دروغ تا کی این دروغامیخوان خورد ملت بدن منم ۲۱ اسفند تحویل بوده الان ۳ ماه هست تو تاخیر هست هیچ کس جوابگو نیست
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام دوستان دعوتنامه پیش فروش تیرماه اومد منم عصر ۲۹۷ تومن واریز کردم خدارو شکر در رفتیم وگرنه ضمضمه گران کردن داشتن باز هم
J4 : بله اقساطی بوده. امروز آخر وقت کارت ماشین پست شد. زنگ زدم شرکت گفتن تیر ماه موعد تحویلت هست ولی 12 خرداد شما آماده تحویل باش.خدا میدونه تحویل میدن یا نه.
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید جی ایکس ار مشکی قرمز : سلام کوییک جی ایکس ار تا می فاکتور شده؟
سعید تیگو7 : سلام چه تاریخی تخصیص و فاکتور شد؟ وام کدام بانک و چه تاریخی واریز شد؟
احمد رضا : فردا الباقی واریزی 20 دی فاکتور میشه منتظر باشید دوستان رانا سوار
تیگو 7 پرو ا : دوستان ماشین روی کفی هر دوساعت داره جریمه میشه !!!!
تیگو 7 پرو اکسلنت : تیگو 7 پرو اکسلنت
شیرین دوگانه بهمن : سلام 50 تومن وام میگرفتی 50 تومن الان یه دوچرخه میشه
207 اسفند : دوستان کسی هست پنج شنبه تغییر رنگ داده باشه هنوز فاکتور نشده؟
علی : تیگو 7 پریوم مشکی تایید لیزینگ 21 فروردین امروز پلاک شد
منتظر تحویل 😊 : دوستان بعد از فاکتور چند روزه پلاک میشم ؟
اریزو 6 رشت : دوستان یکی بیاد خبرهای خوب بده خسته شدیم از بس خبرهای بد شنیدیم