قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تبدیلی sr3 : دوستان شماره پلاک برای بنده هم در سایت ثبت شد
سجاد : وقتی ۳ ساله سر کار هستم مال باخته حساب میشیم ....
تبدیلی sr3 : سلام شماره پلاک براتون ثبت شده؟
mina : برای من پلاک ثبت نشده
تبدیلی sr3 : سلام شماره پلاک براتون ثبت شده؟
ali s3 : برای من پلاک ثبت شده داخل پروفایل،،، پلاک ۴سال پیشم هم هست
تبدیلی sr3 : سلام شماره پلاک براتون ثبت شده؟
محمد رضا : کسی می دونه تحویلش کی هستش
الناز : چرا برای هیچ کی و اینجا ندادند ...تو رو خدا کسایی هم که تحویل گرفتن اینجا پیام بزارن قوت قلب بقیه بشه۹
محمد رضا : سلام من 17اردیبهشت تکمیل وجه کردم کی تحویل میدان قراربود آخر اسفند 403بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سهیل : مریضی یکبار میگی شد حالا میگی نشد
44447444 : فقط دعوتنامه نامه کوئیک جی ایکس ال تحویل مرداد ماه مونده ، کسی هست کپئیک جی ایکس ال تحویل مرداد باشه دعوت نامه بیاد
Fx : باسلام دوستان عزیز خداروشکر مشکل ایکس33حل شدتقریبا فکرمیکنم الان تنهاماشین که زیادتوتاخیره اف ایکس
مهناز بجنورد : چقدر باید واریز کنید؟؟
علی : تبدیل اومد بزن خیلی زود تر دستت میرسه برا من که خرداد بودم دو بار آمد دفعه دوم اردیبشت بود که اخالافش رو ریختم امروز هم ماشین تحویل گرفتیم بعد از حدود 3 هفته از تبدیل
مهناز بجنورد : کسی هست حواله ساینا تکسوز با موعد تحویل شهریور داشته باشه براش فراخوان اومده باشه؟؟؟
تینا بلند دوست : دوستان خواهشن راستشو بگید تا کی فاکتور شده
رانا سفید مادران 4 تیر : پیش فروش مادران؟؟؟🤔🤔
خانم : سلام .در میز خدمت مشتری برام پیام اومده خودروی رانا پلاس شما با ردیف فلان مشمول طرح تبدیل ویژه شده وقتی روی گزینه تبدیل خودرو کلیک میکنم پیام میاد اطلاعاتی برای نمایش موجود نیست.زنگ زدم ایران خودرو طبق معمول کارشنا هیچ اطلاعی نداشت و راهنمایی نکرد گفت اگر پیامک اومد پیگیری کن و به میز خدمت کاری نداشته باش!!!! منم تحویل 31 خرداد طرح پیش فروش مادران هستم و هنوز فاکتور نشده ماشینم
رانا سفید مادران 4 تیر : سلام رانا سفید طرح مادران تحویل 4 تیر امروز واسه من طرح تعویض اومده حتی بازشم نکردم