قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

قانون مهمی که اجرا نمی‎شود

 
- مــالکان خــودروهایی که به تعمیرگاه‌های مجاز نمایندگی‌های خودرو می‌روند در عمل نمی‌توانند هزینه خواب خودرو را دریافت کنند و همین مسئله هم منجر به تحمیل هزینه اضافی به مالکان خودرو می‌شود.
ماجرا هم اين است كه خودروسازان موظفند هزينه خواب خودروهاي صفر و گارانتي‌دار را كه به‌خاطر نبود قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها متوقف مي‌كنند، به مالكان خودرو بپردازند. زيرا مالكان خودرو در اين مدت نمي‌توانند از خودروهاي خود استفاده كنند و براي رفت‌وآمد ناچار از پرداخت كرايه حمل‌ونقل هستند. به همين دليل هم قانونگذار در جهت حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان پيش‌بيني پرداخت هزينه خواب خودرو را كرده است.
 
در حال حاضر اين بخش از قانون يا اجرا نمي‌شود يا به‌ندرت اجرايي مي‌شود و اگر مشتري سماجت به خرج داده و از طريق شكايت پيگير ماجرا شود ممكن است هزينه خواب خودرو را دريافت كند. اين در حالي است كه نمايندگي‌ها شگرد جديدي را به‌كار مي‌گيرند و خودروها را تحت عنوان «توقف اماني» در تعميرگاه‌ها نگهداري مي‌كنند و به اين ترتيب تا حد امكان از زير بار پرداخت خواب خودرو شانه خالي مي‌كنند. اين در حالي است كه در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو اين راه فرار بسته شده و خودروسازان موظفند در صورتي كه خودروها بيش از 48ساعت در تعميرگاه‌ها متوقف شدند نسبت به پرداخت هزينه خواب خودرو اقدام كنند.
 
اين اصلاحيه مي‌تواند به يكي از مهم‌ترين مطالبات مصرف‌كنندگان خودرو يعني نارضايتي از خدمات پس از فروش پايان بدهد. در اين زمينه شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از بيش از يك ميليون و 200هزار نفر از مراجعان به شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجي كرده كه براساس نتايج آن مشتريان از خدمات اصلي ارائه شده از سوي اين شركت‌ها ناراضي هستند.
 
3عامل «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين خدمات و تعميرات» و «دريافت هزينه بالا براي خدمات و قطعات» از مهم‌ترين دلايل نارضايتي مصرف‌كنندگان ايراني از خدمات شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازان و واردكنندگان خودرو بوده است. اين موضوعات در تدوين اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته و خودروسازان و واردكنندگان خودرو ملزم شده‌اند به‌صورت دوره‌اي گزارشي از عملكرد خود و شركت خدمات پس از فروش را به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال كنند. اما اصلاحيه يادشده از اواخر سال گذشته در هيأت دولت به خواب رفته و خبري از نهايي شدن آن نيست.
 
 
 
قانون مهمی که اجرا نمی‎شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

همشهری

 

برچسب : خودرو , قانون حمایت از مصرف کننده ,






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: mojtaba .a
4

این قانونا سالها هست که اسمی وجود داره هیچوقت اجرا نشده الان هم اجرا نمیشه همش فقط در حد حرف هست کاری که توایران رسم هست مسولین فقط حرف میزنن و عملی وجود نداره
14:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

صنعت خودروسازی ایران:فاجعه ی صنعتی قرن 21
14:06  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
mg
4

یکی از بندهای کارت طلایی همین موضوع هست که متاسفانه فقط پولش دریافت می شه و تا زمانی که با صرف زمان زیاد دنبالش رو نگیری رعایت نمی شه
14:05  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
5

من ک فک کنم از همین هم میخوان نون بخورن که هی دارن میگن. چشم آب نمیخوره برای رفاه حال ما باشه.
13:17  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

قانونهایی که سودش به مردم مبرسه واسه اجرا نیس که
10:09  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه J7 : سلام شما تکمیل وجه تون چقدر بود
X5محمدبندرعباس : باسلام دوستان کسی از اسفند ماه شاسی شده .بی‌زحمت اطلاع دهید تا ببینیم شرکت در چه وضعیتی هست
اکبر 2 : من نمیدونم چرا هروم زاده ها تاریخ تحویل اعلام نمیکنن زنگ میزنی میگن اطلاعی نداریم شما همتون گوه خوردید
تارا v4 تحویل آذر : تبریک فراوان
j7 : تحویل هر ماهی باشه اول همون ماه میاد معمولا
J7 اردیبهشت : سلام دوستان کسی میدونه دعوتنامه های ثبت نام اردیبهشت دقیقا کی ارسال میشه
یوسف : سلام برای منم تحویل مهر ماه هست ولی دعوتنامه هنوز نیومده . سایپا چون نمیتونه خودرو رو به موقع تحویل بده دعوتنامه نمی‌فرستند چون باید یکماه پس از تکمیل وجه خودرو رو تحویل دهد. وگرنه جریمه تاخیر باید بدهد
حمید : باسلام مگه هنوز هفته ی چهارم مهررسیده که پیگیری کنی من شهریورم وپیامی برام نیامده حتی مردادی هاهم براشون پیام نرفته سایپا 2ماه عقبه خودتو برااخراذر آماده کن نه حالا
محمد : متاسفانه درست است ، تعهدات سایپا بیشتر از چیزی است که تنها محدود و معطوف به شاهین پلاس باشد ، متاسفانه این صبر تا نیمه ابتدایی آینده شهریور سال آینده حداقل برای برخی ادامه دار خواهد بود ، سایپا توان تولید و تحویل این تعداد را تا پایان امسال ندارد. واقعیت این است هر چند قابل پذیرش نباشد .
شاهین زمستان 1403 : منم همینطور ، نه پیام اومده و نه خبری هست . اقا جنگ بشه باید چکار کنیم ؟ ماشین بهمون میدن ؟؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
24بهمن : دوستان 24بهمن فوقالعاده کسی پلاک شده لطفا بگه من چرا پلاک نمیشم
جواد فوق العاده پذیرش2 اسفند : سلام تک سوز بی اپشن پذیرش 2 اسفند همین الان فاکتور شدم 12193
دنا 5 دنده تحویل 26 مرداد تبدیل به 6 دنده : امروز هم دوباره واسم مابقی تفاوت فعال شده
علی رضا : کسی شماره ،شمار گذاری داره بنویسه بی زحمت
فروش فوق العاده : من هنوز 1400 نفر جلوم هستن من 4 اسفند هستم
محمد : من که امروز دارم دنبال کار می گردم شاید حالا حالا ها ماشین ندن دستمون هم به هیجا بند نیست
ساینا : سلام. ان شاءالله به سلامتی ومبارکی
کوییک آر اس : منم مثل شما هستم هنوز دعوتنامه نیومده فقط دو بار تک اومد
کوییک آر اس : دوست عزیز حداقل بیش از یک ماه دیگه طول می کشه تا فاکتور بشید هنوز خیلی از خردادی ها فاکتور نشدند
کوییک آر اس : یعنی چی کی باید تکمیل وجه کنید خب زمان ثبت نام مشخص کرده بود براتون که تکمیل وجه برای چه ماهی هست