دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

 
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، بحث تعرفه واردات خودرو باز هم داغ شده و آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر دو سناریو در این مورد از سوی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.
 
 
 
بنابر گزارشی که اقتصادنیوز منتشر کرده، طبق سناریوی اول، تعیین تعرفه به جای مبنا قرار گرفتن حجم موتور، بر اساس ارزش دلاری صورت می‌گیرد. در این سناریو که توسط گمرک پیشنهاد شده، تعرفه خودروها بسته به آنکه چه قیمتی (بر مبنای دلار) داشته باشند، تعیین خواهد شد. به‌عبارت بهتر، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، تعرفه خودرو به نوعی شناور می‌شود و وارد‌کنندگان دیگر با یک تعرفه ثابت مواجه نخواهند بود. این در شرایطی است که در حال حاضر، حجم موتور خودروهای وارداتی معیار لوکس بودن یا نبودن آنها به‌شمار می‌رود و برخی کارشناسان معتقدند این روش کارآیی لازم را نداشته و بهتر است تغییراتی در آن ایجاد شود. اما سناریوی دوم در مورد تعرفه سال آینده واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده، می‌گوید بهتر است تعرفه حذف و مالیات بر مصرف جایگزین آن شود.
 
 
به‌عبارت بهتر، اگر این سناریو پذیرفته شود، تعرفه واردات خودرو حذف و به جای آن، از مشتریان مالیات بر مصرف اخذ خواهد شد. بر این اساس، احتمالا هرچه خودرو گران‌تر و دارای حجم موتور بالاتری باشد، مالیات آن نیز بیشتر خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، مشتری پورشه، باید پول بیشتری را (در قالب مالیات) نسبت به کسی که سوناتا می‌خرد، به دولت بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جایگزین شدن مالیات بر مصرف به جای تعرفه، تصمیمی منطقی به‌شمار می‌رود؛ زیرا در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از همین روش برای کنترل واردات و حمایت از تولید داخل استفاده می‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پایانی سال چه تصمیمی برای تعرفه واردات خودرو گرفته خواهد شد و یکی از این دو سناریو پذیرفته می‌شود یا روشی دیگر مد نظر است.
 
 
 
دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تعرفه , واردات خودر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: رایزو
6

توی عملی شدن هر دو سناریو خوب ان. اما خب عاقلانه تر این دو روش دوم هست. نه تنها ایران خیلی از کشور ها میان از روش دوم استفاده میکنن. واضح ترین دلیلشم همینه که تو متن اومده به خاطر حفظ و حمایت از تولید داخلی. از طرفی هم خودرو های با مصرف پایین مالیات کمتری بهشون میخوره و برای قشری که نمیخوان و نمیتونن هزینه بالا کنن میتونه گزینه خیلی خوبی باشه. همینطور وقتی که قیمت وارداتی منطقی بشه. زنگ خطر به گوش داخلی ها میرسه که مجبور بشن شروع کنن به تغییر یا برن کنار. نمونه تغییر ناشی از رقابت که هفته های پیش هم تو پست ها گفتم که کم کم فضای رقابت شروع میشه . همین طرح فروش ال90 ایرانخودرو در برابر رنو ساندرا پارس خودرو بود.
21:34  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
علی
12

ته تهش اون چیزی میشه که به نفع ایران خودرو و سایپا باشه نه یه آدم معمولی مثل من
19:41  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

بهتره فکری کنن و برنامه ای بریزن تا خودروهای ایمن تر و پاک تر وارد بشه.
ب نظرم این مالیات بر مصرف طرح خوبیه ب شرطی ک درست اجرا بشه. نه مثل طرح های دیگشون خرابش کنن.
15:59  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
سعید
5

هر دو روش بهتری نسبت به قانون مسخره ی فعلی هستند.
اما به نظر من قانون سناریوی اول بهتره . چون باعث میشه هر ماشینی
عادلانه و با قیمت واقعی خودش به دست مشتری برسه.
به عنوان مثال یک لندکروزر قیمت واقعی اش 50 هزار دلاره که میشه معادل
180 میلیون تومان. حالا با احتساب هزینه های اضافی میگیریم 200 میلیون.
در صورتیکه در ایران مدل های 4 لیتری هم اکنون 550 میلیون و مدل های
5.7 لیتری قیمت سرسام آور 850 میلیون رو دارند !!
این واقعا ظلمه که بر اساس حجم موتور بخوای قیمت ماشین رو تعیین بکنی
14:56  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
usa & japan
3

هر دو تعرفه بهتر از تعرفه ی کنونی هستن ولی بازم خوب نیست.اصن من نمیدونم تعرفه چه معنی میده.در مورد تعرفه ی اول باید بگم که اگر مجوز ورود به خودرو های بالای 50 هزار دلار ندن که این یعنی هیچ خودروی درست و خوبی وارد نمیشه پس باید قیمت رو بالاتر ببرن.مثلا بزارن بالای 100 هزار دلار که تازه برخی از خودرو های لوکس در این بازه ی قیمتی حضور دارن.منتهی سوال این است که این تعرفه بر اساس قیمت پایه ی خودروی مورد نظر هست یا قیمت تمام شده؟؟؟مثلا اگر قیمت پایه ی خودرویی از 90 هزار دلار تا 120 هزار دلار باشد مدل 120 هزار دلاری هم میتواند وارد شود یا نه؟؟؟در مورد تعرفه ی دوم هم باید گفت که این عدالت نیست در اسلام.حضرت علی زمانی که حکومت میکردند از کسی که فقیر بود و کسی که پولدار بود یک مالیات رو اخذ میکردند.عدالت اسلامی این است و اگر نام ایران جمهوری اسلامی باشد این قانون بی معنی هست.حالا که مشاهده میکنید بانکداری اسلامی رو...وام میدن و سود هم میگیرن و طبق قوانین اسلامی هم ملت گناهکار هستن و هم گیرنده ی سود.این عمر ربا هست و حرام.گر چه من هیچ وقت ممکنه نتونم پورشه سوار بشم ولی جریان این هست.
12:57  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
رسا
6

چرا اصلا" بايد واردات ما از كشورهاي حوزه خليج فارس باشد؟ و مجبور باشيم ارز مملكت را به جيب اين عرب هاي تازه به دورون رسيده بريزيم .
آيا مي دانستيد درآمد دبي از نفت فقط 5% و 95% مابقي درآمدش از همين واسطه گري هاست ؟
چرا ايران با اين همه پتانسيل چه از درياي شمال و چه از درياي جنوب و مسير ترانزيت شرق به غرب نبايد قطب اصلي تجاري و اقتصادي منطقه باشد ؟
اصلا" نه توليد خواستيم و نه نفت .
چرا مثل زماني كه ايران امن ترين و مهم ترين منطقه براي مسير راه ابريشم و تجار و سرمايه داران بود اكنون نبايد اين چنين باشد؟
12:41  1394/09/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منتظرالشاهین : معلوم نیست گیر کارشان کجاست؟ راستش را هم نمی گویند.انتظار بود بعد از گران کردن اخیر،روند فاکتور کردن سریعتر بشود،نه تنها سریع نشد،بلکه متوقف شد ! شاید قطعه ندارند،شاید خط تولید دچار نقض فنی شده، شاید مثل همه جای مملکت،اینجا هم، اوضاعش بهم ریخته....مشخص نیست.
شاهین سیاه : احتمالا منظورتان اسفند است...
اردی پلاس : کاملا صحیح است.من ۲۴ و رفیقم ۲۵ اردیبهشت تکمیل وجه( همانروز هم سخا) انجام دادیم.خبری نیست.
شاهین جی : فقط بریم جلو شرکت تمام. ۸ ماهه پول نقد ۶۰۰ میلون گرفتن. جواب. نمی‌دن. نه شکایت هم رفتم فایده ندارد ۲ سال مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن. تا نریم جلو شرکت هیچ فایده‌ای ندارد. با خودشون الان مگن هروقت دادیم دادیم. پول که گرفتیم کاری هم نمیتونن بکنند باید بهاشون مثل خودشون رفتاار کنیم.
شاهین. : سلام. بچها من تمام شکایتهارو رفتم فایده ندارد حتی قوه قضاییه و صنعت معدن هیچ راهی ندارع باید بریم ججلو شرکت ۸ ماهه ۶۰۰ میلیون نقد دادم ۱۰۰ میلیون دوسال پیش بلوکه کردن. هرچه زنگ میزنم. بخدا همه مارو سرکار گزاشتن به ریشمون میخندن باور کنید
محمد : تجمع نکنید..... گرون میکنن
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع : سلام دوشنبه 16 آذر تجمع هست هرکی میتونه بیاد ساعت 9 صبح
Sadegh : منم ۱۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم
مصطفی : سلام ردیف قرارداد 72**1538 تحویل ۱۴ خرداد هشتم تیر فاکتور دهم پلاک یازدهم حمل به نمایندگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ممد : چیکار میتونی بکنی ؟؟؟؟؟؟!!!!!
جواب میس میس : حال مال خودته و بس که سواری الان
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام من امروز فاکتور شدم مشکی 22 مهر تکمیل وجه و 26 مهر سخا انشالله به زودی قسمت خودت
میس میس : خیلی دلم خنک شد اون موقع که میگفتم کوییک بگیرین و اطلس ندارن به من میگفتن دلالی میخوای صف خلوت کنی میگفتم همسر من اونجا کار میکنه بابا ماشین ندارن هی مسخره کردین حالا برین حالش ببرین
اطلس بهمن : سلام از بهمن ماهیا کسی تکمیل وجه کرده لطفا بگید چقد واریز کردین.بی زحمت جواب بدین.باتشکر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : زنگ زدم به پشتیبانی میگم درسته میگن سایپا ورشکسته شده؟ تکلیف ما چی میشه با این وضع؟ میگه فعلا در این باره هیچ چیزی به ما اعلام نکرده ان....😳😳😳🫤🫤🫤🫤
ایکس 55پزو : سلام به همه دوستان بنده برج8 ثبت نام کردم وبرج 11تحویل گرفتم خیلی ماشین خوبی خیلی بهتر از ماشین ایرانی وخدمات خوبی داره خواستم به اشتراک بذارم انشالله برای دوستانوهم زودتر بدن یاعلی
ساینا اس 7بهمن : من زنگزدم سایپا از اپراتور تشکر کردم که ممنونم که ماشنمو فاکتور نمیکنی طرف هنگ کرد گفتم اسمم کردم صبوری خوبه راضی هستی 😂😂میخوای انصراف بزنم خنک شی
سورن پلاس : مبلغ سود تاخیر فروش فوری با پیش فروش فرق داره. کسانی که فروش فوری هستن روزی 600 هست،پیش فروش ها 200.
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : ببخشید که قصد داریم حقمونو بگیریم شما هیچ میدونی برای این پول چقدر زحمت کشیده شده تو ایران هرجا بخوای حقتو بگیری میشه اقدام علیه امنیت ملی :/