دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو

 
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، بحث تعرفه واردات خودرو باز هم داغ شده و آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر دو سناریو در این مورد از سوی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.
 
 
 
بنابر گزارشی که اقتصادنیوز منتشر کرده، طبق سناریوی اول، تعیین تعرفه به جای مبنا قرار گرفتن حجم موتور، بر اساس ارزش دلاری صورت می‌گیرد. در این سناریو که توسط گمرک پیشنهاد شده، تعرفه خودروها بسته به آنکه چه قیمتی (بر مبنای دلار) داشته باشند، تعیین خواهد شد. به‌عبارت بهتر، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، تعرفه خودرو به نوعی شناور می‌شود و وارد‌کنندگان دیگر با یک تعرفه ثابت مواجه نخواهند بود. این در شرایطی است که در حال حاضر، حجم موتور خودروهای وارداتی معیار لوکس بودن یا نبودن آنها به‌شمار می‌رود و برخی کارشناسان معتقدند این روش کارآیی لازم را نداشته و بهتر است تغییراتی در آن ایجاد شود. اما سناریوی دوم در مورد تعرفه سال آینده واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده، می‌گوید بهتر است تعرفه حذف و مالیات بر مصرف جایگزین آن شود.
 
 
به‌عبارت بهتر، اگر این سناریو پذیرفته شود، تعرفه واردات خودرو حذف و به جای آن، از مشتریان مالیات بر مصرف اخذ خواهد شد. بر این اساس، احتمالا هرچه خودرو گران‌تر و دارای حجم موتور بالاتری باشد، مالیات آن نیز بیشتر خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، مشتری پورشه، باید پول بیشتری را (در قالب مالیات) نسبت به کسی که سوناتا می‌خرد، به دولت بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جایگزین شدن مالیات بر مصرف به جای تعرفه، تصمیمی منطقی به‌شمار می‌رود؛ زیرا در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از همین روش برای کنترل واردات و حمایت از تولید داخل استفاده می‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پایانی سال چه تصمیمی برای تعرفه واردات خودرو گرفته خواهد شد و یکی از این دو سناریو پذیرفته می‌شود یا روشی دیگر مد نظر است.
 
 
 
دو سناریو جدید برای تعرفه خودرو
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تعرفه , واردات خودر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: رایزو
6

توی عملی شدن هر دو سناریو خوب ان. اما خب عاقلانه تر این دو روش دوم هست. نه تنها ایران خیلی از کشور ها میان از روش دوم استفاده میکنن. واضح ترین دلیلشم همینه که تو متن اومده به خاطر حفظ و حمایت از تولید داخلی. از طرفی هم خودرو های با مصرف پایین مالیات کمتری بهشون میخوره و برای قشری که نمیخوان و نمیتونن هزینه بالا کنن میتونه گزینه خیلی خوبی باشه. همینطور وقتی که قیمت وارداتی منطقی بشه. زنگ خطر به گوش داخلی ها میرسه که مجبور بشن شروع کنن به تغییر یا برن کنار. نمونه تغییر ناشی از رقابت که هفته های پیش هم تو پست ها گفتم که کم کم فضای رقابت شروع میشه . همین طرح فروش ال90 ایرانخودرو در برابر رنو ساندرا پارس خودرو بود.
21:34  1394/09/26
پاسخ دادن
علی
12

ته تهش اون چیزی میشه که به نفع ایران خودرو و سایپا باشه نه یه آدم معمولی مثل من
19:41  1394/09/26
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
6

بهتره فکری کنن و برنامه ای بریزن تا خودروهای ایمن تر و پاک تر وارد بشه.
ب نظرم این مالیات بر مصرف طرح خوبیه ب شرطی ک درست اجرا بشه. نه مثل طرح های دیگشون خرابش کنن.
15:59  1394/09/26
پاسخ دادن
سعید
5

هر دو روش بهتری نسبت به قانون مسخره ی فعلی هستند.
اما به نظر من قانون سناریوی اول بهتره . چون باعث میشه هر ماشینی
عادلانه و با قیمت واقعی خودش به دست مشتری برسه.
به عنوان مثال یک لندکروزر قیمت واقعی اش 50 هزار دلاره که میشه معادل
180 میلیون تومان. حالا با احتساب هزینه های اضافی میگیریم 200 میلیون.
در صورتیکه در ایران مدل های 4 لیتری هم اکنون 550 میلیون و مدل های
5.7 لیتری قیمت سرسام آور 850 میلیون رو دارند !!
این واقعا ظلمه که بر اساس حجم موتور بخوای قیمت ماشین رو تعیین بکنی
14:56  1394/09/26
پاسخ دادن
usa & japan
3

هر دو تعرفه بهتر از تعرفه ی کنونی هستن ولی بازم خوب نیست.اصن من نمیدونم تعرفه چه معنی میده.در مورد تعرفه ی اول باید بگم که اگر مجوز ورود به خودرو های بالای 50 هزار دلار ندن که این یعنی هیچ خودروی درست و خوبی وارد نمیشه پس باید قیمت رو بالاتر ببرن.مثلا بزارن بالای 100 هزار دلار که تازه برخی از خودرو های لوکس در این بازه ی قیمتی حضور دارن.منتهی سوال این است که این تعرفه بر اساس قیمت پایه ی خودروی مورد نظر هست یا قیمت تمام شده؟؟؟مثلا اگر قیمت پایه ی خودرویی از 90 هزار دلار تا 120 هزار دلار باشد مدل 120 هزار دلاری هم میتواند وارد شود یا نه؟؟؟در مورد تعرفه ی دوم هم باید گفت که این عدالت نیست در اسلام.حضرت علی زمانی که حکومت میکردند از کسی که فقیر بود و کسی که پولدار بود یک مالیات رو اخذ میکردند.عدالت اسلامی این است و اگر نام ایران جمهوری اسلامی باشد این قانون بی معنی هست.حالا که مشاهده میکنید بانکداری اسلامی رو...وام میدن و سود هم میگیرن و طبق قوانین اسلامی هم ملت گناهکار هستن و هم گیرنده ی سود.این عمر ربا هست و حرام.گر چه من هیچ وقت ممکنه نتونم پورشه سوار بشم ولی جریان این هست.
12:57  1394/09/26
پاسخ دادن
رسا
6

چرا اصلا" بايد واردات ما از كشورهاي حوزه خليج فارس باشد؟ و مجبور باشيم ارز مملكت را به جيب اين عرب هاي تازه به دورون رسيده بريزيم .
آيا مي دانستيد درآمد دبي از نفت فقط 5% و 95% مابقي درآمدش از همين واسطه گري هاست ؟
چرا ايران با اين همه پتانسيل چه از درياي شمال و چه از درياي جنوب و مسير ترانزيت شرق به غرب نبايد قطب اصلي تجاري و اقتصادي منطقه باشد ؟
اصلا" نه توليد خواستيم و نه نفت .
چرا مثل زماني كه ايران امن ترين و مهم ترين منطقه براي مسير راه ابريشم و تجار و سرمايه داران بود اكنون نبايد اين چنين باشد؟
12:41  1394/09/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 60 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر : معیار این افزایش قیمت چی بوده؟ مگه چقد مالیات و عوارض داره که 130 میلیون باید بابت دیون به دولت پرداخت شه؟ با چه معیاری این اعداد و ارقام تعیین شده
bacx3 Azar17 : سلام . ثبت نام چهارده آذر . بیست و سوم اردیبهشت شاسی زدن .
اکبر 2 : تنها چیزی ک ترامپ نمیدونست نحوه تحویل ماشین بود که کاش اینم میدونست و به روشون میآورد
bacx3 Azar17 : سلام . ثبت نام چهارده آذر . بیست و سوم اردیبهشت شاسی زدن .
اشکان شوریده x5 : مشهدی هستین شما ؟‌
رامین : هرکی دوست داره وقت بزاریم بریم جلوی تلاش خودرو ایرانیان اعتراض کنیم هرکس پایه هست + بزن هماهنگ بشیم من از تبریز هستم
سروش : طی تماس امروز با 096550 اعلام کرد که تا 15 اسفند فاکتور شده است. انشالله که تا اول خرداد ماشین ها فاکتور بشه
رضا : سلام تماس گرفتم ایران خودرو به خاطر تارا دستی کارشناسشون گفت تا آخر اردیبهشت اکثر تحویلی های اسفند فاکتور میشن
کرمان موتور بفرست : منم همین جوره آخه این چه دردیه ماشینی که الان ۱۵ روزه پلاک روش نصب شده را واسه چی نگه داشتند خوب بفرستین دیگه
رامین : سلام دوستان امروز قیمت کارخانه لاماری افزایش یافت بالای 2 میلیارد قیمت کارخانه اش شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب بهنام : نتایج رزرو،تقریبا 2،3 روز بعد از اتمام مهلت واریز وجه نفرات اول میاد.
ساینا اس : داداش آخری خودتم ندانستی که اولویت با پیش اسفنده یا فروش فوق‌العاده بهمن توم گرفتار کارشناسها شدی خواهشن تحقیق نکن فشار روت نیاد
سورن پلاس تک گانه 31 خرداد : 2 اردیبهشت ماه شما کی تکمیل وجه کردین
اطلس 18مهر : سایپا امروز هیچکسو فاکتور نکرد .انگار فقط روزاییکه تجمع هست دوسه نفرو فاکتور میکنه
207پانا تحویل خرداد : کسی هست24اردیبهشت تبدیل ب رینگ الیمینیوم زده باشه فاکتورشده باشه
سورن پلاس،31 خرداد : پیش فروش هستن،نه فروش فوری واریز وجه دوم 19 فروردین بود.
تکمیل وجه 17 بهمن : سلام رضا 17 بهمن منم تکمیل وجه 17 بهمن هستم 21 فاکتور شدم 23 پلاک شدم 25 هم چراغ تحویل خودرو روشن شد دیروز بیمه شدم و الان در حمل به شهر خودمون هست انشاالله همه دوستان زودتر به ماشین شون برسن و از این همه نگرانی خلاص بشن
سایپا=فریب در معامله : گویا یکسال بعد سودو میدن
محمد : سلام سود تاخیر ساینا پیش فروش چقدره؟؟
15بهمن تکمیل وجه : سلام به دوستان من پیش فروش 15بهمن تکمیل وجه کرده بودم11اردیبهشت فاکتور شدم 15اردیبهشت پلاک آنلاین شدم امروز ماشین رو از نمایندگی تحویل گرفتم کارت ماشین با برگ سبز زودتراومد پست آورد دم در خونه کارت سوخت هم اینترنتی ثبت نام کردم ممنونم ازآقا توحید که تواین مدت راهنمایی میکردن اطلاعات ایشون کاملاً درست بود متأسفانه یه عده با اسم های مختلف قصد خراب کردن ایشون رو دارن خدا جوابشون رو بده امیدوارم همه دوستان زودتر فاکتور بشین وماشین به دستتون برسه