ساسان قربانی در نشستی خبری در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در همایش سال گذشته 14 شرکت خودروساز خارجی حضور داشتند که بیشتر آنها از کشور چین آمده بودند.
به گفته وی در طول برگزاری این دو رویداد، چهار تفاهم نامه همکاری بین انجمن قطعه سازی ایران با انجمن های قطعه سازی ترکیه، فرانسه، انگلستان و هندوستان امضا خواهد شد.
قربانی همچنین خبر داد: در این همایش شرکت رنو جلسه ای با قطعه سازان ایرانی برای برنامه ریزی توسعه ای تولیدات خود برگزار خواهد کرد.
وی در مورد امضای تفاهم نامه با شرکت های خارجی گفت: تعدادی از شرکت های خارجی برای امضای تفاهم نامه ابراز تمایل کردند که پیش بینی می شود در طول کنفرانس و نمایشگاه مذاکراتی صورت گیرد و این مذاکرات به تفاهم نامه منجر شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که این تفاهم نامه ها به قرارداد نیز منجر خواهد شد، گفت: مفاد تفاهم نامه ها این است که دو طرف برای مشارکت هایی که امکان پذیر است بسترسازی کنند. وقتی پای انجمن ها به میان می آید همکاری فعالان و تولیدکنندگان تسهیل می شود و حضور آنها بیشتر بسترسازی برای توسعه همکاری است.
دبیرکل سومین همایش بین المللی صنعت خودرو و نخستین نمایشگاه بین المللی خودرو رقابت پذیری را یکی از محورهای این دو رویداد ذکر کرد و گفت: یکی از شاخص های تعریف شده در دنیا در زمینه رقابت پذیری، بحث رضایت مشتری است. مشتری ها و مصرف کنندگان خودرو در کشور ما بر چند محور از جمله کیفیت، قیمت و خدمات تاکید دارند.
وی گفت: علاوه بر این محورها دو شاخص انعطاف پذیری در تولید و تحویل به موقع محصولات در این کنفرانس مطرح می شود؛ این پنج عامل به نسبت هایی متفاوت، در میزان رضایتمندی مشتری تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: در این همایش سخنرانانی از شرکت های ولوو، اسکانیا، رنو، دایملر و سیچوان مباحث خود را مطرح می کنند ولی علاوه بر اینها شرکت کنندگانی از شرکت های ایسوزو، نیسان، تویوتا و فولکس واگن در سطوح مدیریتی حضور پیدا خواهند کرد.
قربانی گفت: با توجه به برگزاری یک نمایشگاه و کنفرانس خودرو در ژنو که یکی از سه نمایشگاه بزرگ دنیا به حساب می آیند، حضور شرکت های مختلف در حوزه صنعت خودرو یک موفقیت به حساب می آید.
دبیرکل سومین همایش بین المللی صنعت خودرو و نخستین نمایشگاه بین المللی خودرو در مورد امضای قرارداد خودرویی در حاشیه این نمایشگاه نیز گفت: تا کنون من برنامه مشخصی از شرکت های خودروسازی نگرفته ام، احتمال وجود دارد در حاشیه این کنفرانس و نمایشگاه قراردادهایی امضا شود اما هنوز به طور رسمی چیزی اعلام نشده است.
به گفته وی، علاوه بر دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور، 6 شرکت خودروسازی داخلی نیز در این نمایشگاه و کنفرانس حضور دارند و احتمال دارد آنها از این فرصت برای امضای تفاهم نامه یا قرارداد استفاده کنند ولی تا کنون در این زمینه به طور رسمی اطلاعاتی اعلام نکرده اند.
همکاری در قالب چارچوب های مشخص
امیرحسین قناتی دبیر کمیته علمی سومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران و عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست خبری گفت: در این همایش 15 نشست تخصصی برگزار خواهد شد. مدیریت زنجیره تامین، مدل های همکاری و سرمایه گذاری، ایمنی، فرصت های همکاری، خدمات پس از فروش، فناوری های پیشرفته، خودروهای تجاری، محیط زیست و مسئولیت اجتماعی، اقتصاد صنعت خودرو و روش های تامین منابع مالی از موضوع های این نشست ها است.
وی در مورد سرمایه گذاری مستقل شرکت های خارجی در ایران گفت: تاکنون مذاکراتی برای سرمایه گذاری مشترک با شرکت هایی مانند فولکس واگن، بنز، فیات، مان، ولوو، ایسوزو و مزدا انجام شده اما پیشنهاد سرمایه گذاری مستقل تاکنون مطرح نشده است.
قناتی گفت: برای سرمایه گذاری مستقل و مشارکتی در صنعت خودرو محدودیتی وجود ندارد اما اولویت شرکت های خارجی سرمایه گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت های موجود است؛ زیرا در همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک میزان ریسک کاهش پیدا می کند.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد مونتاژ خودروهای خارجی لوکس و گران قیمت در ایران گفت: تمام خودروسازان در صورت رعایت خطوط قرمز ما اجازه فعالیت دارند؛ خودروهای تولید یا مونتاژ داخل باید حداقل 40 درصد از قطعه های خود را از شرکت های داخلی تامین کنند.
عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا همچنین گفت، مذاکره در خصوص همکاری شرکت های خودروسازی رنو و سایپا در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، سومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران با حضور 359 شرکت ایرانی، 121 شرکت خارجی دهم و یازدهم اسفندماه در تهران برگزار می شود.
در این همایش شرکت هایی از کشورهای اتریش، بلژیک، چین، چک اسلواکی، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، هلند، عمان، پاکستان، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، امارات متحده عربی و انگلستان حضور خواهند داشت.
همایش در چهار جلسه عمومی و 15 نشست تخصصی و 75 سخنرانی برگزار می شود.
نخستین نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو نیز در فضایی به وسعت 18 هزار متر مربع فضای سرپوشیده و 10 هزار متر مربع فضای روباز برگزار خواهد شد؛ این نمایشگاه در بخش های مختلف مانند مواد اولیه، قطعه سازان، خودروسازها، ماشین آلات، واحدهای مهندسی و تحقیقاتی و دانش بنیان، مراکز تست و آزمون، واحدهای آموزشی، لیزینگ و فروش، خدمات پس از فروش فعالیت می کند.
برگزاری نمایشگاه خودروهای کلاسیک، تست رانندگی(درایو)، آزمون جاده ای، کارتینگ، برنامه های آموزشی، برنامه های فرهنگی و هنری و همچنین رالی (از تهران تا شمال) از برنامه های جانبی این دو رویداد صنعت خودرو است.
صنعت خودرو در ایران 400 هزار شغل بطور مستقیم و 200 هزار شغل بطور غیرمستقیم ایجاد کرده و 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.
همایش اسفند جلوه ای از توانمندی های ایران در حوزه خودرو است
رییس شورای راهبری این همایش با بیان اینکه این همایش جلوه ای از توانمندی های ایران در حوزه خودرو و به خصوص در بخش صاردات خودرو است افزود: این همایش که طی روزهای 10 و 11 اسفند امسال در سالن اجلاس سران برگزار می شود از سطح گسترده تری نسبت به همایش های پیشین برخوردار خواهد بود.
علی محمد گودرزی ادامه داد: تا کنون حضور 359 شرکت ایرانی، 121 شرکت خارجی قطعی شده است و البته امکان بیشتر شدن شرکت کنندگان این همایش تا قبل از روز برگزاری وجود دارد.
وی گفت: در مجموع 311 شرکت کننده خارجی و 1285 شرکت کننده ایرانی در قالب 8 حامی مالی در این همایش حضور خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه حضور بیشتر کشورهای سازنده خودرو یا دخیل در صنعت خودرو در این همایش قطعی است توضیح داد: تاکنون حضور نمایندگانی از کشورهای فرانسه، انگلیس، برزیل، ژاپن، سوئد، چین، کره جنوبی، آلمان، بلژیک، اتریش، هند، ترکیه، هلند، چک اسلواکی، دانمارک، ایتالیا، کویت، عمان، پاکستان، امارات، اسپانیا و سوئیس قطعی شده است که قدر مسلم تا موعد برگزاری این همایش به ایران خواهند آمد.