بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت اول)

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. قیمت این کامیون چیزی در حدود 157,000 دلار برآورد شده است که در حین خرید، امکان انتخاب یکی از دو موتور CAT CT مبتنی بر واحدهای MaxxForce با قابلیت تولید 330 تا 475 اسب بخار نیرو نیز وجود دارد. در قسمت اول این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی طراحی بیرونی و داخلی این کامیون بپردازیم.


طراحی

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طورکلی، طراحی این کامیون شباهت بسیار زیادی به مدل های "ماک" (Mack) دارد. خطوط آیرودینامیک روی بدنه و جلو پنجره مشکی یکپارچی خاصی را به تمام کابین بخشیده و در یک کلام به آن ابهت داده است. کاپوت منحنی شکل این کاترپیلار اندکی از جلو جمع شده است تا دید راننده به حد کافی بهبود یابد. هم چنین قوس گل گیر لاستیک ها با در بر داشتن خطوط روی بدنه، طراحی آیرودینامیک را کامل تر کرده است.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

جنس سپر به کار رفته در این کامیون از کامپوزیت لاستیک سخت است که به آن انعطاف پذیری و الاستیسیته بالایی می دهد و در حین برخورد با موانع یا تصادفات تحمل بالایی دارد. سپر سه تکه جلو به زیبایی تمام در بدنه کابین سوار شده است و کاملاً با جلو پنجره هم خوانی دارد. گذشته از همه این ها، چراغ های نوک تیز جلو هستند که به قشنگی هر چه تمام بالای سپر و بر روی گل گیرها جاسازی شده اند. به علاوه، چراغ های هالوژنی از دیگر ویژگی هایی است که در این کاترپیلار ستودنی به چشم می خورد. این چراغ ها با قابلیت تولید نور باکیفیت تر در مقایسه با انواع متداول می توانند مسیر در پیش رو را کاملاً روشن کنند و دید راننده از این طریق به خوبی بهبود یابد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

با توجه به وظایف سنگینی که این کامیون بر عهده دارد، از کاورهای مخصوصی برای محافظت از چراغ های جلو استفاده شده است که از اصابت نخاله و سنگ به آن ها در حین رانندگی در جاده ها جلوگیری می کند. همان طور که در تصاویر دیده می شود، دو لوله اگزوز بلند عمودی که در پشت کابین کامیون CT660 قرار داده شده است، نقش تخلیه کردن دود حاصل از احتراق سوخت در داخل موتور را بر عهده دارند. از دیگر ویژگی های برجسته این خودروی سنگین می توان به کابین از جنس آلومینیومی آن اشاره کرد که ضمن داشتن خاصیت ضدخوردگی، بسیار سبک است و می تواند حداکثر میزان ظرفیت ترابری را فراهم سازد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول) بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)
بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

درب های این کامیون به گونه ای طراحی شده اند که با ملایمت خاصی باز و بسته می شوند و به راحتی می توان از روی پله ها و با استفاده از دستگیره ای که در موقعیت مناسب قرار گرفته است، سوار کامیون و به آسانی از آن پیاده شد. اگرچه بسیاری از صاحب نظران انتقادات زیادی نسبت به طراحی خارجی این کاترپیلار کرده اند، اما همگی آن ها به اتفاق می گویند که طراحی داخلی این کامیون فوق العاده است. به محض این که وارد کابین این خودروی سنگین می شوید، این حس القا می شود که همه عناصر دست به دست هم داده اند تا ایده آل ترین شرایط رانندگی در اختیار شما قرار گیرد.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

به طور مثال می توان به داشبورد مربع شکل این کامیون اشاره کرد که با شیب ملایم به سمت راننده متمایل است. مجموعه پنل های کنترلی از دیگر امکاناتی است که در مقابل راننده تدارک دیده شده است؛ این پنل ها به قدری حرفه ای و حساب شده طراحی شده اند که هرگز باعث سردرگمی راننده در حین استفاده از آن ها نمی شوند. بنا به گفته کمپانی کاترپیلار، همه دکمه های کنترلی، دنده ها، سوئیچ ها، و درجه ها طوری جاسازی شده اند که ایمنی و راحتی کار با آن ها در حداکثر سطح ممکن قرار گرفته است. هم چنین، مهندسان این کمپانی نهایت همت خود را به کار بسته تا بهترین ارگونومی را برای این کامیون به وجود آورند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

پنل های کنترلی کاترپیلار CT660  از جمله مدرن ترین ها در نوع خودش است. صفحه کیلومتر و سایر درجه های روی داشبورد به راحتی در حین رانندگی و در شرایط مختلف قابل خواندن هستند. گذشته از این، سوئیچ های بزرگ کنترلی هستند که کار با آن ها بسیار راحت است و راننده با فشردن آن ها مثلاً جهت روشن کردن سیستم گرمایش، نرمی کار با آن ها را  حس می کند. زمینه سیاه، شماره های سفید، و عقربه های قرمز از جمله ویژگی های قابل رؤیت بر روی درجه های کنترلی است که خواندن آن ها را بسیار آسان ساخته است. هم چنین، به منظور جلوگیری از شلوغ شدن داشبورد و پنل کنترلی، درجه سرعت سنج و تاخوگراف در یکدیگر ادغام شده اند.

بررسی کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت اول)

صندلی های این کامیون چیزی از هم کلاس ها و حتی کلاس های بالاتر از خودشان کم ندارند. سیستم تعلیق آن ها با استفاده از هوا انجام شده است و قابلیت تنظیم با هر اندازه و شکلی را دارند. جهت ایجاد شرایط راحت برای راننده، یک جادستی با امکان تاشدن در کنار صندلی تعبیه شده است که انعطاف پذیری راننده در حین رانندگی را بالا می برد. گذشته از این امکانات استاندارد، امکان سفارش صندلی با پشتی بلندتر و دارای پشت سری نیز در این کاترپیلار وجود دارد. اگرچه نیازی به گفتن ندارد، اما به لطف انحنای حساب شده کاپوت و شیشه جلوی این خودروی سنگین، دید راننده در همه جهات عالی است. هم چنین، آینه های جانبی به گونه ای طراحی شده اند که به منظور کسب ایمنی بالاتر بهترین دید را از اطراف در اختیار راننده قرار می دهند. یکشنبه هفته آینده در قسمت دوم و آخر این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون خواهیم پرداخت.


منبع

Topspeed

برچسب : کامیون , CT660 , کاترپیلار , کشنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: m&z
3

"صندلی‌های این کامیون چیزی از هم‌کلاس‌ها و حتی کلاس‌های بالاتر از خودشان ندارند."
فکر کنم نیاز به اصلاح دارد.
13:15  1392/04/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا مصطفی میشه ردیف قراردادت رو بزاری ببینم بعد منی یا قبل منی آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
T9 بهمن : من ۲۳ بهمن ثبت نام کردم مشکی الان ۳ روز تو وضعیت صدور بیمه زرد مونده جلو نمیره
مصطفی : سلام تاریخ تحویل ۱۴ خرداد ۸ تیر فاکتور شد رنگ‌ تیتانیوم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر
نفس : «««پول مفت»»» اشتباه تایپی بود
نفس : دوستانی که میگن افزایش قیمت به افرادی که دعوتنامه براشون ارسال نشده نمیخوره اشتباه میکنن در قرارداد من اینجوری نوشته شده «مطابق با قیمت روز» این یعنی افزایش قیمت برای منی که هفته چهارم بهمن بودم ولی هنوز دعوتنامه ارسال نشده شاملم میشه یعنی منم باید پول بیشتری پرداخت کنم فقط به همین شب های عزیز دعا میکنم هرچی پول نفت از ملت میگیرن برای درد بی درمون خانواده هاشون خرج کنن
حسین 7 اسفند : اگه واقعا سایپا دوباره شروع کرده به فاکتور کردن پیش فروش اسفند تو این چند روزه باید تموم بشه خسته شدیم از بی ماشینی
10اسفند : تو این هفته ،فاکتور میشی
حسین 7 اسفند : همون 7 اسفند تحویل نمایندگی دادم
فوق العاده بهمن 6بهمن : حسین 7 بهمن سخا کی دادی
حسین 7 اسفند : چطور بنده پیش فروش 7 اسفند هستم فاکتور نشدم!!!
زینب اپشنال 4 مرداد : رنگ مشکی یا سفید؟
شیما همدان : سلام تحویل 31 تیر هنوز فاکتور نشدم دنا پلاس بورسی مشکی