کاهش تعرفه واردات؛ پیش‌شرط آزادسازی قیمت خودرو

 

کاهش تعرفه واردات؛ پیش‌شرط آزادسازی قیمت خودرو

 
با مصوبه چندی پیش شورای رقابت برای آزاد‌سازی‌ قیمت ۲خودروی داخلی و تأکید این شورا بر احتمال تداوم این روند در ماه‌های آینده، شمارش معکوس برای آزادسازی قیمت خودرو در حالی آغاز شده که کارشناسان، کاهش تعرفه واردات خودرو را پیش شرط آزادسازی قیمت، شکل‌گیری بازار رقابتی و رفع انحصار از بازار خودرو قلمداد می‌کنند.
شوراي رقابت در جلسه 20 ارديبهشت‌ماه امسال در اقدامي به آزادسازي قيمت 2خودروي «دنا» و «تندر90اتوماتيك» رأي مثبت داد تا از اين پس خودروساز و بازار آزاد تعيين‌كننده قيمت اين خودروها بوده و عملا قيمت‌گذاري آن به حاشيه بازار واگذار شود. با اين اقدام شوراي رقابت از اين پس ايران ‌خودرو قادر خواهد بود بدون مزاحمت نهادهاي قيمت‌گذار و نظارتي، قيمت اين دو خودرو را در حاشيه بازار تعيين كند.
 
تغيير رويكرد اخير شوراي رقابت و تلاشي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت از يك سال پيش با ارسال نامه‌اي به شوراي اقتصاد براي خروج خودرو از فهرست كالاهاي انحصاري آغاز كرده موجب شد تا احتمال آزادسازي قيمت خودروهاي داخلي بيشتر شود به‌نحوي كه اخيرا مديركل صنايع خودروي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهري از احتمال آزادسازي قيمت خودرو با بررسي درخواست وزارت صنعت در شوراي اقتصاد تا تابستان امسال خبر داد.
 
قول آزادسازي و كاهش قيمت؟!
رئيس شوراي رقابت هنگام آزادسازي قيمت 2خودروي دنا و تندر 90اتوماتيك همچنين از احتمال اضافه شدن فهرست آزادسازي قيمت خودروها خبر داد و تأكيد كرد: شوراي رقابت براساس گزارش كارشناسان مركز ملي رقابت تصميم گرفت، قيمت اين دو خودرو را كه در بازار رقيب دارند از سيستم قيمت‌گذاري خارج كند و بنا به قول خودروسازان اميدواريم با آزادشدن قيمت اين دو محصول، قيمت‌ آنها در سطح بازار ارزان شود.
 
اين در حالي است كه رضا شيوا در گفت‌وگو با خبرنگار ما، به‌شدت ازتداوم قيمت‌گذاري خودرو توسط شوراي رقابت دفاع و اعلام كرد: به‌نظر شورا هنوز در بازار خودروهاي كوچك با حجم موتور كمتر از 2هزار سي سي كه مصرف عموم مردم از اينگونه خودروهاست، به جز 2شركت اصلي خودروسازي كشور، هيچ توليد‌كننده ديگري وجود ندارد و اين رويه توليد و عرضه، منجر به شكل‌گيري انحصار در بازار اين خودروها شده است.
 
با وجود اين وي روز گذشته با عقب‌نشيني از مواضع قبلي خود درمورد تداوم روند آزادسازي قيمت خودروهاي داخلي اعلام كرد: شوراي رقابت فعلاً تصميم جديدي براي آزادسازي قيمت ساير خودروها ندارد و حتي براساس گزارش‌هاي دريافتي، شركت‌هاي خودروساز هنوز مصوبه شوراي رقابت براي افزايش قيمت‌ها را اجرايي نكرده‌اند. شيوا همچنين مدعي شد كه آزادسازي باعث شده تا قيمت تندراتوماتيك و دنا در سطح بازار كاهش يابد.
 
مستندات ناقص آزادسازي
مديركل صنايع خودرو و نيرومحركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با استقبال از اقدام شوراي رقابت در آزادسازي قيمت اين خودروها، به خبرنگار ما اعلام كرد: درصورتي كه استدلال‌هايي مانند سهم بازار يا وجود رقيب در رده قيمتي در آزاد‌سازي‌ قيمت 2خودروي تندر90اتوماتيك و دنا مصداق داشته باشد، اين موضوع در مورد همه خودروهاي ساخت داخل به درجه اولا صادق‌تر است.
امير حسين قناتي تأكيد كرد: اگر مبناي اين استدلال‌ها وجود رقيب در هر رده قيمتي يا كلاس خودرو باشد نيز ما اكنون براي محصولات پژو و پرايد رقباي قيمتي در كلاس‌هاي مختلف داريم. نمي‌دانم شوراي رقابت بر مبناي چه استدلال فني چنين تصميمي گرفته اما آزادسازي قيمت اين خودروها قدمي روبه جلوست كه وزارت صنعت از آن استقبال مي‌كند.
 
وي با بيان اينكه مذاكرات و پيگيري‌هاي وزارت صنعت براي خروج همه خودروهاي داخلي از شمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت ادامه دارد، افزود: اينگونه آزادسازي قيمت خودرو منطق خيلي كاملي نداشته و سهم بازار هر خودرو بيشتر به ذائقه مشتريان خودرو مرتبط است و نمي‌تواند مبناي آزادسازي قيمت باشد. وزارت صنعت دلايل فني و كارشناسي خود براي آزادسازي قيمت خودرو را به شوراي رقابت و شوراي اقتصاد اعلام كرده و اميدواريم با بررسي اين درخواست در شوراي اقتصاد، تا تابستان امسال قيمت خودرو‌هاي داخلي آزاد شود.
 
انحصار؛ دستاوردتعرفه‌هاي بالاي خودرو
يك كارشناس اقتصادي به خبرنگار همشهري اعلام كرد: اگر تعرفه واردات خودرو كاهش يافته و براي خودروهاي داخلي چندين رقيب وارداتي وجود داشته باشد، ديگر نيازي به قيمت‌گذاري و نگراني از شكل‌گيري انحصار در بازار خودرو نيست. بايد بپذيريم كه پيامد هرگونه اعمال تعرفه واردات بالا براي خودرو يا ساير كالاها، شكل‌گيري انحصار در بازار است. ابراهيم بهادراني پيش‌شرط آزادسازي قيمت خودروهاي داخلي را كاهش تعرفه‌هاي واردات خودرو دانست و افزود:
 
بايد تعرفه واردات خودرو به‌گونه‌اي تعيين شود كه خودروهاي مشمول قيمت‌گذاري، از طريق توليد و مونتاژ داخل كشور يا واردات رقباي خوبي در بازار داشته و اين رقابت منجر به كاهش قيمت خودرو شود نه اينكه با اعمال تعرفه بالا مثلا قيمت نوع مشابه ‌خودروي پژو به حدي بالاتر از قيمت اين خودرو در بازار داخلي باشد كه براي پژو حاشيه امن قيمتي در بازار ايجاد شود. وي با بيان اينكه بايد تعرفه‌هاي واردات انواع خودروهاي خارجي كه مشابه قيمتي توليد داخل دارند بررسي و بازنگري شود، افزود: مشخص است كه تعرفه كنوني واردات خودرو نمي‌تواند رقيبي براي خودروهاي داخلي كه سهم عمده‌اي از بازار مصرف كشور را به‌خود اختصاص داده‌اند، ايجاد كند. بايد تعرفه‌ها به‌گونه‌اي باشد تا تعداد عرضه خودروهاي يك رده قيمتي در بازار به‌شدت افزايش يابد.
 
 
 
 

منبع

همشهری آنلاین

 

برچسب : خودرو , کاهش , تعرفه واردات , پیش‌شرط , آزادسازی , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

ماها
1

فقط معجزه میتونه تعرفه صفر یا کاهش بده........انحصاری که حاکم بر صنعت خودرو هست هرگز اجازه این کار نمیدن.....از برکت تعرفه ملیاردها ...از دوطرف سود میبرن....مصرف کننده هم باید منتظر معجزه باشه
19:48  1395/03/15
پاسخ دادن
کاربر: m&z
1

تعرفه خودروهای لوکس به نوعی مالیات دولت بر ثروتمندانی است که عموما از پرداخت مالیات فرار میکنند! منتها به روش زورگیری lol
16:00  1395/03/11
پاسخ دادن
امیر(سابق)
4

کاری به رویاهای کارشناسان ندارم. ولی هشدار میدم که دست روی خط قرمز دولت که همان تعرفه بالا و سهم 2.5 برابری از ماشین داخلی هست نزارید. که خیییییلی از دست شما ناراحت میشوند
14:03  1395/03/11
پاسخ دادن
فرزاد
5

اگر قیمت دلار رو در کشور به نرخ اعلامی صندوق بین المللی پول که زیر ۱۰۰۰ تومان در ایران میباشد نزدیک کنند، دیگر هیچ نیازی به گروکشی عزیزان در سطوح بالا نیست و آنوقت تازه متوجه میشویم خودروی مناسب و ارزان کدام است و یا در واقع خودرو چیست.
به آقامحمد خان گفتند، اگر میخواهی بر مردم حکومت کنی آنان را در جهل و فقر نگهدار تا محتاج تو باشند و هماکنون گفتن این حرف از سوی برخی دلسوزان و تاکید برآن که ما جهان سومی هستیم زیاد برازنده ایران نیست.
10:43  1395/03/11
پاسخ دادن
امیر(سابق)
4

فرزاد جان گل گفتی و کاملا موافقم. خوشحالم که در این سایت دوستانی با فکر و دریایت دارم. اینها خیلی بیسوادند رونق اقتصادی با بستن مرز و تعرفه بالا بدست نمیاد یا حداقل تو ایران جواب نمیده. مثل موبایل. بعد اینها بالا بودن نرخ ارز، تعرفه و پول زور از ماشین، جریمه رانندگی و ...... برای درآمد و کسری بودجه به دلیل بیسوادی هست ونه اون چیزی که میگن
14:10  1395/03/11

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل دوگانه اسفندگرگانی : درود الخیر فی مابقع
فاضل : کاربرات 4 دنده جلو و یکی عقب مدل اواسط دهه 70 میلادیه 1.6 حجم موتورشه
میترا پوربابا : سلام منم ثبت نامم قبل عید بود مثل شرایط بقیه ولی پرسیدیم میگن به خاطر سیل بم تحویلی ها موندن گوگل سرچ کنین کلیه محصولات مدیران خودرو زیر سیل موندن کارخانه مونتاژ زیر اب رفته ماشین ها همشون زیر اب موندن گوگل سرچ کنین فیلم گذاشتن چاره ای نداریم جز اینکه منتظر بمونیم تازه اونم ماشین سالم دستمون برسه یا نه
علی اتوماتیک اسفند 402 : به‌جای کوییک اتوماتیک یه ماشین جای گزین بدن مثلا سهند بدن که توی پارس خوردو تولید میشه
پلاک : سلام‌دوستام چند روز پلاک‌شدن طول میکشه؟
محمد : من 23اسفند خرید نقدی تا الان تخصیص نشده
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.