شک و شبهه در اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر

 

شک و شبهه در اخذ نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر

مرکز اصناف ایران بهمن‌ماه سال گذشته طی بخشنامه‌ای به نمایندگی شرکت‌های خارجی و عاملیت‌های فروش خودروهای وارداتی، برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر فرصتی شش ماهه داد اما بسیاری از کمپانی‌های مادر از ارائه نمایندگی سرباز می‌زنند.
 
هر چند مرکز اصناف در شرایط فعلی تنها به ابلاغ بخشنامه در این زمینه اکتفا کرده، اما بسیاری از وارد‌کنندگان با توجه به مدت اعتبار مجوز فعالیت خود که بیشتر آنها از اعتباری پنج‌ساله برخوردار است معتقدند که ممنوعیت ثبت سفارش مستلزم تغییر مقررات واردات خودرو و همچنین دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی‌ها و عاملیت‌های فروش است و تنها با بخشنامه نمی‌توان مجوز قانونی وارد‌کنندگان را باطل کرد. اما در شرایطی که نمایندگی‌های رسمی در دوران تحریم مجبور به واردات خودرو از کشورهای ثالث بودند که وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شرکت‌های مذکور را تشویق به اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر کرد. مسوولان این وزارتخانه بارها در اظهارات خود تاکید کردند که در راستای ساماندهی بازار وارداتی‌ها، شرکت‌های وارد کننده باید به سمت اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر سوق پیدا کنند. هر چند شرکت‌های مذکور حتی تا پیش از لغو تحریم‌ها به‌دنبال اخذ نمایندگی رسمی بودند، اما ظاهرا شرکت‌های مادر عجله‌ای برای ارائه نمایندگی به ایرانی‌ها ندارند. سند این گفته نیز به شرکت‌هایی بازمی‌گردد که سال‌ها است از کشور ثالث به دلیل تحریم‌ها اقدام به واردات خودروهایی از برندهای مطرح اروپایی می‌کنند، اما هنوز در لیست انتظار دریافت مجوز از کمپانی مادر قرار دارند.
 
حال این سوال مطرح است که چرا شرکت‌های اصلی از ارائه مجوز نمایندگی رسمی سر باز می‌زند. در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران واردات خودرو به کشور معتقدند که یکی از دغدغه‌های شرکت‌های یاد شده به مراودات بانکی بازمی گردد چرا که با وجود لغو تحریم‌ها این مراودات همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو است؛ بنابراین نقل و انتقالات پولی یکی از موانعی است که کمپانی‌های مادر با آن مواجه هستند، اما مورد دیگری که مانع از ورود شرکت‌های مادر به کشور می‌شود، عدم‌اطمینان آنها از لغو تحریم‌ها توسط ایالات‌متحده آمریکا است. در این زمینه چندی پیش نیز روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد که شرکت‌های اروپایی به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا با ایران وارد معامله نمی‌شوند. این روزنامه در گزارش خود تاکید کرده بود که سه ماه پس از برداشتن بسیاری از تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی هنوز قادر نیستند در حوزه‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی قرارداد امضا کنند. هر چند وزیر خارجه آمریکا چندی پیش عنوان کرده بود که تلاش دارد گروه‌های خارجی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران را از بلاتکلیفی در بیاورد، اما مشخص نبودن سازو کارها و همچنین مقررات پیچیده در ایران تاکنون نتوانسته شرکت‌های خارجی را تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ خودروساز نیز از این امر مستثنی نباشند و در انتظار شفافیت بیشتر هستند، اما مشکل سوم ظاهرا به رقابت‌ ناسالم برخی از شرکت‌های وارد کننده خودرو در ایران برای اخذ نمایندگی باز‌می‌گردد. برخی اخبار حکایت از آن دارد که در کنار پراکندگی پیشنهادهای برخی شرکت‌های ایرانی برای اخذ مجوز نمایندگی رسمی، فعالیت‌های غیر‌تجاری و زد وبندهایی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد که مانع از ارائه نمایندگی به شرکت‌های داخلی می‌شود. در هر صورت آنچه مشخص است کمپانی‌های مادر هم‌اکنون با انبوهی از پیشنهادهای اخذ نمایندگی رسمی برای بازار ایران مواجه هستند که انتخاب آنها در کوتاه‌مدت غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
 
 
 
شک و شبهه در ارائه نمایندگی
 
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در حالی کمپانی‌های مادر مشغول بررسی شرایط شرکت‌های ایرانی برای ارائه مجوز نمایندگی هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار زیادی بر اخذ نمایندگی از شرکت‌های مادر تا 6 ماه دیگر دارد. در این میان به‌نظر نمی‌رسد که برخی از این شرکت‌ها بتوانند در مدت زمان تعیین شده مجوز نمایندگی خود را از شرکت مادر اخذ کنند. آن‌گونه که برخی از فعالان حوزه واردات خودرو می‌گویند، برخی از کمپانی‌های مادر تصمیمی برای اعطای مجوز نمایندگی خود تا سال 2018 به شرکت‌های ایرانی ندارند. بنابراین در صورت افزایش سختگیری دولت و تاخیر کمپانی‌های مادر در اعطای مجوز نمایندگی، فعالیت بسیاری از نمایندگی‌های ثالث که هم‌اکنون در بازار ایران فعالیت دارند متوقف می‌شود. این در حالی است که به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تنها تعداد معدودی از نمایندگی‌های واردکننده خودرو دارای مجوز رسمی از شرکت مادر هستند وتعداد زیادی نیز مشغول مذاکره در این زمینه هستند.
 
فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ارائه مجوز از سوی کمپانی‌های مادر به شرکت‌های ایرانی را در سه حالت بررسی می‌کند. اولین حالت اینکه شرکت مادر از وجود نمایندگی خود در ایران مطلع است و با فرض دانستن رفع موانع در ایران حضور پیدا می‌کند؛ اما با سنجش بازار این موضوع را عملیاتی می‌کند. دومین حالت اینکه شرکت مادر از وجود نمایندگی خود در ایران اطلاع دارد اما برنامه‌ای برای حضور در بازار ایران ندارد که این موضوع می‌تواند به‌دلایل مختلفی چون مباحث سیاسی، استراتژی بازار این شرکت‌ها و نگرانی از بازارهای دیگر باشد.
 
حالت سوم نیز شرکت مادر اطلاعی از وجود نمایندگی خود در ایران ندارد؛ بنابراین دو تصمیم می‌تواند اتخاذ کند اینکه براساس استراتژی حضور در بازارش تصمیم به اعطای نمایندگی به شرکت قبلی بگیرد یا اینکه قصد داشته باشد به شرکت جدیدی نمایندگی خود را اعطا کند. در همین زمینه، فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها در شرایط کنونی هیچ‌گونه استراتژی به منظور حضور در بازار ایران ندارند، می‌گوید: دلایل شرکت مادر در عدم اخذ نمایندگی به شرکت‌های ایرانی به‌دلیل مسائل بانکی به خصوص در حوزه نقل و انتقال پول است؛ بنابراین تا زمانی که فضای کسب‌و‌کار در کشور تسهیل نشود و شرکت‌ها نسبت به امن بودن فضا مطمئن نشوند، اخذ نمایندگی برخی شرکت‌ها جنبه عملی به خود نخواهد گرفت. زاوه با بیان اینکه برخی کمپانی‌های مادر تا سه سال‌ آینده تصمیم به ارائه نمایندگی در ایران ندارند، عنوان می‌کند: افزایش رقابت میان شرکت‌های ایرانی برای اخذ نمایندگی نیز موضوعی اثرگذار است. بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو، از چند ماه پیش به تکاپو افتاده‌اند تا با جلب رضایت شرکت‌های مادر، فعالیت خود را به عنوان نماینده واردکننده محصولات آنها، رسمی کنند. چنین رقابت‌هایی نیز نقش جدی در تصمیم کمپانی‌های مادر دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , مرکز اصناف ایران , نمایندگی شرکت های خارجی , عاملیت فروش خودرو , شرکت مادر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
2

ثبات سیاسی مهمترین عامل رشد اقتصادیه که در ایران وجود نداره، در کشوری که رییس جمهور پیشینش ممنوع التصویره و بسیاری از سرانش در زندان با چه اعتباری یک شرکت خارجی سرمایه خودشو بر داره بیاره اینجا؟ چه تضمینیه که دوباره گروه های تندرو قدرت رو به دست نگیرفته و قرارداد ها رو باطل نکنند؟ برداشته شدن تحریم ها کوچکترین تاثیری بر صنعت خودرو نداشته و غیر از چینی ها و چند شریک قبلی هیچ شرکتی حاضر به همکاری حتی در حد دادن نمایندگی با ایران نیست.
15:56  1395/03/16
پاسخ دادن
سجاد
7

شركت هاي خودرويي تو ايران اينقدر گل كاري كردن كه خارجيا حاضر نيستن بهشون نمايندگي بدن . مي گن ما مي ديم به عربا شما بريد با همونا سر و كله بزنيد .
الان دنياي رقابت ميليمتريه . وقتي با يه تذكر معلوم نيست تكليف يه هفته بعد قانون چيه نبايد انتظار داشت خارجيا بيان سرمايه گذاري كنن .
جان كري گفته بوده ما تحريما رو برداشتيم اما خوده ايرانيا تكليفشون مشخص نيست و نمي دونن مي خوان چيكار كنن .
وقتي يك خودروي 10000دلاري " بايد " در ايران 20000دلار بفروش برسه اصلن مغاير قانون تجارت جهانيه و نمايندگي مربوطه مشمول جريمه مي شه . حالا اون شركت مادر چطوري نمايندگي مستقيم بده به ايران ؟
وزير صنعت ما هم گل گيجه گرفته هر دو روز يه بار يه بخشنامه اي رو هوا در مي كنه . هم از توبره مي خواد هم از آخور . نه مي تونه خودش كاري كنه نه لااقل كامل نمي كشه كنار سرمايه گذار خصوصي يا خارجي بياد جلو .
10:31  1395/03/12
پاسخ دادن
حميد
4

پيرو حرف آقا سجاد دبي كه دربرابر ايران نقطه اي بيش نيست فقط 5% درامدش از نفت و بقيش از تجارت و سرمايه گذاري خارجيه
تراكنش مالي و تجاريشون از ايران بيشتر نباشه كمتر هم نيست
در واقع الان ايران بايد سردمدار تجارت در خاورميانه باشه و با همين تجارت جهاني مردم در رفاه باشن اما متاسفانه بايد در قرن 21 تازه از صفر شروع كنيم و ناز نمايندگي هاي خارجي رو بكشيم كه بيان شعبه بزنن . در حالي كه توي بقيه كشورا شركتا با كلي منت كشي و اشانتيون و ... سعي در جذب مشتري دارن .
11:13  1395/03/12

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 59 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین زمستان 03 : سایپا رندوم ماشین تحویل میده :) مثل پیامک واریز وجه اول که موعد آذر بود بعد سری بعدی پیامک موعد از مرداد
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
aax5 : نمایندگی گفت احتمالا تا اخر خرداد ماه تحویل میشه ماشین ولی نمیدونم راست میگن یا نه
الهام x5آذر : سلام روز بخیر منم شرایط شما رو دارم و چهارشنبه شاسی شد امروز رو صدور بیمه سبز شد. شما مبلغ مابه تفاوت رو پرداخت نقدی یا چک انجام دادید ؟؟
تارا سفید v1 p : سلام کسانی که پلاک شدن شماره پلاک میزنه؟
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
aax5 : سلام بنده ۲۲ آذر ثبت نام کردم امروز پیامک شاسی برام اومده کسی میدونه چقدر از زمان شاسی شدن ماشین تا تحویل زمان میبره ؟
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
هادی : سلام دوستان من تارا دستی فرسوده ۳۱فروردین هستم کسی تماس نگرفته ایرانخودرو چقد دیگه منتظر بمونیم کاش بیان بابا تبدل بزنن وقتی خودرو ندارن هنوز قطره چکانی اخراسفن فاکتور میشن بابا ملت گناه دهرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرمر : من تی ایکس ال تو بهمن تکمیل وجه کردم و تاریخ تحویل 20 فروردین بوده. الان 300 میلیون تومان دیون زدن و تازه مدلش هم 1403 هست و هنوز هیچ مدرکی هم از خودرو ثبت نشده میخوام تعزیرات شکایت کنم حالا یا میگیره یا نه اما از سکوت بهتره.
رانا تیر 1404 : یکی دو نفر تو گروه هستند که هر از چند گاهی میان با اسامی افراد مختلف پیامهای الکی میزارن تو گروه که قیمت قراره انقدر بره بالا و دیون دولتی باید بدید یا موتور رانا شده 1800 و از این مضخرفات. این اطلاعات هیچکدامشان درست نیست و توجهی بهشون نکنید. اینا یا تو دوران طفولیت بهشون بی توجهی شده اینجا میخان توجه افراد را به خودشون جلب کنند یا از طرف ایران خودرو پول میگیرن که بیان سمپاشی کنند. یه چیزی هم شنیدن به نام کدال یا کاستومر که نه میدونن چی هست نه اطلاعی از محتوای انها دارند. بهشون توجه نکنید ازشون سوالی هم نپرسید
اطلس 16 مهر : من هنوز فاکتور نشدم
مرتضی : بله دیون به طور کامل شاملش میشه
فرهاد : با این فرمایشات باعث دلسردی مشتریان عزیز شرکت محترم مدیران خودرو میشود لطفا در ابراز نطرات خود تجدید نظر بفرمایید و اندکی صبر پیشه کنید
قاسم : سلام سورن موتور جدید مشکی کسی هست فاکتور شده تاریخ تحویلش بگه ممنون میشم
محمد رضا : سلام ارادت سورن پلاس تحویل 13 خرداد امروز فاکتور شد
افشاگرتوحید : متاسفانه این صفحه افتاده دست توحیددلال و دربدر دنبال مفت بری حواله شما عزیزان هستش با ترسوندن از افزایش قیمت از کمبود قطعه و تولید کم و غیره .. بازم میگم حواستون باشه اینا همه اسمای مستعار توحیددلال هستن توجه کنید لطفاً 🚨
دعوتنامه مجدد برای ی ماه : دعوت نامه پیشنهادی هست و پایین صفحه نوشته پیشنهادی و گزینه موافقم رو هم گذاشتن.
افشاگرتوحید : هزاربار گفتم چرا توجه نمیکنید ‼️ اینا همشون اسمای مستعار توحیددلال هستن میخواد با ترسوندن شما حواله هاتون مفت بری کنه .. حواستون باشه گولش نخورید