مشاور انجمن خودروسازان ایران در میزگرد بررسی چشمانداز صنعت خودرو در دانشگاه امیر کبیر اعلام کرد، حدود ۲۴ درصد قیمت هر خودروی تولیدی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مانند پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه گمرکی، مالیات عملکرد، تأمین اجتماعی و...
به دولت پرداخت ميشود و دولت با سياستهايي چون تثبيت قيمتها باعث ميشود تا توليدكنندگان به واردكننده تبديل شده و قطعات را از چين وارد كنند. داوود ميرخاني رشتي در اين ميزگرد كه ديروز برگزار شد با اشاره به اينكه متأسفانه خودروسازان به صنايع قطعهسازي بال و پر نداده و اين صنايع كوچك ماندهاند، افزود: حدود 2000قطعهساز كوچك در كشور فعال هستند كه توان مالي محدودي داشته و توانايي خريد دانش فني را ندارند به همين دليل كپيكاري كرده و كيفيت قطعات توليدي در كشور داراي نوسان است.
[1395/02/30 13:00]
براساس یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو مجاز نیستند در قراردادهای پیش فروش مبلغی بیش از ۵۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان پیشپرداخت دریافت کنند.
به گزارش ایسنا، خودروسازان و واردکنندگان خودرو از پیش فروش محصولات خود به عنوان روشی برای تامین منابع مالی مورد نیاز استفاده میکنند. تامین منابع مالی از طریق پیش فروش خودرو در شرکتهای واردکننده خودرو با شدت بیشتری در جریان است، بهگونهای که برخی کارشناسان معتقدند بسیاری از شرکتهای واردکننده خودرو، از سرمایه خود برای واردات خودرو استفاده نکرده و منابع مالی مورد نیاز را تنها از طریق پیش فروش خودرو تامین میکنند.
در این زمینه چندی پیش یک واردکننده خودرو اظهار کرده بود که روش تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیشفروش و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است.
به گفته وی شرکت واردکننده خودرو حدودا پنج درصد قیمت خرید خودرو را از سرمایه خود تامین کرده و مابقی را از محل پیشفروش خودرو و جمعآوری پول مصرفکنندگان به دست میآورد.
فربد زاوه با بیان اینکه کسب و کار نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم میچرخد، تصریح کرده بود که هر وقت نمایندگیهای واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیشفروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند، میتوان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کردهاند، اما هماکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.
اکنون این موضوع در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مدنظر قرار گرفته است، بهگونهای که برای دریافت پیش پرداخت در روشهای پیش فروش خودرو، سقف تعیین شده است.
در این زمینه در تبصره ۱ ماده ۴ این قانون تاکید شده است:" حداکثر مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش فروش خودرو معادل ۵۰ درصد قیمت فروش نقدی محصول مورد نظر در هنگام عقد قرارداد است".
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو چندی پیش از سوی معوان اول رییسجمهوری ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.
[1395/04/19 14:00]
به گزارش اقتصادنیوز، با اینکه سیاستگذاران پولی کشور تصمیم به کاهش نرخ سود تسهیلات و سپردهگذاری گرفتهاند، دو خودروساز بزرگ کشور برای پیشفروش محصولات خود، کماکان از سودهای 18 تا 28 درصدی به عنوان سود مشارکت و انصراف بهمنظور جلب نظر مشتریان استفاده میکنند.
بر اساس این گزارش، سایت فروش ایران خودرو هنوز در بخش پیشفروش برخی محصولات منتخب خود که تحویل آنها عمدتا در نیمه دوم سال صورت میگیرد، به منظور بازارسازی، عمدتا به پرداخت سود مشارکت 27 درصدی و سود انصراف 26 درصدی روی آورده است.
ایرانخودرو برای پیشفروش برخی از محصولات دیگر خود نرخهای سود 25 و 25 درصد نیز اقدام کرده است. به عنوان نمونه، این خودروساز، محصول پژو 405 خود را با نرخ سود مشارکت 25 و 26 درصد و نرخ سود انصراف 22 درصد با موعد تحویل در مهرماه امسال پیشفروش میکند.
این خودروساز همچنین خودرو پژو206 صندوقدار خود را برای تحویل در فروردین 96، با نرخ سود مشارکت 28 درصد و نرخ سود انصراف 22 درصد پیشنهاد داده است.
رقیب دیرینه این خودروساز وطنی نیز کماکان به پرداخت سودهای 25 تا 18 درصد اقدام میکند. سایپا اگرچه نسبت به ایرانخودرو نرخهای سود پایینی را برای مشارکت و انصراف در نظر گرفته، اما اخیرا به منظور فروش برخی محصولات پرتیراژ خود نسبت به پرداخت وام خودرو با نرخ سود 10 درصد اقدام کرده است.
این اقدام خودروسازان از سوی برخی کارشناسان سرپیچی از سیاستگذاریهای پولی و بانکی کشور به شمار میآید و از سوی برخی دیگر به عنوان بازارسازی برای فروش محصولات محسوب می شود. گروه سومی از کارشناسان نیز معتقدند که دو خودروساز بزرگ کشور در شرایط رکود بازار به منظور فروش محصولات خود، بهتر است تخفیفاتی را ارائه کرده و خودروها را با قیمت کمتری به فروش برسانند.
[1395/04/15 14:00]
خودروسازان کشور در سالجاری حداکثر یک میلیون و یکصد هزار دستگاه انواع خودرو به تولید خواهند رساند چون برای بیش از این تعداد بازاری وجود ندارد.
به نظر میرسد با توجه به افزایش قدرت خرید مردم، که از طریق رشد اقتصادی پنج درصدی و کاهش تورم در محدوده 10 درصدی، محقق میشود، مردم بتوانند به منظور رفع نیازشان خودرو صفر کیلومتر خریداری کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا تولید خودرو در ایران حدود 15 درصد افزایش یابد و به حداکثر یک میلیون و یکصد هزار دستگاه درسال برسد.
[1395/01/19 9:00]
جانبازان ۷۰درصد از روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ تا امروز سهشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ میتوانند نسبت به...
[1402/11/11 17:00]
جانبازان دارای بیش از ۵۰ درصد جانبازی طبق قانون بودجه میتوانند مشمول واردات خودرو...
[1402/11/12 16:00]
تولید انواع خودرو در کشور در اردیبهشت ماه امسال 101.3 درصد افزایش یافته است.
[1393/03/18 9:30]
مقایسه خروجی صنعت خودروی ایران بهعنوان صنعتی چهل و هفت ساله، با برخی خودروسازان آسیایی كه بعضا جوانتر از خودروسازی کشورمان هستند، سالها است مورد بحث مردم و مسوولان است.
[1393/03/18 10:00]
بررسی مقایسه قیمت مصوب فروش با بهای تمامشده در دو مقطع زمانی، از فروش خودرو با تخفیف 50 درصدی از سوی خودروساز حکایت ...
[1403/04/09 15:00]
اقتصاد > صنعت - ایرنا نوشت: مدیر عامل شرکت سایپا با بیان این که آخرین مراحل مذاکره با شرکت سیتروئن فرانسه در حال انجام است، گفت: قرار است برای نخستین بار در کشور 50 درصد سهم یک شرکت داخلی به سیتروئن واگذار شود.
مهدی جمالی صبح روز شنبه در مراسم سالگرد عرضه سهام سایپا در بورس افزود: شرکت سیتروئن از انتقال فناوری، سرمایه گذاری مشترک و صادرات محصول استقبال کرده است.
[1395/03/23 14:00]