سقوط ایران در رده‌بندی جهانی تولید خودرو

 

سقوط ایران در رده‌بندی جهانی تولید خودرو

 
در حالی که ایران در سال 2014 از نظر میزان تولید خودرو جایگاه 17 را در جهان داشت طبق آخرین گزارش انجمن جهانی خودرو سازان رده ایران با سه پله سقوط به رده 20 رسیده است. طبق گزارش انجمن جهانی خودرو سازان تولید ایران در حدود 10 درصد کاهش یافته و به 980 هزار دستگاه در سال رسیده است.
 
به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که ایران تا سال 90 خود را به آرامی به 10 کشور برتر تولید کننده خودرو از نظر تیراژ نزدیک کرده بود، طی چند سال اخیر با کاهش رشد تولید چندین پله سقوط را در رده بندی جهانی تجربه کرده است.
 
آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال 2010 میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو رتبه 13 را بین کشورهای خودرو‌ساز دنیا داشت. در سال 2014 رتبه ایران به جایگاه 17 با میزان تولید یک میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیدا کرده بود. در سال 2015 هم جایگاه ایران با تولید 980 هزار خودرو، مکان بیستم بود. 
 
بر اساس گزارش انجمن جهانی خودرو سازان در سال ۲۰۱۵ چین با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۲ میلیون ۱۰۰ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ میلیون ۲۷۸ هزار خودرو در مقام سوم است.
 
چین در سال2010 بیش از 18.5 میلیون دستگاه در سال خودرو تولید کرده بود که این عدد در سال 2014 به 23 میلیون 722 هزار دستگاه رسید. در سال 2014 پس از کشور چین کشور آمریکا با تولید سالانه 11.6 میلیون، ژاپن با تولید 9.7 میلیون و آلمان با تولید 5.9 میلیون دستگاه خودرو ،رده‌های دوم تا چهارم را به‌خود اختصاص داده‌بودند.
 
در سال 2014 کشور کره جنوبی -که همزمان با کشورمان پای به عرصه صنعت خودرو گذاشته- با تولید سالانه 4.5 میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته بود.
 
در سال 2015 به ترتیب آلمان با حدود شش میلیون، کره با حدود 4.5 میلیون، هند با ۴ میلیون، مکزیک با 3.5 میلیون، اسپانیا با دو میلیون ۷۰۰ هزار دستگاه، برزیل با دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه و کانادا با تولید حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در مقام‌های چهارم تا دهم قرار دارند.
 
در مقام ۱۱ تا ۲۰ هم به ترتیب فرانسه، تایلند، انگلیس، روسیه، ترکیه، جمهوری چک، ایتالیا، اندونزی، اسلواکی و ایران قرار دارند.
 
با این روند، موضوعی که اکنون واقعی و ملموس به‌نظر می‌رسد آن است که ایران با تولید سالانه 980 دستگاه خودرو- که فناوری بیش از 80 درصد آن نیز حداقل به 20 سال قبل باز می‌گردد بیستمین کشور تولیدکننده خودرو در جهان است، ولی اگر تولید خودروهای به روز در کشورمان را حساب کنیم ایران با تولید حدود 200 هزار دستگاه، قدرت تولید خودروهای مدرنش نصف قدرت تولید در کشور کوچک تایوان است.
 
آمار تولیدی که با ساخته شدن خودروهای بی کیفیت و تاریخ گذشته و در یک بازار انحصاری بدست آمده شاید برای برخی مدیران عامل خوبی برای سرگرم کردن افکار عمومی باشد ولی واقعیت این است تکنولوژی تولید تنها به کمیت تولید باز نمی گردد چرا که کشورهای پیشرویی مانند ایتالیا با فیات و فراری حدود یک میلیون دستگاه و انگلستان با لندرور، جگوار، مینی ماینر و واکسهال یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال تولید می کنند.
 
طبق برنامه‌ریزی‌هایی که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از چند سال پیش انجام شده است، ایران با بازاریابی در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و شرق اروپا در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند دو میلیون و 500 هزار خودرو تولید کند. تحقق این هدف نیز در شرایطی ممکن است که اولا با شکوفا شدن اقتصاد و خروج مناسب خودروهای فرسوده تقاضای بازار داخلی کاهش نیابد و در ادامه همکاری ایران در فضای آرام سیاسی با شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی، جهت تولید مشترک افزایش یابد. خودرو‌سازان برای افزایش تولیدات خود باید به فکر یافتن بازارهای جدید باشند و برای حضور در بازار‌های جهانی احتیاج به کیفیت و فناوری مناسب دارند. حال آنکه اصلی‌ترین محصول بازار خودروی ایران که پراید است با فناوری 20 سال قبل، توان رقابت با محصولات هم‌کلاس خود را که توسط تولید‌کنندگان بزرگ عرضه می‌شود ندارد. چرا که محصولات مشابه این خودرو با فناوری روز، 50 درصد مصرف سوخت کمتر و کیفیت بیشتری دارند و با قیمتی مشابه پراید با امنیت به مراتب بیشتر در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. یا به‌عنوان نمونه سمند که خودروی اصلی ایران خودرو برای صادرات محسوب می‌شود، وضعیت مشابه پراید را با محصولات هم‌کلاس خود در جهان دارد.
 
 خودرو‌سازان ایرانی تنها در حالی می‌توانند به صادرات یک میلیون خودرو امیدوار باشند که با خودرو‌سازان بزرگ همکاری کرده و پایگاه منطقه‌ای آنان باشند؛ درست همان کاری که ترکیه انجام داده و مرز صادرات صنعت خودروی خود را به بیش از 500 هزار دستگاه در سال رسانده است، به نحوی که هم اکنون با تولید یک میلیون و 358 هزار دستگاه خودرو، رتبه 15 را در صنعت خودروی جهان در اختیار دارد. اما صنعت خودرو ایران با وجود سرمایه‌گذاری‌های بعضا زیان‌ده برای ساخت کارخانه‌های خودرو‌سازی در کشورهای دیگر، تنها توانسته صادرات محصولاتی مانند سمند و پراید را در بهترین حالت به عددی کمتر از 60 هزار دستگاه برساند؛ رقمی که کمتر از 7 ‌‌درصد مجموع تولید صنعت خودرو ایران را شامل می‌شود.
 
در اینکه صنعت خودروی کشورمان در مقایسه با شرکت‌های بزرگ خودرو‌ساز جهانی هیچ حرفی برای گفتن ندارد بحثی نیست چرا که حتی در قیاس با خودرو‌سازان شرقی مانند کره و چین نیز در شرایطی که این کشورها هر روز در حال افزایش تنوع تولید و ارتقای فناوری و کیفیت هستند، آمارهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نشان از ایرادات فنی بسیار در خودروهای ایرانی دارد . همچنین در بخش فناوری هم به غیر از موتور ملی، سمند، تندر90 و خودروی بومی سایپا که همگی طرح‌های سال‌های 80 تا 84 هستند، در 10 سال اخیر هیچ طرح جدیدی در صنعت خودروی ایران شکل نگرفته است.
 
این در حالی است که 5‌خودرو‌ساز اول جهان هر کدام سالانه بیش از مجموع درآمد صنعت خودرو ایران که 11 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود برای طرح‌های تحقیقاتی هزینه کرده و هرکدام از آنها سالانه بیش از 10 مدل جدید خودرو را به بازار معرفی می‌کنند. اما در عمر 40 ساله صنعت خودروی ایران همه محصولات جدید خودرو‌سازان داخلی که بتوان آن را محصول و نشان یک شرکت دانست، تنها درسمند خلاصه می‌شود.
 
با گذشت بیش از 40 سال از آغاز فعالیت، صنعت خودرو در ایران می خواهد به کدام راه برود؛آیا این صنعت مونتاژ کار است، آیا تنها می خواهد پایگاه تولید بوده یا اینکه سرانجام می خواهیم به خودرو سازانی واقعی تبدیل شویم؟!سال هاست که این پرسش ها مطرح می شود؛ پرسش هایی که به اندازه تاریخ صنعت خودروی ایران قدمت دارند. شاید بتوان گفت که اکنون در صنعت خودرو نه مونتاژکار و نه طراح هستیم بلکه جایی بین زمین و آسمان را به خود اختصاص داده ایم. با نگاهی عادلانه باید گفت، اکنون صنعت خودروی ایران بیش از 15سال است که از مرحله مونتاژ کاری به مرحله ساخت قطعات در داخل به صورت کپی کاری رسیده. حدود 80 درصد از یک میلیون خودروی تولیدی در کشور، ساخت داخلی بالای 70 درصد دارند، پس دیگر مونتاژ کار نیستیم؛ اما آیا ما خودرو ساز شده ایم؟! از آنجا که هنوز صنعت خودروسازی کشورمان صاحب پلت فرم نیست جزو خودرو سازان بزرگ هم محسوب نمی شود همچنین دانش ساخت بسیاری از قطعات را نیز نداریم بلکه آنها را با کپی کاری تولید می کنیم، دستاورد تولید خودرو در ایران نیز محصولاتی است که باید مردم در مورد کیفیت آن قضاوت کنند. روشی که تا کنون بیانگر این واقعیت بوده که در خودروهای تولید داخل کیفیت یک خودرو خوب و دیگری واقعا بد است. از سوی دیگر صنعت خودروی کشورمان هنوز هیچ راهبرد مشخصی ندارد.
 
تولید خودرو  ایران چرا در سال 2015 کاهش یافت؟
بحران تحریم خرید خودرو های صفر توسط مردم و نبود نقدینگی را می توان از دلایل اصلی کاهش  تقاضا  خودرو در سال 2015 دانست  بحرانی که به انبار شدن 100 هزار خودرو  انجامید بحرانی که البته صنایع خودرو سازی با کمک موقت دولت در دادن وام برای خرید خودرو، کمی توانسته اند آن را از سر بگذرانند اما این بحران عملا دو موضوع را نشان می‌دهد. افزایش قیمت خودرو بیش از سه برابر طی شش سال گذشته قدرت خرید مردم را بشدت کاهش داده است و مردم دیگر توان افزایش قیمت دیگری را ندارند از طرفی مردم از کیفیت خودرو های تولیدی در ایران و نبود تنوع و رقابت خسته شده اند.
 
البته یکی از دلایلی که مردم را در خرید خودرو در سال گذشته دودل کرده بود انتظار برای ورود محصولات جدید خودرو به بازار است. مردم منتظرند تا با قرار داد های جدید صنایع خودرو سازی با شرکت های بزرگ خودرو های جدید با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار شود.
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , سقوط ایران در رده‌بندی جهانی تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

پییی
0

ایران خدرو واقعا ماشین زیبا کار امد تولید میکند و از لحاظ ایمنی 5-4 ستاره گرفته اند(به جز پراید که 1 ستاره گرفته اند) فرق ما و اون ها اینه اونا 387 نفر روی طراحی هستند و همین تعداد برای موتور و....... هستند
22:56  1395/04/18
پاسخ دادن
ناشناس
3

این هم توطئه دشمن است که ایران را خراب کند. خودروسازی ایران واقعا فوق العاده است. من خودم یک زمانی پیکان داشتم که صدی 15 می سوزاند، اما خیلی کم مصرف بود، چون قیمت بنزین مفت بود!
بعدش پراید خریدم که امنیتش عالی بود، فقط شانس آوردم تصادف سنگین نکردم!
بعد هم یک 405 خریدم که خدا کمک کرد آتش نگرفت! الان هم سمند دارم و باهاش کلی کیف می کنم. بنزین خورش ملس هست، اما مثل اسب می تازد!
واقعا حیف تیست این خودروسازی باکیفیت و ارزان رتبه اش را این قدر پایین بدهند؟
10:42  1395/04/18
پاسخ دادن
Majid
0

کاملا درست است دوست عزیز. من هم چند سال پیش میخواستم 405 بخرم اما چون آتش می گرفت دودل بودم. اما وقتی به یکی از نمایندگی ها مراجعه کردم برخورد خوب کارکنانش آن قد مرا جذب کرد که بلافاصله بک 405 ثبت نام کردم. قرار بود شش ماهه بدهند، اما 4.5 ماهه دادند و من کلی از آن ها تشکر کردم. بعدش هم سه سال دستم بود و آتش نگرفت و این بار تشکر کتبی به ایران خودرو زدم از این همه کیفیت و وجدان کاری بالا...!
11:22  1395/04/18

مصرف کننده
0

سلام.یه راه حل برای فروش خودرو
ببینید هر کس یه سواری گرفته و از بس گرونیه اینو تا هر وقت کار بده نگه میداره...شما باید طبق گفته خودتون خودرو های با کارکرد 10 سال رو که تعدادشون هم زیاد هست به طور واقعی از رده خارج و به صورت کلی طی شرایطی از جاده ها خارج و جمع کنید.سپس خودرو هاتونا طی شرایطی مطلوب و کم بهره به مشتریان عرضه کنین.
اینجوری هم خودرو ها میانگین سنیشون پایین میاد هم شما خودرو هاتونو میفروشین.هم یه کم چهره ی جاده ها و شهر ها جالب تر میشه...
08:47  1395/04/18
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

عوضش از نظر تصادفات و کشته های جاده ای با اقتدار در صدر جهان قرارداریم.
17:47  1395/04/17
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
2

تو این مقاله از هر چیزی گفت جز درد بزرگ خودروسازی مون یعنی مدیران سیاسی مث همون 27 ساله که با مهرورزی مدیر عامل سایپا شد. همه تعیین استراتژی و برنامه ریزی نیاز به مدیریت شایسته دارند نه رانتی.
09:06  1395/04/16
پاسخ دادن
باغيرت
3

به قول عُظي : ما ركووووووورد زديم !
00:37  1395/04/16
پاسخ دادن
متین
8

ولی ایران اول میشه تو تولید خودرو تا چند وقت دیگه سالی 30 میلیون میده بیرون چون کارش راحته تکنولوژیش که ماله 20 سال پیشه کنترل کیفیت هم که نمیخواد فقط یه چیزی که 4 تا چرخ داشته باشه و یه شباهت خیلی کم به خودرو کافیه براش !
12:32  1395/04/15
پاسخ دادن
امید ایران
9

سلام.
خدایی اگه بحث رضایت مشتری و مصرف کننده باشه،ایران فرغون و سایپا از آخر اول هستن..ننگ بر این دو خودرو ساز
12:02  1395/04/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 سفید : لطفاً هر وقت خواستی سخنی بگی و مثالی بزنی ، قبلش یه کم فکر کن ببین گفتنش درسته یا نه، توهین به مخاطب هست یا نه
معصومه ابراهیمی : دوستان لطفا جواب سوالمو بدید. سورن پلاس بنزینی ای اف سون تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بودم.۱۴۰۲/۱۰/۲۰ تکمیل وجه مرحله دوم رو انجام دادم.گفتن ۹۰ روز دیگه میاد تا الان نیامده کی بهم سورن ای اف سون رو تحویل میدن؟ لطفا همه سوالهامو دقیق و واضح جواب بدید. ۰۹۰۳۳۵۶۸۱۹۶ جریمه تاخیری از چه زمانی محاسبه میشه؟ چقدر محاسبه میشه؟
چانگان cs55 : سلام دوستان یه سوال اونایی ک تحویل گرفتن آیا ماشینو تو شهر خودتون تحویل میدن یا باید بریم تهران تحویل بگیریم؟
حسن : یکی بیاد بگه چ غلطی بکنیم 7ماه گذشته بی وجدان فقط ب من یک ماه ضرر تعلق میگیره هنوز هم ماشین تحویل ندادن بی شرفا تو قراداد نوشتن تا تاریخ فاکتور ما گوسفند هم میریم می‌خریم اسفند فاکتور کردند الان 2 ماه میگذره تازه میگن شاید خرداد بیاد ماشینتون تا خودمون آتیش نزنیم هیچ اتفاقی نمیفته
مشکی تارا : سلام دوستان تارا دستی پنج دنده تحویل بهمن 1402 کسی هست فاکتور شده باشه لطفا راهنمایی بفرمایید
فريبا : خداروشكر ك تو رفتي و حقتو گرفتي دنبال جواب سوال بقيه هم نگرد بله اگر فراخوان بود مجبور بوديم بيايم ب ادماي فرصت طلب خودخواهي مث شماهم مربوط نيست ولي جهت اطلاع بگم ك اين تجمع اگر فايده اي داشته باشه براي همه داره نداشته باشه هم براي تو هم نداره زيادي حرص نخوريد مضره
فريبا : تو اين اوضاع كه همه از نگراني جم شديم تو اين صفحه همه خبر داريم ك چقدر دل نگرانيم بخاطر ضرر هايي ك حالا ب هر طريقي ب تك تك ماها خورده وقتي خودمون ب خودمون رحم نميكنيم چ انتظاري از مسئول و غيره و ذلك داريم من نرفتم چون شرايطش رو نداشتم الانم نميخام بدونم ك چيشده چون اگر اتفاقي بخواد با اين تجمع بيافته شامل حال همه ميشه ولي اگر ميرفتم ب همه ميگفتم ك چي شده ذره اي انسانيت و رحم بايد تو وجود انسان باشه
بهزاد : سلام خسته نباشید ماشین پراید ٩۶ بعد چند ساعت دوباره روشن میکنم یه لحظه اول موتور می‌لرزه دور موتور پایین تسمه دینام جیر جیر می‌کنه بعد درست میشه تشکر بابت راهنمایی
علی : دوستان ،بنده‌ صبح گفتم ما را همون دوره ،اونایی که رفتن بیزحمت اگه خبری دارن بگن،الان که پیاماهای این جماعت رو خوندم ،گفتم‌ بهتر که ماشینی که شماها می‌خواین سوار بشین و به ماها ندن،شماها کسایی هستین که فردا از رو گربه هم رد میشین چون حس شاسی بلند بهتون دست داده،من یکی فاتحه اون ماشین ومیخونم که بخوام امثال شما واسه دو قرون حرف ،بیانیه صادر کنی و دل اون خانم عزیز وغریب وبشکنی،ماشین نوش جونتون انشالله واستون خیر کنه انشالله کارتون هم درست شده باشه ،اون خانم گرامی هم شما مشهدی ما بیرجند،ایتو از من به یادگار داشته باشین که انشالله هفته بعد همینجا خبر خوش تکمیل وجه واستون اومده و واریز کردین نگران نباشید خبرش موثقه و از یکی از وارد کنندگان که واسه سایپا این نوع ماشین رو میاره شنیدم ،از یکی دو روز دیگه ثبت نام طرح جوانی واون یکی تموم میشه نوبت تکمیل وجه واسه ما میاد حالا یا آخر هفته یا هفته بعد،درست میشه ،شما دوستانی که رفتید وحقتون گرفتین هم دیگه اینجا پیام ندین با اسم های متفاوت ،رفتی دمت گرم نوش جونت من یکی آتیش به اون ماشین میکشم که بخوام بیانیه شما ها واسم مهم باشه یا حق
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اسفندی : بدنه
علی آریزو 6پرو : سلام داداش من قراردادم 26 دی هست تایید لیزینگم 24 بهمن هنوز شاسی نخورده
207 : امروز هرکی فاکتور شد اعلام کنه چنده دی بوده لطفا
آیسا : سورن بنزینی ،،تکمیل وجه 1بهمن ،،تحویل 29اسفند متاسفانه هیچ خبری نیست،دوبارهم ماب التفاوت پرداخت کردیم
پژو پارس : دوست عزیز بهتربگی چاهزاده
ساینا دوگانه اذر : سلام ممنون میزنم مینویسه اطلاعات درسیستم وجود ندارد
سعید تیگو7 : سلام احتمالا اکسلنت باشه پریمیوم نباشه شایدم منظور رنگ مشکی متالیک باشه
پارس زمستان : سلام دوستان کسی خبر جدیدی نداره؟
سجاد 30 دی : تکمیل وجه 6دی بودم و تحویل 30 دی سقف فلز هنوز فاکتور نشدم
استاد هونگ : سلام وقت بخیر دانه دی هستم کسی فاکتور شده؟ درضمن واسه سخا تایید راهور هم قابل قبوله و دردسری نداره واسه تایید پست باید هزینه کنی کد بگیری و منتظر مامور باشی یا خودت بری پست ولی تایید راهور مشخصاتتو مینویسی 2 روز بعد راهور تایید میکنه به همین راحتی