خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

وقتی نخوان خدماتی رو بهت بدن نمیدن راهشو پیدا میکنن
16:09  1395/05/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 مهرماه : دوستانی که فرمودن همه چی عادیه سیل نیست، تاخیر بخاطراداره پست هست و متهم کرن بقیه رو که حرف بی پایه و اساس میزنن لطفا توضیح بدید چرا تحویل ها رو عقب انداختن و نه شاسی میشه نه آماده حمل ماشین دارن ؟ مطمینا یکسری نمایندگی ها با اسامی مستعار میخوان دفاع کنن از عملکرد کرمان موتور ولی هرجا من یکی برم و بشینم میگم به همه چه شرکت بی در و پیکر و بیخودی هست چطور نقدی همه نمایندگی ها ماشین به قیمت روز دارن ولی ما که بیش از 7 ماه هست پول دادیم ماشینمون تحویل نمیشه؟
رضا T8 : سلام من ثبت نامم 18 بهمن بود 23 اسفند فاکتور شده ، بیمه هم 24 اسفند صادر شد و حدود دو روز بعدش صدور پلاک زرد شد تا چهارم اردیبهشت که سبز شد و ارسال پلاک و مدارک زرد شد ، تاریخ پست مدارکم زده 2.5 . تماسم گرفتم میگن رفته واسه بارگیری معلوم نیست کی بیاد. چطوریه که شما قبل از من ثبت نام کردید ولی ... یوقت دیر مدارک تحویلشون ندادی؟
مهدی : من گفتم پولش زیاده نمیتونم بدم بفروشمش حوالشو بیست تومن هم کسی نمیخره
J7 مشکی : منم ثبت نام 24 مهر هستم همه ی مدارک ماشین اومده از نمایندگی و شرکت پیگیری میکنیم حرف بیخودی می زنن در صف حمل
اطلس جی : منم پذیرش نوزده اسفندم فروش فوری، فاکتور نشدم، البته فعلا خیلی مونده تا ۹۰ روز کاری، تعطیلات زیاد بود
s3-سفید : چشمم به گوشی خشک شد امروز قرار تحویل داشتم ولی کنسل کردند گفتند خبر میدیم که هیچ خبری نشد اگر تا آخر هفته تحویلم نشه روز شنبه تعطیله ولی یکشنبه میرم دفترشونو رو سرشون خراب میکنم
امید : سلام روآ مدل ۸۷ دارم توی سرعت ۶۰ تا ۸۰ لرزش داره و سرعت های کمتر و بیشتر از این مقدار دیگه لرزش احساس نمیشود میل گاردان رو نشون تعمیرکار دادم گفت سالمه. ممنون میشم راهنماییم کنید
منصف : فاکتور شدن شما اینجا بدرد کسی نمیخوره اگه نفرمایید چه تاریخ و بخشنامه ای بودید
ساینا را بلاخره میگیرم : تخلفات شرکت سایپا که قابل شکایت برای خسته نشده ها: - تبدیل خودرو بدون رضایت -تبدیل تحویل فوری به پیش فروش بدون رضایت که باید شرکت سایپا همون ساینا حداقل در ۳۰ روز تحویل نماید. الله اکبر متاسفانه سایپا تو یک جنگ فرسایشی روانی خیلی ها را که اطلاع از حق و حقوق خود ندارند و بعضی ها هم حوصله شکایت بازی ندارند از خرید ساینا منصرف کرده است. به هر حال با این وضوح تخلفات هر کی شکایت کنه میتونه ساینا را با غرامت بگیرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگار : عذر می‌خوام منظورتون از یکم چیه یعنی میشه به مقدار پول پرداخت و موقع تحویل خودرو کامل بپردازیم
امین : تخصیص خورده فاکتور نشده
تحویل 29فروردین : کجا خود ایران خودرو؟
علی سورن موتور جدید : من تحویل 11 فروردین هستم بجز من هم چند نفر 11 هستند ، فاکتور نشدیم ، شما یا تحویلت 11 بوده و اشتباهی میگی 12
وحید : اون کارشناسها اطلاعاتشون از ما هم کمتره
سارا محمدی : نه تو رو خدا نرین من چند وقته دارم پیام هاتونو میخونم حرف هاتون کاملا راست به سری حرف ها توجه نکنید من همیشه تاییدتون کردم حرف های شما باعث دلگرمی و کمک هستش تو رو خدا جواب مردم رو بدین بعضی ها یاد گرفتن ناشکر باشن ممنون از همراهی تون
حاج محسن : منهم مثل شمایم نمایندگی امروز گفت تا پنج روز دیگه حاجی بیاد پارس رو ببره
محمد : لطفا تاریخ فاکتور رو‌بگید
مسلم : سلام یکم پرداخت کردم امروز فاکتور شده پارس ساده کی تحویل میدن
ساینا دو گانه دی پیش فروش : واریزی 21 فرودین پیش فروش دی ماه فاکتور شدم