خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

وقتی نخوان خدماتی رو بهت بدن نمیدن راهشو پیدا میکنن
16:09  1395/05/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک : اونایی گه پیش فروش شاهین اتوماتیک مهرماه 402 290 میلیون واریز وجه کردن چرا دعوتنامه ارسال نمیشه تکمیل وجه کنیم پذیرش 24 مهر 402 قرارداد دارم باشرکت سایپا
علی : سلام وقت بخیر من برج ۲ ۱۴۱‌تومن برج ۱۲هم۱۲۷م ریختم برج۲تحویل گرفتم ساینادوگانه امروز از سایپا۹۳ پیامک واریز دیر کرد امده که برم بانک صادرات چقدر میریزن
ابی : من ۲۳ دی تکمیل وجه کردم شاهین اتوماتیک رو (طرح تحویل فوری ) دوباره ۱۶ فروردین ۷۵۰۰ پول گرفتن ،هنوز بعد۴ ماه تحویل ندادن ماشین رو ، هنوز برام پلاک ثبت نشده به هر جا هم زنگ میزنم میگه صبر... تازه شاکی هم میشن از پیگیری میگن خوب دیر بدیم سود تاخیر میگیری!
جی سون هشتم آبان : امروز ماشین و تحویل گرفتم ثبت نام نقدی هشتم آبان تاریخ فاکتور 21 اسفند ارسال مدارک (کارت سوخت و کارت ماشین و سند سبز ظرف سه هفته گذشته) امروز دریافت شد. اداره تحویل تهران
تارا دستی مشکی V1 : منم تحویلی 2 بهمن هستم هنوز خبری نیست نه تاریختحویل مدارکم تغییر کرده(هنوز 1 /2 هست) نه فاکتور شده البته تا این لحظه خدا داند
امیر : نه عزیزم ساناز خانم شما را فراموش نکردن سلسله مراتب کار ها داره انجام میشه ایشاالله همین روز ها پیام میاد ولی اونروز پیام اومد خیلی خوشحال کننده است
سلام اگر نداری جاش شاهین بهمون بده : سلام خب نداری بجاش بهمون شاهین بده
علی : داداش چند فروختی شاهین رو؟
یوسف : واسه من هیچی اضافه نشده، فقط نوشته ارسال به خودروساز. و این متن جدید رو که بقیه دوستان میفرمایند برای من نوشته نشده. من هم ثبت نامی بهمن ۴۰۲ چانگان cs55 هستم، وضعیت ارسال به خودروساز و منتظر پیامک
علی : از پلیس من متونی استعلام کنی برای پلاک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر آریزو6پرو : 9 اسفند تکمیل وجه کردم تمام مدارک و کارت سوخت دستم هست ولی خبری از ماشین نیست و صدای مشتری جوابگو نیستند و رد تماس میزنن اگر راه دور نبود میرفتم کارخونه مستقیم سوال میکردم که دردشون چیه
رانا 29 اسفند : خدا کنه ما اسفندی ها هم فاکتور بشیم واقعا تحت فشاریم
علی : خدایا چه گناهی کردیم گیرسایپا افتادیم ای کاش 401 ثبت نام نمیکردم ومیرفتیم ایرانخودرو ثبت نام میکردیم
محمد : م.امانت هم قبض جمع میکنه حتما
دنا پلاس اتومات بهار 1403 : شیراز هستم ولی ممنون از راهنماییت
شهید🍂 : اگه تهران یا اطراف تهران هستید حتما تشریف ببرید سازمان فروش ایرانخودرو و پیگیری کنید.
امیر : گواهینامه پایه یکم همسال پدر شماست بازنشسته شرکت نفت هستم من دارم میگم دیزل به درد نمیخوره بگو چشم.موتور دیزل باید اصالت داشته باشه این موتورا اشغال رو نیسان بگو چشم
دنا پلاس اتومات بهار 1403 : سلام فقط یک بار برج 11 اومد دیگه اردیبهشت نیومد الانم هنوز فعال نشده ینی کلا یک بار پیام برا من اومده
ف م : دوستان سلام آقایی که خودش را جای آقای رضا واقعی مشهدی کارگر ایرانخودرو معرفی کرده و میگه که فردا وزارت صمت و ایرانخودرو و سازمان حمایت در مورد قیمت پژو پاری جلسه دارند به تجمع نرید دروغ میگه ایشان رضا مشهدی واقعی نیست میخواست گول بزنه که شماها فردا به تجمع مسالمت آمیز نروید و فرصت از دستتان بره به حرف هیچ کس در مورد تجمع فردا گوش نکنید چون که این آخرین فرصت ماست که انشاالله بتوانیم کار را پیش ببریم و واقعا این ظلم بزرگی است که یکدفعه 200 میلیون تومان یک ماشین بی کیفیت را گران کرده و تمام ثبت نام کنندگان پژو پارس سر در گم کرده و هیچ کس قادر به مبلغ 524 میلیون تومان نمیباشند
Xu7p : سلام ببخشید شماره قرار داد شما چند بود؟