خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
عسکری : سلام کسی نمیدونه دعوت نامه شاهین اتومات 17مهر 1402کی میاد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : جزو روزهای تعطیل هستش
داریوش : خدا لعنتشون کنه به حق پنج تن خیر نبینن انشااله گور بابای مسئول بی لیاقت انشااله به زودی شاهد از بین رفتن شرکت سایپا باشیم عجب اشتباهی بود خرید از سایپا اینا لیاقت ندارن که ادم بره ماشین از اینا بخره کاش پام می شکست اون روز نمی رفتم ثبت نام تقاص این همه ظلم به خریداران را خدا ازتون بگیره خدایا خودت اینا را تنبیه کن
تارا : سلام این تعزیراتی که میگن راسته
شاهین G : دوستان عزیز می خواهین ماشین زودتر بگیرین شکایت کنین الان ایران‌خودرو بخاطر قیمت ها مجبور کردن که قیمتش هاشو برگردونه به قبل
ایگل سفید : سلام کسی میدونه چرا خودروهارو بارگیری نمیکنن داستان این مجوز راهور چیه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت
پناه : داره التماست میکنه میگه تغییر رینگ بده تا زودتر فاکتور شی😁
پناه : 6 دنده با رینگ آلمینیوم تحویلی 31 مرداد.واریزی اول 24 بهمن واریزی دوم 9 تیر ماه
علی : رینگ آلومینیوم هستی