خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام من 4اسفند تکمیل وجه کردن8اسفند احراز سکونت ولی هنوز خبری نیست
جواب شهاب ایکس ۵ : ۱۳ابان شهر تبریز رنگ سفید بله با پلاک
Sr3 : والله خسته شدیم یکسال اسیرمون کردن چک سومش هم هفته دیگه باید بدیم اصلا انصاف ندارن دگ زودتر تا شرایط ارومه تحویل بدن
شاهین : سلام من هم امروز زنگ زدم شرکت گفتن شرکت با یک مشکل مواجه شده فعلا ماشین نیست که بدن ولی شرکت طبق تعهدات خودش حتما عمل می‌کنه و تاریخ دقیقی مشخص نکردکی ماشینو تحویل میدن
شاهین : سلام من هم امروز زنگ زدم شرکت گفتن شرکت با یک مشکل مواجه شده فعلا ماشین نیست که بدن ولی شرکت طبق تعهدات خودش حتما عمل می‌کنه و تاریخ دقیقی مشخص نکردکی ماشینو تحویل میدن
حسین : فاکتور 4/7 تحویل امروز .سفید رنگ .نمایندگی شیراز هستم .
مژگان : سلام دوستان کسی اطلاع داره تیتانیوم فروش فوری تا چه تاریخی فاکتور شده؟
Mj : سلام ،طبق تحقیقاتی که من کردم ظاهرا بخشی سایپا قراره واگذار بشه به بخش خصوصی از طرفی در حال حاضر بدهکاری بسیار زیادی هم به کارکنان هم به پیمانکاران دارن که طبق شنیده ها حقوق کاگرها رو هم به زور جور میکنن یعنی از همین پیش فروش ها و تکمیل وجه ها و میدن بهشون ،ظاهرا تعداد خیلی خیلی محدودی روزانه تولید دارن اونم فقط بخاطر اینکه کاگرا بیکار نباشن ،خلاصه اینکه باید یه کفش آهنی بپوشیم بیافتیم دنبال ماشینمون یا اینکه یه فرجی بشه این وسط و ماشینارو تحویل بدن، شاید تجمع بهترین گزینه باشه
شاهینg : خوب کاری کردین انشاالله ماشینتونو تحویل بگیرین به ما هم اطلاع بدین لطفا اگه فاکتور شدین لازم باشه ما هم بیایم صر وصدا کنین حقمونو بگیریم
A5معراج : چرا ماشین ها بیمه نمیشن شاسی شدن ولی بیشون نمی کنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانا : دوستان کسی اطلاع داره سود تاخیر از چه زمانی محاسبه میشه؟؟ و چقدره روزانه
14خرداد : با 96440 هم تماس گرفتم نتونست ثبت کنه..آخرش گفت که تاخیر تحویل و تا 2هفته درنظرمیگیرن بعدازاون شامل سود میشه! درصورتی که توی خود سایت نوشته شده بعداز 72 ساعت درصورت عدم تحویل شامل سودمیشه
کوییک آر اس : خوب دقیق نمیشه گفت ولی خب بله یکی دو ماه حداقل تاخیر داره اکثرشون
تیگو8 : زنگ بزن به021 4765 1 داخلی 4
سمندسورن 13اسفند : سلام تحویلی من 11خردادبودولی هنوزخبری ازفاکتورنیست برادربرای شماجریمه دیرکردن 36000حساب شده پس چرامال من137.444.896ریال حساب شده امروزدیرکردش کامل 1ماه شده رنگ سیاه فروش 90روزه
اطلس مهر ماه : 28 مهرماه تکمیل وجه هنوز فاکتور نشده خراسان جنوبی
207 پانا مشکی قالپاق : منم تحویل 14 خردادم کارگزار فرستادم تهران گفت هفته آینده فاکتور میشن
هستی : اونایی ک برای 31 تیر بودن دوگانه بودن . سورن پلاس فوق العاده اصلا تیرماه فاکتور نکرده
مصطفی د : آره سودی 6 میلیونی پارسال تا الان که ندادند دیگه بدن هم ارزش ندارد
محمد : سلام. دوستان بنده کوییک جی ایکس آر ال 27فروردین طرح مادران فروش فوق العاده ثبت نام کردم. با این تفاسیر پس 27خرداد که 3ماه تکمیل میشه.فاکتور نمیشه؟!