خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
پاسخ دادن
کاربر: m&z
0

وقتی نخوان خدماتی رو بهت بدن نمیدن راهشو پیدا میکنن
16:09  1395/05/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 تیر : منم دقیقا شرایط شما رو دارم هر چی هم تماس میگیرم فقط میگن صبور باشین در مرحله بارگیری مثل سگ دروغ میگن ک ثافتا
شاهین : توی این سایپای خراب شده با این همه پرسنل اضافی یک نفر روابط عمومی نداره که جواب مردم روبده یا خودش رو به نادانی زده یا مردم را نادان فرض کرده اولویت پاییز رو برا امسال فروش فوری زده میمونه زمستان که حدود 9 هزار نفره که یک تعدادی هم با فراخوان‌های قبلی کم شده طی 9 ماه پیش فروش زده یعنی ماهی کمتر از هزار تا سایت کدال رو که ببنید ماهیانه حدود 5 هزار شاهین دستی تولید میکنه اگه فقط ظرفیت 50 درصد رو برا پیش فروش بذاره تا آخر خرداد تعهداتش تموم میشه ولی این بیشرفها ماهیانه بین 10 الی 20 درصد تولید رو برا تعهداتش ن گذاشتن
اطلسعلی : رنگ نقره ای حدودا یکماه از رنگ سفید عقبه ، شما هر وقت ۱۴ شهریوری ها فاکتور شدند احتمالا شما هم بشید
تارا V1 : سلام ببینید ما13 تیرماه تکمیل وجه کردیم داخل میزخدمت زده تاریخ تحویل 10 مهر ولی هنوز فاکتور نشده زنگ زدیم ایران خودرو خراب شده میگه نمایندگی مدارکتون دیرفرستاده تاریخ تحویلتون اینجا خورده 20آبان پس به اون موعد تحویلی که داخل میزخدمت زده نمیشه اعتماد کرد این نمایندگی های بی شعور معلوم نیست چه غلطی میکنن
سایپا نه، سارق : احتمال!!!! مدت زیادی هست این مردم با احتمالات سایپا، بسیاری از فرصت های اقتصادی رو از دست دادن و متحمل ضرر و زیان شدن. با احتمال و حدث و گمان نمیشه نمیشه جناب، مردم بازيچه ی دست این حضرات نشدن که بخوان بشینن به امید احتمالات
شاهین زمستان : کس دیگه سودشو میبره حال میکنه اینجا ما افتادیم به جون همدیگه تفرقه بندازو......
م . م : مبارکتون باشه. چوب شدن ترمز یعنی چی؟ اشتباه تایپی است یا اصطلاح خاصی است؟ تشکر
ایمان : هفته آخر اذر هم اومد خبری از دعوت نامه نشده لعنت خدا بر سایپا
اولین روز ثبت نامی اردیبهشت : هنوز تحویل ندادن ولی شاسی شده کارت ماشین اومده چکها رو دارن پاس میکنن ولی هیچکس پاسخگو نیست که چه موقع تحویل میدن نمایندگی هم میگه ما اصلا خبر نداریم برید کرمان موتور پیگیر باشید اونموقع طلا فروختم گرمی 3100 ثبت نام کردم الان شده 4800 خخخخخخخخ تمام شرکتهای خودرو سازی و مونتاژ کار توی ایران به تعهداتشون عمل نمیکنن واقعا برای خودم متاسفم که همیشه تجربه تلخ دیگران رو دوباره تجربه میکنم
سلام : باسلام واریزی ۹ مردادماه تا حالا هیچ گونه پیامکی از بابت رنگ خودروهای وبیمه برام نیامده تو این گروه هست کسی مثل من
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مرتضی 1مهر : من زنجانم.برامن رو تحویل ندادن.شما کدوم شهر هستین
کریم : دوستان خوزستانی اگه اهواز یا بقیه شهرای خوزستان پلاک شدید یه اطلاعی به ما بدید.ممونم
فاطمه : مبارکتون باشه . کدوم کارخونه؟؟
فرشاد : مراجعه حضوری کنید به نمایندگی ایرانخودرو. من17مهرتکمیل وجه کردم 18مهر پروندم تحویل خودرو ساز شده . یه چیز دیگه شما سخا رو انجام دادید
کریم : یعنی ماشین رو گرفتی؟؟مال من 27 مهر هنوز پلاک نشده؟؟من اهوازم یعنی واقعا پلاک 14 یا 34 ندارن؟؟؟؟مگه میشه؟؟؟؟
رانا تحویل 23 آذر : شما چه شهر هستید من ابهر هستم هنوز تحویل ندادن
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه های 2 و 3 مهر امروز تا شب چک کنن انشالله فاکتور میشن
پری دنا اتو : سلام دوستان اطلاع دارید دعوت نامه کی میاد؟؟تحویل 30بهمن هستیم
علی : سورن پلاس xu7p سفید موعد تحویل 1 دی با کد قرارداد 15016 امروز فاکتور شد صبح
207 اتومات تحویل 31 تیر : سلام سودش یک ماه بعداز تحویل خودرو بهتون میدن از وقتی دیگه فاکتور شد دیگه سودی بهتون نمیدن