مقاومت در برابر جهانی شدن؟

 

مقاومت در برابر جهانی شدن؟

 
در شرایطی که خودروسازان خارجی خواستار خرید سهام برخی از سایت‌های تولیدی کشور هستند، شرکت‌های‌ خودروساز داخلی در این مورد مقاومت کرده و چندان میلی به واگذاری سهام به آنها ندارند. پس از توافق هسته‌ای بود که خودروسازان خارجی علاوه بر اعلام آمادگی برای حضور در ایران، از علاقه خود نسبت به خرید سهام شرکت‌های خودروساز داخلی و زیرمجموعه‌هایشان، صحبت به میان آوردند. در این بین، رنو خرید سهام دو شرکت پارس خودرو و بن رو را به سایپایی‌ها پیشنهاد کرد و همچنین از ایران خودرو نیز خواست تا خط تولید تندر-90 خود را به این خودروساز فرانسوی بفروشد. با این حال، نه سایپا و نه ایران خودرو هیچ‌کدام در مقابل پیشنهادات رنو، شوقی از خود بروز نداده و تلویحا اعلام کردند چندان میلی به فروش سهام به رنو ندارند.
 
 این بی‌میلی البته مخصوص رنو نبوده و به نظر می‌رسد در مورد سایر خودروسازان اروپایی و آسیایی نیز (البته به جز چینی‌ها)، مصداق دارد. به عبارت بهتر، خودروسازان داخلی کلا مایل به فروش سهام خطوط تولید و سایت‌های زیرمجموعه خود به خودروسازان بزرگ دنیا نیستند و تا جایی که بتوانند، در این مورد مقاومت می‌کنند. این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز داخلی به خارجی‌ها، یکی از راه‌های اصلی توسعه و پیشرفت صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود. از نظر آنها، وقتی خودروسازان خارجی تمام یا بخشی از سهام شرکت‌های خودروساز داخلی و زیرمجموعه‌های آنها را بخرند، رفته رفته فرهنگ جهانی تولید، فروش و خدمات پس از فروش را به خودروسازی کشور تزریق می‌کنند و این همان رمز توسعه و پیشرفت است. با این حال و با وجود پیشنهادهای مختلفی که از سوی خارجی‌ها برای خرید سهام خودروسازی کشور مطرح می‌شود، غول‌های جاده مخصوص کماکان نسبت به این موضوع بی‌میل بوده و مقاومت نشان می‌دهند، آن هم در شرایطی که دولت نیز صراحتا از برنامه خود برای فروش سهام صنعت خودرو به شرکت‌های خارجی گفته است.
 
اما دلیل این مقاومت‌ها چیست؟ چرا خودروسازان کشور در مقابل پیشنهاد خودروسازان خارجی مبنی بر خرید سهام سایت‌های تولیدی، چندان روی خوش نشان نمی‌دهند؟ به نظر می‌رسد پاسخ اصلی این پرسش را باید در ساختار فعلی خودروسازی کشور جست‌وجو کرد، ساختار دولتی و انحصار در خودروسازی کشور، تزریق فرهنگ جهانی به این صنعت را با چالش‌هایی مواجه کرده است. آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، خودروسازی ایران در مسائل کلی صنعت خودرو مانند تولید و فروش و خدمات پس از فروش، فرهنگ نه چندان صحیح و مخصوص خود را دارد، به نحوی که مقایسه آن با فرهنگ جهانی، از تفاوت‌هایی آشکار حکایت می‌کند.
 
خودروسازان داخلی سال‌ها است به این ساختار معیوب خو گرفته‌اند و نتیجه آن نیز چیزی جز تولید و عرضه محصولاتی کم کیفیت و گران با سطحی نازل از خدمات پس از فروش، نبوده است. این ساختار در مقایسه با آنچه در خودروسازان بزرگ خارجی می‌گذرد، کاملا تفاوت دارد، چه آنکه آنها علاوه بر عرضه محصولات به روز و با کیفیت، خدمات پس از فروش مطلوبی نیز به مشتریان ارائه می‌دهند. بنابراین اگر خارجی‌ها عنان خطوط تولید و سایت‌های تولید خودروسازان داخلی را در دست بگیرند، معنایش این است که روند تولید و فروش و خدمات پس از فروش، مطابق سلیقه و فرهنگ آنها پیش خواهد رفت و این موضوع دقیقا یکی از دلایل مقاومت «جاده مخصوصی‌ها» در برابر فروش سهام به شرکت‌های خارجی است. به‌عنوان مثال، در حوزه تولید، خودروسازان بزرگ دنیا اجازه نمی‌دهند کیفیت فدای کمیت شود، به نحوی که حاضر نیستند تیراژ محصولات شان را به هر قیمتی ولو استفاده از قطعات نامرغوب و غیر اصل، افزایش دهند. این در حالی است که ساختار دولتی صنعت خودرو ایران، مدیران را وا می‌دارد که برای ارائه تصویری مثبت از عملکردشان، تیراژ را به هر نحوی بالا برده و آن را به‌عنوان نقطه‌ای عطف در کارنامه کاری شان جلوه دهند.
 
از سوی دیگر، در بحث قیمت‌گذاری محصولات نیز تفاوت نگاه و عملکرد میان خودروسازان داخلی و خارجی بسیار مشهود است. در خودروسازی دولتی ایران، مدیران مجبورند برای سودآور کردن مجموعه تحت مدیریت شان، از حربه «قیمت‌گذاری» استفاده کنند، به نحوی که معمولا برای محصولات خارجی خود، قیمتی بالاتر از آنچه شرکت‌های مادر تعیین کرده‌اند، در نظر می‌گیرند. به عبارت بهتر، خودروسازان داخلی سود را در افزایش قیمت می‌بینند، حال آنکه در فرهنگ بزرگان خودروسازی، سود در افزایش فروش و توسعه محصول است نه قیمت بالا. با این حساب وقتی سهام خودروسازان به دست خارجی‌ها بیفتد، آنها (شرکت‌های خودروساز داخلی) دیگر نمی‌توانند مطابق میل خود قیمت‌گذاری کنند و طبیعی است که این موضوع یکی از دلایل بی‌میلی شان نسبت به فروش سهام به شرکت‌های خارجی باشد.اما دلیل دیگری که کارشناسان از آن به‌عنوان یکی از علل بی‌میلی خودروسازان داخلی به فروش سهام به خارجی‌ها یاد می‌کنند، پیشنهادهای جذاب خودروسازان چینی (برای خرید سهام) است.
 
ازآنجاکه شرکت‌های چینی، سختگیری خودروسازان معتبر دنیا را در مسائلی مانند تولید و فروش و خدمات پس از فروش ندارند، طبعا کار کردن با آنها راحت‌تر است و از همین رو جاده مخصوصی‌ها ترجیح می‌دهند اگر قرار به واگذاری سهام است، آن را به چینی‌ها بدهند نه امثال رنو و پژو.به عبارت بهتر، وقتی مثلا سهام بن رو به شرکت‌های چینی واگذار شود، سایپایی‌ها راحت‌تر می‌توانند اهداف خود را در تولید و فروش و قیمت‌گذاری پیش ببرند، زیرا توافق با چینی‌ها بر سر این مسائل، زودتر حاصل خواهد شد.هر چه هست، به نظر می‌رسد ریشه اصلی مقاومت خودروسازان داخلی در فروش سهام به شرکت‌های معتبر خارجی را باید در ساختار دولتی آنها جست‌وجو کرد، ساختاری که به کاهلی و راکد بودن عادت کرده و چندان حس و حال تغییر و رفورم در آن به چشم نمی‌آید.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایا , رنو , پژو , تولید خودرو , صادرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

محمد
0

به امید دنیای بدون چینی ها !
00:02  1395/07/06
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

اولین تغییری که شکت های خارجی خواهند داد، رقابت آزاد و بر اساس خدمات واقعی پیمانکاران و قطعه سازان زیر دست خواهد بود که این با منافع بسیاری از مدیران و کارکنان که به رانت خواری عادت کرده اند تناقض خواهد داشت. پس یقینا هر عملی که جلوی رانت خواری این افراد را بگیرد محکوم به شکست است، مگر اینکه این افراد به کل تغییر کنند که بازم محاله. پس جز مونتاژ چند مدل قدیمی و از رده خارج اروپایی ها و کاهش چشمگیر کیفیت آنها چیزی نخواهیم دید.
14:51  1395/07/03
پاسخ دادن
امیر(سابق)
4

آخه رفیق خبر بد واسه مردم اینه که این آقایانی که شما فرمودید صاحب قدرت و مقام هستند و در مورد موضوعات کشوری تصمیم گیران قدرتمندی هستند. ما مردم اگر بخواهیم اوضاع خوب بشه باید خودمون سر عقل بیایم و از خرید آشغالهای تولیدی اینها مدتی دست بکشیم
00:45  1395/07/04

کاربر: m&z
1

امیرجان باور کن مردم خیلی خوب میدونن این ماشین ها آشغال و بدردنخور هستند ولی چاره ای ندارند جز خریدن. به عنوان مثال بسیاری از ماشین اولی ها و جوانانی که به شدت نیاز به ماشین دارند ماکزیمم بودجه و توانشون 20 میلیون هست. وقتی همین پول هم با قرض و وام جور کردن اصلا دور گزینه دست دوم رو خط میکشن چون توان پرداخت هزینه های اونا رو ندارند. پس بالاجبار به سمت پراید یا کمی بهتر تیبا و 405 و سمند میان.
15:19  1395/07/04

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن ⚘⚘⚘ : سلام ✋✋✋✋✋ سورن دوگانه ، تکمیل وجه ۹ بهمن ، . . موعد تحویل : ۲۹ اسفند . . . هنوز هیچ خبری نیست . . . دیگه نا امید شدم . .
تارا v1 پلاس : سلام دوست عزیز میشه بفرمایید زمان تاریخ تکمیل وجه و تحویل همچنین رنگ و بخشنامه رو ممنون از شما
علی : سلام ،به سلامتی زودتر تحویل بگیرین . میشه بفرمایید ثبت نام کی بودین ؟ فروش فروش فروری یا پیش فروش؟ . ممنون
تارا : میشه بگین موعد تحویل کی بوده و کدوم بخشنامه و چه رنگ ؟؟؟؟؟؟؟
چان چان گان گان : خبر جدید سایپا دوباره پیامک واریز ارسال کرد و درگاه رو برای یک سری از مشتریان باز کرده. انشاالله این روزها هم برای چانگان درگاه باز میشه. لیست منتخبین طرح عادی در طرح سامانه يكپارچه تخصيص خودرو بخش شصت و ششم اعلام شده است، منتخبین محترم می توانند از روز یکشنبه 1403/02/09 ساعت 11 صبح نسبت به پرداخت وجه اقدام نمایند. لیست منتخبین طرح جوانی جمعیت در طرح سامانه يكپارچه تخصيص خودرو بخش سی و پنجم اعلام شده است، منتخبین محترم می توانند از روز یکشنبه 1403/02/09 ساعت 11 صبح نسبت به پرداخت وجه اقدام نمایند.
تارا : سلام تبریک موعد تحویلتون؟ پیش فروش یا فروش فوری؟
تاراv1p : تحویل شما چه تاریخی بوده؟؟
اتومات : محمد جان سرکارت گذاشتن ،مگه رفته برای فاکتور ،مگه میره کجا؟ اگه بخوان فاکتور کنن یه ثانیه هم طول نمی کشه، همون لحظه فاکتور میکنن
ممد : دوستان این سهندماشین خوبیه.وجایگزین سایناست منتها با ظاهربهتروموتورقویترواینکه برا پارس خودروعه.وافزایش قیمت نخواهدداشت اگه هم داشنه باشه ناچیز چون افزایش قیمتشوپیش خورکرده.وبعیدمیدونم دیگه ساینا تولیدبشه اخه چه کاریه وقتی سهندبااین قیمت داره میفروشه ساینارو ارزون بده واگه هم تولید کنه بالا۴۰۰تومنه قیمت کارخونش شک نکنید.کی فک میکرداطلس که هموم کوییکه تو بازار۶۰۰تومن فروش بره.سهندم شک نکنیدقیمت بازارش بیشترازاطلسه.شاهینم دیگه به این شکل تولیدنمیشه چون قراره موتور۱۶سوپاپ بزارن خیلی بالاترازین حرفاافزایش قیمت داره.پس درخریدسهندشک نکنید که حالاحالاها دیگه خبری از یکپارچه وفروش خودرو نیست .ایرانخودرو هم داره قیمتای کارخونشونجومی میکنه.سهندانتخاب خوبیه خود دانید.یاحق
اطلس اسفند : والا منم اسفند هستم فروش فوری نمی‌دونم کسی فاکتور شده یانه ولی شاید بهمنی ها شده باشند آخه خبری ازشون نیس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا اهواز : سلام سامانه یکپارچه چراهمش درحال بروز رسانی ست ؟ میشه ازجای دیگه وضعیت مون ببینیم؟
پارس تیوفایو : 3 روزم مهلت واریز وجه رو تمدید کردن ینی برید کشکتون رو بسابید پول رو واریز کنید آوانسم دارن میدن بعدا بهونه نباشه
راناپلاس30بهمن : من قرعه کشی1401بودم امروزفاکتورشدم
Reza karaj : سارا تو رو میدونم کی هستی...ممنون آقا پرهام ما ممنونتیم به حرف آین ها گوش نکن
نجفی : کاربر 151 ممنونم که راهنمایی کردین خیلی متشکرم
اسفند : ما از شما بابت بی ادبی دوستان مغذرت میخایم شما فقط قصدتون دل گرمی دادن به بچها بود وسلام از خدا میخام هرچی تو زندگیت میای بهت بده داداش خیلی باحرفات روحیه دادی خیلی دمت گرمه 🙏
ایکس 33 اتومات : پلاک فعال ندارم برگه پست زده تایید ادرس همینه عزیز من
حسین : اینجا برا اینه بفهمیم ماشینمان آمده یا نه این چرت وپرت ها چیه مینویسین
حسین : آقا این خانوما چیه اومدن تو گروه .... به پرهام هم حسودی می کنین...
Hd آریزو6 : سلام قرارداد دی ماه مدل 403 یک ماه از پلاک و بیمه گذشته هنوز تحویل نگرفتم