بررسی میتسوبیشی ASX

بررسی میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX نخستین بار تحت عنوان کانسپت cX، در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت 2007 رونمایی شد و پس از آن بسیاری از جزئیات طراحی این کانسپت به مرحله تولید رسید. در حقیقت کمپانی میتسوبیشی با عرضه این کراس اوور نشان داد که علاوه بر تولید خودروهای شاسی بلند، توانایی تولید دیگر خودروها را نیز دارد. از آنجا که خط تولید شاسی بلندهای کوچک و مقرون به صرفه، یکی از سودآورترین بخش های کمپانی میتسوبیشی به شمار می رود، عدم استفاده از چنین فرصتی چندان منطقی به نظر نمی رسید؛ به همین دلیل کمپانی میتسوبیشی درصدد تولید این خودرو برآمد.

بررسی میتسوبیشی ASX بررسی میتسوبیشی ASX

کراس اوور ASX در دو مدل محور جلو مجهز به موتور 1.8 لیتری دیزلی و چهار چرخ محرک مجهز به موتور 1.6 لیتری بنزینی، و در تیپ های 2، 3، و 4 عرضه می شود. شایان ذکر است که تنها دو تیپ کامل این خودرو به موتور دیزلی مجهز هستند. موتور 1.8 لیتری DiD این خودرو، نخستین موتور توربودیزل مجهز به سوپاپ با زمان بندی متغیر، در دنیای خودروهای سواری به شمار می رود که عملکرد موتور ASX را تا حد یک موتور 2 لیتری افزایش می دهد. در این مقاله به بررسی نکات قوت و ضعف این خودرو می پردازیم. 

 

طرح بدنه و امکانات رفاهی

بررسی میتسوبیشی ASX

طرح بدنه میتسوبیشی ASX،  به خوبی بیانگر ایده های طراحان کمپانی سازنده می باشد. جلو پنجره ASX، به دلیل وجود سپر با قابلیت جذب انرژی ناشی از برخورد و هم چنین باله های پلاستیکی, علاوه بر حفظ ظاهر این خودرو ی شاسی  بلند، گواهینامه Euro NCAP را نیز برای این خودرو به ارمغان آورده است. گفتنی است در طراحی ASX، از طرح بدنه میتسوبیشی Outlander، سیستم تعلیق MacPherson در جلو و سیستم تعلیق Multi-link در عقب استفاده شده است که همین امر، نه تنها سبب کاهش هزینه های تولید می شود، بلکه با ایجاد فاصله محوری بیش تر، فضای داخلی بزرگ تری را برای این خودرو به وجود می آورد. خطوط برجسته  موجود در بدنه بیرونی ASX، علاوه بر افزایش خط پنجره، سبب می شوند که این خودرو همواره در حال حرکت به نظر برسد.

بررسی میتسوبیشی ASX بررسی میتسوبیشی ASX

به اعتقاد کمپانی سازنده، حالت و محل قرارگرفتن چراغ های جلو علاوه بر این که نور بیش تری را به همراه دارد، به این مدل از میتسوبیشی ظاهر یک جت جنگنده را می بخشد. قاب کرومی جلوپنجره ASX نیز، محکم تر از دیگر مدل های میتسوبیشی طراحی شده است. هم چنین برجستگی های روی کاپوت، نه تنها سبب افزایش ضریب امنیتی عابران پیاده می شوند، بلکه ارزیابی دقیق تری از کناره های خودرو را در اختیار راننده قرار می دهند. بادشکن سپر عقب، علاوه بر بهبود ظاهر نامناسب عقب این خودرو، ضریب پسار آن را به 0.32 می رساند. اگرچه ASX در مجموع کوچک تر از فورد فوکوس می باشد، اما گلگیرهای برجسته، آن را بزرگ تر نشان می دهند. 

 

طراحی داخلی و امکانات خاص

بررسی میتسوبیشی ASX

اگرچه در طراحی داخلی میتسوبیشی ASX، نقطه ضعف اساسی دیده نمی شود، اما ظاهر و عملکرد امکانات موجود در این خودرو نیز چندان برجسته و چشمگیر نمی باشد. علی رغم تنظیمات بسیار برای صندلی راننده و فرمان، فقدان محافظ گردن سبب می شود که راننده در مسافت های طولانی احساس خستگی کند. نمایشگر LCD موجود در این خودرو، اطلاعات را به صورت شفاف و خوانا نمایش می دهد. همان طور که گفته شد، اگرچه به منظور کاهش هزینه های تولید، از تجهیزات بسیار لوکس در این خودرو استفاده نشده است، اما تمامی امکانات استاندارد در آن وجود دارد. صندلی عقب این خودروی شاسی بلند، جای پا و فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهد، اما برخلاف برخی از رقبا، سرنشینان عقب نمی توانند صندلی خود را به صورت مجزا تنظیم کنند؛ در این مدل از میتسوبیشی، فقط پشتی صندلی قابل تنظیم است.

بررسی میتسوبیشی ASX بررسی میتسوبیشی ASX

حجم مخزن بار این خودرو، در صورت باز بودن صندلی عقب، 442 لیتر و در صورت بسته بودن صندلی، 1,193 لیتر می باشد که بیش تر از نیسان قشقایی (860 لیتر) و کم تر از پژو 3008 و هیوندای ix35 (به ترتیب 1604  و 1436 لیتر) می باشد. اگرچه آینه های جانبی دید عقب مناسبی را در اختیار راننده قرار می دهند، اما در برخی موارد نیز مشکل ساز شده و دید راننده را در جلو مختل می کنند؛ شیب ستون های اصلی جلو نیز، کمکی به بهبود این مشکل نکرده است.

بررسی میتسوبیشی ASX

در مجموع می توان گفت که این خودرو از فضای مناسب و تجهیزات کاربردی بهره می برد، اما آپشن های جدیدی را در این کلاس ارائه نکرده است. 

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی میتسوبیشی ASX

موتور 1.8 لیتری DiD میتسوبیشی ASX بیانگر پیشرفت قابل توجه این خودرو می باشد. اگرچه ASX سریع ترین خودروی کلاس خود نمی باشد، اما با بسیاری از خودروهای 2 لیتری دیزلی این کلاس، قابل رقابت می باشد. دقت تعویض دنده در هنگام رانندگی، مهم تر از قدرت خروجی گیربکس می باشد و این مدل از میتسوبیشی در این زمینه عملکرد خوبی دارد. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سوپاپ با زمان بندی متغیر، بهبود نیروی گشتاور خودرو در دور موتور پایین می باشد که این امر در میتسوبیشی ASX به خوبی نمایان است. علی رغم وجود سیستم انتقال قدرت غیرمستقیم، که یکی از مشخصه های موتورهای توربودیزل کوچک می باشد، با تعویض دنده به راحتی می توانید گشتاور ASX را، حتی در دور موتور پایین نیز، افزایش دهید. هم چنین گشتاور پایین این خودرو سبب می شود که هنگام رانندگی در شهر و با دنده سبک، صدای کمی از موتور خودرو در داخل کابین به گوش برسد. اگرچه میتسوبیشی با ساخت این موتور کارآمد انقلابی در صنعت خودروسازی برپا کرد، اما در مقایسه با دیگر رقبا، تغییرات ایجادشده چندان چشمگیر نبوده است. عملکرد سیستم ترمز این خودرو حتی در شرایط نامناسب نیز قابل توجه است. سیستم چهارچرخ متحرک تاثیر چندانی بر موتور دیزلی ASX ندارد و شما می توانید بدون هیچ گونه محدودیتی، دور موتور آن را افزایش دهید. 

 

مصرف سوخت و هزینه های جانبی

بررسی میتسوبیشی ASX

مصرف سوخت و هزینه های جانبی متناسب میتسوبیشی ASX، توجه افراد بسیاری را به این خودرو جلب می کند. تجهیزات استاندارد این خودرو در تیپ 3 آن، که با موتور دیزلی و به صورت محدود عرضه می شود، عبارت است از صندلی های مجهز به گرمکن، کروز کنترل، بلوتوث، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ های جلو و برف پاک کن های اتوماتیک. اگرچه این خودروی شاسی بلند تنها به منظور حرکت در جاده ها ساخته شده است و به همین دلیل باید دارای یک فرمان یدکی باشد، اما فقط از یک کیت تعمیرات بهره می برد. با چشم پوشی از تجهیزات، می توان گفت که این مدل از میتسوبیشی یکی از ارزان ترین و قدرتمندترین خودروهای کلاس خود می باشد. به دلیل آن که خروجی گاز کربن دی اکسید میتسوبیشی ASX بسیار کم و حدود 145 گرم به ازای هر کیلومتر رانندگی می باشد، مالیات سالانه رانندگی با این خودرو به اقتصاد خانواده ها ضربه وارد نمی کند.

بررسی میتسوبیشی ASX

با این حال، این خودروی دیزل پس از 14,000 کیلومتر رانندگی به سرویس نیاز پیدا می کند که در مقایسه با مسافت 19,000 کیلومتری خودروهای مشابه و با درنظر گرفتن هزینه آن (176 پوند به ازای هر سرویس)، چندان مقرون به صرفه نمی باشد. به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت پایین خودروهای دیزل، شرکت های بیمه این خودروها را با هزینه کمتری بیمه می کنند. مصرف سوخت میتسوبیشی ASX دیزل در حدود 6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی می باشد که نه تنها چند لیتر از مقدار سوخت ترکیبی این خودرو، بلکه از مصرف سوخت سایر رقبا نیز کمتر است. در مقابل، استهلاک و مصرف سوخت موتورهای بنزینی میتسوبیشی ASX بسیار زیاد است و این مدل خودروها، تنها برای افرادی که در مسافت های کوتاه رانندگی می کنند مناسب می باشد.  پر واضح است که استفاده از سوپاپ با زمان بندی متغیر مزایای بسیاری در پی دارد.

 

تجربه رانندگی

بررسی میتسوبیشی ASX

عملکرد میتسوبیشی ASX هنگام رانندگی در جاده های فرعی، همانند دیگر همکلاسان خود می باشد. محور جلو بودن این خودرو، با ایجاد چسبندگی بسیار، به راننده این امکان را می دهد که در سر پیچ ها خودروی خود را به خوبی کنترل کند. حتی در صورت غیر فعال بودن سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESP) این خودرو از پایداری و کنترل پذیری بسیار خوبی برخوردار است. به دلیل آن که فرمان پذیری ASX در آب و هوای بارانی کاهش پیدا می کند، سیستم ESP در صورت نیاز با انجام ترمزهای نامحسوس، کنترل خودرو را به حالت مطلوب بازمی گرداند. گفتنی است تنها نکته آزاردهنده درخصوص هندلینگ این خودرو، ضربه ای است که هنگام رانندگی در جاده های ناهموار بر روی فرمان حس می کنید. در این حالت، سیستم تعلیق سبب لرزش اتاق و در نتیجه تکان خوردن سرنشینان می شود. با این وجود می توان گفت که تجربه رانندگی با ASX، دلچسب و مطلوب است.

بررسی میتسوبیشی ASX بررسی میتسوبیشی ASX

سبکی و آزادی بیش از حد فرمان این خودرو، اگرچه در مسیرهای شهری دلپذیر است، اما در بزرگراه ها و هنگام رانندگی با سرعت زیاد کمی مشکل ساز می شود. در مجموع می توان گفت که اگرچه از بسیاری جهات، ASX یک خودروی معمولی به نظر می رسد، اما با بررسی دقیق می توان به نقاط قوت این خودرو و علل پیشتازی آن در کلاس خود پی برد. علی رغم طراحی داخلی نه چندان زیبا، کیفیت پایین مواد مورد استفاده جهت طراحی داخلی، و صدای بیش از حد موتور، ASX خودرویی کارآمد، ایمن، مجهز، قابل تهیه، و راحت می باشد که بر خلاف صندوق عقب کوچک خود، فضای داخلی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. شاید بتوان گفت که مهمترین نقطه ضعف این دیزل قدرتمند آن است که پس از طی 14,000 کیلومتر به سرویس نیاز پیدا می کند. با این وجود، پیشرفت ASX از نظر موتوری و مصرف سوخت پایین این خودرو شایسته تحسین می باشد. 


منبع

AutoCar

برچسب : میتسوبیشی , ASX , کراس‌اوور , توربودیزل , Outlander , Macpherson , multi , link






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

هادی
2

بسیار متشکرم از بررسی زیبا ودقیقتون
از تمام بزرگوارانی که برای این سایت بسیار مفید و زیبا در زمینه خودرو فعالیت دارند کمال تشکر وقدردانی را دارم.
00:36  1392/10/15
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

ویرایش توسط مدیر
++++++++++++++++++
کاش یه اطلاعاتی هم درمورد مدلی که به تازگی وارد کشورمون شده میدادید:
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
حجم موتور 1998 سی سی
قدرت موتور 147 اسب بخار
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 تا 100 11.5 ثانیه
وزن: 1345 کیلوگرم
مصرف سوخت 8.4 لیتر در 100 کیلومتر به صورت ترکیبی
طول 4295 میلیمتر
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو - کیسه هوای جانبی - کیسه هوای پرده‌ای - کیسه هوای زانویی راننده - مجموعا 7 کیسه هوا
ترمز ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک شونده - ABS - کنترل فعال پایداری (ASC) - کنترل کشش (TCL) - ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیبدار (HSA)
سیستم صوتی سیستم صوتی حرفه‌ای Rockford Fosgate با قابلیت پخش MP3 و DVD با ظرفیت 6 سی‌دی - 6 اسپیکر و 2 تیوتر - ساب‌ووفر - صفحه نمایش 7 اینچی - اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث و قابلیت کنترل آن روی فرمان - USB
سایر امکانات گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی در 6 مرحله (Sport Mode) و اهرم تعویض دنده روی فرمان - دیفرانسیل جلو با قابلیت تبدیل الکترونیکی آن به حالت دو دیفرانسیل - سیستم تعلیق جلو
14:06  1392/06/05
پاسخ دادن
پرسنل 1Car: خسروی
6

دوست عزیز خودرویی که فرمودید در سایت موجود می‌باشد و در زیر مجموعه شرکت آرین موتور پویا وجود دارد و در مقاله فوق نیز به همین خودرو لینک داده شده است که می‌توانید با کلیک کردن بر روی آن مشاهده نمایید و یا به آدرس "1car.ir/ci-1008" مراجعه نمایید.
14:29  1392/06/05

کاربر: رامین علیپور
2

car1تشکر بابت این بررسی
خیلی خوشحالم که بلاخره میتسوبیشی هم به لیست بررسی ها اومد
و عالیتر میشه اگه مثل همیشه وبا تکرار ومکررات بنده حقیر تقاضام مورد قبول واقع بشه میتسوبیشی لنسر هم به لیست این بررسی ها اضافه بشه
11:21  1392/06/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
خداپرست : سلام ودرود برشما بنده خودروی چیرمن دارم که کروز کنترلش خراب شده خواستم بدونم آیا دیگرسیستم های کروز کنترل به هرماشینی میخوره وقابل نصب هست خودروی چیرمن سیتم کروزش روی دستک برف پاکن هست حال چه کروزی نصب میشود یا فقط باید کروز خود چیرمن نصب شود ممنون از شما
چانگان 55 : الان موفق شدم با کارشناس 458 سایپا که خانم محترمی بود تماس برقرار کنم کدملی پرسید اسممو گفت گفت بزودی پیامک براتون ارسال خواهد شد ثبت نام مازادی ها بودم ارسال به خودرو ساز خورده بود
چانگان : سلام مال من ارسال به خودروساز خورده حالا سایپا میگه حذف عمر پلاکم بالای۵سال بود اویل که زنگ میزدم میگفتن برنده شدی هست نیستم فروختم حالا موندم که چکار کنم واقعا اینا دزد سرگردنه هستن خواهشان راهنمایم کنید
کریمی : مال منم همین طور ولی تاریخ تحویل منم ۳۱ فروردینه هنوز توی این مرحله ام همون درحال صدور فاکتور و نمیددنم کی فاکتور میشه v1pتکمیل وجه کردم...
چانگان : سلام ارسال به خودروساز زد بود توپروفیالم حالا سایپا میگه حذف شدی بخاطر پلاک فعال عمر پلاک ماشینم موق ثبت نامی بالای ۵سال بود بخدا قسم شرکت سایپا کلاه بردار نابودمون کردن خواهشآ راهنمایم کنید که چکارکنم
T8 : مرحله ارسال پلاک و مدارک باید سبز بشه تا تحویل بدن ؟
شهرام : شما به جای خریدن این با پولهات امروز ررو سکه بخر. ۶ ماه دیگه به جای این شاهین رو از بازار نقد میتونی بخری. این ماشین ارزش خرید. تو این قیمت نداره. پر پرش ۴۰۰ باید میشد
شهرام : آقا خیالتون رو راحت کنم سهند s,قیمت پر پرش همینه. این بلا یه بار سر من اومد. کوییک رو کردن کوییک جی ایکس ال صد تومن هم گرونتر. روزی که من تحویل گرفتم ۳۵۰. تو بازار ۳۳۰ نقد میفروختن. واسه من ۲۰ تومن هم گرونتر افتاد. اینم همونه قیمتش رو اونقدر بالا گرفتن که یه سال هم بمونه قیمتش همونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
🌹چکاد🌹 : سپاسگزارم محسن عزیز 🌹🌹🙏
30 بهمن : من تکمیل وجه 15 دی ام هنوز خبری نیس
نمایندگی : تاشنبه یک شنبه میرسه دستت
1 : آره بعضی وقتا تمام مدارک ماشین اول میاد بعدش ماشین میاد
🌹چکاد🌹 : سلام مسعود جان، مثل یک براد دوستدار شما هستم و ممنون که اظهار لطف دارید. از بزرگواری شماست. امیدورام خدای متعال در همه زمینه ها همراه و نگهدار شما باشه که قطعاً هم همینطوره.
علی : سلام داداش. پرداختی چه تاریخی بودی؟
سارا آذر : سلام خواهش میکنم راهنمائیم کنین من امروز پیام کارت خودرو صادر شده اومده ولی هنوز ماشین خبری نیست چجوریه اول کارت میفرستن بعد ماشینو خواهش میکنم هرکسی میدونه واقعا راهنمائیم کنه
ایکس 33 اتومات اسماعیل : ته دل مردم خالی نکن مرد مومن
1 : کسی رانا رو تبدیل به 207 tu3 کرده که فاکتور شده باشه؟
پیش فروش ابان : 5 اردیبهشت فاکتور شدم فعلا خبری از پلاک نیست زنگ زدم میگن معلوم نیست کی پلاک شی این شرکت ها هیچ کارشون درست نیست