با خروج پژو سیتروئن تکلیف قراردادها خودرویی چه می‌شود؟

 

با خروج پژو سیتروئن تکلیف قراردادها خودرویی چه می‌شود؟

 
دونالد ترامپ از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود، دقیقا مانند آنچه که در دوران انتخاباتش گفت عمل کرد و سفت و سخت پای اجرای تحریم های چندجانبه بر علیه ایران ایستاد. این به معنای بسیار محتاط تر حمل کردن شرکت هایی است که با آمریکا روابط مستقیم و غیر مستقیم دارند.
 
صنعت خودروسازی ایران که به نوعی بازوی صنعت کشور محسوب می‌شود یکی از اهداف اصلی این تحریم‌ها است. اگر شرکت‌هایی که همزمان با بازار ایران و آمریکا همکاری دارند، همچنان فعالیت خود را با ایران ادامه دهند، این امکان وجود دارد که آمریکا اسامی آن‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و دیگر اجازه فعالیت در بازار خود را به آن‌ها ندهد. به دلیل این که بازار آمریکا برای بسیاری از شرکت‌ها و مخصوصا خودروسازان اهمیت دارد، آن‌ها قطعا در روابط شان با ایران تجدید نظر خواهند کرد.
 
سلاح اصلی تحریم‌های آمریکا همان قطع ارتباط با شرکت‌هایی است که در حال حاضر همزمان با ایران و آمریکا فعالیت می‌کنند و شرکت‌های خودروسازی هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. آمریکا این شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا بین خود و ایران تنها یکی را انتخاب کنند.
 
همین فشار‌ها باعث شد تا شرکت‌های فرانسوی مانند پژو - سیتروئن و رنو که در سال 2017 تقریبا 40 درصد بازار ایران را در دست داشتند و فروش یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو را در بازار ایران تجربه کرده اند، خود و منافعشان را در خطر حس کند. 
 
این تحریم‌ها کاری کرد تا PSA مجبور شود تا میان بازار ایران که 25 درصد آن را در اختیار دارد و بازار آمریکا یکی را انتخاب کند. از طرف دیگر، این شرکت فرانسوی یک برنامه ریزی 10 ساله برای ورود دوباره به بازار آمریکا انجام داده است و برایش اهمیت بسیار زیادی دارد.
 
این مسائل باعث شد تا فرانسوی ها مانند آنچه که تاریخ در گذشته نیز ثابت کرده بود، زیر قول قرار خود با ایران بزند و درست مثل یک رفیق نیمه راه، ایران را در میانه راه رها کند و به سراغ منافع خودش برود.
 
البته اخیرا حدس و گمان‌های زیادی در رابطه با ماندن یا رفتن این خودروسازان زده می‌شد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان شرکت‌های فرانسوی، طبق عادت‌های دیرین، نمی‌توانند به تعهداتشان پایبند بمانند و مسئولین ما هم که شاید حافظه تاریخی ضعیفی دارند به آن‌ها اعتماد کردند و نتیجه‌ آن‌ها هم چیزی به جز بدقولی فرانسوی‌ها نشد.
 
رنو هم رفتنی می‌شود؟
 
شرکت رنو یکی دیگر از فرانسوی‌های فعال در ایران است که بازار خوبی را هم برای خودش دست و پا کرده است. این شرکت از طریق یک جوینت ونچر، اعلام کرد که قصد فعالیت در بازار ایران را دارد اما از همان ابتدا هم این قرارداد روال درستی را طی نکرد وبا مشکلات اساسی رو به رو شد. سه ماه پس از امضای نهایی قرارداد (در آذر ماه سال 1396)، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت اعلام کرد که در واگذاری بن رو  به رنو به مشکلاتی بر خورده اند.
 
از طرف دیگر، در حال حاضر رنو و نیسان دارای سهام مشترک هستند. این غول خودروساز ژاپنی در حال فعالیت در بازار آمریکای شمالی است و به هیچ عنوان قصد از دست دادن آن را ندارد. این شرکت در سال 2017 تعداد 1 میلیون و 593 و 464 دستگاه از خودروهایش را در آمریکای شمالی به فروش رساند و از نظر فروش جهانی، در رتبه دوم پس از شرکت فولکس واگن ایستاد. شاید همین امر باعث افزایش فشار شرکت نیسان بر رنو برای خروج از ایران شود و نهایتا رنو هم به سرنوشت پژو سیتروئن دچار شود.
 
پژو سیتروئن کار خود را یک سره و خروج خود از ایران را اعلام کرد. حال اگر رنو با به خطر افتادن منافع خود قصد رفتن کند، فرانسوی‌های بد قول آب سردی بر پیکره صنعت خودرو  ایران می‌ریزند و مانند همیشه خودروسازان را با هزاران امید و آرزو در نیمه راه رها می‌کنند.
 
حال سوال اینجا است که با همه این اوصاف تکلیف قراردادهای خودرویی و جوینت ونچرها که هزینه های زیادی برای آن شده بود، چه می‌شود؟
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ژو سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

امیر
0

تا 1400 با روحانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
17:58  1397/03/19
پاسخ دادن
علیرضا
0

بزرگواران لطفا به این هم اشاره کنید که خودروسازان فرانسوی نامرد نیستن! تقصیر خود ماست! این مملکت ماست که ثبات سیاسی ندارد و جهنم سرمایه‌گذاری است. همه از آن می‌ترسند و با هزار ترس و لرز وارد کشور می‌شوند و در نهایت به خاطر سیاست‌های نظام، مجبور می‌شوند با ضرر کشور رو ترک کنند.

این تجربه به دنیا نشان داد که ایران جای سرمایه‌گذاری نیست و هرچه بافته‌بودیم رشته کرد رفت. امیدوارم در آینده بدبخت نشیم حداقل.
01:10  1397/03/18
پاسخ دادن
کاوه
0

تغاری بشکند ماستی بریزد
جهان گردد به کام کاسه لیسان
هر چه شرکت های خارجی کمتر باشند به نفع گاری سازان داخلی است، چون ماشین خارجی یا نیست یا اگر هست آن قدر گران است که هر کسی نمی تواند بخرد. نتیجه آن که مردم بار دیگر مجبورند پراید و سمند و 405 و... بقیه فرقون های ایرانی و چینی را بخرند آن هم با کلی منت و با قیمت های نجومی...
آیا وضعیتی بهتر از این برای دلواپسان و کاسبان تحریم می توان تصور کرد؟
22:24  1397/03/17
پاسخ دادن
روبرتو کارلوس
0

روحانی مچکریم
10:32  1397/03/17
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

تو یه روز دارایی مردم نصف شده! بعدا صداش در میاد... دلواپس همه هم هستیم غیر از مردم خودمون
00:30  1397/03/17
پاسخ دادن
کاسپر
0

فدایه سر آقایون

اول مردم ضرر خواهند کرد
وبعد خود خودروساز

کشوری که نه ثبات سیاسی داره ونه اقتصادی
آخر وعاقبتش همین میشه

تورم ۸۰ درصدی یعنی له شدن یه عده وپولدار تر شدن آقازاده ها
19:35  1397/03/16
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : سلام برای من هم دقیقا به همین شکله. وزارت صمت میگه شما مجاز بودید و ارسال به خودروساز زده. سایپا میگه تو سامانه ما برای شما زده عدم تخصیص دلیل هم داشتن پلاک خودرو زیر ۵ سال. و هر چی هم قسم میخوری که نداریم جواب درستی بهمون نمیدهند.
ناظری s3 : دوست عزیز کدوم نمایندگی ثبت نام کردید؟ منم کرمان نمایندگی دلیلی ، بعد از قرارداد دیگه تلفن منو جواب ندادن
s3 black : ببینید من تماس گرفتم نمایندگی دلیل تاخیر رو پرسیدم و با صداقت جواب دادن. دوستان اداره پست بعلت سیل موفق نشده مدارک خودروها رو از کارخانه به نمایندگی برسونه برای همین اگر گفتن تشریف نیارید برای تحویل خودرو چون مدارک دستشون نرسیده . بمحض اینکه مدارک برسه ماشین رو تحویل میدن بهتون نگران نباشید. شاید یکی دو روز جابجا بشه
s3-سفید : سایتش درسته گوشی یا کامپیوتر شما مشکل داره
اسی : سلام از دوستانی دی ماهی که تکمیل وجه کردن کسی به مرحله فاکتور رسیده؟
شایان : سلام.‌خواستم بدونم تاریخ سرسیلندر ۴۰۵ کجاش نوشته شده؟ میخوام بدونم ماشینی ک گرفتم سرسیلندش نو هست
من : اون به شرطیه که تمام پول رو پرداخت کرده باشی و فروش قطعی باشه که حتی اونم میزنن زیرش.من خودم کویبک فروش فوری تمام پولم پرداخت کردم اسفند ولی بعداز عید ۵و خورده ای دیگه هم ازم سلفیدن.
s3-سفید : بله درست میگن حجمه مردم هست ملت بی کار هستند دارن سیل شبیه سازی می کنند . فقط نمودن چرا این حجمه مردم روی نمایندگی تاثیر داشته و تحویل یکشنبه ما رو کنسل کرده بعد 7 ماه انتظار هفته قبل گفتن یکشنبه بیا تحویل امروز میگن مجدد خبر میدیم. لطفا این مورد رو بهشون بگید بلکه ماشن ما رو همون فردا تحویل بدهند.
امیر j7 تهران : بهونه س. تا الان که سیل نیومده بود حمل میکردن خوب. یعنی اینا هرچی میگن باور میکنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سامیار : سلام من اولین بار پیام میدم ولی هر روز چند بار می‌خواندم دعوت نامه ی من اسفندی هربارنگاه میکردم دنبال نظر پریام بودم واقعا از آقای پریام ممنونم
. : دوستان خبری از قیمت نشد؟
دنا 6دنده : ما ثبت نام توربو اسفند بد جوری سرمون کلاه رفت.توربو نوشتیم ماشین مدل پایین تر ولی گران تر بهمون انداختن و جالبی اینکه تو بازار توربو گران تر هست.تحویل که افتاده از اسفند به تیر ماه که میشه شهریور
207 : آقا کسی 14دی پلاک شده
کوییک : سخا رو دیر تحویل دادم 29 بهمن.
احمد : دمت گرم با مرام
محمود اسفند402(پیش فروش) : آقا پرهام این مدت خیلی زحمت کشیدی بابت همه زحماتی که بهت دادیم ممنونم انشاالله سلامت وموفق باشی.
207 اتو دی : شما چند آذر تکمیل وجه کردی؟
محمود اسفند402(پیش فروش) : باسلام خدمت عزیزان وآقاپرهام عزیز ممنون از شما
وحید : دوستان تحویل اسفندتبدیل فلزبه 21تاریخ پرداخت 15یا16کسی فاکتورشده تیک بزنه