با خروج پژو سیتروئن تکلیف قراردادها خودرویی چه می‌شود؟

 

با خروج پژو سیتروئن تکلیف قراردادها خودرویی چه می‌شود؟

 
دونالد ترامپ از ابتدای دوره ریاست جمهوری خود، دقیقا مانند آنچه که در دوران انتخاباتش گفت عمل کرد و سفت و سخت پای اجرای تحریم های چندجانبه بر علیه ایران ایستاد. این به معنای بسیار محتاط تر حمل کردن شرکت هایی است که با آمریکا روابط مستقیم و غیر مستقیم دارند.
 
صنعت خودروسازی ایران که به نوعی بازوی صنعت کشور محسوب می‌شود یکی از اهداف اصلی این تحریم‌ها است. اگر شرکت‌هایی که همزمان با بازار ایران و آمریکا همکاری دارند، همچنان فعالیت خود را با ایران ادامه دهند، این امکان وجود دارد که آمریکا اسامی آن‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده و دیگر اجازه فعالیت در بازار خود را به آن‌ها ندهد. به دلیل این که بازار آمریکا برای بسیاری از شرکت‌ها و مخصوصا خودروسازان اهمیت دارد، آن‌ها قطعا در روابط شان با ایران تجدید نظر خواهند کرد.
 
سلاح اصلی تحریم‌های آمریکا همان قطع ارتباط با شرکت‌هایی است که در حال حاضر همزمان با ایران و آمریکا فعالیت می‌کنند و شرکت‌های خودروسازی هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود. آمریکا این شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا بین خود و ایران تنها یکی را انتخاب کنند.
 
همین فشار‌ها باعث شد تا شرکت‌های فرانسوی مانند پژو - سیتروئن و رنو که در سال 2017 تقریبا 40 درصد بازار ایران را در دست داشتند و فروش یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو را در بازار ایران تجربه کرده اند، خود و منافعشان را در خطر حس کند. 
 
این تحریم‌ها کاری کرد تا PSA مجبور شود تا میان بازار ایران که 25 درصد آن را در اختیار دارد و بازار آمریکا یکی را انتخاب کند. از طرف دیگر، این شرکت فرانسوی یک برنامه ریزی 10 ساله برای ورود دوباره به بازار آمریکا انجام داده است و برایش اهمیت بسیار زیادی دارد.
 
این مسائل باعث شد تا فرانسوی ها مانند آنچه که تاریخ در گذشته نیز ثابت کرده بود، زیر قول قرار خود با ایران بزند و درست مثل یک رفیق نیمه راه، ایران را در میانه راه رها کند و به سراغ منافع خودش برود.
 
البته اخیرا حدس و گمان‌های زیادی در رابطه با ماندن یا رفتن این خودروسازان زده می‌شد، اما به عقیده بسیاری از کارشناسان شرکت‌های فرانسوی، طبق عادت‌های دیرین، نمی‌توانند به تعهداتشان پایبند بمانند و مسئولین ما هم که شاید حافظه تاریخی ضعیفی دارند به آن‌ها اعتماد کردند و نتیجه‌ آن‌ها هم چیزی به جز بدقولی فرانسوی‌ها نشد.
 
رنو هم رفتنی می‌شود؟
 
شرکت رنو یکی دیگر از فرانسوی‌های فعال در ایران است که بازار خوبی را هم برای خودش دست و پا کرده است. این شرکت از طریق یک جوینت ونچر، اعلام کرد که قصد فعالیت در بازار ایران را دارد اما از همان ابتدا هم این قرارداد روال درستی را طی نکرد وبا مشکلات اساسی رو به رو شد. سه ماه پس از امضای نهایی قرارداد (در آذر ماه سال 1396)، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت اعلام کرد که در واگذاری بن رو  به رنو به مشکلاتی بر خورده اند.
 
از طرف دیگر، در حال حاضر رنو و نیسان دارای سهام مشترک هستند. این غول خودروساز ژاپنی در حال فعالیت در بازار آمریکای شمالی است و به هیچ عنوان قصد از دست دادن آن را ندارد. این شرکت در سال 2017 تعداد 1 میلیون و 593 و 464 دستگاه از خودروهایش را در آمریکای شمالی به فروش رساند و از نظر فروش جهانی، در رتبه دوم پس از شرکت فولکس واگن ایستاد. شاید همین امر باعث افزایش فشار شرکت نیسان بر رنو برای خروج از ایران شود و نهایتا رنو هم به سرنوشت پژو سیتروئن دچار شود.
 
پژو سیتروئن کار خود را یک سره و خروج خود از ایران را اعلام کرد. حال اگر رنو با به خطر افتادن منافع خود قصد رفتن کند، فرانسوی‌های بد قول آب سردی بر پیکره صنعت خودرو  ایران می‌ریزند و مانند همیشه خودروسازان را با هزاران امید و آرزو در نیمه راه رها می‌کنند.
 
حال سوال اینجا است که با همه این اوصاف تکلیف قراردادهای خودرویی و جوینت ونچرها که هزینه های زیادی برای آن شده بود، چه می‌شود؟
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ژو سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

امیر
0

تا 1400 با روحانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
17:58  1397/03/19
پاسخ دادن
علیرضا
0

بزرگواران لطفا به این هم اشاره کنید که خودروسازان فرانسوی نامرد نیستن! تقصیر خود ماست! این مملکت ماست که ثبات سیاسی ندارد و جهنم سرمایه‌گذاری است. همه از آن می‌ترسند و با هزار ترس و لرز وارد کشور می‌شوند و در نهایت به خاطر سیاست‌های نظام، مجبور می‌شوند با ضرر کشور رو ترک کنند.

این تجربه به دنیا نشان داد که ایران جای سرمایه‌گذاری نیست و هرچه بافته‌بودیم رشته کرد رفت. امیدوارم در آینده بدبخت نشیم حداقل.
01:10  1397/03/18
پاسخ دادن
کاوه
0

تغاری بشکند ماستی بریزد
جهان گردد به کام کاسه لیسان
هر چه شرکت های خارجی کمتر باشند به نفع گاری سازان داخلی است، چون ماشین خارجی یا نیست یا اگر هست آن قدر گران است که هر کسی نمی تواند بخرد. نتیجه آن که مردم بار دیگر مجبورند پراید و سمند و 405 و... بقیه فرقون های ایرانی و چینی را بخرند آن هم با کلی منت و با قیمت های نجومی...
آیا وضعیتی بهتر از این برای دلواپسان و کاسبان تحریم می توان تصور کرد؟
22:24  1397/03/17
پاسخ دادن
روبرتو کارلوس
0

روحانی مچکریم
10:32  1397/03/17
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

تو یه روز دارایی مردم نصف شده! بعدا صداش در میاد... دلواپس همه هم هستیم غیر از مردم خودمون
00:30  1397/03/17
پاسخ دادن
کاسپر
0

فدایه سر آقایون

اول مردم ضرر خواهند کرد
وبعد خود خودروساز

کشوری که نه ثبات سیاسی داره ونه اقتصادی
آخر وعاقبتش همین میشه

تورم ۸۰ درصدی یعنی له شدن یه عده وپولدار تر شدن آقازاده ها
19:35  1397/03/16
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
چانگان cs55🤠 : ما توهم نداریم فقط چون سایپا نمیگه ظرفیت پر شده و میگه حتما پیام میاد ناامید نیستیم . تنها چیزی که من هیچوقت نگفتم اینه که پولم داره بی ارزش میشه و غر هم نزدم .فقط گفتم قطعا ماشین میاد و در انتظار پیامک واریز هستم .
محمد : اقا وحید الان اطلس میده ۴۰۶ تومن بعد شاهین میده ۴۵۰تومن به نظرت؟
حمید j هفت : سلام دوستان امروز یه جی هفت سوار دیدم نظرشا خواستم گفت ماشینت اومد بفروش گفتم چرا گفت دیشب یه خانوم زد به ماشینم چراغ جلو وجا چراغیش وچراغ خطیش عیب کرده بود قیمت گرده بود یکصدو هفتاد میلیون حالم از ظهر خراب شده شما ها چه ماشینی پیشنهاد میدید که حداقل قطعاتش باشه داداشم ایکس پنچ داره چراغ جلوش شکسته میگن بیست دو میلیون اونم گیر نمیاد
لطفا فک کنین : این کاربرای که امید واهیی می دن مثل ممم وچانگان🤠 اینا توهم دارن.من نه دلالم نه نمایشگاه دار فقط می خام اینو بدونین و قبول کنیم که ظرفیت چانگان پر شده و تماااام از بهار به ماه مونده خبری نیس.نقد نگه ندارین اصلا به هیچ وجه یا بازم امید دارین که شاید یه روزی پیامک بیاد حداقل یه حساب نگه دارین که وام کم بهره بده.
J7 : سلام تا زمانی که به شما شاسی تعلق نگیره و براتون فاکتور صادر نشه تکمیل وجه شما سبز نمیشه حتی اگه آخرین چک اقساطتون پاس شده باشه
تارا اتومات : سلام امروز کسی فاکتور نشد . ظاهراً هر کی فاکتور میشه دیگه نمیاد
محمود : 27بهمنی ها کسی فاکتور شده ؟تحویل گرفتین؟
در انتظار شاهین : دوستان عزیز این همه صبر کردیم انشالله نوبت ما هم میاد منکه منتظر شاهین دستی میمونم شاید.......
وحید : مهندس شاهین gl برای تبدیل میده 424تومن فقط 15تومن گذاشته روش شاهین g با یه سانروف اضافه 20تومن پول سانروفش هست میشه نهایت 450تومن تو پرفسور در آوردی 560تومن عجب
جک اس فایو جدید : بله بنده ثبت نام کردم و حتی شاسی هم نشده معلوم نیست می‌خوان چیکار کنن ظاهراً دیگه ای فایو تولید نمیشه و از طرح جایگزینی استفاده کنند . ایکس فایو و یا ای فایو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : چرا تو مشخصات فنی کلاس خودرو زده 60602 برا شما هم فاکتور شده اینطور نوشته؟؟؟؟
امیر : سلام، بعد از چراغ حمل خودرو جهت تحویل چند روز طول میکشه که تحویل بدن؟
مسعود : خوب در زمان تکمیل وجه زدم سفید اما خودشون تبدیل کردن به شیری
سحر : واریز چه تاریخی هستید
207 : الان‌پیامک فکتور برام اومد رنگ سفید تکمیل وجه 26 1م آذر
فرزاد : زیاد خوش خیال نباشید ما زمستان‌ها هم این فکر رو می‌کردیم ولی چی شد هیچی واقعا خیلی اذیت کردن خدا به داد شما بهاری ها برسه
مرتضی : سلام.حسام سابق منم مثه شما دیروز چراغ تحویل روشن شد امروز هم پیامک بیمه نامه اومد.به نظرت کی خودرو میرسه نمایندگی؟ممنونم جواب بدی
اسفندی منتظر : پرهام دقیق کی میفرستند دعوتنامه رو خداپدرشون بیامرزه
پرمیوم : سلام، قراردادتون چه تاریخی بوده شما، بی‌زحمت روندتون و میگید که به چه صورت بوده
ساینا دوگانه تحویل اسفند1402 : سلام دوستان حقیقت داره که این خودروها رو بخواهیم بفروشیم باید سی درصد اختلاف قیمت کارخانه و بازار رو مالیات بدیم؟؟؟