طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 
گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق 7.5 سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک 285/30R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.
 
 
این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.
 
چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.
 
طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور
 
توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.
 
هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.
 
 
نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.
 
 
چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میشلن , میشلن , لاستیک , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : اینی ک میگن مالیات داره داره ماشین واسه فروش حواله مالیاتش چقده جریانش چیه اگه کسی میدونه بگه لطفا
ساینا اس شده سهند اس : امروز برای منم پیامک واریزی سهند اس اومده انشااله که برای همه بیاد بعد چند ماه
dubi : الاغ این واسه کسیه که تمام پولو داده باشه و ثبت نامش قطعی باشه نه تو که یه ریالم پول ندادی ثبت نام قطعی نکردی. اینی که الان پیامک فرستاده هم از تعهدش به اون پیش ثبت نام نیست. میخاد ماشینی که هیچکی نمیخره رو قالب کنه به یه عده از همه جا مونده
تارا : دوستان ما همه یه درد مشترک داریم پس همه بهتره به هم کمک کنیم و اطلاعات دقیق بدیم و دروغ هم نگیم. خواهشا هرکی فاکتور شد دقیقا توضیح بدید. تشکر.
حسین : چرا اینقدر جلوش زشته، مثل پیکان همه چیزش رو مربعی در آوردن، آخه یه بازی با خطوطی یا یه زاویه ای
تارا v1 پلاس : توضیحات این ساناز خانم سرکاری بود چون فاقد هرگونه اطلاعات بود قطعا اگر سری جدید فاکتور شده باشند دوستان دیگری فاکتور شدن و اطلاعات درستی در گروه قرار میدن
وحید : اومدی پز فاکتور شدنت رو بدی!؟ اگه قصدتون کمک کردن به دیگرانه، بفرمایید فروش فوری بودید یا پبش فروش، تحویل چه تاریخی بوده، کی واریز وجه یا تکمیل وجه کردید؟
Ramin : با سلام اگر قرارداد رو خوب مطالعه کنید 90 روز عادی هست نه کاری. لطفا نگید کاری تا بعدا همه بگن 90 روز کاری و دیگاه سایپا هم سو استفاده کنه از این مطلب.
رضا : آقا یه رانتی داره توزیع میشه و ملتی دارن استفاده میکند ، خریتش کجاشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آراد : منم همه چیم مثل شماس گفتن تیر میدیم هنوز دی ماه رو هم ندادن ما که آخر اسفندیم احتمالا بره تو مهر ماه
سقف فلز اسفند : من واریز اولیه ام شهریور بوده ولی تاریخ تکمیل وجه 20 دی ماه
تحویل 29 اسفند : کدخدابهروزتحویلت کی بود تکمیل وجه کی بودماشینت چی بود
سورن جدید. دی : معلوم نیس باماشینای مردم چکارمیکنن که برایکی خلافی میادبرایکی عوارض ازادراهی
سورن جدید. دی : معلوم نیس چ غلطی میکنن که 3روزه توراهه
حسن : قسطی چیه برادر مبلغ باید کم بشه
بوشهری : ایا قبل از 18 آذر کسی مانده که فاکتور نشده باشه
پارس 4705 : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید ماشین ساخت کدوم کارخانه یا کدوم شهره
رسول : تبریک فاکتور شدی به همین خاطر
آریزو5 مجید : منم 23 دی ماه تکمیل وجه کردم 25قراردادشدولی هنوزخبری نیست شماتهران بودید؟